2018-12-31, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag ställer frågor till dig men du klarar inte av att svara så uppenbarligen vet du inte vad sparande är.
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.
Konto A kallar Avanza för ett sparkonto och konto B kallar de för ett kreditkonto.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Jag har svarat på dina frågor.

Du kan uppenbarligen inte processa svar du får eller så håller du bara på att deraila tråden från dina inlägg där du ljuger om att du hänvisat till "ekonomisk litteratuuur" och att jag säger saker fast jag inte sagt det.

I Flashback-mun kallas detta att vara ett troll.
Citera
2018-12-31, 14:48
Medlem
Pudersockers avatar
Tror detta blir lite förvirrande när man diskuterar nåt på privatnivå och sen plötsligt blandar in nationalekonomi och på det något så brett å löst i kanterna som vad ordet spara kan innebära. Hoppa mellan tuvorna efter behag.
Amortera kan vara ett sätt att spara på då man ju gör sig mindre skuldsatt ist f bränna pengarna på konsumtion. Det gör ju ingen skillnad i fallet med båda kontona på banken vilket av dem du lägger in pengarna på, oräknat räntan. Och hundringen du lagt in idag är ju dig till godo i framtiden oavsett om den är en ren plushundring på sparkonto eller ett hundra mindre på skuldkontot. För i det senare fallet så måste du ju annars betala den i framtiden. Tvärt emot att spara m a o.
Gott nytt år!
Citera
2018-12-31, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Tror detta blir lite förvirrande när man diskuterar nåt på privatnivå och sen plötsligt blandar in nationalekonomi och på det något så brett å löst i kanterna som vad ordet spara kan innebära. Hoppa mellan tuvorna efter behag.
Tvärtom, det är jag som ger den konsekventa linjen. Det är ni som säger amortering kan vara sparande beroende på kontext. För er är amortering sparande och icke-sparande på samma gång. Totalt ologiskt.

Citat:
Amortera kan vara ett sätt att spara på då man ju gör sig mindre skuldsatt ist f bränna pengarna på konsumtion.

Tvärtom. Att amortera är att bränna pengarna på konsumtion eftersom man betalar för sin konsumtion samt förbrukar pengar från den totala penningmängden.

Citat:
Gott nytt år!
Gott nytt år vännen!
Citera
2018-12-31, 15:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag har svarat på dina frågor.

Du kan uppenbarligen inte processa svar du får eller så håller du bara på att deraila tråden från dina inlägg där du ljuger om att du hänvisat till "ekonomisk litteratuuur" och att jag säger saker fast jag inte sagt det.

I Flashback-mun kallas detta att vara ett troll.

Det hade krävts mindre text att svara än det du skrev nu.
Citera
2018-12-31, 16:00
Medlem
Pudersockers avatar
Så här då, en liknelse, jag tänker privatekonomin som en skala lik termometern där nollpunkten är varken varmt eller kallt eller rik eller fattig, är man under noll är man minus å man har skuld å är man över nollan då är man ja på plus. Alltså var du än är på denna skala ovan eller under nollpunkten så om du petar in en hundring så kommer du ju var du än är på skalan åka uppåt med en hundring. Å eftersom du därmed inte tar ut hundra till konsumtion utan sätter in så blir det ett sorts sparande, fast från negativt om du är under noll. För man kan bara spara eller göra av med pengar. Kan detta va något?
Citera
2018-12-31, 16:22
Medlem
John-Pauls avatar
Det av kontanta medel som man inte använder till konsumtion brukar kallas sparande, alltså även en amortering. och syftet är då ofta framtida konsumtion.

Kan man inte jämföra med att tillgångar och skulder är i balansräkningen och ränta, både plus och minus, är i resultaträkningen. Vid en amortering så minskas skulden i balansräkningen vilket alltså gör innehavaren rikare (mindre skuldsatt), och den negativitet räntan som belastar resultaträkningen minskar vilket ökar sannolikheten att resultaträkningen är positiv.

Om lånet är behäftat med enbart en fysik pant så är det inte så enkelt, då kan pantens värde i en framtid komma att understiga skulden varvid en amortering av skulden kan vara mindre lönsam på längre sikt.
Lån med fysik pant är än mer komplex då den alltså tar pant i låntagarens framtida intjäningsförmåga och denna är utan tidshorisont, i praktiken, i Sverige, så ställer då statsmakt eller liknande upp som garant för överlevande.
Citera
2018-12-31, 16:24
Avslutad
Citat:
Så här då, en liknelse, jag tänker privatekonomin som en skala lik termometern där nollpunkten är varken varmt eller kallt eller rik eller fattig, är man under noll är man minus å man har skuld å är man över nollan då är man ja på plus. Alltså var du än är på denna skala ovan eller under nollpunkten så om du petar in en hundring så kommer du ju var du än är på skalan åka uppåt med en hundring. Å eftersom du därmed inte tar ut hundra till konsumtion utan sätter in så blir det ett sorts sparande, fast från negativt om du är under noll. För man kan bara spara eller göra av med pengar. Kan detta va något?

Jag har redan invänt på detta.

Denna skala blir kortare om man amorterar och längre om man sparar.

Hur kan motsatt utfall vara samma fenomen?
Citera
2018-12-31, 18:16
Medlem
Pudersockers avatar
Näe termometerskalan är nästan oändlig åt båda håll men det spelar ingen roll, men du kan befinna dig var som helst på den under noll eller över noll, sparar/amorterar du åker du ju uppåt var du än befinner dig om nollan, konsumerar du pengarna åker du neråt du blir fattigare.
Citera
2018-12-31, 18:23
Avslutad
Citat:
Näe termometerskalan är nästan oändlig åt båda håll men det spelar ingen roll, men du kan befinna dig var som helst på den under noll eller över noll, sparar/amorterar du åker du ju uppåt var du än befinner dig om nollan, konsumerar du pengarna åker du neråt du blir fattigare.
Skalan är i teorin oändlig. Men för varje entitet som sysslar med sparande och amortering så är skalan given. Där den bestämda skalan minskar respektive ökar när man amorter respektive sparar.
Citera
2018-12-31, 20:44
Medlem
Pudersockers avatar
Nja det var mer ett exempel för att försöka åskådliggöra hur vi/jag tänkte, kanske dålig liknelse.
Citera
2018-12-31, 21:18
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är en skillnad mellan att amortera och spara.

När man amorterar så försvinner pengar och dom slutar existera.

När man sparar så existerar fortfarande pengarna.

Vad man bör göra för att bli rik har inte med denna diskussionen att göra.

Jag har 1 miljon kronor på mitt lönekonto, du har noll.

Jag lånar ut min miljon till dig mot villkor att du amorterar 1 % av skulden plus 1000 kr per månad.

Efter avtal har du nu 1MSEK på ditt konto och jag noll.

En månad passerar och du betalar 1 % + 1 000 sek (alltså 11k). Utan övrigt kapitaltillskott har du nu 989 KSEK på ditt konto och jag 11k.

Jag vill nu använda dessa 11k till att köpa en ny platt-tv men de har alltså slutat existera säger du?!

Eller är det bara amorteringen som slutat existera? Får jag behålla räntan på 1000 kr?
Senast redigerad av London 2018-12-31 kl. 21:20.
Citera
2019-01-01, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Jag har 1 miljon kronor på mitt lönekonto, du har noll.

Jag lånar ut min miljon till dig mot villkor att du amorterar 1 % av skulden plus 1000 kr per månad.

Efter avtal har du nu 1MSEK på ditt konto och jag noll.

En månad passerar och du betalar 1 % + 1 000 sek (alltså 11k). Utan övrigt kapitaltillskott har du nu 989 KSEK på ditt konto och jag 11k.

Jag vill nu använda dessa 11k till att köpa en ny platt-tv men de har alltså slutat existera säger du?!

Eller är det bara amorteringen som slutat existera? Får jag behålla räntan på 1000 kr?
Den totala penningmängden ökar med 1milj när det lånas ut 1milj. Så 2miljoner har kommit till existens.

När jag amorterar 10k så minskar den totala penningmängden till 2milj - 10k = 1,99 milj i total penningmängd.

Pengar har alltså förbrukats och slutat existera när man amorterar.
Senast redigerad av frasselito 2019-01-01 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in