2018-12-30, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag har redan svarat dig.

Du har fått mer information sedan dess, nu vet du att konto A är ett sparkonto och konto B är ett kreditkonto. Om det inte gör någon skillnad för dig säger du att det inte är någon skillnad på att spara och amortera!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-30 kl. 22:52.
Citera
2018-12-30, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du har fått mer information sedan dess, nu vet du att konto A är ett sparkonto och konto B är ett kreditkonto. Om det int gör någon skillnad för dig säger du att det inte är någon skillnad på att spara och amortera!
Om du betalar av skuld på kreditkontot så är det amortering. Det borde du förstå att det är så efter 77 sidor.
Citera
2018-12-30, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du betalar av skuld på kreditkontot så är det amortering. Det borde du förstå att det är så efter 77 sidor.

Och ditt svar på A och B, var det i respektive fall sparande eller inte?

Kan insättningen till respektive konto kanske t.o.m. vare både sparande och konsumtion enligt ditt sätt att se det eller är det antingen det ena eller det andra?
Citera
2018-12-30, 22:59
Medlem
Citat:
Nej det är fel svar

sparande, den del av inkomsterna (intäkterna) som inte används till konsumtion.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sparande

det där är en förenkling för konsumenter, nej du, det där citatet håller inte
Citera
2018-12-30, 23:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown

Så nationalencyklopedin har fel enligt dig, har du en länk till en mer trovärdig källa?
Citera
2018-12-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
Du kan kolla i en valfri bok i nationalekonomi och kommer att upptäcka att det är precis som Svenne-i-Banan säger, antingen konsumerar man eller så sparar man.
Citera
2018-12-31, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Men med c) har du kvar skulden på 100. Din förmögenhet, balans, whatever, är densamma.
Vad som inte är detsamma är ens respektive fordringar samt förhållandet mellan dessa fordringar.

Om amortering och sparande hade varit samma sak så hade båda påverkat världen på samma sätt. Men nu är det inte så, så därför kan dom inte vara samma sak.

Jag förstår inte hur man inte kan förstå denna simpla insikt.

Citat:
Direkta tillgången beror på ditt lån, du kan ju låna hur mycket du vill det gör dig inte rikare.
Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2018-12-31, 12:35
Avslutad
Citat:
Och ditt svar på A och B, var det i respektive fall sparande eller inte?

Kan insättningen till respektive konto kanske t.o.m. vare både sparande och konsumtion enligt ditt sätt att se det eller är det antingen det ena eller det andra?
Att sätta in dina pengar på ett sparkonto och att amortera en skuld är inte samma sak.

Sparande och amortering är inte samma sak. Vad är det du inte förstår?
Citera
2018-12-31, 13:05
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du menar.
Du tog upp direkta tillgången av pengarna som om det hade nåt med detta att göra, men den kan ju va precis vad som helst beroende på hur mycket du lånar, det säger inget om hur rik du är, din balans, finns nåt bättre ord för detta jag inte kommer på just nu. Du kan låna en miljon och ha direkt tillgång till dem men det betyder inte att du är miljonär, det betyder bara du är skyldig nån en miljon och förmodligen är ganska fattig.
Citera
2018-12-31, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Du tog upp direkta tillgången av pengarna som om det hade nåt med detta att göra, men den kan ju va precis vad som helst beroende på hur mycket du lånar, det säger inget om hur rik du är, din balans, finns nåt bättre ord för detta jag inte kommer på just nu. Du kan låna en miljon och ha direkt tillgång till dem men det betyder inte att du är miljonär, det betyder bara du är skyldig nån en miljon och förmodligen är ganska fattig.
Det är en skillnad mellan att amortera och spara.

När man amorterar så försvinner pengar och dom slutar existera.

När man sparar så existerar fortfarande pengarna.

Vad man bör göra för att bli rik har inte med denna diskussionen att göra.
Citera
2018-12-31, 13:36
Medlem
Pudersockers avatar
Nä men det har inte direkta tillgången med heller försökte jag förklara.
Citera
2018-12-31, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att sätta in dina pengar på ett sparkonto och att amortera en skuld är inte samma sak.

Sparande och amortering är inte samma sak. Vad är det du inte förstår?

Jag ställer frågor till dig men du klarar inte av att svara så uppenbarligen vet du inte vad sparande är.
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.
Konto A kallar Avanza för ett sparkonto och konto B kallar de för ett kreditkonto.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in