2018-12-31, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Inte än iaf. Du får ta mig som källa, mer kan jag tyvärr inte avslöja. take it or leave it.
Ok, du låter ungefär som den du kritiserar då.
Citera
2018-12-31, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Klart att "kurian-fans" ska vara i pluralisform!!
Men nej tack, jag har slutat att svara på tramsinlägg från tramsskribenter och jag kan än mer förstå dig som tredje person att du inte önskar att göra det. Kanske har jag till slut vuxit ur sandlådan?
Good for me i så fall! Fast några gästspel kommer jag nog att tillåta mig, i alla fall efter några glas vin...

För övrigt är frågan om en ordentlig utredning inte oviktig, enligt mig. Det hade kanske kunnat medföra något positivt i den här för övrigt alltigenom tragiska historien. Med tanke på den massiva och svidande kritik som omhändertagandet av patientgruppen tidigare erhållit i området, hade det förvånat mig om just dessa flickor hade fått en god vårdplanering och ett gott omhändertagande. Men ingen vet och det borde vi göra.
Vet man vem den där doktorn är?
Det är ju den personen (eller de) som allt kokar ner till gällande både diagnoser, läkarintyg och fortsatt handläggande om det så gäller vårdplaner eller annat.
Citera
2018-12-31, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos
Men hur ska du nu ha det Kurian? Barnen hade inte ME tolkar jag dig rätt?
Det där är en humoristisk travesti för att belysa hur galet det kan se ut när man blundar för den fakta som finns i ärendet. Inget som du någonsin skulle förstå dig på...
Citera
2018-12-31, 16:45
Medlem
Jag vet! men kritik är en sak, anmälan en annan. Kritik från nämnder finns i alla regioner och landsting. Nämnder består av politiker, organisationen av tjänstemän. Vill man se ändringar efter kritiken så bör man öka de ekonomiska/personal/kunskapsförsörjningsmässiga resurser. Så funkar det.
Jag är en av de som tror på en felaktig och frampressad diagnos på Moa.
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Region Skåne fick redan 2016 kritik för brister i sina möten med ME/CFS patienter.

"Myalgisk encefalit eller kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) är en sjukdom som
kännetecknas av långvarig, funktionsnedsättande utmattning i kombination med en rad andra
symtom
Patienterna blir ofta skickade mellan olika läkare och det saknas idag
tydliga riktlinjer och rutiner för omhändertagande av denna patientgrupp i Region Skåne
."

https://vardgivare.skane.se/siteassets/4.-uppdrag-och-avtal/uppdrag/2016/hsn-uppdrag-2016.pdf

Om de är anmälda till IVO vet jag inte, tycker bara att det är dags att ta tag i de problem som de redan 2016 fick kritik för.
Citera
2018-12-31, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet man vem den där doktorn är?
Det är ju den personen (eller de) som allt kokar ner till gällande både diagnoser, läkarintyg och fortsatt handläggande om det så gäller vårdplaner eller annat.
Polisen har förhört hen, så även de vet vem den skånske läkaren är..
Citera
2018-12-31, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den äldsta flickan var på ett sommarläger härom året och drabbades av fästingbett. Har för mig att det var borrelia (lyme diseas) hon fick.
Säger vem?
Jag försöker rodda i alla påståenden som kommer hela tiden, ibland är det som om ett mantra upprepats tillräckligt länge så blir det en sanning.
Den har tråden är galet dålig att referera till källa eller iaf inte skriva i bestämd form om man inte vet.
Citera
2018-12-31, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Polisen har förhört hen, så även de vet vem den skånske läkaren är..
Jo, det är möjligt. Vart framgår det är min ständiga fråga och hur vet man att denna är från Skåne?
Jag vet alltså inte, har inte varit i tråden och kan ha missat uppgifter i media.
Senast redigerad av develi 2018-12-31 kl. 16:58.
Citera
2018-12-31, 16:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Inte än iaf. Du får ta mig som källa, mer kan jag tyvärr inte avslöja. take it or leave it.

Alla IVO-anmälningar diarieförs och är, åtminstone till den del som bekräftar att anmälan skett och utredning pågår, offentliga.
Det är en mycket lätt sak att ta reda på vilka IVO-anmälningar som skett ex på barnmedicinska kliniken i Lund under sista året.

Dock kan IVO enbart utreda legitimerade sjukvårdsgivare i Sverige.
Alla andra som inte har en svensk sjukvårdslegitimation kan tyvärr göra vad de vill med den sjukes godkännande så länge de inte behandlar individer under 10-år, cancersjuka eller gravida.
Det är därför som uppmärksammade deslegitimeringar av ex plastikkirurger som våldtagit eller varit grovt oskickliga, är tandlöst. De kan fortsätta operera och behandla sina patienter på sina kliniker precis som vanligt - utan läkar legitimation.

Jag håller helt med dig om att en ordentlig genomgång vad som egentligen skett när två så unga syskon fick ME-diagnoser och vad de erbjöds för hjälp, stöd och behandling vore väldigt bra.
En utredning av alla ställen de kan ha varit i kontakt med, även mer ljusskygga kliniker borde absolut ske.

Tyvärr kan således inte IVO göra det om flickorna behandlats hos någon som inte har - eller haft en numera indragen - svensk legitimation.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-31 kl. 17:25.
Citera
2018-12-31, 16:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Även ett kärnkraftshaveri måste ha ett verkligt upphov.
(...)
Jag kan förstås inte säga vad dessa människor gick igenom.
Ursäkta om jag "lånar" delar ur ditt inlägg men det här sätter lite fingret på vad jag tänker kring detta och kring diskussionen också.

Många tycks utgå från att föräldrarna utsattes för olika umbäranden o.s.v. vilka drev dem mot detta hemska slut.
Jag vänder på bogen och säger att detta inte ha kunnat hända om de inte haft mörkret inom sig från början. Det finns inga särskilda förvärvade egenskaper eller tillstånd som driver fram sådana här mänskliga katastrofer. Det måste ske inifrån. De var båda extremt mörka personligheter.

Om man utgår från att föräldrarna båda var extremt mörka personligheter, kan man vidga blicken från villan och titta ut i världen. Kan de ha begått några hemska brott tidigare? Jag skulle inte säga att det vore omöjligt, när de nu klarade av detta. Liksom ifråga om incestspåret, skulle det röra sig om skammen som motiv i så fall.
Jag hoppas att deras DNA sparas i sökregistren över kriminella, åtminstone.
Citera
2018-12-31, 17:04
Medlem
Så är det Solgrittet. Jag är insatt. Tror att någon eller båda föräldrar kände ett behov av att ha en diagnos på flickorna. Läkaren som skrev Ms sjukintyg bör utredas av IVO, polisen har i detta ämne, inte så mycket att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Alla IVO-anmälningar diarieförs och är, åtminstone de den del som bekräftar att anmälan skett och utredning pågår, offentliga.
Det är en mycket lätt sak att ta reda på vilka IVO-anmälningar som skett ex på barnmedicinska kliniken i Lund under sista året.

Dock kan IVO enbart utreda legitimerade sjukvårdsgivare Sverige.
Alla andra som inte har en svensk sjukvårdslegitimation kan tyvärr göra vad de vill med den sjukes godkännande så länge de inte behandlar individer under 10-år, cancersjuka eller gravida.
Det är därför som uppmärksammade deslegitimeringar av ex plastikkirurger som våldtagit eller varit grovt oskickliga, är tandlöst. De kan fortsätta operera och behandla sina patienter på sina kliniker precis som vanligt - utan läkar legitimation.

Jag håller helt med dig om att en ordentlig genomgång vad som egentligen skett när två så unga syskon fick ME-diagnoser och vad de erbjöds för hjälp, stöd och behandling vore väldigt bra.
En utredning av alla ställen de kan ha varit i kontakt med, även mer ljusskygga kliniker borde absolut ske.

Tyvärr kan således inte IVO göra det om flickorna behandlats hos någon som inte har - eller haft en numera indragen - svensk legitimation.
Citera
2018-12-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Säger vem?
Jag försöker rodda i alla påståenden som kommer hela tiden, ibland är det som om ett mantra upprepats tillräckligt länge så blir det en sanning.
Den har tråden är galet dålig att referera till källa eller iaf inte skriva i bestämd form om man inte vet.

Här är hennes sida på Wordpress om borrelia, men det var länge sen nu som hon skrev där. På sidan finns även länkar i högerspalten till andra sidor i ämnet borrelia:

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/kronisk-borrelia/
Senast redigerad av zilvereko 2018-12-31 kl. 17:09.
Citera
2018-12-31, 17:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Här är hennes sida på Wordpress om borrelia, men det var länge sen nu som hon skrev där. På sidan finns även länkar i högerspalten till andra sidor i ämnet borrelia:

https://hemimammashetsiga.wordpress.com/kronisk-borrelia/
Skriver hon det här om A eller vad menar du? Det var mycket på bloggen att leta runt i.

"Den äldsta flickan var på ett sommarläger härom året och drabbades av fästingbett. Har för mig att det var borrelia (lyme diseas) hon fick."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in