2018-12-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Några tankar om BW (som några av er redan har varit inne på): Tidigare uppgifter i tråden har gjort gällande att BW lämnade festen i Radbyn runt 01:30 med Sh*ne för att dra ner till stan. Motown skattar tiden till kanske 01:50 som senast. BW ska vara sur och grinig efter strul med en tjej. Om vi säger att BW åkte ner till stan vid senast 01:50, hinner han sannolikt precis ner till 02:00 (jag ska provköra sträckan och parkera i närheten vid tillfälle och återkomma med detaljerna).

Vi säger att Helena kommer ut vid kanske 02:05 (att ta lite vatten bör inte ta lång tid). BW har då precis hunnit "installera sig" i anslutning till hotellet. Efter detta - vid kanske 02:10 till 02:15 - börjar Helena gå hemåt och vi vet att hon pratar med minst tre (3) manliga personer innan hon går, varav BW är en av dem. Man undrar då: Hur hinner BW få fram ett alibi? Det behöver ju inte vara så att BW hinner få fatt i någon tjej och dra hem med henne. Det kan ju vara så att BW har ett alibi i form av en tjej på/vid torget för tiden 02:10 och kanske en halvtimma framåt, och då är han ju "säker", så att säga - i alla fall vad beträffar den första och mest kritiska halvtimman. Men om BW i stället hänger på Helena från torget och därmed inte kan ha ett alibi från torget, måste han på något sätt ha tvingat fram ett alibi i efterhand. Det förfaller omöjligt att BW hinner skaka fram en tjej omgående efter det att han har pratat med Helena och hinna följa med denna tjejen (hem) och därmed ha den sortens alibi på bara kanske 10 till 15 minuter. Jag tycker personligen att detta känns helt omöjligt.

Så, var BW kvar på/runt torget och har alibi i form av en tjej som var där med honom? I så fall borde det ju rimligen finnas en handfull ytterligare vittnen! Vi vet ju inte riktigt vad polisen har. För om BW drog efter Helena måste han i efterhand ha tvingat fram ett vittne. Är detta realistiskt? Har jag missat någon möjlighet?

Ja man kan undra och som tidigare nämnt är det tyst efter hans egna redogörelse tidigt efter försvinnandet, av mötet med Helena.
Om man spekulerar så kan det ha medvetet uteslutits pga av att det tidigt fanns oklarheter ang alibit efter han sagt hej då....Han kanske har varit en av de misstänkta länge. Men har sedan pratat ihop sej......samt har gott anseende hos närmast berörda anhörig
...Allt blir krångligt då.

En spekulation är att PR ville hjälpa BW när de började syna honom alltmer...

PR var vid tiden vän med både UA och Helena även om han inte bodde kvar. De övernattade hos honom anslutning till sista utlandsresan. Talar för att de var vänner. BW var vän med båda och bodde kvar. Var vid tiden nära vän med UA.. PR och BWs gemensamma nära relation till systrarna gör det än mer komplicerat när det gäller misstankar....
Citera
2018-12-30, 14:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ok 😁 ja om du var nära vän till PR ( kompis) så självklart känner du till honom väl . Det jag syftade på var väl att ha telefon kontakt / Mail kontakt m någon anser inte jag är att ” känna någon så att man kan gå i god för denne och säga ..... nej han har inte gjort detta 🤔 men då missuppfattade jag din vänskap med PR . Men en liten fråga då ? Du kände och var inte hans kompis då Helena försvann ? utan ni blev nära vänner långt efter det? Om det är så ? Hur kan du få säga och gå i god för att han var den samme person för ca 25 år sedan som han var under din tid som vän ? Och om sagt inget illa menat med mina frågor , men vi tänker väl olika hur man anser sig känna en person . Beklagar att han gick bort .. alltid trist att förlora en vän 😕

Nej, jag kände inte/kände inte till PR när Helena försvann. Du frågar: "Hur kan du få säga och gå i god för att han var den samme person för ca 25 år sedan som han var under din tid som vän ?". Det kan jag naturligtvis inte. Jag har ingen egen erfarenhet av honom som person på den tiden. Har jag verkligen påstått det?

Man måste ha klart för sig att det finns två aspekter här. Jag ska förklara hur jag tänker.

Dels finns en subjektiv aspekt. Det är min upplevelse av PR som person grundad under de år jag kände honom/hade kontakt med honom. Denna aspekt har ingenting med min åsikt angående honom i sakfrågan att göra.

Där kommer vi till den objektiva delen. Inledningsvis hade jag enbart de uppgifter jag läst i media om honom att utgå ifrån. Då visste jag inte vem han var, hans identitet. Utifrån det jag läst i media tyckte jag att det kunde vara så att han var skyldig. Det kanske lutade över till det, 60-40, kanske. När jag sedan kunde ta reda på hans identitet, då kunde jag börja "gräva". Jag samlade olika uppgifter, läste det som skrevs, pratade med en hel del människor ("vanliga" och "insatta"), utvärderade, analyserade, vände och vred på det, försökte få ett ihop ett pussel. Det här började alltså innan jag fick en första kontakt med honom. Jag fick aldrig ihop något pussel, pusselbitarna gick inte att koppla ihop. Det fanns inte ens några riktiga, konkreta pusselbitar. Precis som polisen och Leif GW, kom jag fram till att han inte ens varit i Mariestad den aktuella natten. Det fanns alltså ingen möjlighet för honom att ens ha haft något tillfälle vid den tidpunkten att göra Helena illa. Det fanns inget motiv och det visade sig sedan att han hade alibi.

Dessa två delar är alltså skilda från varandra.

Jag misstänker att du tror att min uppfattning av PR som person har legat till grund för min åsikt i sakfrågan. Det har den alltså inte. Går man på "känsla", då kan man bli ordentligt lurad. Tänker man: "Han är så trevlig, så därför kan han inte ha mördat någon.", då är man illa ute. Här måste objektivitet råda. När man sedan kommit fram till en åsikt, då blir den uppfattningen kanske subjektiv.

Min "undersökning" under dessa år har - för mig - visat att PR inte hade med Helenas försvinnande att göra. Inte heller att han visste något om vem/vilka som är/var gm. Han skulle ha haft allt att vinna på att berätta OM han visste något. Då skulle hans minst sagt otrevliga/obehagliga situation försvinna. Om han sedan omedvetet visste något som han inte kunde koppla ihop till försvinnandet, det kan ingen veta.

Om andra som också under lång tid granskat fallet, vänt på alla möjliga stenar, hittar bevis och därmed kommer fram till en annan slutsats, då är det så. Jag har i alla fall min uppfattning klar. Hade jag funnit bevis/indicier som pekade mot PR, då hade jag inte tvekat att lämna dessa vidare till polis, och det var han fullt medveten om. (Det talade jag nämligen om för honom vid ett antal tillfällen.)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Jag har försökt att beskriva mina tankar så bra och tydligt som jag kunnat.

Gott Nytt År till dig och alla er andra!
Citera
2018-12-30, 19:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Varför inte svara med en gång i stället för att "svara", men som ändå inte är ett svar för en användare som kanske inte har varit jätteengagerad i tråden?

Det är bökigt att söka på just bara "km". Det kommer liksom upp 20 sidor med 50 inlägg per sida (alltså 1 000 inlägg …) bara under "Försvunna personer". Om en person frågar om en sådan här sak, är det lika bra att svara med en gång. Nu är vi uppe i fem (?) inlägg bara om detta, när det hade räckt med ett (1) inlägg som svar på den ursprungliga frågan.

Jag hade gärna sett ett klistrat inlägg med namn och kopplingar på alla initialer som förekommer i tråden, om någon har tid och ork.
Citera
2018-12-30, 19:11
Medlem
[quote=Prinzezzan| Jag fick aldrig ihop något pussel, Precis som polisen och Leif GW, kom jag fram till att han inte ens varit i Mariestad den aktuella natten[/QUOTE]

Nej, Runeberg är inte ”vår man”.
Vad avser Björn kan han väl ingå i GW:s konstellation, men där tror jag GW är ute och cyklar. Däremot tror jag GW har rätt i att de var två, alltså Sonjas uppgifter är korrekt: ”Ni får inte...”

Polisen har den ena på kroken-den andra har varit inne på förhör
Citera
2018-12-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Många av er tror att en släkting skyddar ”Mannen med pilotglasögon” - jag tror det är precis tvärtom: Pilot skyddar hgm
Citera
2018-12-30, 19:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag hade gärna sett ett klistrat inlägg med namn och kopplingar på alla initialer som förekommer i tråden, om någon har tid och ork.

Håller med dig. Behövs det hjälp av moderator då? Ingen av oss kan väl göra en sådan "inklistring"?
Citera
2018-12-30, 19:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej, Runeberg är inte ”vår man”.
Vad avser Björn kan han väl ingå i GW:s konstellation, men där tror jag GW är ute och cyklar. Däremot tror jag GW har rätt i att de var två, alltså Sonjas uppgifter är korrekt: ”Ni får inte...”

Citat:
Många av er tror att en släkting skyddar ”Mannen med pilotglasögon” - jag tror det är precis tvärtom: Pilot skyddar hgm

Jag tycker att du är inne på helt rätt spår. "Hannas" (jo, hon heter ju Sonja) vittnesmål tror jag är korrekt i det stora hela, och därmed landar vi (nog) återigen i slutsatsen att både Skövde-polisen och GW Persson har rätt - fast i kombination. Det var (minst) två manliga personer inblandade ("ni får/kan inte ..."), givetvis är en bil inblandad, men frågan är bara när den kom in i handlingen. Om "mannen med pilotglasögon" skyddar någon - vilket jag håller med om låter som ett fullt möjligt scenario - är frågan vem. Nu kan "mannen med pilotglasögon" för all del vara huvudgärningsmannen, men om han inte är det tror jag (som du, Propparn) att han tvingades bli en del av det som hände.

Om "mannen med pilotglasögon" inte är huvudgärningsmannen utan är den som skyddar den som är ytterst ansvarig, är det mycket logiskt att "ge upp". "Mannen med pilotglasögon" kan inte dömas för skyddande av brottsling (preskriberat) - däremot blir "mannen med pilotglasögon" fri från "skiten" och huvudgärningsmannen får ta sitt ansvar. Om det förhåller sig på det här viset tror jag att huvudgärningsmannen har hotat "mannen med pilotglasögon" å det grövsta att "hålla käften", för annars ...
Senast redigerad av Ugglan. 2018-12-30 kl. 20:02.
Citera
2018-12-30, 19:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Håller med dig. Behövs det hjälp av moderator då? Ingen av oss kan väl göra en sådan "inklistring"?

Jo, det är bara en moderator som kan klistra en tråd, likt denna i Lisa Holm tråden
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citera
2018-12-30, 20:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Det skulle även vara bra med länkar till artiklar, TV-program där fallet tagits upp osv. Jag har efterlyst detta tidigare. Det skulle bli så mycket lättare för alla om det gick att ordna.
Citera
2018-12-30, 20:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Några tankar om BW (som några av er redan har varit inne på): Tidigare uppgifter i tråden har gjort gällande att BW lämnade festen i Radbyn runt 01:30 med Sh*ne för att dra ner till stan. Motown skattar tiden till kanske 01:50 som senast. BW ska vara sur och grinig efter strul med en tjej. Om vi säger att BW åkte ner till stan vid senast 01:50, hinner han sannolikt precis ner till 02:00 (jag ska provköra sträckan och parkera i närheten vid tillfälle och återkomma med detaljerna).

Vi säger att Helena kommer ut vid kanske 02:05 (att ta lite vatten bör inte ta lång tid). BW har då precis hunnit "installera sig" i anslutning till hotellet. Efter detta - vid kanske 02:10 till 02:15 - börjar Helena gå hemåt och vi vet att hon pratar med minst tre (3) manliga personer innan hon går, varav BW är en av dem. Man undrar då: Hur hinner BW få fram ett alibi? Det behöver ju inte vara så att BW hinner få fatt i någon tjej och dra hem med henne. Det kan ju vara så att BW har ett alibi i form av en tjej på/vid torget för tiden 02:10 och kanske en halvtimma framåt, och då är han ju "säker", så att säga - i alla fall vad beträffar den första och mest kritiska halvtimman. Men om BW i stället hänger på Helena från torget och därmed inte kan ha ett alibi från torget, måste han på något sätt ha tvingat fram ett alibi i efterhand. Det förfaller omöjligt att BW hinner skaka fram en tjej omgående efter det att han har pratat med Helena och hinna följa med denna tjejen (hem) och därmed ha den sortens alibi på bara kanske 10 till 15 minuter. Jag tycker personligen att detta känns helt omöjligt.

Så, var BW kvar på/runt torget och har alibi i form av en tjej som var där med honom? I så fall borde det ju rimligen finnas en handfull ytterligare vittnen! Vi vet ju inte riktigt vad polisen har. För om BW drog efter Helena måste han i efterhand ha tvingat fram ett vittne. Har jag missat någon möjlighet?

Jag får detta till tre möjligheter:
1) BW är (kvar) på/runt torget och har alibi av en tjej - men då borde det ju rimligen finnas en handfull ytterligare vittnen som såg BW och/eller pratade med honom.
2) BW har på rekordtid hunnit lämna torget med en tjej som är hans alibi. Jag personligen finner detta helt osannolikt, även för denna påstådda "kvinnokarl".
3) BW drog efter Helena och tvingade fram ett alibi i efterhand.

Det känns kanske inte som ett helt otroligt scenario att BW kan ha träffat en tjej, möjligen tidigare bekant, som efter typ någon halvtimmes snack på torget gjorde honom sällskap hem. Man kan möjligen tycka att detta skulle uppmärksammats av andra. Om det nu sågs av andra så skall de även lagt det i minnesbanken och inte minst ta sig tid att skriva i tråden.

Detta med att känna till tråden i kombination med att ha tid, ork o motivation att skriva är säkert ett,problem för många. Det är t.ex häpnadsväckande hur få redogörelser det finns i tråden inifrån Stad och från torget efter 02.00. Med tanke på hur många som verkar varit i farten den kvällen så borde det finnas någon som skulle kunna nämna några ev. intressanta uppgifter. Att bl.a BW hamnar mycket i fokus beror förmodligen till del på att han är en av relativt få i H's bekantskapskrets som är mer allmänt kända bland trådskribenter. Jag är ganska säker på att det finns flera teoretiskt potentiella GM's, killar som H har träffat på genom skola o/lr fritidsaktiviteter, sommarjobb mm. Menar inte att fria BW från misstankar men man bör nog ha i åtanke att det kan finnas fler som kan passa in som GM. Hur många som skriver här i tråden skulle kunna nämna minst 10-15 st. av H's dåvarande kompisar/bekanta, förmodligen inte så många. Dessa uppgifter verkar helt enkelt inte komma fram i tråden.

För övrigt, bra idé med klistrat inlägg/lista med (ev.) intressanta initialer/namn som kan fyllas på vartefter.
Citera
2018-12-30, 21:34
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det skulle även vara bra med länkar till artiklar, TV-program där fallet tagits upp osv. Jag har efterlyst detta tidigare. Det skulle bli så mycket lättare för alla om det gick att ordna.

Idén är bra, men risken är att länkarna med tiden faller bort. Jag varit med om det åtskilliga gånger. Jag själv brukar att spara ner länkar på datorn så att jag kan hitta länkarna. Jag har ex. sparat ner alla delar av radiodokumentären om Helena, likadant har jag gjort med fallet med Reijo Daag.

Man får även ha koll på eventuell upphovsrätt om man lägger ut något sådant.
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-30 kl. 22:02.
Citera
2018-12-30, 22:05
Medlem
Citat:

Så, var BW kvar på/runt torget och har alibi i form av en tjej som var där med honom? I så fall borde det ju rimligen finnas en handfull ytterligare vittnen! Vi vet ju inte riktigt vad polisen har. För om BW drog efter Helena måste han i efterhand ha tvingat fram ett vittne. Har jag missat någon möjlighet?

Jag får detta till tre möjligheter:
1) BW är (kvar) på/runt torget och har alibi av en tjej - men då borde det ju rimligen finnas en handfull ytterligare vittnen som såg BW och/eller pratade med honom.
2) BW har på rekordtid hunnit lämna torget med en tjej som är hans alibi. Jag personligen finner detta helt osannolikt, även för denna påstådda "kvinnokarl".
3) BW drog efter Helena och tvingade fram ett alibi i efterhand.

Var parkerar han bilen? Det är inte många som skulle åka berusad nära inpå stadt en sommarnatt i m-stad. Och: med risk för att jag upprepar mig så är det ju FLERA i denna tråd som lär sitta på svar runt BWs förehavanden, inte minst alla de mstadbor som är vänner/bekanta med vapendragaren HJ, någon av er borde enkelt kunna skaka fram informationen (som i min värld lär rentvå BW).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in