2018-12-30, 15:53
Medlem
Man hör ju ofta att månens baksida aldrig syns från jorden (därav namnet baksida kan man ju anta). Man brukar också då säga att detta beror på att månens rotation kring dess egen axel är densamma som månens rotation runt jorden.

Jag har svårt att visualisera detta och ber därför forumet om hjälp med det. Som jag ser det så roterar månen inte alls utan är helt enkelt fixerad på samma sätt som en slägga vid sin kastare (friidrotts-liknelse) av någon tyngdlag.Kanske pga att månens tyngdpunkt inte är helt i centrum??? Eller så är månens baksida ibland vänd mot jorden, men är då i jordens skugga (i den mörka delen av halvmånen.

Hur förhåller det sig egentligen?
Citera
2018-12-30, 15:56
Medlem
namunamnams avatar
Ta en apelsin och en mandarin. Rotera båda två så att mandarinen snurrar runt apelsinen men bara visar en sida av sig själv. Då förstår du om du inte kan visualisera det.
Citera
2018-12-30, 16:09
Medlem
Pirre77s avatar
Gör såhär: Leta upp ett objekt som du kan gå ett varv runt, kanske julgranen? Objektet du väljer symboliserar jorden och du månen. Gå nu ett varv runt ”jorden” och ha hela tiden framsidan av kroppen vänd mot jorden. När du har gått ett varv runt jorden har du dessutom också gjort ett varv runt din egen axel utan att du ens tänkte på det.

Precis så funkar sambandet mellan månen och jorden och det faktum att månen alltid vänder samma sida mot jorden (ett varv runt jorden/egna axeln tar knappt 27 dygn).

(Kineserna är väldigt nyfikna på månens baksida och kommer skjuta iväg en satellit för att undersöka saken vidare.)
Citera
2018-12-30, 16:33
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Man hör ju ofta att månens baksida aldrig syns från jorden (därav namnet baksida kan man ju anta). Man brukar också då säga att detta beror på att månens rotation kring dess egen axel är densamma som månens rotation runt jorden.

Jag har svårt att visualisera detta och ber därför forumet om hjälp med det. Som jag ser det så roterar månen inte alls utan är helt enkelt fixerad på samma sätt som en slägga vid sin kastare (friidrotts-liknelse) av någon tyngdlag.Kanske pga att månens tyngdpunkt inte är helt i centrum??? Eller så är månens baksida ibland vänd mot jorden, men är då i jordens skugga (i den mörka delen av halvmånen.

Hur förhåller det sig egentligen?

Det finns många illustrationer på youtube.
Här är bara en i mängden.

https://www.youtube.com/watch?v=6jUpX7J7ySo
Citera
2018-12-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Det finns många illustrationer på youtube.
Här är bara en i mängden.

https://www.youtube.com/watch?v=6jUpX7J7ySo

Tackar! Pedagogisk video! Då var ju min liknelse med en släggkastare rätt bra ändå med skillnaden att tyngdpunkten är i centrum, men att ovaliteten i månen medför att ett moment bildas som bryter tillbaka eventuella rotationsavvikelser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in