2018-12-30, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Vad tror du händer vid havsnivå och ser ut över stilla havet på en platt jord?
Då tror jag att jag skulle kunna stå på Golden Gate-bron och se Himalaya långt bort i fjärran. Eller menar du att mina ögon, som kan se stjärnor på många miljoner kilometers avstånd, inte kan se så långt?
Citera
2018-12-30, 06:50
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Då tror jag att jag skulle kunna stå på Golden Gate-bron och se Himalaya långt bort i fjärran. Eller menar du att mina ögon, som kan se stjärnor på många miljoner kilometers avstånd, inte kan se så långt?

"If Earth were flat, or if you were standing atop a mountain surveying a larger-than-usual patch of the planet, you could perceive bright lights hundreds of miles distant. On a dark night, you could even see a candle flame flickering up to 30 mi. (48 km) away"
Senast redigerad av withnoname 2018-12-30 kl. 06:54.
Citera
2018-12-30, 07:13
Medlem
Citat:
Jag är en av de tokstollar som inser att våran syn är begränsad och att vi upplever horisonten som en platt cirkel även om vi är uppe i en skyskrapa på 300 meter mitt på ljus dag och tittar runt. Finns ingen kurva att se nånstans trots att jorden är rund. Vad tror du händer vid havsnivå och ser ut över stilla havet på en platt jord? Ett "fjärran töcken" "diffust" ...låter jävligt abstrakt det där...

Vår syn är inte begränsad, vi kan ju se stjärnor på flera ljusårs avstånd! Det som hindrar vår syn här på jorden är sådant som är i ljusstrålarnas väg (t ex dimma).

Fullkomligt konkret och sann information, och det borde du själv begripa. Om du ändå inte fattar så är det inget jag tänker göra något mer åt. Det är inte mitt problem, borde vara ditt.
Därmed är denna bisarra debatt slut för min del.
Senast redigerad av pewana 2018-12-30 kl. 07:16.
Citera
2018-12-30, 07:22
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Vår syn är inte begränsad, vi kan ju se stjärnor på flera ljusårs avstånd! Det som hindrar vår syn här på jorden är sådant som är i ljusstrålarnas väg (t ex dimma).

Fullkomligt konkret och sann information, och det borde du själv begripa. Om du ändå inte fattar så är det inget jag tänker göra något mer åt. Det är inte mitt problem, borde vara ditt.
Därmed är denna bisarra debatt slut för min del.

Konstigt att vi upplever en platt cirkelhorisont och jord från en skyskrapa på 300 meter höjd trots att jorden är rund och sen förväntar du dig ett diffust töcken från en havsstrand om vi tittar rätt över stilla havet på en platt jord. Det är ju en frontalkrock i upplevelser. Vad missar jag?
Citera
2018-12-30, 08:02
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
På en platt jord finns ingen horisont på fem kilometers avstånd, det verkar du hålla med om.
Tror du verkligen - på fullt allvar - att du kan se något som inte finns? Om jorden vore platt skulle du teoretiskt kunna se hur långt som helst över havet. Det som begränsar synfältet är dis och stoftpartiklar i luften. Som gör att både hav och himmel försvinner i ett fjärran töcken. Borde vara självklart även för dig.

Eller är du en av de tokstollar som tror att "perspektiv" kan få saker att försvinna under horisonten?

Alltså för i helvete. Man kan inte se ingenting,diffust eller ett töcken. Vad fan är det för något rent fysiskt? Jorden är alldeles för stor för att vi ska kunna urskilja den som rund. Står vi uppe på obsdäck i en skyskrapa på 300 meter och tittar runt så ser vi en platt cirkelhorisont och upplever jorden platt trots att den är rund. Det är våra ögon det. Att det inte finns en horisont rent vetenskapligt på en platt jord hjälper inte ögonen.

If you are 6 feet tall and you stand at the shore of the ocean or on a flat desert plane the horizon is about 3 miles away -VoysovReason (känd youtuber som slåss mot FE)
Citera
2018-12-30, 09:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[...]
If you are 6 feet tall and you stand at the shore of the ocean or on a flat desert plane the horizon is about 3 miles away -VoysovReason (känd youtuber som slåss mot FE)

Har du tagit detta citat(?) som en sanning? Jag påstår att det inte stämmer. På en platt jord skulle man se betydligt längre än ’about three miles’.

Fast på en rund jord stämmer det.
Citera
2018-12-30, 10:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Alltså för i helvete. Man kan inte se ingenting,diffust eller ett töcken. Vad fan är det för något rent fysiskt? Jorden är alldeles för stor för att vi ska kunna urskilja den som rund. Står vi uppe på obsdäck i en skyskrapa på 300 meter och tittar runt så ser vi en platt cirkelhorisont och upplever jorden platt trots att den är rund. Det är våra ögon det. Att det inte finns en horisont rent vetenskapligt på en platt jord hjälper inte ögonen.

Horisonten är rak i sidled ja. Det gör att vi inte direkt kan se rundningen utan får ta till indirekta effekter som påvisar denna rundning såsom båtar vars bottendel försvinner hur mycket vi än försöker zooma in m.m.

Vi måste upp på mycket hög höjd för att se rundningen i sidled. ISS t.ex.
Citera
2018-12-30, 11:13
Medlem
Jazzils avatar
Vad jag kan se så säger Withnoname gång på gång att han vet att jorden är ett klot.
Han tar upp ett citat där en person förklarar vad som stämmer i en öken från en person som slåss mot FE. Citatet beskriver exakt vad vi ser i vekligheten men ni tror att citatet handlar om en platt jord.

Ändå sitter ni och svarar hen gång på gång som att han tror att jorden är platt.

Withnoname Skriver ju gång på gång att han vet att jorden är ett klot. Ser ni inte det???
Ni är på samma sida! Det enda han tar upp som är felaktigt är ju att våra ögon har en begränsning.
Han beskriver ju exakt hur vi upplever horisonten, en platt cirkel som ligger horisontellt. Men cirkeln är så stor att vi inte kan se en krökning.

Missar jag något eller vad???
Senast redigerad av Jazzil 2018-12-30 kl. 11:16.
Citera
2018-12-30, 11:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad jag kan se så säger Withnoname gång på gång att han vet att jorden är ett klot.
Han tar upp ett citat där en person förklarar vad som stämmer i en öken från en person som slåss mot FE. Citatet beskriver exakt vad vi ser i vekligheten men ni tror att citatet handlar om en platt jord.

Ändå sitter ni och svarar hen gång på gång som att han tror att jorden är platt.

Withnoname Skriver ju gång på gång att han vet att jorden är ett klot. Ser ni inte det???
Ni är på samma sida! Det enda han tar upp som är felaktigt är ju att våra ögon har en begränsning.
Han beskriver ju exakt hur vi upplever horisonten, en platt cirkel som ligger horisontellt. Men cirkeln är så stor att vi inte kan se en krökning.

Missar jag något eller vad???

Det är ju det som är så konstigt. Withnoname skriver att jorden är rund, men att denna rundning inte går att uppleva med sina sinnen när man är på jordens yta. 'Kurvaturen' går inte att se.

Jag tycker det verkar som han menar att den inte går att uppleva ens i djupled, att jordens rundning skulle skymma det som finns bortom. Han verkar säga att det inte spelar någon roll om man tittar ut över havet på en rund eller platt planet - det skulle se exakt lika ut.
Citera
2018-12-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack för sammanfattningen!
Jag hade ingen aning om att det fanns folk som trodde att jorden var platt. Som vanligt driver mig min nyfikenhet att ta reda på mer om denna teori. Jag borde väl som rookie aldrig stuckit näsan i denna tråd
Men det är lätt att vara efterklok.

Jodå, det finns en hel del som har genomskådat globtramset och att av nyfikenhet ta reda på mera kan leda till oväntade resultat.
Hinken och de andra rundissarna har inte ogiltigförklarat nåt endast upprepat samma trams om och om igen.

Problemet för rundissarna är att de har inga hållbara argument som inte har bemöts ett antal hundra gånger. Resten av deras argumentation är ingenting annat än hänvisning till auktoriteter och att alla vet ju att ditt och datt funkar si och så, alltså indoktrinering.

De inbillar sig på fullaste allvar att naivt auktoritetstro är lika med vetenskap och vetande, som inte kan ifrågasättas eftersom alla vet ju och tror på samma universella sanningar.
Majoriteten är så indoktrinerad att charlatanerna kan i princip sälja vad som helst till de hjärntvättade med pöbelmentalitet, bara det överensstämmer med deras världsbild, eller snarare tro.
Citera
2018-12-30, 13:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jodå, det finns en hel del som har genomskådat globtramset och att av nyfikenhet ta reda på mera kan leda till oväntade resultat.
Hinken och de andra rundissarna har inte ogiltigförklarat nåt endast upprepat samma trams om och om igen.

Problemet för rundissarna är att de har inga hållbara argument som inte har bemöts ett antal hundra gånger. Resten av deras argumentation är ingenting annat än hänvisning till auktoriteter och att alla vet ju att ditt och datt funkar si och så, alltså indoktrinering.

De inbillar sig på fullaste allvar att naivt auktoritetstro är lika med vetenskap och vetande, som inte kan ifrågasättas eftersom alla vet ju och tror på samma universella sanningar.
Majoriteten är så indoktrinerad att charlatanerna kan i princip sälja vad som helst till de hjärntvättade med pöbelmentalitet, bara det överensstämmer med deras världsbild, eller snarare tro.

Jag tror också att jorden är rund, jag följer bland annat ISS direktsändningar där de filmar jorden hela tiden på sin väg i omloppsbanan. Detta kan man se gratis i Nasas app.
Jag tycker mig se att jorden är väldigt rund. Skulle då denna sändning vara fejk, eller är det när ISS tillfälligt tappar kontakten som den går över "kanten" ??
Jag försöker hålla mig öppen för att saker inte är som jag tror. Alla teorier är värda en debatt
Citera
2018-12-30, 13:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Hehe, du väljer som vanligt att bortse från alla de enkla observationer man kan göra i sin vardag som alla enstämmigt tyder på en rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in