2018-12-30, 00:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
/.../ Jag måste dock få ifrågasätta en textrad. Den är inte din, det är ett citat, den lyder, som följer:

"– Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar."

Jag ställer mig själv frågan. Är jag naiv ? Borde jag vara ?
Nej, du är på intet sätt naiv; tvärtom, men det förväntas med önskvärd tydlighet att vi ska förstå att om makarna överlevt, de varit misstänkta för barnamord, och även om de nu är avlidna kvarstår rent formellt denna misstanke. - Trots utelämnandet av större delen av FUP samt redovisade kompromisser med anhöriga, när SS en förhoppning om att alla ska förstå att gärningen är resultatet av en gemensam planering av ett par makar som i fullt samförstånd genomfört vad de föresatt sig.
Citera
2018-12-30, 00:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, du är på intet sätt naiv; tvärtom, men det förväntas med önskvärd tydlighet att vi ska förstå att om makarna överlevt, de varit misstänkta för barnamord, och även om de nu är avlidna kvarstår rent formellt denna misstanke. - Trots utelämnandet av större delen av FUP samt redovisade kompromisser med anhöriga, när SS en förhoppning om att alla ska förstå att gärningen är resultatet av en gemensam planering av ett par makar som i fullt samförstånd genomfört vad de föresatt sig.

Tack. Jag har förstått att; man vill lägga sordin på händelsen så långt det är möjligt; få allmogen att begripa - utan att låta den förstå. Nu har det osannolika inträffat - flera än en (1) betvivlar polisens utsagor. Inte i sak... men
Citera
2018-12-30, 00:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det torde vara en korrekt beskrivning av pressträffens innehåll och sakfakta. - SS sade:
Av ovanstående ordagranna utsagor från SS kan man sluta sig till:

Tack för ditt arbete med detta!
Angående datum för dödsfallen skulle jag vilja tillägga att polisen uppgav att huset var nedsläckt. Det borde betyda att den som sist dog gjorde det med hjälp av dagsljus. Rätt svårt att hänga sig i beckmörker i trappan.
Troligen dog O efter gryningen på lördag morgon, är min gissning. De andra sannolikt under natten.
Citera
2018-12-30, 00:49
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack. Jag har förstått att; man vill lägga sordin på händelsen så långt det är möjligt; få allmogen att begripa - utan att låta den förstå. Nu har det osannolika inträffat - flera än en (1) betvivlar polisens utsagor. Inte i sak... men

Ja, det är iaf fler än två..
Citera
2018-12-30, 00:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för ditt arbete med detta!
Angående datum för dödsfallen skulle jag vilja tillägga att polisen uppgav att huset var nedsläckt. Det borde betyda att den som sist dog gjorde det med hjälp av dagsljus. Rätt svårt att hänga sig i beckmörker i trappan.
Troligen dog O efter gryningen på lördag morgon, är min gissning. De andra sannolikt under natten.
Eller med hjälp av en ficklampa, en som slocknade i samma ögonblick som han släppte taget.
Citera
2018-12-30, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaaooo.
... vilket påtalats typ 70 ggr. men det tål att upprepa.

Formellt misstänkta att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
Medgärningsmannaskap.

Tack för sammanfattning.
Citera
2018-12-30, 01:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Kastar mig in i diskussionen.

Från informationen som gavs på pressträffen kan man inte säga säkert vem som dödade vem och hur. Det håller jag med om.

Min teori är dock att Oskar dödade de andra tre. Barnen förutsätter jag blev mördade och det verkar mer troligt att den starkare av föräldrarna och den som verkar ha varit mest handlingskraftig i relationen också tog eller fick detta på sig att utföra. Angående Hanna så är det förstås möjligt att hon begick självmord men sammantaget med andra uppgifter i tråden så tror jag ändå att hon, som vissa uttryckt det, "fick hjälp".

Att Oskar skulle ha åtminstone avslutat Hannas självmordsförsök är en uppgift som kom tidigt och från en källa som många betraktar som pålitlig. Sedan har vi inlägg som detta #1070 den 10 januari:

Det är förstås långt ifrån vattentäta bevis men så länge inget annat framkommer så kommer jag fortsätta tro att Oskar utförde själva dödandet, förvisso tydligen med Hannas goda minne.
Ja, precis.
Det är skillnad på att frångå resultat polisiär förundersökning och spekulera, ha teser och teorier om man har lust med det - men inte att påstå att så är fallet.

De är formellt misstänkta att för mord på sina döttrar. Vilket är vad förundersökningen kommit fram till.
Nu är de döda så ingen ÅK ämnar lämna in stämningsansökan med den icke ovanliga ordalydelsen inför ett åtal.

Pm ignorerar jag helt beträffande vem som gjort vad. Däremot tror jag på de som överensstämmer tidigt med pressträffen (sängar, hängd, samråd).
I det tidiga skedet ägnade sig polis åt brottsrubricering mord och att utesluta annan gärningsperson likaväl. De hade inte en susning om vad som skett mer än att de såg personerna döda.
Resten av finliret avgör nämligen krim.tekniker - när folk väldigt snabbt fått backa ut.
Fortsättningsvis samverkan med rättsmedicin.

Men nu ska jag komma ner till din tes.

Jag anser att hon är fullt kapabel att ta livet av sig själv. Nån fysiskt svaghet har inte återgetts via media:
Hon arbetade ända fram till jul.
Men visst, hon kan ha behövt hjälp att gå hädan efter de mördat barnen.

Det jag däremot funderar kring är om O är sist ut för att se att alla är döda, och om det ev. sen finns nån tanke i det hela (tillrättalagt, nerbäddade).
Om det såg relativt lugnt ut vid första anblicken när de hittas i resp. säng. Inte en aning, men nåt jag har funderat kring.
Senast redigerad av develi 2018-12-30 kl. 01:17.
Citera
2018-12-30, 01:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eller med hjälp av en ficklampa, en som slocknade i samma ögonblick som han släppte taget.

Ja är ju förstås möjligt med en ficklampa

Men håller man den verkligen i handen när man hänger sig ...?
Då lägger man den väl på trappräcket så man ser repet?
Är ju rätt bökigt annars att trä öglan över huvudet med en hand och göra sig beredd att gunga ut över trappan och samtidigt lysa med ficklampan - på vad?

De utredningar om hägningar som jag läst kan jag inte minnas något fall där personen hållit i något alls. Men jag har inte specifikt tänkt extra på det, så det är naturligvis fullt möjligt att hålla något i handen. Och att O höll i en ficklampa. Frågan är varför inte tända en vanlig mindre lampa i stället?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-30 kl. 01:37.
Citera
2018-12-30, 01:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det är klart att nån förmodligen har varit mer handlingskraftig vid själva utförandet. Nån har ju uppenbarligen mördat barnen, men det innebär inte att den personen är mer skyldig i just detta fallet. Nån måste ju handgripligen utföra det som dom gemensamt har kommit överens om, för annars så dör ju inte barnen.
OM nu Oskar handgripligen mördade barnen så utförde ha sin och Hannas vilja, och därför är dom båda skyldiga till detta. Det spelar ingen roll vem som la kudden över ansiktet och tryckte, för den andre var förmodligen i rummet och bidrog genom att inte stoppa handlingen.
Beslutet var gemensamt, och nån eller kanske båda utförde det. Om sen Hanna själv vill dö, men inte lyckas med det så har väl Oskar inget annat val än att hjälpa till. Hon ville ju dö, för det hade dom gemensamt kommit överens om.
Vad skulle Oskar och Hanna har gjort, - OK, nu när vi gemensamt har bestämt oss, skall vi dra lott om vem som skall döda barnen, eller skall vi köra sten sax påse. Nej, troligtvis fick Oskar uppgiften att se till att alla var "ordentligt döda" innan han tog sitt eget liv.
Mäh? Var jag puck-tvåa på den.
Citera
2018-12-30, 01:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det jag däremot funderar kring är om O är sist ut för att se att alla är döda, och om det ev. sen finns nån tanke i det hela (tillrättalagt, nerbäddade).
Om det såg relativt lugnt ut vid första anblicken när de hittas i resp. säng. Inte en aning, men nåt jag har funderat kring.

Det finns trådupogifter att all el-förbrukning kraftigt gick ner den 6/1.
För att sedan slås på igen till normala värde den 7/1. Någon postare som jobbade på något el-verk lämnade den uppgiften.
Någon annan uppgav att en hus-termostat troligen slås på igen automatiskt om huset blir för kallt och värmen är avstängd i januari.

Det finns också tråduppgifter att Os Likedin eller/och Facebooks konton raderats dygnen innan de hittades 9/1. Man kunde tydligen se länkarna men sidorna var borttagna enligt någon som kunde detta. Det framstod som någon nyligen städat på nätet.

Kanske var det detta O sysslade med innan han hängde sig?
Stängde av elen så kropparna inte skulle påverkas av inomhusvärmen för mycket innan alla skulle hittas efter några dygn. Han kanske inte var klar över att han inte stängde av den automatiska termostaten. Och nätstädandet.
Att han var den siste som dog har polisen bekräftat.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-30 kl. 01:36.
Citera
2018-12-30, 01:33
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis.
Det är skillnad på att frångå resultat polisiär förundersökning och spekulera, ha teser och teorier om man har lust med det - men inte att påstå att så är fallet.

De är formellt misstänkta att för mord på sina döttrar. Vilket är vad förundersökningen kommit fram till.
Nu är de döda så ingen ÅK ämnar lämna in stämningsansökan med den icke ovanliga ordalydelsen inför ett åtal.

Pm ignorerar jag helt beträffande vem som gjort vad. Däremot tror jag på de som överensstämmer tidigt med pressträffen (sängar, hängd, samråd).
I det tidiga skedet ägnade sig polis åt brottsrubricering mord och att utesluta annan gärningsperson likaväl. De hade inte en susning om vad som skett mer än att de såg personerna döda.
Resten av finliret avgör nämligen krim.tekniker - när folk väldigt snabbt fått backa ut.
Fortsättningsvis samverkan med rättsmedicin.

Men nu ska jag komma ner till din tes.

Jag anser att hon är fullt kapabel att ta livet av sig själv. Nån fysiskt svaghet har inte återgetts via media:
Hon arbetade ända fram till jul.
Men visst, hon kan ha behövt hjälp att gå hädan efter de mördat barnen.

Varför hoppar du mellan singular o plural... i vissa stycken ? Alltjämt ofta.

Här ett exempel: "Men visst, hon kan ha behövt hjälp att gå hädan efter de mördat barnen."
Du beskriver "hon" som person vid "ditt inbillade självmord" som enskild o hjälplös. I samma mening menar du att det var två om morden på barnen eftersom du skriver att: "de mördat barnen". Vad vet du om det ?
Citera
2018-12-30, 01:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns trådupogifter att all el-förbrukning kraftigt gick ner den 6/1.
För att sedan slås på igen till normala värde den 7/1. Någon postare som jobbade på något el-verk lämnade den uppgiften.
Någon annan uppgav att en hus-termostat troligen slås på igen automatiskt om huset blir för kallt och värmen är avstängd i januari.

Det finns också tråduppgifter att Os Likedin eller/och Facebooks konton raderats dygnen innan de hittades 9/1. Man kunde tydligen se länkarna men sidorna var borttagna enligt någon som kunde detta. Det framstod som någon nyligen städat på nätet.

Kanske var det detta O sysslade med innan han hängde sig?
Stängde av elen så kropparna inte skulle påverkas av inomhusvärmen för mycket innan alla skulle hittas efter några dygn. Han kanske inte var klar över att han inte stängde av det automatiska termostaten. Och nätstädandet.
Att han var den siste som dog har polisen bekräftat.
Att han var den siste som dog har INTE bekräftats.

FuL har snarare tydligtgjort i frågor efter pressträffen att de inte kunnat utröna inbördes ordning på dödsfallen:

"Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."

.... men jag tror han var sist, att de gjort upp nåt sådant så att ingen skulle överleva. Att hänga sig är betydligt mer definitivt som dödssätt.
Jag funderar även på om det såg "städat" ut, nerbäddade i sängarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in