2018-12-29, 22:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Enligt pressmeddelandet från TV av polisen SS som höll i utredningen så dog H på samma sätt som barnen. Av kvävning/strypning. Det kan knappast ha undgått dig. Så det är ingen hypotes jag har.

Hon hade också, enligt PK, en hög dos lugnande i sig. Det kanske var så att hon trodde att den skulle räcka? En spekulation är att O och H bestämt att O skulle vänta och se om dosen räckte för att H skulle somna in för evigt, och OM hon inte skulle göra det, så skulle han vara henne behjälplig. Och när allt var "över" så tog O det sista "steget". Eller också var det inte så det gick till/var bestämt. Jag vet inte, bara en spekulation.
Citera
2018-12-29, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tror du tänker mycket "Bonnie Elizabeth Parker och Clyde Chestnut Barrow". Sammansvetsade, kriminella, delade lika - i vått som i torrt.

I Bjärredsfallet låg en bottenlös, skruvad idé till grund för mord på två små flickor, barn i en och samma familj.
Tanken, genomförandet, måste ha utförts av en och samma en.

Ha ha ha.
Nej, så tänker jag inte. Ja, det låg en bottenlös skruvad id'e till grund för mord på dessa flickor.
Tanken och genomförandet behöver INTE ha utförts av en och samma. Exempelvis: Hanna sådde fröet, Hanna ville detta mer, Hanna fick med sig Oskar (som själv mådde dåligt) i detta tänket. Sen fattades tillslut beslutet gemensamt och i samförstånd. Efter det kanske Oskar var mer handgriplig vid själva utförandet. Det förnekar jag inte, men Hanna kan mycket väl ha varit delaktig i morden på barnen. Men jag förnekar verkligen inte att Oskar kanske var den som utförde mest.
Men lik förbannat så var själva beslutet gemensamt.
Citera
2018-12-29, 22:41
Medlem
afKnollentotts avatar
A..men.. snart har allt återgått till normala gängor. En dryg vecka återstår till årsdagen av mördandet i sexrumsvillan i Bjärred. Btw.. villan är inte längre obebodd.
Citera
2018-12-29, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Hon hade också, enligt PK, en hög dos lugnande i sig. Det kanske var så att hon trodde att den skulle räcka? En spekulation är att O och H bestämt att O skulle vänta och se om dosen räckte för att H skulle somna in för evigt, och OM hon inte skulle göra det, så skulle han vara henne behjälplig. Och när allt var "över" så tog O det sista "steget". Eller också var det inte så det gick till/var bestämt. Jag vet inte, bara en spekulation.
Ja, men en god sådan.
Citera
2018-12-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och detta att det begränsade livet gör barnen deppiga är ju verkligen naturligt men så tragiskt! Barn med andra allvarliga sjukdomar, brukar ju periodvis kunna få litet permission från sina behandlingar och sin sjukhusvistelse, för att göra någonting roligt och avkopplande (cancersjuka barn till exempel). Men för barn med ME är ju nästan allting omöjligt...
Japp det stämmer - iallafall för de som är värst drabbade. Andra kan genom att hushålla med energin på rätt sätt också ta sig permission ibland. Priset kan dock vara några dagars försämring.
Citera
2018-12-29, 23:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det förstår jag att du menar.

Min poäng i detta är att "gemensamt och i samförstånd" kan innebära att de båda kan ha varit instrumentella i olika omfattning. När polisen inte "friar" en av parterna bör detta tolkas som att båda varit med på saken och haft lika uppsåt.

Och vid en tänkbar straffpåföljd hade det rört sig om livstids fängelse för båda två.
Citera
2018-12-29, 23:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Mja... så sjusärdeles mycket "fakta" har "vi" väl inte fått.(?). Polisen har vid tiden för morden kortfattat redogjort för vad dom visste då. Samma polis, har återigen och nu via en pressträff i december redogjort för vad mördaren O skrivit ner på ett papper. Ingenting annat.
Ja, det torde vara en korrekt beskrivning av pressträffens innehåll och sakfakta. - SS sade:
Av ovanstående ordagranna utsagor från SS kan man sluta sig till:
Senast redigerad av letsdoit 2018-12-29 kl. 23:48.
Citera
2018-12-29, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det torde vara en korrekt beskrivning av pressträffens innehåll och sakfakta. - SS sade:
Tvärtom vad du tror, tror jag att det handlar om en längre planering. Längre än vad vi förleds att tro.
Citera
2018-12-30, 00:06
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Kort o gott - Tack !

Du är och förblir en klippa för alltid.. forever skulle en ann, en yngre förmåga uttrycka sig. Jag är stum av beundran, för ditt arbete.

Jag måste dock få ifrågasätta en textrad. Den är inte din, det är ett citat, den lyder, som följer:

"– Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar."

Jag ställer mig själv frågan. Är jag naiv ? Borde jag vara ?
Citera
2018-12-30, 00:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tvärtom vad du tror, tror jag att det handlar om en längre planering. Längre än vad vi förleds att tro.
Ja, det kan det mycket väl handla om, men bilden är motsägelsefylld: Vissa saker talar för en längre tid; andra för en kortare. - Det kan också finnas inslag av ambivalens, alt. ett högst medvetet utläggande av villospår mm.
Citera
2018-12-30, 00:07
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men herre gud. Du kom ganska nyss in i tråden och fick avskrift ljudfil från pressträffen av mig då du frågade. Jag följde sändningarna live.
Jag vet givetvis resp. dödsorsak.

Jag frågar hur din hypotes är eftersom ingenting kom fram via pressträffen att O strypt H.
Om du har nåt tänk kring förloppet.

Kastar mig in i diskussionen.

Från informationen som gavs på pressträffen kan man inte säga säkert vem som dödade vem och hur. Det håller jag med om.

Min teori är dock att Oskar dödade de andra tre. Barnen förutsätter jag blev mördade och det verkar mer troligt att den starkare av föräldrarna och den som verkar ha varit mest handlingskraftig i relationen också tog eller fick detta på sig att utföra. Angående Hanna så är det förstås möjligt att hon begick självmord men sammantaget med andra uppgifter i tråden så tror jag ändå att hon, som vissa uttryckt det, "fick hjälp".

Att Oskar skulle ha åtminstone avslutat Hannas självmordsförsök är en uppgift som kom tidigt och från en källa som många betraktar som pålitlig. Sedan har vi inlägg som detta #1070 den 10 januari:

Citat:
Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.

Det är förstås långt ifrån vattentäta bevis men så länge inget annat framkommer så kommer jag fortsätta tro att Oskar utförde själva dödandet, förvisso tydligen med Hannas goda minne.
Citera
2018-12-30, 00:29
Bannlyst
Det är klart att nån förmodligen har varit mer handlingskraftig vid själva utförandet. Nån har ju uppenbarligen mördat barnen, men det innebär inte att den personen är mer skyldig i just detta fallet. Nån måste ju handgripligen utföra det som dom gemensamt har kommit överens om, för annars så dör ju inte barnen.
OM nu Oskar handgripligen mördade barnen så utförde ha sin och Hannas vilja, och därför är dom båda skyldiga till detta. Det spelar ingen roll vem som la kudden över ansiktet och tryckte, för den andre var förmodligen i rummet och bidrog genom att inte stoppa handlingen.
Beslutet var gemensamt, och nån eller kanske båda utförde det. Om sen Hanna själv vill dö, men inte lyckas med det så har väl Oskar inget annat val än att hjälpa till. Hon ville ju dö, för det hade dom gemensamt kommit överens om.
Vad skulle Oskar och Hanna har gjort, - OK, nu när vi gemensamt har bestämt oss, skall vi dra lott om vem som skall döda barnen, eller skall vi köra sten sax påse. Nej, troligtvis fick Oskar uppgiften att se till att alla var "ordentligt döda" innan han tog sitt eget liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in