2018-12-29, 11:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Finns inget plattjordar argument i att våran jord är alldeles för stor för att du med egna ögon ska se nåt annorlunda med en platt vs en rund jord. Det finns ingen skillnad när du står där på havsstranden på någon av dom för ditt synperspektiv sviker dig på båda. Naturligtvis har dom matematiska skillnader men att man med egna ögon ska uppleva en skillnad dom emellan är högkvalificerat trams. Jorden är jorden och ingen liten tennisboll...

Men vännen. Jag pratar inte om en rundning längst en x- och y-axel, utan längs en z- och y-axel. Dvs i djupled. Kurvan går bort från dig och står du på stranden ligger horisonten en halvmil ut. Bortanför där börjar jordens krökning skymma vad som där finns.
Citera
2018-12-29, 11:29
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vännen. Jag pratar inte om en rundning längst en x- och y-axel, utan längs en z- och y-axel. Dvs i djupled. Kurvan går bort från dig och står du på stranden ligger horisonten en halvmil ut. Bortanför där börjar jordens krökning skymma vad som där finns.

Jag utgår från vad vi ser och upplever med egna ögon och inte fan ser man nån horisont som kan avgöra om du är på en rund eller platt jord iaf vilket var vad jag svara på från början
Citera
2018-12-29, 11:34
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Hur kan det bli en horisont på en (platt) platt jord? Skulle där finnas berg skulle de utgöra något slags horisont. Men på en platt jord skulle man ju se marken/vattnet så långt det sträckte sig. Det finns ju inget i vägen. Finns där en kant på den platta jorden ser man till den. Är jorden oändlig ser man tills det försvinner in i oändligheten.

Hur kan det bli en horisont på en platt jord? Ja vad tror du...din syn är begränsad och det resulterar i en horisont på både rund och platt jord dvs perspektiv. Det är vad som gäller med ögonen men matematiken har såklart en annan förklaring och ska man hårddra det så finns ingen horisont bara en kant.
Citera
2018-12-29, 11:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag utgår från vad vi ser och upplever med egna ögon och inte fan ser man nån horisont som kan avgöra om du är på en rund eller platt jord iaf vilket var vad jag svara på från början

Men det är väl klart att du gör det? Varför tror du man byggt fyrtorn så höga?
Citera
2018-12-29, 11:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur kan det bli en horisont på en platt jord? Ja vad tror du...din syn är begränsad och det resulterar i en horisont på både rund och platt jord dvs perspektiv. Det är vad som gäller med ögonen men matematiken har såklart en annan förklaring och ska man hårddra det så finns ingen horisont bara en kant.

Hur menar du att min syn är begränsad? Vad är det jag inte kan se?
Citera
2018-12-29, 11:37
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Hur menar du att min syn är begränsad? Vad är det jag inte kan se?

Långt bort som fan eller är du begåvad med en Örns syn?
Citera
2018-12-29, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Långt bort som fan eller är du begåvad med en Örns syn?

Tja, jag kan ju se månen och Alnitak (avstånd 1200 ljusår) till exempel. Så att något ligger långt bort verkar inte vara problemet.

När du tittar ut över ett hav, tror du att det är din syns begränsningar som gör att du bara kan se 5km ut?
Citera
2018-12-29, 11:54
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Tja, jag kan ju se månen och Alnitak (avstånd 1200 ljusår) till exempel. Så att något ligger långt bort verkar inte vara problemet.

När du tittar ut över ett hav, tror du att det är din syns begränsningar som gör att du bara kan se 5km ut?

Nej men ok vi säger väl att du kan stå vid havsstranden och se på andra sidan stilla havet om jorden vore platt eftersom det inte finns nån horisont på en sådan...
Citera
2018-12-29, 11:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej men ok vi säger väl att du kan stå vid havsstranden och se på andra sidan stilla havet om jorden vore platt eftersom det inte finns nån horisont på en sådan...

Tja, om det fanns ett starkt ljus där så...

Varför tror du man bygger fyrtorn så höga?
Citera
2018-12-29, 11:59
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Tja, om det fanns ett starkt ljus där så...

Varför tror du man bygger fyrtorn så höga?

Ja inte är det för att du ska se över Stilla Havet iaf.
Citera
2018-12-29, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja inte är det för att du ska se över Stilla Havet iaf.

Varför vill du inte svara på frågan?

Jag tror man bygger dem så höga för att de ska kunna ses på långt håll. Man vill få upp ljuskällan så högt över jordens krökning så sjöfarare i god tid ska kunna navigera efter den.
Citera
2018-12-29, 12:07
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Varför vill du inte svara på frågan?

Jag tror man bygger dem så höga för att de ska kunna ses på långt håll. Man vill få upp ljuskällan så högt över jordens krökning så sjöfarare i god tid ska kunna navigera efter den.

Vad har månen och stjärnor med en linje som ligger rakt fram att göra? Menar du på fullaste jävla allvar att du inte ser en rak linje som liknar en horisont (förr lr senare) om du står på havsstranden och tittar över stilla havet på en platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in