2018-12-29, 08:30
Bannlyst
Jag vet ju, de har allergi mot mjölk. Har jag rätt i det? Men vad kan man mata igelkottar med?
Citera
2018-12-29, 08:30
Bannlyst
Vatten och daggmask.
Men du har väl inte sett till några kottar såhär års?
Citera
2018-12-29, 08:35
Medlem
borrizs avatar
Orensad sill/strömming brukar vara en hit, har äen hört att det fungerar med hundmat.
Citera
2018-12-29, 09:37
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag vet ju, de har allergi mot mjölk. Har jag rätt i det? Men vad kan man mata igelkottar med?
Man ska inte mata dem öht. Dom hittar sin mat i naturen själva. Annars skämmer man bort dem och då kommer de jämt och vill ha käk.
Men dom är fina att studera
Citera
2018-12-29, 09:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Har någon stackars igelkott blivit störd ur vintersömnen?
Den vill ha vatten och uppblött kattmat och lite matrester kan också gå bra, typ potatisskal osv.
Det är bra att så fort som möjligt att hjälpa den att hitta någonstans att sova resten av vintern. En lövhög tex eller ihåligt träd som man kanske lägger i hö eller något i som den kan sova på, den måste sova ostört och varmt.
Citera
2018-12-29, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Ska inte dom ligga i dvala just nu?
De äter ju sniglar och sånt annars.
Citera
2018-12-29, 10:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Man ska inte mata dem öht. Dom hittar sin mat i naturen själva. Annars skämmer man bort dem och då kommer de jämt och vill ha käk.
Men dom är fina att studera

Är det inte så att det är vid vite förbjudet, att ens mata den fridlysta igelkotten.
Citera
2018-12-29, 10:11
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det inte så att det är vid vite förbjudet, att ens mata den fridlysta igelkotten.
Det har jag ingen kunskap om. Men matar dem gör jag inte.
Citera
2018-12-29, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Nej tvärtom så uppmanas vi att mata kottarna precis som vi gör med fåglarna om vintern.
Citera
2018-12-29, 10:20
Medlem
Blommetupps avatar
Jag brukar se igelkottar på sommaren vid komposten där de äter rester och mindre slaktavfall. Jag tror att de äter det mesta.
Citera
2018-12-29, 10:44
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Nej tvärtom så uppmanas vi att mata kottarna precis som vi gör med fåglarna om vintern.
Inte då. Bara att googla på "mata igelkott' så framgår det att de hittar föda själva.
Verkar inte vara förbjudet att mata dem men inte heller nån direkt rekommendation att mata dem - så var och en får väl göra som man vill.
Det viktigaste är att igelkotten mår bra
Citera
2018-12-29, 10:46
Medlem
Animalisk föda. Insekter, maskar, kött, fisk. Men egentligen klarar de maten själva. Då är det vettigare att ställa ut fat med vatten när det är varmt och torrt. Det har många djur glädje av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in