2018-12-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Vad sa Jesus när han hängde på korset?
Bibeln, Matteus 27:46

Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli! Eli! Lema sabaktani?"
Det betyder: "Min Gud, min Gud,
varför har du övergett mig?"

Se Psalm 22:2 i Hebreiska Bibeln
Psalmen skildrar Messias lidande och uppståndelse. Jesus citerar dess titelvers på folkspråket arameiska och inte på hebreiska

Psalm 22:16 - 19
Min kraft är uttorkad
som en krukskärva,
min tunga fastnar i gommen.
Du lägger mig i dödens stoft.
Hundar omger mig,
de ondas hop omringar mig,
de har genomborrat
mina händer och fötter.
Jag kan räkna alla mina ben,
de ser på mig, de stirrar.
De delar mina kläder mellan sig
och kastar lott om min klädnad.

Du förstår att när Yeshua dog på det där korset så skildes han från sin, vår, Fader för första gången.
Han tog då på sig alla människors synder och i det ögonblicket innan han dog kände han övergivenheten av att vara skild från Gud!
Han kände det vi känner.
Han var och Är Gud själv, men eftersom han tog på sig människans synder så fick han nedstiga till dödsriket i tre dagar och besegra döden, sedan återuppstod han igen och sitter nu hos Vår Fader för evigt. 👑💞
Citera
2018-12-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det har ingen betydelse vad han sa enligt vittnen på plats eftersom alla vittnen uppfattar olika situationer olika av olika orsaker, som att de blev distraherade av det som hände runtomkring.

Det blev ofta diskussioner mellan Jesus och lärjungarna, som ställde frågor. Därför fanns många som kunde vittna om vad Jesus hade sagt när han predikade, som lärjungarna sedan predikade för andra. Inlärning kontra vittnesmål.
Jaså?

Men nu sa ju anayla att han sa så här:
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Bibeln, Matteus 27:46

Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli! Eli! Lema sabaktani?"
Det betyder: "Min Gud, min Gud,
varför har du övergett mig?
"

...i det ögonblicket innan han dog kände han övergivenheten av att vara skild från Gud!
Citera
2018-12-28, 20:35
Medlem
Citat:
Jaså?

Och vad vill du ha sagt med det? Det vara bara ett vittne som uppfattade att Jesus sa det.
Citera
2018-12-28, 20:38
Medlem
Citat:
Och vad vill du ha sagt med det? Det vara bara ett vittne som uppfattade att Jesus sa det.
Men det står Bibeln alltså?
Citera
2018-12-28, 20:40
Medlem
Citat:
Men det står Bibeln alltså?
Som sagt, vad vill du ha sagt med det? Det är bara vad ett vittne uppfattat att Jesus sa.
Citera
2018-12-28, 20:40
Medlem
Citat:
Jaså?

Du får gärna ta med allt jag skrev.

Messias är både Gud och människa.

Förstår du varför det hände som hände då?
Citera
2018-12-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du får gärna ta med allt jag skrev.

Messias är både Gud och människa.

Förstår du varför det hände som hände då?
Jag är väl hyfsat insatt.
Citera
2018-12-28, 21:22
Medlem
Citat:
Som sagt, vad vill du ha sagt med det? Det är bara vad ett vittne uppfattat att Jesus sa.
Matteus 12:31
"Om hädelse mot Anden
31Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. 32Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."
Citera
2018-12-28, 21:32
Medlem
Citat:
Matteus 12:31
"Om hädelse mot Anden
31Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. 32Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."
Hur är det relevant? Ett tips: vad synd mot helig ande är står här:

Mark 3
29Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” 30De hade ju sagt att han (Jesus) hade en oren ande. (besatt)

Den som säger att en som har fått Guds ande har en oren ande har begått synd mot helig ande. Förutom det Jesus säger själv, att du ska dömas efter dina ord. Men om jag eller nån annan mot förmodan skulle ha fel angående Jesus sista ord på korset så räknas det som synd mot Människosonen.
Citera
2018-12-28, 22:34
Medlem
Citat:
Hur är det relevant? Ett tips: vad synd mot helig ande är står här:

Mark 3
29Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” 30De hade ju sagt att han (Jesus) hade en oren ande. (besatt)

Den som säger att en som har fått Guds ande har en oren ande har begått synd mot helig ande. Förutom det Jesus säger själv, att du ska dömas efter dina ord. Men om jag eller nån annan mot förmodan skulle ha fel angående Jesus sista ord på korset så räknas det som synd mot Människosonen.
Men hur kan det vara skillnad på att säga något mot människosonen och att säga något mot anden om dessa är samma? Blir det inte enligt kristna att häda Gud om man säger något mot människosonen?
Citera
2018-12-28, 22:49
Medlem
Buhos avatar
Den oförlåtliga synd, handlar bara om den helige anden
Citera
2018-12-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Den oförlåtliga synd, handlar bara om den helige anden
Vad är treenigheten då?