2018-12-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Hade Amazon sett Sverige som en sådan stor och viktig marknad hade de betalat vad det kostar att komma över domänen amazon.se. Men de anser väl att de svenskar som vill handla av dem gör detta via de tyska, brittiska och amerikanska sidorna.

Jag tror de analyserat Sverige noga och kommit fram till att deras affärsmodell ännu inte funkar här. A bygger sin verksamhet på enorma lager som bemannas av folk med svältlöner. Mänskliga robotar som vantrivs rejält på jobbet men inte ser nån annan utväg. Prylarna körs ut av (bland annat, de har ju flera distributionsmetoder) daglönare med egen bil som får sitta och hamra på leverans-appens uppdateraknapp oavbrutet för att få nån körning för en struntsumma. Väldigt amerikanskt alltihop.

Sveriges stränga arbetsmarknadslagstiftning gör det omöjligt med den här typen av verksamhet, även om det finns gott om utlänningar här i landet som står redo att hoppa in på dessa underbetalda "McJobs". Men det kan ju ändras i en snar framtid. Många politiker yrar ju om alla dessa "enkla jobb" som ska frälsa utlänningarna och få in dem på arbetsmarknaden. Att det inte går att försörja sig på svältlöner får bli ett senare problem...

Men konsumenten skiter ju i det här, det viktiga är att kunna handla billiga grejer, så det är inte där skon klämmer.

Amazons låga priser och frakter möjliggörs för övrigt av att molnverksamheten (AWS) genererar enorma vinster som de kan trycka in i amazon.com för att kunna sälja och leverera under nettopriser och gå med underskott. Så kan ingen annan e-handlare göra så de har en stor fördel där.
Senast redigerad av Pewlett-Hackard 2018-12-28 kl. 19:43.
Citera
2018-12-28, 19:47
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ingen aning hur många det handlar om. Antalet butiker gäller ju hela Norden, så flera tusen i Sverige har jag svårt att tro dock.
900 i Sverige enligt artikeln
Citera
2018-12-28, 19:48
Medlem
musttomtes avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/leksaksjatte-i-konkurs-efter-svag-julhandel

Leksakskedjorna BR och Toys R Us i Norden, har begärts i konkurs. Det var ett tag sedan man var i något centrum. Köpte nu en mobil för runt laxen i Kina som kostar 4 laxar här.

För mig får dom gärna ha gjort sitt. Kläder skulle vara enklare att handla online =)

Edit: kanske redan postat men värt en repris.
Citera
2018-12-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Kommer "kultur" innebära att man försöker få till nya skattebetalade verksamheter?

I videon nämner hon samhällsservice innan kultur så det är nog inte omöjligt att det blir bibliotek och kommunala kultursatsningar. Om samhällsservicen består av typ vårdcentral, bibliotek och annan liknande service är det ju inte nödvändigtvis negativt, det behöver ju finnas lite här och där. Frågan är ju om det drar rätt folk, pensionärer och ungdomar är ju knappast några storkonsumenter i butikerna som finns kvar, fast för ägaren av shoppingcentret spelar det ju ingen roll då ska ju bara hyran in och att ha kommunen som hyresgäst är ju så säkert det blir.

Edit: Snart besöker man väl läkaren och lånar böcker via appar och då behövs ju inte bibliotek och vårdcentraler längre, men än så länge tror jag kommunerna tycker att det måste finnas fysiskt.
Senast redigerad av GolareMedPolare 2018-12-28 kl. 19:58.
Citera
2018-12-28, 20:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.

Skriver under på denna sammanfattning.

Det intressanta är egentligen inte i vilken ordning butikerna går under, utan hur detta kommer att påverka fastighetsvärdet i stadskärnorna, arbetslösheten inom "enkla jobb" och slutligen om detta faktiskt har potential att rita om kartan gällande inrikes flyttströmmar; var vi vill (och kan) bo. Hur väljer de som styr att möta tomma butikslokaler och fallande fastighetspriser? Kommer våra innerstäder slutligen bli oaser för statsanställda akademiker som får sina webb-beställningar levererade med elektriska transportenheter?

Det är ju viktigt att komma ihåg att stadens puls drivs av flödet mellan arbetsplatser, handelsplatser och bostäder. Utan denna rörelse stannar flödet av och ekonomin stagnerar. Många städer har ju delvis börjat se över sin kvällsekonomi, men knappast i någon större skala, och frågan är ju egentligen hur man drar folk dagtid.

Kommunerna är (som vanligt) extremt sena på denna boll. Jag vet inte hur många år sedan jag tog upp den kommande utvecklingen i samband med ett projekt utan någon som helst respons.
Citera
2018-12-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ser ju inte ut att gå dåligt totalt sett:
https://www.ratsit.se/5566850623-XXL_Sport_%26_Vildmark_AB#ekonomi

Men såklart kan det finnas olönsamma butiker som lägger ner.

vinstmarginal 1 % är horribelt dåligt
Citera
2018-12-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueerSchilvia
Ingen kommer käka ute, alla utnyttjar cykelbuden.
Lika med matbutikerna - rakt ner i graven. Folk beställer hem mjölken och tvättmedlet.

Jag tror att matbutikerna är vinnarna. Maten vill man se och känna på innan man köper och dessa lokala butiker har ofta utlämning av paket och annan service.
Citera
2018-12-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag tror att matbutikerna är vinnarna. Maten vill man se och känna på innan man köper och dessa lokala butiker har ofta utlämning av paket och annan service.

Vad har du för bevis på det?
Citera
2018-12-28, 20:56
Bannlyst
På ekot 17, sa dom att Toys'r US och BR lämnat in pga katastrofalt dålig julhandel.
Citera
2018-12-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Vad har du för bevis på det?

Bevis?
Vi talar om vad vi tror sker med handeln i framtiden. Jag har inga bevis utan bara lite egen erfarenhet och en gnutta intuition.
Citera
2018-12-28, 21:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
900 i Sverige enligt artikeln
OK, jag borde läst den lite mer noggrant. Trist för de anställda. Handeln är inte den mest säkra branschen längre. Satsa på logistik i stället. Paketen från E-handeln måste ju ut på något sätt till kund.
Citera
2018-12-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
På ekot 17, sa dom att Toys'r US och BR lämnat in pga katastrofalt dålig julhandel.

Tiderna förändras. Förr lekte barn med modelljärnvägar, tennsoldater och ångmaskiner. Inget av det finns kvar längre. Bara plastigt värdelöst kinatransformersskräp och krimskrams i grälla färger överallt och nu har ungarna tröttnat på det också. Det är bara beroendeframkallande data, data, data i alla former som gäller och programvaran köper man i app-store. Lycka till med att ha en fysisk butik som ska sälja nåt till barn, säger jag bara. Vilken blir nästa bransch att kasta in handduken? Spännande tider är det...
Senast redigerad av Pewlett-Hackard 2018-12-28 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in