2018-12-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ursäkta?
Hur vet Du det ? Att det inte skulle hänt i vanlig arbetarklass?
Tänk på Södermalms familicidet.
Nonsens att det är en klassfråga. Självklart hade O och H vacklande psykisk hälsa. Man planerar inte sånt här om man har en sund koppling mellan tanke och handling. Självklart fick den långa utredningstiden av flickorna, borttagande av aktiv stimulans utifrån konsekvenser. Mössan på o*; s huvud, en inte ovanlig metod " att försöka samla" tankarna. Hört Mannheimer ' Skäringers podd?Läst om ångest/ panikångest? Alldeles säkert skulle en psykiatrisk utredning av ffa O men kanske även H kunnat förhindra. Men hör man till Mundekulla publik så .......

Medelklass, särskilt högre medelklass och "överklassen" har inte alls samma ögon på sig som övriga. det var det jag menade, om det nu var det jag skrev som du syftar på.
Citera
2018-12-27, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursäkta?
Nonsens att det är en klassfråga. Självklart hade O och H vacklande psykisk hälsa. Man planerar inte sånt här om man har en sund koppling mellan tanke och handling. Självklart fick den långa utredningstiden av flickorna, borttagande av aktiv stimulans utifrån konsekvenser. Mössan på o*; s huvud, en inte ovanlig metod " att försöka samla" tankarna. Hört Mannheimer ' Skäringers podd?Läst om ångest/ panikångest? Alldeles säkert skulle en psykiatrisk utredning av ffa O men kanske även H kunnat förhindra. Men hör man till Mundekulla publik så .......

Om man tror att man förintar sig själv och sina egna barn för att barnen inte är tillräckligt bra i skolan för att kunna nå de riktigt stora karriärmässiga höjderna, är det logiskt följdriktigt att tro att inte arbetarklassen skulle råka ut för en sån här sak.

Jag ställer mig dock lika främmande som du inför den teorin. Det här har inte med klass att göra, lika lite som med kön eller etnicitet. På ett sätt lite ynkligt att dra in identitetspolitik i en tråd om ett familiecide utfört av två föräldrar. Något som gjorts från dag ett på alla tre områden.
Senast redigerad av Kurian 2018-12-27 kl. 22:31.
Citera
2018-12-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker att det är lättare att förstå mekanismerna bakom det här fallet om man i första hand betraktar det som en självmordspakt mellan två sjuka vuxna.

De har helt enkelt inte mäktat med vardagen när det började kaosa - möjligen har det varit såpass illa ställt att de överhuvudtaget inte mäktade med ens normal barnuppfostran - och så småningom har de bestämt sig för att ge upp.

Någon av dem har säkert varit mer dominant i relationen men till vilken grad är svårt att säga. Det enda man kan veta med säkerhet är att Oskar har varit fullständigt besatt av sin karriär som till och med i testamentet tar upp största delen av bläcket.

Att vuxna begår självmord tillsammans förekommer. Då rör det sig i regel om gamla och/eller svårt sjuka personer som väljer att föregå den oundvikliga döden. Här är det två yngre personer som inte upplever sig ha någon framtid. Det är ovanligt. Man kanske kan gissa att någon av dem är mer "galen" än den andra.

Anledningen till att de inte kan ha någon framtid är barnen. Dessa måste förstås dö också. Inte tvärtom. Inte föräldrarna måste dö på grund av att barnen måste dö. Möjligen har de en förvrängd barmhärtighetstanke att barnen ändå inte har någon framtid men det är inte för barnens skull detta sker.

Så tror jag. Finns inget sjukvården kunde ha gjort annorlunda förutom som sagt om någon hade varit i praktiken synsk och startat ett himla bråk för att få föräldrarna att visa sina rätta färger.

Man måste ändå tänka på att de började planera morden i praktiken så fort som Moa blev sjuk. De tänkte inte ens ge henne en chans att vara ett av de barn som piggnar till. Jag upplever inte att det är förtvivlan som driver ett sådant beslut. Det är någon mer djupgående problematik.

Det kan ha varit Hanna som varit noga med makens eftermäle. Hon kan även ha varit den som drev Oskar framför sig. Även om han handgripligen mördade alla, så kan hon ha bett om det... En sund man hade stoppat planerna. O var den som kunde ha sagt nej, detta ställer jag inte upp på.

H kan ha haft hållhakar på O dessutom. Om han inte tog livet av familjen, skulle hon göra livet till ett helvete för honom. Allt är möjligt. Han hade blivit fråntagen sin familj oavsett.
Citera
2018-12-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
De flesta av oss har insett att O inte alls mådde bra - och nu får vi det bekräftat från olika håll. Jag tror att "Missan" var den första som skrev om detta. Kan det ha varit så att ingen ville se eller att ingen ville tala med O om detta, eftersom det var för känsligt; han kunde bli sårad och ta illa upp? Eller så försökte man tala med honom, men han ville inte lyssna?

Om det fortfarande, 2018, är så oerhört skamfyllt att tala om psykisk ohälsa, att ingen vågar röra i ämnet utan tassar på tå - då har vi alla mycket att jobba på! Eller om det är så känsligt att den som mår psykiskt dåligt försöker låtsats som att allt är okej.

O hade tillsammans med sin chef gjort upp planer i arbetet för tiden närmast efter jul och några månader framåt. Kanske borde O inte ha planerat någonting alls utan i stället fått hjälp med att bromsa sig själv och anpassa sig till sitt eget mående? (vi vet ju så klart inte vad som egentligen sas under det där samtalet med chefen). Av omtanke och hänsyn till O, borde kanske någon i hans omgivning försökt stoppa honom från att arbeta så hårt (vilket man kanske också gjorde - utan framgång).

Att man påverkas starkt psykiskt av att ha två sjuka barn är ju inte konstigt utan snarare naturligt. Ingen skulle tycka att det vore konstigt.

("Den sista tiden förtjänade inte du" - anspelade detta på att när det äntligen, efter många års hårt slit, blev aktuellt för O att få sin professur, då sviker hälsan och han kan inte nå det mål som ligger så nära inom räckhåll...?).

Och så ordnar man en pressträff där man inte nämner någonting om familjens psykiska mående, vilket får föräldrarna att framstå som enbart kallsinniga och kalkylerande...
Jag tror inte heller Oskar mådde bra. Han kände sig förbannad och kränkt. Kanske inte alls uppskattade de arbetsuppgifter som de diskuterade skulle vara hans några månader framåt. Tog dem som en förolämpning. Det kan man kanske också prata med en psykolog om men kanske han skulle pratat med någon annan om det. Inte hållit så hög svansföring utan vågat berätta att han kände sig mobbad. Mycket möjligt bara tolkat så i hans sinnevärld och beroende på hans personlighet.

Dådet planerades säkert under hösten men av Oskar ensam. Kanske som en tröst. Först sagan. Sen, vilket bara är mycket märkligt, är att han ansökte om professur i slutet av september och uppger två sakkunniga, Peter Mxlz och Ellinor K. De två som tillsammans med Klexrup ett par år tidigare gett ut en monograf som direkt konkurrerade (ut) Oskars monograf. Den han nämnde i sitt testamente. Oskar mådde verkligen inte bra och de här två sakerna pekar på vart han hade mest ont.
Citera
2018-12-27, 22:26
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursäkta?

Jag tror att du svarar mig så jag skall förtydliga vad jag menar.

Jag tror inte att just dessa morden på just dessa påstådda bevekelsegrunder skulle ha skett i en arbetarklassfamilj.

Att föräldrar mördar sina barn sker såklart i alla samhällsklasser.
Citera
2018-12-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag tror inte heller Oskar mådde bra. Han kände sig förbannad och kränkt. Kanske inte alls uppskattade de arbetsuppgifter som de diskuterade skulle vara hans några månader framåt. Tog dem som en förolämpning. Det kan man kanske också prata med en psykolog om men kanske han skulle pratat med någon annan om det. Inte hållit så hög svansföring utan vågat berätta att han kände sig mobbad. Mycket möjligt bara tolkat så i hans sinnevärld och beroende på hans personlighet.

Dådet planerades säkert under hösten men av Oskar ensam. Kanske som en tröst. Först sagan. Sen, vilket bara är mycket märkligt, är att han ansökte om professur i slutet av september och uppger två sakkunniga, Peter Mxlz och Ellinor K. De två som tillsammans med Klexrup ett par år tidigare gett ut en monograf som direkt konkurrerade (ut) Oskars monograf. Den han nämnde i sitt testamente. Oskar mådde verkligen inte bra och de här två sakerna pekar på vart han hade mest ont.

Just det. Man kan trots det tänka sig att hustrun satte O på piedestal och sa "Nog är nog!". Nu lämnar vi in... Eftersom det finns bevis (utan att veta vilka) för att båda smidde mordplaner gemensamt får man förutsätta att detta par hade en pakt, mot barnen och världen. De satt och ömkade sig själva... hustrun har ju stöttat sin make i mordplanerna... de två mot de ovetande barnen. Polisen var tydlig med det. Barnen anade inget... det obevekliga äcklar mig. Att inte ge upp, utan fortsätta, inte överräcka sig till polisen utan faktiskt offra sina barn för att man inte klarar upp det läge man försatt sig i.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-27 kl. 22:32.
Citera
2018-12-27, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Tack för ett bra svar! Delar uppfattningen om flera av de aspekter du beskriver kring H vek, O stel.
Jag hinner inte respondera så mycket på det nu mer än att Oskars oförmåga att söka professionell hjälp kan härröra från hans stelhet/inflexibilitet, kanske lite alexitym vilket inte är ovanligt vid ast. Han kunde se barnens sjukdom, deras smärtor och utmattning, sin frus sociala fobi och oro för barnen eftersom de hade konkreta manifestationer. Han hade dock inte förmåga att mentalisera hur varken de eller han själv upplevde situationen på insidan. Därför blev troligen klagomålen till kollegorna mycket instrumentella just till dessa yttre faktorer. Men eftersom han själv inte hade ett mer nyanserat sätt att uppfatta eller beskriva sina känslor än jobbigt/besvärligt/tidskrävande reagerade varken han eller hans omgivning förrän det var försent. Det hade inte förvånat mig om Oskar var särbegåvad och hade på ett intellektuellt plan räknat ut hur man bör bete sig i olika situationer för att inte verka konstig.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Ja och föräldrakonstellationen innehöll uppenbarligen inte en motpart som kompenserade för den andres brister, utan arbetade på som om ingenting hade hänt – Herr Stel och fru Vek, dock inte stelare och vekare än att de förmådde avsluta sina barns liv.

Kan du utveckla lite närmare vad du syftar på
med Herr Stel och Fru Vek?
Citera
2018-12-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja jag instämmer i dina känslobeskrivningar. Absolut vidrigt.

Det jag inte kan förstå är att föräldrarna tydligen hade insikten att deras egen död skulle kunna genomföras lättare om de tog något lugnande preparat.
Framför allt då Hanna som Oskar ju faktiskt dödade på samma sätt som minst ett av barnen dödades - genom strypning eventuellt med inslag av kvävning. Hanna hade dock rikliga mängder lugnande i kroppen, liksom Oskar när han dog. Såväl Hannas som Oskars död har sannolikt varit betydligt lättare än barnens.

Men detsamma unnade de inte sina barn. Dessa fick istället i fullt vaket tillstånd utan minsta verksamma substanser genomleva stryp/kvävningsdöden under den stund morden kan ha tagit. Sannolikt helt oförberedda och med stor sannolikhet också medvetna om att detta gjordes av förälder.

En eller två föräldrar som säkert hade flertal rivmärken och avvärgningsskador på kroppen efter döttrarnas kamp. Men inte ens för att skydda sig själva från barnens fäktande dödskamp var det värt att offra lite lugnande substanser på barnen.
Hur i helsike var Hanna och Oskar funtade inuti huvudet som lät sina barn dö på detta sätt??

Nej, hur ska man förstå detta? Man skulle tro att när en förälder med sådana tankar i huvud hade gått genom dörren till barnens sovrum, hade sett sin flicka sova, hade tittat med ömhet på sitt barn och direkt backat ut, förfärad över hur man kunnat ha sådana tankar och planar.

Jag försökte att föklara för mig att man inte använda lugnande medel därför att man inte kunna ha fått det i barnen i den mängd det hade behövds utan att göra dessa misstänksam.
Att man inte ordnade något annat som skjutvapen, eller illegala droger etc. trodde jag kunde kanske förklaras med att man inte vet hur man få tag i sådant och att man absolut inte vill bli avslöjad innan.

Så sjukt alltihop. Och så försöker man att fatta något.
Citera
2018-12-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kan ha varit Hanna som varit noga med makens eftermäle. Hon kan även ha varit den som drev Oskar framför sig. Även om han handgripligen mördade alla, så kan hon ha bett om det... En sund man hade stoppat planerna. O var den som kunde ha sagt nej, detta ställer jag inte upp på.

H kan ha haft hållhakar på O dessutom. Om han inte tog livet av familjen, skulle hon göra livet till ett helvete för honom. Allt är möjligt. Han hade blivit fråntagen sin familj oavsett.

Känner mig inte nöjd med att det är två föräldrar som mördat barnen. Frågan är varför en av dem upprättar ett gemensamt testamente med en innebörd som den andre inte skulle skrivit under på? Vad skulle testamentet bevisa?

Det kan finns flera saker som utlöst tragedin. behöver ju inte bara vara en sak. Hanna kanske var knepig att leva med. Kanske ställde krav på att Oskar skulle få aschelet ur vagnen att bli professor nån gång eller åtminstone bli invald i EHS styrelse. Tjatade om att Oskar var omkörd eller så var hon en mamma som han tyckte förstört döttrarna med sin hypokondri.

Tråkigt att en sån här förundersökning bara läggs ned. Tittade på Dalby-mordens FUP och inser att 50 vittnen är väl inget att skryta över i Bjärred-fallet.
Citera
2018-12-27, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos
Kan du utveckla lite närmare vad du syftar på
med Herr Stel och Fru Vek?
Det var harperlee som myntade begreppen. Inte Herr och Fru, det är mina tillägg men syftar på Hanna och Oskar. Bättre att du vänder dig till källan om du är nyfiken på vad harperlee menade.
Citera
2018-12-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja jag instämmer i dina känslobeskrivningar. Absolut vidrigt.

Det jag inte kan förstå är att föräldrarna tydligen hade insikten att deras egen död skulle kunna genomföras lättare om de tog något lugnande preparat.
Framför allt då Hanna som Oskar ju faktiskt dödade på samma sätt som ett av barnen dödades - genom strypning eventuellt med inslag av kvävning. Hanna hade dock rikliga mängder lugnande i kroppen, liksom Oskar när han dog. Såväl Hannas som Oskars död har sannolikt varit betydligt lättare än barnens.

Men detsamma unnade de inte sina barn. Dessa fick istället i fullt vaket tillstånd utan minsta verksamma substanser genomleva stryp/kvävningsdöden under den stund morden kan ha tagit. Sannolikt helt oförberedda och med stor sannolikhet också medvetna om att detta gjordes av förälder.

En eller två föräldrar som säkert hade flertal rivmärken och avvärgningsskador på kroppen efter döttrarnas kamp. Men inte ens för att skydda sig själva från barnens fäktande dödskamp var det värt att offra lite lugnande substanser på barnen.
Hur i helsike var Hanna och Oskar funtade inuti huvudet som lät sina barn dö på detta sätt??

Du har absolut INGEN ANING om vad som de facto hände när barnen dog.

Eller hur?
Däremot är jag förundrad över varför du så ofta fascineras av att i detaljer beskriva det värsta möjliga scenariot så livfullt?

Barnen kan blivit medvetslösa snabbt. Vi vet inte.
Citera
2018-12-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Känner mig inte nöjd med att det är två föräldrar som mördat barnen. Frågan är varför en av dem upprättar ett gemensamt testamente med en innebörd som den andre inte skulle skrivit under på? Vad skulle testamentet bevisa?

Det kan finns flera saker som utlöst tragedin. behöver ju inte bara vara en sak. Hanna kanske var knepig att leva med. Kanske ställde krav på att Oskar skulle få aschelet ur vagnen att bli professor nån gång eller åtminstone bli invald i EHS styrelse. Tjatade om att Oskar var omkörd eller så var hon en mamma som han tyckte förstört döttrarna med sin hypokondri.

Tråkigt att en sån här förundersökning bara läggs ned. Tittade på Dalby-mordens FUP och inser att 50 vittnen är väl inget att skryta över i Bjärred-fallet.

Han var vid liv och blev åtalad = FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in