Som rubriken lyder: vilka bibliotek i Sverige tillåter skapandet av lånekort och pinkod online för att kunna låna e-media utan att först besöka ett bibliotek i regionen?
Man kan alltså bara låna i 30 dagar innan man måste dit i fysisk form och legga sig?
Tycker det borde finnas möjlighet att ansöka om lånekort via e-leg inom en snar framtid nu när e-böcker är allt mer populärt. Mitt bibliotek (med flera anslutna) är snabba med att köpa in nya böcker men nya e-böcker är det sämre med, om de ens köps in.
I t.ex. Stockholm eller Uppsala har böckerna jag vill läsa funnits som e-bok sen de kom. Men för att kunna låna måste man givetvis ha lånekort men då måste jag ta mig dit och hämta ut det. Känns så väldigt gammaldags på nåt sätt. Det enda som egentligen krävs är ju att ens personnummer finns i deras databas tillsammans med en PIN-kod.
Nån som vet några fler bibiliotek där det går att låna utan att fysiskt gå in på ett bibliotek och visa legg?
Jag registrerade mig online på stockholmska stadsbibliotek från utlandet. Inga problem alls. Böckerna konverter jag till kindleformat och plockar bort tidsgränsen.
Alla är väl anslutna till elib, har de ändå olika utbud?
Det är väldigt olika utbud hos olika bibliotek som använder Elib. Jag antar att det är för att stockholmare vill läsa mer om mens, malmöbor mer på somali, och göteborgare vill tydligen läsa dussindeckare.