2018-12-27, 15:43
Medlem
Öppen fråga om fördelar och nackdelar med feminism. Finns det bara fördelar? Är feminism=jämställdhet?

Feminism står för jämställdhet mellan män och kvinnor vilket i mina ögon är en självklarhet, men är det verkligen nödvändigt att dela in samhället i olika grupper? Idag är du inte bara man eller kvinna, man har gått ännu längre i sin uppdelning av människor där man kan beskrivas som ”vit cis man” exempelvis. Vore det inte vettigare att motivera det genom att säga att vi strävar efter ett jämställt Sverige helt oberoende av någons kön?
Citera
2018-12-27, 15:49
Medlem
StenSaxPungs avatar
Feminism är ett nödvändigt ont.
Citera
2018-12-27, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Genuintintresserad
Öppen fråga om fördelar och nackdelar med feminism. Finns det bara fördelar? Är feminism=jämställdhet?

Feminism står för jämställdhet mellan män och kvinnor vilket i mina ögon är en självklarhet, men är det verkligen nödvändigt att dela in samhället i olika grupper? Idag är du inte bara man eller kvinna, man har gått ännu längre i sin uppdelning av människor där man kan beskrivas som ”vit cis man” exempelvis. Vore det inte vettigare att motivera det genom att säga att vi strävar efter ett jämställt Sverige helt oberoende av någons kön?

Nej, feminism är icke likställt med jämnställdhet. För det första är det två olika ordklasser så att försöka motivera att det är synonymt är intellektuellt ohederligt.

OM det nu skulle förhålla sig så att feminsmen 'strävar' efter jämnställdhet skulle man fokusera på pojkar/män som halkar efter rejält i skola och akademi.
Man skulle också fokuser på mäns överrepresentation vad gäller självmord.
Man skulle också fokusera på mäns flertalet multipla större risk att råka ut för våld.
Man skulle också fokusera på att män får högre straff än kvinnor för samma brott.
Man skulle också fokusera på att..

..om man nu 'strävade' efter jämlikhet.

Feminsmen idag handlar om makt och skaffa sig fördelar.
Citera
2018-12-27, 16:06
Medlem
antiprofeminists avatar
Själv är jag man och hatar män och är därför feminist, jag skönmålar inte och håller på. Jag vill skära av min egen kuk och stoppa upp och stoppa upp den!

Feminism behövs av två viktiga anledningar enligt mig:
- Halvering av mäns löner när kvinnor går ut och jobbar och arbetskraften fördubblas, vilket för mig känns extra bra då vi män får mindre pengafrihet att slösa på sprit och horor
- Upplösningen av kärnfamiljen där män kan förtrycka kvinnor i skymundan
- Jag hatar barn och vill att de ska uppfostras av främlingar från så tidig ålder som möjligt, de ska ha så lite tid som möjligt med sina biologiska föräldrar för att jag har läst att de far mest illa då

Nu blev det tre anledningar och det kan vi tacka patriarkatet för!
Citera
2018-12-27, 16:47
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja en fördel med feminism är väl att den banat väg för transexuella att banka skiten ur kvinnor i kvinnosporter, det är ju underhållning på hög nivå. Ser fram emot en framtid där alla kvinnosporter domineras av män också och dom kvinnor som har mage att klaga är transfobiska.
Citera
2018-12-27, 16:56
Medlem
Citat:

Beror såklart på vad du med med feminism, antar att du menar tredje vågens feminism?
Citera
2018-12-27, 17:26
Medlem
mossyvictorys avatar
Fördelar: ???
Nackdelar: Samhället dör ut för kvinnorna slutar skaffa barn.
Citera
2018-12-27, 17:36
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

Fördelar/Nackdelar?
Min första motfråga är då "för vem"?
Och helt plötsligt ramlar det rätta svaret ner automatiskt.
Det har bara fördelar för kvinnor. (I teorin. I praktiken drabbar det dem ännu hårdare än den normala ordningen vi gemensamt förhandlar fram från fall till fall på våra egna villkor)
För det finns väl ingen feminist här som anser att de inte kan påverkla sitt liv lika mycket som nästa person?
Det är alltid på bekostnad av män. Både i teorin och praktiken.
Men som redan nämts ovan. De nivåer av socialt ingenjörskap som krävs för att få till lika utfall, som de värsta UFO-utopisterna lyckas drömma om kommer aldrig inträffa med annat än att vi tar ifrån ALLA deras fria vilja och dikterar hur de ska leva, vad de ska göra och redan nu ser vi människor som tappar sugen och förlorar sin vilja att leva och delta i en sån värld.
Det är som ett gigantiskt djurförsök, med riktiga levande människor som försökskaniner där ingen vinner.

Man ger inte den enskilda människan någon som helst makt att utforma sitt eget liv efter sina egna naturliga behov, utan konstruerar den efter en socialt konstruerad modell som kommer lsuta med alla får det lika illa. Lika eländigt. Lika miserabelt och olyckligt, som de sjuka hjärnor som kommit på idéerna.
Precis som Maos Kina, Lenins och Trottskijs Sovjet, Pol Pots Kambodja osv.

Dra i bromsen om du vill ha ett värdigt liv och eget inflytande. De här människorna vill dig sannerligen inte väl.
Citera
2018-12-27, 18:09
Medlem
Vem0ths avatar
Vad för feminism snackar vi om? Den traditionella kampen där män och kvinnor får samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter? Eller samma version utan samma skyldigheter? Eller genusstudiefeminismen där alla vita män och kvinnor skall systematiskt få sämre möjligheter och rättigheter för att koloniseringen för över 300 år sedan gjort en skuldsatt hela livet.

Alla kan enas om att den första versionen är generellt bra med fler för- än nackdelar. Den andra skapar en orättvisa som lätt kan missbrukas och den sista förklarar sig självt...
Citera
2018-12-27, 19:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Jag tror feminismen i stort har gjort sitt i Sverige. Eller ja, vi måste ju "uppfostra" männen som kommer från kvinnoföraktande system, men på det stora hela ser det bra ut tycker jag.

Feminismen möjliggjorde för kvinnor att lämna män som slog dem och söp upp familjens pengar. Idag ser man inte på en skild kvinna som en smutsig hora, när det egentligen många gånger var hennes man som var en smutsig hora.

Det tycker jag är bra. Jag pratar enbart om Sverige, i resten av världen är det fortfarande mycket, otroligt mycket arbete kvar.
Citera
2018-12-27, 19:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Vad för feminism snackar vi om? Den traditionella kampen där män och kvinnor får samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter? Eller samma version utan samma skyldigheter? Eller genusstudiefeminismen där alla vita män och kvinnor skall systematiskt få sämre möjligheter och rättigheter för att koloniseringen för över 300 år sedan gjort en skuldsatt hela livet.

Alla kan enas om att den första versionen är generellt bra med fler för- än nackdelar. Den andra skapar en orättvisa som lätt kan missbrukas och den sista förklarar sig självt...
Det finns en sort.
Och så finns det som inte vill ta ansvar för vad de "andra galningarna" har att säga.
Sätt in vilken sort du vill under "de andra galningarna" för det gäller samtliga.

Och nej, vi har sett under senaste 50 åren att det de själva kallade för jämställdhet har absolut ingenting med saken att göra.
Ingen av dem strävar efter jämställdhet. Ingen
Citera
2018-12-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tror feminismen i stort har gjort sitt i Sverige. Eller ja, vi måste ju "uppfostra" männen som kommer från kvinnoföraktande system, men på det stora hela ser det bra ut tycker jag.

Feminismen möjliggjorde för kvinnor att lämna män som slog dem och söp upp familjens pengar. Idag ser man inte på en skild kvinna som en smutsig hora, när det egentligen många gånger var hennes man som var en smutsig hora.

Det tycker jag är bra. Jag pratar enbart om Sverige, i resten av världen är det fortfarande mycket, otroligt mycket arbete kvar.
Vilket språk för en dam. "Smutsig hora"! Man kände sig ju helt nedskitad medens. Hur går det med uppfostrandet av dessa medeltida valpar tycker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in