• 5
  • 6
2018-11-24, 15:27
Medlem
heropsychodreamers avatar
Jag är uppväxt på landet med utekatter och trodde som yngre att det var närmare djurplågeri att ha innekatt. Det går dock utmärkt att ha katt i lägenhet om du gör informerade val.

Ha fler än en katt.
Välj rätt ras.
Ha ett lämpligt och stimulerande hem.
Ge katterna din tid och närvaro.

Du bör ha minst två katter och de ska trivas i varandras sällskap så att en ensam katt inte blir understimulerad och deprimerad när du är borta över dagen. Katter får enligt lag lämnas utan uppsyn max 12 timmar i sträck. Katternas hem ska vara lämpligt och stimulerande uppbyggt och du ska ha tid att leka med dem varje dag om de inte leker mycket med varandra. Du ska också vara tillgänglig regelbundet så att de har möjlighet att ligga i knät eller annars nära. När katterna blir seniorer minskar behovet av aktivering men inte behovet av närhet.

De katter som passar är vissa raser som har framavlade egenskaper som gör att de trivs som innekatter samt katter som levt förvildade och därför föredrar att inte gå ute på grund av det trauma som livet innebär för nästan alla förvildade katter.

En ras som är komplett olämplig att låta gå fritt ute är Sphynx. Den är hårlös och därför väldigt klimatkänslig för både kyla och värme. Den kan inte själv reglera hur länge den kan vara i solen eller när den ska vända hem när det är kallt för att inte få köldskador. En annan katt som är olämplig att ha ute är Cornish Rex på grund av pälsens bristande skydds- och värmegivande egenskaper. Ragdoll är en ras som kan ha svårt att försvara sig mot andra djur.

Övriga katter som passar bra som innekatter beteendemässigt är tex Russian blue, Perser och Maine Coon.

Något man däremot aldrig ska göra i mitt tycke är att ta en katt oavsett ras som trivts bra som utekatt och tro att det går bra att ha den som innekatt. Det är troligt att det gör katten extremt olycklig och det blir då omöjligt att ha den som innekatt på grund av maladaptivt beteende. Eftersom det kan vara nästan omöjligt att placera om en vuxen katt leder det tyvärr ofta till avlivning.
Citera
2018-11-24, 18:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefgusteau
Hej!
Jag funderade på om man skulle skaffa en katt. Problemet är att jag bor i en lägenhet (70m2) och jag är väldigt slapp av mig så katten kommer mest få sköta sig själv. Jag jobbar hemifrån, och jag sitter i stort sett inne på mitt kontor framför några skärmar från jag vaknar tills jag lägger mig.
Ska man skaffa två katter i så fall eller helt enkelt skita i att skaffa katt?
Du kan med lugnt samvete skaffa katt ... däremot får du räkna med hårboll på datorn och spinn i örat om du inte erbjuder gostunder på dina villkor.

När du väljer katt skall du dock välja en avlad för innekatt ... Ragdoll rekommenderas varmt, ingen längtan ut, lätta att lära in kommandon på, sköter sig mycket själv utom stunderna då katten kräver uppmärksamhet och omvårdnad .....
Citera
2018-12-26, 21:13
Medlem
Efter att ha vuxit upp med katter som fick lov att gå ut som dom ville, är lärdomen att så länge man inte bor ensam på en liten ö, så ska man inte släppa ut katter. Katter ska vara innekatter, med undantag om du kan näta in balkong eller dylikt, eller lära din katt att gå i sele.
Vad är viktigast, en katts "frihet" eller att skydda dom mot faror som inte ligger deras natur att förstå som bilar och illasinnade barn/ungdomar. Då ska vi inte ens prata om mer "naturliga" faror, såsom rovfåglar, ormar, rävar...

Till TS, om du känner att du kan ta ansvaret och har energin nog att skaffa katt så kör på. Men som någon nämnt tidigare, skaffa hellre 2.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in