2018-12-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Håller med, och i skrivandes stund håller jag på signa upp mig för Willys online lösning

Slut med köande bland fluddriga svenska pundare och gränslösa libanesiska 7 barns familjer som river butiken, livet är alldeles för kort och roligt för att spenderas på matbutiker.

Tror också det kommer slå i vissa samhällsskikt. Den välbeställda tjänstemannamedelklassen sparar rätt mycket tid på att sitta och klicka hem varorna på datorn på arbetstid och få de hemlevererat, istället för att behöva åka vägen över stormarknaden på vägen hem. Den timmen de sparar in kommer de värdesätta högt.
Citera
2018-12-26, 15:27
Medlem
namnskylts avatar
Indiska vet jag är på fallrepet riktigt. Dom har kommit så långt som till olika rekonstruktionsprocesser. De brukar flagga för konkurs
Lindex har också haft betydande ekonomiska problem under många år.
Citera
2018-12-26, 15:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Jag fattar inte hur folk kan gå och storhandla i matbutiker längre. Hemleverans av exakt det man vill ha gör att man slösar mindre och lättare kan planera sin kost. Man slipper också slösa tiden.
Jag kan berätta varför:

- du får hem varor med sämre bäst-före-datum än du själv hade valt i affären.
- du får inte välja frukt och får ofta hem sämre än du själv hade valt i affären
- du får bättre översikt i butiken
- du måste passa ett tidsintervall då du ska vara hemma för att ta emot varorna
- det saknas ibland varor och du får sitta och reklamera
Citera
2018-12-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blablbblc
tips ?

Praktiskt taget alla stora matkedjor har hemleverans. Alla har olika regler men till exempel city gross kör ut grejerna till dig för 49 kr om du handlar för över 700 kr. Mathem kör ut gratis om du handlar för över 700 kr. Det är inga problem för oss som handlar veckovis.
Citera
2018-12-26, 15:48
Medlem
Citat:
Praktiskt taget alla stora matkedjor har hemleverans. Alla har olika regler men till exempel city gross kör ut grejerna till dig för 49 kr om du handlar för över 700 kr. Mathem kör ut gratis om du handlar för över 700 kr. Det är inga problem för oss som handlar veckovis.

Jag handlade samma grejer på Willys Älvsjö som jag beställde hem från mathem och "ica hemkörning".
Mathem kostade det 980 SEK totalt
Ica kostade 850 SEK totalt
Willys kostade 618 SEK totalt

Där har du en stor skillnad för oss som handlar hela jäkla tiden.
Citera
2018-12-26, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Matkassar på nätet är ju till för töntmedelklassen som vill göra sig märkvärdiga med att de är så jätteupptagna och livspusslande. Den som istället har förstånd går till matbutiken och köper det som är billigt och bra vid tillfället.

Om man måste till IKEA så är knepet att gå in genom utgången så man kommer direkt till lagret. De skulle kunna lansera det som en reguljär möjlighet, jag bjuder på den idén.

Exakt så är det!

Den mest knasiga gruppen borde ju vara den som hämtar ut kassarna ur en automat utanför butiken. Betala för en tjänst för att spara max 5 minuter, 1 gång i veckan är bortom sunt förnuft. Det är en grupp som silar mygg och sväljer kameler, minst sagt.
Citera
2018-12-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag kan berätta varför:

- du får hem varor med sämre bäst-före-datum än du själv hade valt i affären.
- du får inte välja frukt och får ofta hem sämre än du själv hade valt i affären
- du får bättre översikt i butiken
- du måste passa ett tidsintervall då du ska vara hemma för att ta emot varorna
- det saknas ibland varor och du får sitta och reklamera

Nu är jag anekdotisk men jag har inte upplevt att frukten är dålig eller att bäst-före-datum har varit ett problem. Vi har inte varit med om att det saknas grejer än men jag kan fatta att det är drygt om det händer, speciellt om man ska använda varorna direkt. Personligen passar jag hellre ett tidsintervall än att jaga runt i affären men kedjan vi använder nu låter oss välja själva vilken timme vi vill ha maten(till exempel 18-19).
Citera
2018-12-26, 15:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
+1

Tror stenhårt på att apoteken är på väg bort! Allt receptfritt som de försöker tjäna pengar är det stenhård konkurrens på.

De receptbelagda som de har konkurrensfördel på, håller dom på att schabbla bort totalt. De gånger jag skulle haft nått receptbelagt har det varit "beställningsvara" ...så är det typ efter 13.00 eller så, får man vänta typ två dygn innan man får åka och hämta ut den! Å det har aldrig varit nå "avancerade" mediciner. Vanliga som borde finnas i sortimentet. Sen lär man ju stå i kö, minst 30min innan man får veta att du får komma tillbaka i morgon, och stå i kö i 30minuter till

När man lika bra kan ligga hemma på soffan å beställa via internet fram till 22.00 och få det nästa dag.

Frugan beställer sin receptbelagda mediciner på Apotea och är aldrig slut.
Tidigare skulle apoteken vara experter om hur man tar medicinen mm och skulle ge massa andra råd man kan hitta direkt på nätet eller hos en nät-läkare.
Apoteken kommer inte överleva och resterna kommer hamna på bensinmacken eller livsmedelsbutiken.
Citera
2018-12-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Exakt så är det!

Den mest knasiga gruppen borde ju vara den som hämtar ut kassarna ur en automat utanför butiken. Betala för en tjänst för att spara max 5 minuter, 1 gång i veckan är bortom sunt förnuft. Det är en grupp som silar mygg och sväljer kameler, minst sagt.

För den gruppen är pengar inget problem. Men tid är det.
Citera
2018-12-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lxshulgi
Jag handlade samma grejer på Willys Älvsjö som jag beställde hem från mathem och "ica hemkörning".
Mathem kostade det 980 SEK totalt
Ica kostade 850 SEK totalt
Willys kostade 618 SEK totalt

Där har du en stor skillnad för oss som handlar hela jäkla tiden.

Ok, jag har inte använt "ica hemkörning" eller "mathem" men grossen tar samma pris online som i butik, så det är en avgift på 49 kr du får lägga. Men visst, handlar du hela tiden och tiden/resan inte är ett problem så kör på.
Citera
2018-12-26, 16:05
Medlem
Citat:

Visst är det så. Jag beställer hem från Coop. Skulle aldrig gå in på Coop frivilligt för att handla manuellt för jag hittar inte så bra i den gigantiska butiken vi har på orten.
De är dock mycket billigare på det mesta jämfört med Mathem.se och Mat.se trots att Coop tar en utkörningsavgift på 70 kr och de andra 2 har s.k. fri hemleverans.

Centrumdöden. Har en familjemedlem som bor i Sthlm norrort och där har både Eurostop (Arlanda stad) -har iofs Circle K och evt. hotellbiten kvar och Stinsen (Häggvik) har iofs City gross kvar men annars är den lika öde som till 95% övergivna Eurostop.
Ska bli intressant att se vad som händer med Eurostop då hela området har blivit som något slags bilförsäljarland. Kanske även de väldiga tomma ytorna från Ica Maxi, HM, Stadium et.c. blir till några slags bilförsäljarhallar.

Mitt tips!
Kedjan Järnia som verkar vara något samarbete mellan fristående järnvaruhandlare ger jag inte ens 2019 ut. De säljer mycket av kvalitet där men priserna är hiskeliga. Den i Sigtuna kommun är den enda jag har egen erfarenhet av. Kan hända att de övriga 34 butikerna som samsas under jarnia.se är bättre. Tror de bra lokala butikerna som tillhör jarnia.se kommer att bryta sig loss och bli fristående medan många Järniaanslutna butiker kommer att gå under.

edit; stavfel
Citera
2018-12-26, 16:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingdom
XXL bygger nytt i uddevalla, behöver ju inte betyda nått men ändå

XXL är norskt och de har haft en katastrofhöst i Norge pga för aggressiv prissättning. Sverige vet jag inte hur det har gått, men högst troligt inte lika mycket minus?
Jysk nämns av många, men Jysk och Rusta tuffar på ganska bra, och bättre än de allra flesta.
KappAhl, Lindex, Indiska, MQ, JC och annan svensk moderetail däremot har det jäkligt tufft. Helt enkelt inte tillräckligt duktiga människor som leder företagen. Bara folk som hoppar mellan de olika företagen och i bästq fall har de gjort några år på HM, som ju i sin tur tappat greppet och får storstryk av Zara & co.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in