2018-12-25, 17:10
Medlem
Pappa gick bort i oktober och då han var skild sedan länge och jag är enda barnet tänkte jag försöka fixa bouppteckning en själv. Han hade inte heller några större besparingar kvar efter att begravningen r betald.

Men jag har fastnat på frågan om lösöre. Han har haft problem att skiljas från saker. Han bodde i en tvåa, men mycket är gammalt och kantstött. Läste någonstans att man brukar kunna räkna runt 3000 per rum. Men mycket känns som det bara är att slänga. Har pratat med lite olika firmor som köper dödsbon. Men de har inte hittat så mycket de tror sig kunna sälja utan sagt att det kommer att kosta oss mer än de kan få in via försäljning för att de ska rensa ut resten.

Ska man ändå skriva något på den raden eller kan man "nolla" den och inte skriva något?
Citera
2018-12-25, 17:13
Medlem
lemonzhellos avatar
Spelar ingen roll. Sätt noll, annars kanske kanske kanske nån övernitisk registrerare skickar en fråga, men risken är helt försumbar.
Citera
2018-12-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durians
Pappa gick bort i oktober och då han var skild sedan länge och jag är enda barnet tänkte jag försöka fixa bouppteckning en själv. Han hade inte heller några större besparingar kvar efter att begravningen r betald.

Men jag har fastnat på frågan om lösöre. Han har haft problem att skiljas från saker. Han bodde i en tvåa, men mycket är gammalt och kantstött. Läste någonstans att man brukar kunna räkna runt 3000 per rum. Men mycket känns som det bara är att slänga. Har pratat med lite olika firmor som köper dödsbon. Men de har inte hittat så mycket de tror sig kunna sälja utan sagt att det kommer att kosta oss mer än de kan få in via försäljning för att de ska rensa ut resten.

Ska man ändå skriva något på den raden eller kan man "nolla" den och inte skriva något?

Eftersom du är enda barnet och arvsskatten är noll så spelar det ingen roll om du skriver en krona eller en miljon, skatten blir ändå noll
Citera
2018-12-25, 18:38
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Eftersom du är enda barnet och arvsskatten är noll så spelar det ingen roll om du skriver en krona eller en miljon, skatten blir ändå noll

Det är inte därför man ska uppge rätt siffror. Det är för att man ska kunna avgöra om dödsboet går med överskott eller har underskott. Så tillgångarna utöver kontanter och fast egendom spelar roll om det finns skulder som kan överstiga det som är lätt omsatt. Men är man ensamt barn och det inte är en överhängande risk för konkurs är det bara att skriva ner värdet till nära noll. Lättast så eftersom det tar minst tid.
Citera
2018-12-26, 09:42
Medlem
Tack för era svar. Så vitt jag har kunnat se är det inga problem med skulder. Har även försökt att hålla kostnaderna nere.

Funderade lite mer imorse och under gynnsamma förhållanden, man hittar t.ex. någon som vill ha en nersutten soffa från 80-talet, så kanske 2000 totalt är rimligt. Om man också bortser från kostnader för att slänga resten.

Men om jag tolkar:

Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Spelar ingen roll. Sätt noll, annars kanske kanske kanske nån övernitisk registrerare skickar en fråga, men risken är helt försumbar.

rätt är det bättre att skriva 0 än 2000? Borde inte en överblick registrera reagera mer på 0?
Citera
2018-12-26, 09:55
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Tack för era svar. Så vitt jag har kunnat se är det inga problem med skulder. Har även försökt att hålla kostnaderna nere.

Funderade lite mer imorse och under gynnsamma förhållanden, man hittar t.ex. någon som vill ha en nersutten soffa från 80-talet, så kanske 2000 totalt är rimligt. Om man också bortser från kostnader för att slänga resten.

Men om jag tolkar:

rätt är det bättre att skriva 0 än 2000? Borde inte en överblick registrera reagera mer på 0?

Kanske, men inte så sannolikt. Jag hade skrivit 2000 för att vara hundra procent på den säkra sidan.
Citera
2018-12-26, 10:05
Medlem
Citat:
Kanske, men inte så sannolikt. Jag hade skrivit 2000 för att vara hundra procent på den säkra sidan.
Då ingen myndighet, ej heller annan arvinge skall använda siffrorna kan allt lösöre klumpas ihop, "diverse lösöre" summa 8000 eller så.
Citera
2018-12-26, 10:07
Medlem
Citat:
Säkra sidan av vad? Det är ju ingen som skall granska beloppen. Skillnad när det fanns arvsskatt.
Citera
2018-12-26, 10:11
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

Det fetade innehåller svaret på värdet.
Citera
2018-12-26, 13:39
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Säkra sidan av vad? Det är ju ingen som skall granska beloppen. Skillnad när det fanns arvsskatt.

Säkra sidan för att slippa få en komplettering, inget annat, naturligtvis. Som att kolla att man skrivit under eländet korrekt.
Citera
2019-10-14, 21:50
Medlem
Revejs avatar
Hej, liten fundering bara angående bouppteckning..

Tillgångar behövs anges men i brevet från en bank står det att detta uppges då man har en signerad bouppteckning..

Lite av ett moment 22, hur kan jag få fram tillgångar för att skriva ned i bouppteckningen, ska dödsfallintyget räcka ?
Citera
2019-10-15, 14:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hej, liten fundering bara angående bouppteckning..

Tillgångar behövs anges men i brevet från en bank står det att detta uppges då man har en signerad bouppteckning..

Lite av ett moment 22, hur kan jag få fram tillgångar för att skriva ned i bouppteckningen, ska dödsfallintyget räcka ?
Ta med dödsfallsintyget till den bortgångnes bank så kan du få kontoutdrag. Intyget räcker även för att betala dödsboets räkningar men man måste fortfarande närvara i banken. Nätbanker typ Avanza kan kräva fullmakter från alla dödsbodelägare.

Glöm inte adressändra dödsboet, t.ex. c/o din egen adress, hos Skatteverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in