Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Jag undrar verkligen varför de skar av huvudena på kvinnorna. Inte svar som: "dom är muslimer" eller nåt sånt, utan lite djupare. Jag undrar verkligen hur kontakten sett ut och vad de gjorde innan mannen/männen bestämde sig. Det skulle inte förvåna mig om fler fått stryka med, han har ett vant handlag, tycker jag...
Om det är terror/politiskt syfte är det många gånger för att skrämma fienden som är primär anledning.
Droggängen i Mexiko/Sydamerika utför samma slags tilltag, främst i syfte att skrämma.
Videofilmas gärna för spridning, det är en del av taktiken.
Det sekundära, och som också är gemensamt är att offren hamnar på killcount.
Det finns ingen vidare
djup mening som tex tiden då giljotin rådde som rättsverktyg i länder som genomgått renässansen.
Enligt marockansk statsmedia har tjejerna synts med tre män på hotell i Marrakech innan dom begett sig till Atlasbergen, och den här gruppen på 4 män begett sig upp i bergen för att leta/jaga offer.
Dom har bla utgett sig för att vara herdar och efter några dagar fick dom tillfället kring dom här kvinnorna och började helt sonika sitt ärende.
I nuläget finns inga detaljerade uppgifter,
13 gripna totalt nu.
Dom tre männen på hotellet i Marrakech är ej säkert samma män som dom fyra som befann sig i Atlasbergen, eller ens bekräftat ha något samröre med dom som hittills gripits.
I tillslagen/gripanden av dom nio som greps
efter dom fyra misstänkta mördarna, har polis hittat material för potentiell bombtillverkning.
Det verkar som dom nio personerna greps i ett stort svep, troligtvis efter man kunnat analysera kontakter/förehavanden kring dom fyra (misstänka mördarna) som först greps.
En bergsguide som intervjuades av dansk media berättade att dom kan ha valt (brotts)plats pga bra överblick över dalen där andra människor kan finnas.
Platsen där morden skedde är en slags kiosk, där bergsvandrare kan köpa förfriskningar/mat.
Tjejernas tält befann sig ganska nära.
Summa summarum,
Det är en händelse som bär prägel av snabbt planerad terroristhandling utan djupare mening än just innebörden av isis-fasoner, och att männen på hotellet kan ha tagit reda på var tjejerna skulle, varpå kontakt med dom 4 blivande mördare skett.
Alternativt är en eller fler av männen från hotellet desamma som männen i bergen.
Personligen tror jag att två ensamma äventyrliga tjejer har provocerat denna gruppering.
Att dådet ser rutinerat ut på filmen, ger jag tyvärr inget för. Det är så det ser ut, även för nybörjare men som har sin laddning i sin övertygelse och tränat sig själv under en period.
Den mentala förberedelsen kan ha varit lång, och det räcker för att kunna utföra enligt det sättet som visas i filmen.