Förra julhelgen så sänktes energiförbrukningen ca 80% på Björkvägen 3 i Bjärred. Jag tror att familjen som bodde där reste till släktingar och firade jul. En riktigt fin sista jul! Det är viktigt att tänka på när man vet resten.
Så kan det vara, att man drog ner på termostaterna för firande nån annanstans. Men sänkningen 5/1 (eller var det 6/1?) är svårare att förstå.
Nu när vi vet att bägge föräldrarna var med på morden så kan man börja fundera över vem som var den drivande, för visst var det någon som först lyfte in den fasansfulla tanken i äktenskapen, som öppnade upp för möjligheten till ett alexanderhugg. Visserligen obegripligt att den andre parten inte reagerade med förfäran... eller gjorde den det? Var det genom nednötning som den andre parten successivt accepterade planen? Vem var vem? Vem öppnade Pandoras ask?
Nu har tråden på sistone handlat rätt mycket om Hannas cancer - att hon skulle ha fått ett recidiv under hösten 2017. Men detta är väl fortfarande en trådsanning? Om H´s cancer skulle ha kommit tillbaka, så kunde ju de anhöriga låtit polisen gå ut med den uppgiften. Den informationen skulle ju ha kunnat skapa något större förståelse för föräldrarnas förtvivlan (dock inte för deras handlingar)
Det är inte sakfakta. Det vore däremot en begriplig komponent som skulle göra att familjen faller.
Det kallas trigger eller droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag tror de flesta tycker att enbart ME låter som en fadd förklaring till denna extrema händelse då det är en familj som för övrigt inte (bevisligen) har andra interna eller extrerna problem.
De har även sen lång tid övervägt tanken men spelat rollspel utåt.
Döttrarna har en svår sjukdom men de är inte i ett skick som sammanfaller med det horribla beslutet att mörda dem.
Att man gått ut med pressträff är inte nåt att ta för givet. Det finns inga skyldigheter att informera överhuvudtaget till allmänheten då en utredning läggs ner - det är precis som andra Fu där det inte väcks åtal.
Det brev som de valde skriva är enbart skrivet till efterlevande för att de överhuvudtaget ska förstå beslut och grotesk handling.
Det är inte riktat till polisen. Det är inte en förklaring till allmänheten för att stilla nyfikenhet.
Det hade annars inte behövt finnas ett enda nedtecknat ord då familjen väljer familicide.
Polis citerar en mening som visar hur nattsvart de såg på framtiden gällande döttrarnas diagnos ME.
Det är föräldrarnas förklaring i "avskeds- slash förklaringsbrevet."
I huvudsak är det barnens sjukdom som allt kretsar kring i denna familj sen 2015. Det är själva epicentrum, stormens öga. Det är just detta som familjens sista år handlar om.
Vi vet med andra ord inte om det fanns mer privata delar, nåt som sen inte offentliggavs. Det finns ingen skyldighet att delge mer privata delar. Det kopplas till respektive persons integritet.
Återigen, det är ett högst personligt brev till de anhöriga och inte en presskonferens inför ett kommande åtal.
De har via undersökning av media - datorer, mobiltelefoner - hittat information som styrker dom båda föräldrarnas medvetenhet om det som nu skett.
Som sammanfaller med avskeds/förklaringsbrevet. Som styrker det som står i brevet.
Att de sen hösten 2017 har planerat denna handling gemensamt och i samförstånd. De har undertecknat och det var uppenbart viktigt för dem att förmedla till anhöriga att de var överens om detta makabra beslut.
Citat:
Men det duger inte i denna tråd. Det ska vara nån part som är jävligare än den andre. Som ska hängas ut och förtalas grovt. Kränkas rejält på bas av noll sakfakta, fåtal uttalanden, selektiv sådan eller redan färgad av annan person.
Pressträffen har förvandlats till en pseudomordutredning.
Senast redigerad av develi 2018-12-23 kl. 10:15.
I likhet med andra i tråden är jag starkt undrande över varför vissa fakta inte redovisades vid PK trots att de är kända av polisen. En sådan fråga är varför det inte redovisades vem av flickorna som hade spår av lugnande i sig?
En annan fråga (som polisen förstås inte kan svara på) som är viktig i sammanhanget är om det var mordplanerna som triggade symtomen hos M på ett eller annat sätt eller om det var Ms symtom som triggade mordplanerna. Mordplanerna och Ms symtom verkar ju komma vid ungefär samma tid. Som jag har förstått det.
Det som redovisades vid PK av avskedsbrevet visar att föräldrarna skyller på döttrarna. Det är deras fel att ingen i familjen kommer att kunna leva ett liv med "egentlig mening".
Grundsyftet med dådet verkar ju alltså ha varit att döttrarna skulle bort. Grunden var inte att föräldrarna själva saknade ork eller var sjuka. Det var döttrarna som var "meningslösa".
De mördades skoningslöst för att föräldrarna tyckte de var meningslösa varelser. Eller ...? Av det som sas på presskonferensen kan jag inte dra någon annan slutsats.
Ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk, enligt vad som redovisades på PK. Då återstår faktiskt endast personlighetsstörning/ar bakom detta dåd. Dock är det mer sannolikt att det var OH som bar på störningen. Hans beteende var kontrollerande, han var den som hela tiden höll i kontakterna med skolan. Om det var HB som styrde och manipulerade är det betydligt svårare att se hur det skulle ha gått till. Båda två? Utifrån min erfarenhet - nej, det är osannolikt. Men det osannolika inträffar då och då.
Om vi hade fått tillgång till FUP, protokollen från vittnesförhör, fått ta del av avskedsbrev och övriga dokument etc. hade det kanske gått att dra slutsatser om det i själva verket var den ena av föräldrarna som låg bakom att familjen skulle utraderas.
Jag har genom min yrkesverksamhet erfarenhet av hur personer (kvinnor) i åratal kan leva dubbelliv. I ett av de fall jag tänker på kunde ingen ana att den kompetenta och trevliga arbetskamraten var psykiskt och fysiskt misshandlad av sin man. Maken var utåt sett mycket väletablerad och "i karriären". Hon blev till en skugga av sig själv. Det var till slut bara hennes jobb som fanns kvar. Maken isolerade henne från hennes familj, släkt och vänner. Han reste mycket i arbetet men kontrollerade henne med hjälp av telefonen. På den tiden fanns inte mobiler. Hon hade t.ex. fasta scheman för vad hon fick göra och hur lång tid det skulle ta. Vissa minuter fick det ta att åka hem från jobbet. Om hon inte svarade i telefonen hemma när han ringde blev det bestraffning när han kom hem. Hon blev slagen på ställen som inte syntes. Han styrde henne helt psykiskt. Hon skulle ha skrivit på vad som helst som maken sa åt henne att göra. Till slut slog han henne så illa att arbetskamraterna upptäckte att hon var helt blåslagen under polotröjan och de heltäckande kläderna. Hon fick hjälp och kunde skilja sig. De hade inga barn vilket underlättade. Om det finns barn i denna typ av förhållande blir svårigheterna så stora att kvinnan oftare resignerar och ger upp. Dessutom ser hon risken framför sig att maken får vårdnaden om barnen p.g.a. att han framstår som den mest lämpade. Ingen har ju haft någon insyn i hur hon haft det. Och barnen är oftast så rädda att de håller tyst eller av rädsla lierar sig med mannen för att inte själva råka illa ut.
Hs chef svarade följande på frågan om dom hade sett några tecken innan: Av respekt för anhöriga vill jag inte gå in på det. (ett ickesvar är också ett svar)
H arbetade som vanligt fram till i julas utan förändringar i arbetstid eller arbetsätt.
H arbetade som vanligt fram till i julas utan förändringar i arbetstid eller arbetsätt.
Fast vi vet trots allt inte hur mycket hon vabbade eller var sjuk själv. Vi vet inte heller hur verksam hon var på jobbet. Du måste också ha sett människor väldigt improduktiva månaderna/året innan de går in i den omtalade väggen, där man efter de gått på långtidssjukskrivning har en hel del ofullbordade och felaktiga uppgifter att rensa upp efter dem.
I likhet med andra i tråden är jag starkt undrande över varför vissa fakta inte redovisades vid PK trots att de är kända av polisen. En sådan fråga är varför det inte redovisades vem av flickorna som hade spår av lugnande i sig?
Ta en titt på develis inlägg ovan så får du lite rimliga förklaringar till varför man inte berättade mer på PKn.
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det som redovisades vid PK av avskedsbrevet visar att föräldrarna skyller på döttrarna. Det är deras fel att ingen i familjen kommer att kunna leva ett liv med "egentlig mening".
Grundsyftet med dådet verkar ju alltså ha varit att döttrarna skulle bort. Grunden var inte att föräldrarna själva saknade ork eller var sjuka. Det var döttrarna som var "meningslösa".
De mördades skoningslöst för att föräldrarna tyckte de var meningslösa varelser. Eller ...? Av det som sas på presskonferensen kan jag inte dra någon annan slutsats.
Hade föräldrarna förstått att deras avskedsbrev skulle kunna tolkas så grovt hade de nog formulerat sig annorlunda.
Citat:
Ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk, enligt vad som redovisades på PK. Då återstår faktiskt endast personlighetsstörning/ar bakom detta dåd.
Det är en övertolkning av polisens ord. Det man kan lägga in i Stefans ord är möjligen att de inte haft kontakt med sjukvården där de fått en diagnos med tillhörande psykofarmaka. Kanske hans ord inte säger mer än att de inte var tillräckligt sjuka enligt lagens råmärken – otillräkneliga.
Citat:
Dock är det mer sannolikt att det var OH som bar på störningen. Hans beteende var kontrollerande, han var den som hela tiden höll i kontakterna med skolan. Om det var HB som styrde och manipulerade är det betydligt svårare att se hur det skulle ha gått till. Båda två? Utifrån min erfarenhet - nej, det är osannolikt. Men det osannolika inträffar då och då.
Vi vet mycket lite om hur "kontrollerade" Oskar var. Att han tog på sig de yttre kontakterna kan lika gärna handla om att Hanna inte förmådde eller tyst hemifrån styrde vad han skulle göra. Vi vet framförallt nästan ingenting om hur Hanna var. Det finns en rad personlighetsstörningar som skulle kunna döljas bakom en "snäll, vän, mjuk älva som tycker om musik".
Citat:
Jag har genom min yrkesverksamhet erfarenhet av hur personer (kvinnor) i åratal kan leva dubbelliv. I ett av de fall jag tänker på kunde ingen ana att den kompetenta och trevliga arbetskamraten var psykiskt och fysiskt misshandlad av sin man. Maken var utåt sett mycket väletablerad och "i karriären". Hon blev till en skugga av sig själv. Det var till slut bara hennes jobb som fanns kvar. Maken isolerade henne från hennes familj, släkt och vänner. Han reste mycket i arbetet men kontrollerade henne med hjälp av telefonen. På den tiden fanns inte mobiler. Hon hade t.ex. fasta scheman för vad hon fick göra och hur lång tid det skulle ta. Vissa minuter fick det ta att åka hem från jobbet. Om hon inte svarade i telefonen hemma när han ringde blev det bestraffning när han kom hem. Hon blev slagen på ställen som inte syntes. Han styrde henne helt psykiskt. Hon skulle ha skrivit på vad som helst som maken sa åt henne att göra. Till slut slog han henne så illa att arbetskamraterna upptäckte att hon var helt blåslagen under polotröjan och de heltäckande kläderna. Hon fick hjälp och kunde skilja sig. De hade inga barn vilket underlättade. Om det finns barn i denna typ av förhållande blir svårigheterna så stora att kvinnan oftare resignerar och ger upp. Dessutom ser hon risken framför sig att maken får vårdnaden om barnen p.g.a. att han framstår som den mest lämpade. Ingen har ju haft någon insyn i hur hon haft det. Och barnen är oftast så rädda att de håller tyst eller av rädsla lierar sig med mannen för att inte själva råka illa ut.
En annan fråga (som polisen förstås inte kan svara på) som är viktig i sammanhanget är om det var mordplanerna som triggade symtomen hos M på ett eller annat sätt eller om det var Ms symtom som triggade mordplanerna. Mordplanerna och Ms symtom verkar ju komma vid ungefär samma tid. Som jag har förstått det.
Ingen av föräldrarna var psykiskt sjuk, enligt vad som redovisades på PK. Då återstår faktiskt endast personlighetsstörning/ar bakom detta dåd. Dock är det mer sannolikt att det var OH som bar på störningen. Hans beteende var kontrollerande, han var den som hela tiden höll i kontakterna med skolan. Om det var HB som styrde och manipulerade är det betydligt svårare att se hur det skulle ha gått till. Båda två? Utifrån min erfarenhet - nej, det är osannolikt. Men det osannolika inträffar då och då.
Om vi hade fått tillgång till FUP, protokollen från vittnesförhör, fått ta del av avskedsbrev och övriga dokument etc. hade det kanske gått att dra slutsatser om det i själva verket var den ena av föräldrarna som låg bakom att familjen skulle utraderas.
Jag har genom min yrkesverksamhet erfarenhet av hur personer (kvinnor) i åratal kan leva dubbelliv. I ett av de fall jag tänker på kunde ingen ana att den kompetenta och trevliga arbetskamraten var psykiskt och fysiskt misshandlad av sin man. Maken var utåt sett mycket väletablerad och "i karriären". Hon blev till en skugga av sig själv. Det var till slut bara hennes jobb som fanns kvar. Maken isolerade henne från hennes familj, släkt och vänner. Han reste mycket i arbetet men kontrollerade henne med hjälp av telefonen.
På den tiden fanns inte mobiler. Hon hade t.ex. fasta scheman för vad hon fick göra och hur lång tid det skulle ta. Vissa minuter fick det ta att åka hem från jobbet. Om hon inte svarade i telefonen hemma när han ringde blev det bestraffning när han kom hem. Hon blev slagen på ställen som inte syntes. Han styrde henne helt psykiskt. Hon skulle ha skrivit på vad som helst som maken sa åt henne att göra. Till slut slog han henne så illa att arbetskamraterna upptäckte att hon var helt blåslagen under polotröjan och de heltäckande kläderna. Hon fick hjälp och kunde skilja sig. De hade inga barn vilket underlättade. Om det finns barn i denna typ av förhållande blir svårigheterna så stora att kvinnan oftare resignerar och ger upp. Dessutom ser hon risken framför sig att maken får vårdnaden om barnen p.g.a. att han framstår som den mest lämpade. Ingen har ju haft någon insyn i hur hon haft det. Och barnen är oftast så rädda att de håller tyst eller av rädsla lierar sig med mannen för att inte själva råka illa ut.
Jag har också erfarenhet via mitt yrke. Man får ofta en bild presenterad av anhöriga eller en part.
Vid försök till en bedömning finns det oändligt mycket aspekter att överväga eller ta hänsyn till i en komplex situation. På bas av minimala uppgifter, eller subjektiva åsikter lär man hålla tingen öppna och försöka inta en relativt objektiv ståndpunkt. Att inte döma.
Det har slagit mig att mycket sammanfaller med juridikens grundprinciper - även forskningsmetodik.
Det finns en centrumhändelse, en viss frågeställning. Det är insamling av material. Det presenteras fakta, man tar del av kringpersoners iakttagelser.
Det finns en åklagare, en advokat - å ena sidan, å andra sidan - och det finns sen domare som ska fatta ett beslut. Det sker en sannolikhetsbedömning.
För att ge en annan vinkel till din slutsats:
Det kan handla om more than meets the eye.
En part kan vara betydligt mer aktiv, den som försöker hålla ställningarna. Den som är mer utåtriktad och även har ett yrke som gör att personen syns mer.
Denna part kan vara mer driftig - mer aktiv i att köra barn, söka behandlingar och parallellt försöka få tillvaron att gå runt i förhållande till yrkesliv. En person som är van att vara expressiv.
Tvärtom kan då en part vara mer introvert. Drar sig tillbaka offentligheten vid problem, går in i ett skal. Grubblar, tänker och mår dåligt. Arbetar som vanligt, säger ingenting - ber inte om hjälp. En svårbedömd person med andra ord. Partnern ser detta förhoppningsvis.
Det är sällan det är identiskt jämbördiga positioner i föräldraskap.
Det är svårt att försöka upprätthålla en homeostas; strävan att upprätthålla jämvikt.
Föräldraskap innebär en slags styrning. Gränssättning likaså.Tillrättavisande betyder aldrig kontrollbehov per automatik.
Det här är två mycket fina flickor, de beskrivs varken förtryckta eller kuvade. De är estetiskt lagda, vetgiriga och mycket omtyckta för sitt beteende och sin visdom.
Barnen är ofta ett facit på föräldrars fostran.
En person som ses vid korta möten är svårbedömd. Speciellt om det rör sig om en viss situation som ett överlämnande av barn om det så rör sig om dagis, pianolektioner eller annat.
Vissa dagar har föräldrar mer tid att kallprata, andra gånger är det mer stress i tillvaron.
Ja, det går att skriva hur mycket som helst och pga av ytterst liten och relevant fakta så har jag saker i åtanke men säger pass vad det beträffar en bestämd åsikt att så ÄR det.
Senast redigerad av develi 2018-12-23 kl. 11:07.
[/spoiler]
Jag har också erfarenhet via mitt yrke. Man får ofta en bild presenterad av anhöriga eller en part.
Vid försök till en bedömning finns det oändligt mycket aspekter att överväga eller ta hänsyn till i en komplex situation. På bas av minimala uppgifter, eller subjektiva åsikter lär man hålla tingen öppna och försöka inta en relativt objektiv ståndpunkt. Att inte döma.
Det har slagit mig att mycket sammanfaller med juridikens grundprinciper - även forskningsmetodik.
Det finns en centrumhändelse, en viss frågeställning. Det är insamling av material. Det presenteras fakta, man tar del av kringpersoners iakttagelser.
Det finns en åklagare, en advokat - å ena sidan, å andra sidan - och det finns sen domare som ska fatta ett beslut. Det sker en sannolikhetsbedömning.
För att ge en annan vinkel till din slutsats:
Det kan handla om more than meets the eye.
En part kan vara betydligt mer aktiv, den som försöker hålla ställningarna. Den som är mer utåtriktad och även har ett yrke som gör att personen syns mer.
Denna part kan vara mer driftig - mer aktiv i att köra barn, söka behandlingar och parallellt försöka få tillvaron att gå runt i förhållande till yrkesliv. En person som är van att vara expressiv.
Tvärtom kan då en part vara mer introvert. Drar sig tillbaka offentligheten vid problem, går in i ett skal. Grubblar, tänker och mår dåligt. Arbetar som vanligt, säger ingenting - ber inte om hjälp. En svårbedömd person med andra ord. Partnern ser detta förhoppningsvis.
Det är sällan det är identiskt jämbördiga positioner i föräldraskap.
Det är svårt att försöka upprätthålla en homeostas; strävan att upprätthålla jämvikt.
Föräldraskap innebär en slags styrning. Gränssättning likaså.Tillrättavisande betyder aldrig kontrollbehov per automatik.
Det här är två mycket fina flickor, de beskrivs varken förtryckta eller kuvade. De är estetiskt lagda, vetgiriga och mycket omtyckta för sitt beteende och sin visdom.
Barnen är ofta ett facit på föräldrars fostran.
En person som ses vid korta möten är svårbedömd. Speciellt om det rör sig om en viss situation som ett överlämnande av barn om det så rör sig om dagis, pianolektioner eller annat.
Vissa dagar har föräldrar mer tid att kallprata, andra gånger är det mer stress i tillvaron.
Ja, det går att skriva hur mycket som helst och pga av ytterst liten och relevant fakta så har jag saker i åtanke men säger pass vad det beträffar en bestämd åsikt att så ÄR det.
Absolut, jag håller med dig både i dina resonemang och i det fetade. Det som är så störande i detta fall är att det är så lite av fakta som har kommit ut. Därför blir de få fakta som finns kanske alltför dominerande.
Om vi hade fått del av det polisen har funnnit i telefoner och datorer hade det kanske tonat fram en helt annan bild av relationen mellan OH/HB än den som varit synlig i de få fakta vi har tillgång till. Det kanske skulle visa fram bilden av en destruktiv och manipulerande HB. Att kvinnor kan vara sådana har vi ju dessutom sett i närtid. J Möller manipulerade skickligt sin toyboy och sina barn. Det finns helt klart personlighetsstörda kvinnor som begår onda gärningar.