• 1
  • 2
2018-12-20, 00:54
Medlem
Buhos avatar
Ni som kan psykologi, gärna en psykolog, kan ni svara mig, eller kan vi diskutera;

Ja just det:

Vad är det ur psykologisk syspunkt, att jag mår så himla bra efter några månader, borta från flashback forum?

När jag var här så kände jag att för mycket som händer här rubbar psyket lätt, men varför just här, och hur kan det komma att folk dras till detta forum, och speciellt fortsätter vara här, även efter varningar, negativa etc kommentarer, allt detta ur psykologisk syndpunkt?

adios
Citera
2018-12-20, 01:02
Medlem
Trasigatrosors avatar
Man kan ju vädra nästan allt här inne det blir på ngt vis en beroenderelation lite hatkärlek. Första dagarna är tungt sen efter en längre tid så hittar man nya nöjen
Citera
2018-12-20, 01:24
Medlem
Det kanske snarare handlar om att man ser många nyheter här, bra som dåliga och ibland mår man bättre av att helt enkelt inte se och läsa om alla hemskheter som sker i världen. Så, när du lämnar flashback kanske du hamnar i en bubbla av förnekelse typ? typ som en struts som stoppar huvudet ner i marken, jag själv är sån. Undviker allt som har att göra med miljöförstöring, växt och djurutrotning och krig tex för det fyller hela mig men en känsla av hopplöshet.
Citera
2018-12-20, 01:25
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Man kan ju vädra nästan allt här inne det blir på ngt vis en beroenderelation lite hatkärlek. Första dagarna är tungt sen efter en längre tid så hittar man nya nöjen

Du menar att man känner sig mera fri att skriva, än genom att prata direkt till personer?

Hatkärlek? Så man dras till hat, trots att hat påverkar väll medvetandet? Känns mera som beroende beteende? Typ som tex röka cig trots att man vet att det är dåligt så glr man det, på grund att man gillar "skada sig själv"?
Citera
2018-12-20, 01:33
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Det kanske snarare handlar om att man ser många nyheter här, bra som dåliga och ibland mår man bättre av att helt enkelt inte se och läsa om alla hemskheter som sker i världen. Så, när du lämnar flashback kanske du hamnar i en bubbla av förnekelse typ? typ som en struts som stoppar huvudet ner i marken, jag själv är sån. Undviker allt som har att göra med miljöförstöring, växt och djurutrotning och krig tex för det fyller hela mig men en känsla av hopplöshet.

Flasback lämnade jag några månader ( och jag hoppas att nästa år blir fri , ett helt år) på grund att det kändes bättre för mig, när jag hittade info på egen hand, genom att promenera på gatan typ, mera äkta fakta än sitta bakom en skärm, hellre läser jag metro, och mediterar i skogen, då slår hag 2 flugor i en smäll, meditation och mina ögon blir " freshare" + här mefiterar man inte genom att läsa i detta forum, och utan meditation blir psyket dåligt men kanske ni har någon sorts mediterande teknik, när ni kastar era tankar här, kanske utan att tänka att det ni skriver kan påverka personer psykisk, utan att ni kanske vet inte det!
Citera
2018-12-20, 03:26
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Du menar att man känner sig mera fri att skriva, än genom att prata direkt till personer?

Hatkärlek? Så man dras till hat, trots att hat påverkar väll medvetandet? Känns mera som beroende beteende? Typ som tex röka cig trots att man vet att det är dåligt så glr man det, på grund att man gillar "skada sig själv"?

Inte mer fri i förhållande till riktiga dialoger men i förhållande att vädra o spela apa utan att nn dömer.
Lite som tobak ja.
Citera
2018-12-20, 06:59
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Ni som kan psykologi, gärna en psykolog, kan ni svara mig, eller kan vi diskutera;

Ja just det:

Vad är det ur psykologisk syspunkt, att jag mår så himla bra efter några månader, borta från flashback forum?
adios
Din autism stabiliserades och du fick mer kontroll i ditt liv. Det gäller att finna en balans för att må bra och leva väl.
Citera
2018-12-20, 23:44
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Inte mer fri i förhållande till riktiga dialoger men i förhållande att vädra o spela apa utan att nn dömer.
Lite som tobak ja.

Jag förstår kamrat;

man släpper lättare på sin vilda djur som gömmer sig inne i psyket som man annars inte gör så ofta i verkliga livet, allt detta gör att hjärnsn släpper sina elektriska impulser.
Citera
2019-11-25, 18:43
Medlem
Buhos avatar
Tid att dra härifrån igen förut var ungefär 1 år;

Ska förlänga tiden nu till;

Ungefär 10 år
Citera
2019-12-03, 12:11
Medlem
HuldumeyStones avatar
I många fall bryter forum och sociala media bara ner en människas psykiska hälsa (det kan i så fall få motsatt effekt att inte vara på forum och sociala media. Jag har det som mål.)
Senast redigerad av HuldumeyStone 2019-12-03 kl. 12:13.
Citera
2022-12-21, 21:45
Medlem
Buhos avatar
det är typ 3 år sedan jag loggat in här och jag har inte läst något sedan sist 2019-11-25 18:43

jag måste säga att tiden har varit en välsignelse för mig, detta forum gör att man bor i någon sorts bubla och man blir typ som du säger:

"I många fall bryter forum och sociala media bara ner en människas psykiska hälsa"
Citera
2022-12-24, 10:17
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Jag är ej psykolog, men svarar ändå.

Som svar på din fråga, så tror jag det hänger samman med, dels att man får mer tid över till annat, och dels att man inte har någonting oavslutat hängande i skallen. Påbörjar man diskussioner och annat på flashback, så finns det alltid ett litet korn som gnager i bakhuvudet.

Samtidigt finns det ju knappast något ställe på det svensk-talande www där möjligheten att fritt uttrycka vad som helst är så stor. Dom andra ställena känns ju som om man får gå i tvångströja nästan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in