Citat:
Ja, jag tror som sagt att det alltid en som tar initiativ om det så ska dansas vals. Det uppstår inte ur ett vacuum eller i en enda hjärnan på en slags centraldator på kommando:I dina två senaste poster så framstår det ju otroligt att två personer oberoende av varandra skulle drabbas av depression och svartsyn. Så tolkar jag det. Så vem av dem två börjar att initiera en sådan idé? Vem av dem två får ombord den andre? Varför låter den andra sig övertygas? Vilka mekanismer spelar in här? Vad tror du?
Ja, vi mördar barnen. Sen mördar vi oss själva.
Krasst skrivet är det givetvis mer tungmod och hemska beslut som växer fram men nån lär ha väckt tanken.
Vem vet jag inte.
Jag är dock fundersam på om det skulle florerar en jävligt skev syn på tillvaron och sjukdomar (kanske inte ME specifikt). Det har funnits charlataner förr som lekt halvgudar.
De här saknar andra parametrar socioekonomiskt. De tillhör inte en utsatt grupp, de är inte lämnade vind för våg, de saknar inte anhöriga och vänkrets enligt uppgifter i media och tråd.
De håller det för sig själva och antingen spelar de jävligt bra eller så har de en gemensam syn som de är rätt nöjda med.
För deras planer i månader är inte i parité med depressioner, utmattning och att jobba samtidigt - även om folk givetvis ser att de inte mår bra.
Det är nåt mer sjukt som jag inte blir klok på.
Skulden är fortfarande hos föräldrarna men jag undrar alltså om det fanns nåt synsätt som drev dem dit de hamnade.
... varav jag tror att nån sitter på nycklar som skulle få saker att bättre falla på plats.