2018-12-16, 12:49
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
I dagens corren finns en artikel med rubriken ”erkännande kan ge dubbelmördaren kortare straff”, och det är en låst artikel. Någonsom läst och kan samnanfatta?
Artikeln gav inte så mycket, förutom att straffet kan tidsbestämmas vid ett erkännande.
Helene Gestrin säger även att ett erkännande inte rent juridiskt påverkar fallet.
Gestrin och Edvins advokat har även varit i kontakt med varandra.
Citat:
Advokat Lindblom menar att ett erkännande på sikt kan påverka hur många år Gyllensvaan behöver sitta i fängelse.

– Ett erkännande kan påverka möjligheten för honom att få ett tidsbestämt straff. Men det är inte aktuellt än på flera år.

Det är först när Gyllensvaan har avtjänat minst tio år av sitt straff som han kan ansöka om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Om tingsrätten går med på ansökan får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än 18 år, som är det längsta tidsbegränsade straff som kan dömas ut i Sverige.
Corren.se
Citat:
Ursprungligen postat av glasflaskan123
TV3 har ringt till minst 2 personer i Mullsjö och frågat om de vill medverka i dokumentärserien "i huvudet på en mördare" som ska handla om Edvin
Det var som fan, känns spontant jävligt tidigt att göra en dokumentär om detta.
Citera
2018-12-18, 06:56
Medlem
Klossmongos avatar
Kan det vara så att Edvin tror att Mattias och Elias existerar på riktigt?
Han trodde sig ju ha misshandlat en man på hotellet i Göteborg som han anförtrodde Missing People kvinnan, men enligt Psykakuten hade misshandeln aldrig skett utan var enbart i hans huvud.

Det finns ju personer med schizofreni som tror sig vara med i kriminella nätverk, att de är utvalda spioner osv och åker och möter de andra deltagarna i skogen på hemliga platser o.s.v De säger sig fått instruktioner och uppdrag om vad som ska göras, men är själva inte medvetna om att allt egentligen bara existerar i deras huvud.

Lr så ljuger han bara. Men varför började han ljuga för sin flickvän långt innan morden skett, att han arbetade som chaufför åt denne Mattias?
Känns lite som att han lever i en fantasivärld?
Citera
2018-12-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Kan det vara så att Edvin tror att Mattias och Elias existerar på riktigt?
Han trodde sig ju ha misshandlat en man på hotellet i Göteborg som han anförtrodde Missing People kvinnan, men enligt Psykakuten hade misshandeln aldrig skett utan var enbart i hans huvud.

Det finns ju personer med schizofreni som tror sig vara med i kriminella nätverk, att de är utvalda spioner osv och åker och möter de andra deltagarna i skogen på hemliga platser o.s.v De säger sig fått instruktioner och uppdrag om vad som ska göras, men är själva inte medvetna om att allt egentligen bara existerar i deras huvud.

Lr så ljuger han bara. Men varför började han ljuga för sin flickvän långt innan morden skett, att han arbetade som chaufför åt denne Mattias?
Känns lite som att han lever i en fantasivärld?
Flickvännen nämner chaufförsjobben och Mattias i polisförhör innan hon ens vet vad Edvin är misstänkt för. Hon har själv sett pengarna som Edvin har fått för sina jobb åt Mattias.
Jag tror inte att hon ljuger i dessa fall.
Antingen ljög Edvin för flickvännen redan då och alltså på egen hand fixade fram några tusen ibland, eller så hjälpte han en Mattias med småjobb innan morden.
Citera
2018-12-18, 15:34
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Jag tror inte att hon ljuger i dessa fall.
Antingen ljög Edvin för flickvännen redan då och alltså på egen hand fixade fram några tusen ibland, eller så hjälpte han en Mattias med småjobb innan morden.
Nej jag tror absolut inte att flickvännen ljuger. Men personligen tror jag inte att denne Mattias existerar (utom möjligtvis i Edvins huvud) utan dom jobben Edvin gjorde utförde han själv. Men det jag undrar är om Edvin medvetet ljög för flickvännen lr om Mattias existerar för honom, alltså att det är en vanföreställning/hallucination. Fast det är klart om han led av schizofreni skulle kanske hallucinationerna gälla fler områden i livet och inte enbart dessa jobb. Konstig kille iaf och obehagligt med hans tvångstankar om att skada folk. Missing people kvinnan sa ju att hon var orolig att han faktiskt skulle kunna utföra dem då han lät så obehagligt lugn på rösten då han berättade om fruktansvärda saker. Det verkar ju tyvärr blivit så.
Citera
2018-12-18, 16:30
Medlem
Citat:
Nej jag tror absolut inte att flickvännen ljuger. Men personligen tror jag inte att denne Mattias existerar (utom möjligtvis i Edvins huvud) utan dom jobben Edvin gjorde utförde han själv. Men det jag undrar är om Edvin medvetet ljög för flickvännen lr om Mattias existerar för honom, alltså att det är en vanföreställning/hallucination. Fast det är klart om han led av schizofreni skulle kanske hallucinationerna gälla fler områden i livet och inte enbart dessa jobb. Konstig kille iaf och obehagligt med hans tvångstankar om att skada folk. Missing people kvinnan sa ju att hon var orolig att han faktiskt skulle kunna utföra dem då han lät så obehagligt lugn på rösten då han berättade om fruktansvärda saker. Det verkar ju tyvärr blivit så.
"Missing people kvinnan" är varken psykolog eller psykiater. Edvin beskriver hur han vill att de personer som åsamkar honom skamkänslor skall försvinna.
Hans värsta känsla är skam och det är de närmaste som han skäms inför. Dvs hans far, flickvän, tidigare chef och andra närstående som han respekterar.
Om dessa personer inte funnes så skulle han slippa skämmas.
Paret Tor och Ann-Christine i Mantorp passar inte in i detta scenario. Edvin kan inte heller förklara ett motiv för att döda dem.
Läs i FUP:en hu "Lusen" beskriver Edvins dödslista och försök förklara varför han åker till Mantorp och brutalt mördar Tor och Ann-Christine.
Jag kan själv inte för allt i världen klura ut ett motiv vare sig för Edvin eller någon annan, så alla funderingar utanför boxen emottages tacksamt.
Citera
2018-12-19, 10:03
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-bekraftar-edvin-gyllensvaan-erkanner-dubbelmordet-i-mantorp/

"Dubbelmördaren Edvin Gyllensvaan har tidigare erkänt mordet på Ann-Christine och Tor Lekander i ett brev till Expressens reporter.

Nu bekräftas uppgifterna i ett pressmeddelande av polisen.

– Domen är redan avkunnad av Göta hovrätt men vi valde att träffa honom för att höra vad han hade att berätta. Ur ett brottsofferperspektiv kan det vara viktigt för anhöriga att om möjligt få mer information, säger Gunilla Broman, spaningsledare för utredningen."
Citera
2018-12-19, 11:02
Medlem
Tryckkokarens avatar
Då har han erkänt.

Citat:
Gyllensvaan uppgav under samtalet med polisen att det var han ensam som tejpade och sedan dödade makarna Lekander med kniv.

– Han berättade att han valde ut offren av en slump. Han hade ingen koppling till paret, säger Gunilla Broman.

Den dömde dubbelmördaren berättade för polisen att han hade planerat att begå någon form av brott den aktuella dagen.

– Men han hävdar att själva dödandet var en impulshandling.

Gyllensvaan uppgav i samtalet med polisen att han hamnade i Mantorp av en slump och att huset utanför Mantorp låg skyddat och att han skyndsamt kunde ta sig därifrån efter brottet.
Corren.se
Citera
2018-12-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Då har han erkänt.

Corren.se
Och du hävdade något helt annat vill jag minnas...
Citera
2018-12-19, 13:20
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Och du hävdade något helt annat vill jag minnas...
Hävdade absolut ingenting, spekulerade dock. Stor skillnad.

Det är skönt att veta att det inte ränner omkring andra mördare skyldiga till detta.
Citera
2018-12-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hävdade absolut ingenting, spekulerade dock. Stor skillnad.

Det är skönt att veta att det inte ränner omkring andra mördare skyldiga till detta.
Väldigt ihärdigt tom. Men allt gott, allt slut.
Citera
2018-12-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
"Missing people kvinnan" är varken psykolog eller psykiater. Edvin beskriver hur han vill att de personer som åsamkar honom skamkänslor skall försvinna.
Hans värsta känsla är skam och det är de närmaste som han skäms inför. Dvs hans far, flickvän, tidigare chef och andra närstående som han respekterar.
Om dessa personer inte funnes så skulle han slippa skämmas.
Paret Tor och Ann-Christine i Mantorp passar inte in i detta scenario. Edvin kan inte heller förklara ett motiv för att döda dem.
Läs i FUP:en hu "Lusen" beskriver Edvins dödslista och försök förklara varför han åker till Mantorp och brutalt mördar Tor och Ann-Christine.
Jag kan själv inte för allt i världen klura ut ett motiv vare sig för Edvin eller någon annan, så alla funderingar utanför boxen emottages tacksamt.

Han har i alla fall erkänt nu och han säger själv att han var ute med målet att skada andra människor/begå brott, vet inte om det är en impulshandling att skära halsen av två människor när man tar med sig en filékniv. Fake-pistol förstår jag att man tar med sig för att lätt kunna kontrollera andra människor att inte göra motstånd, men en kniv har man bara med sig med syftet att åsamka någon annan mycket stor skada.

Skön att det aset erkänt och nu kan njuta av att ruttna bort i fängelset och aldrig släppas ut igen.
Citera
2018-12-19, 20:15
Medlem
Citat:
Håller med. Dock har Edvin genomgått en stor rättspsykiatrisk undersökning. Den visar inte på några schizoida tendenser eller andra psykossjukdomar.
Att Edvin skulle ha sådana hallucinationer att han verkligen tror att Mattias existerar är mindre troligt.
Antingen åkte han till Mantorp och skar halsen av paret Lekander helt kallblodigt, trots att han tidigare är helt ostraffad och aldrig har visat våldstendenser. Eller så beror hans erkännande på ngt annat.
Endast Edvin vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in