Citat:
Ursprungligen postat av
Klossmongo
Nej jag tror absolut inte att flickvännen ljuger. Men personligen tror jag inte att denne Mattias existerar (utom möjligtvis i Edvins huvud) utan dom jobben Edvin gjorde utförde han själv. Men det jag undrar är om Edvin medvetet ljög för flickvännen lr om Mattias existerar för honom, alltså att det är en vanföreställning/hallucination. Fast det är klart om han led av schizofreni skulle kanske hallucinationerna gälla fler områden i livet och inte enbart dessa jobb. Konstig kille iaf och obehagligt med hans tvångstankar om att skada folk. Missing people kvinnan sa ju att hon var orolig att han faktiskt skulle kunna utföra dem då han lät så obehagligt lugn på rösten då han berättade om fruktansvärda saker. Det verkar ju tyvärr blivit så.
"Missing people kvinnan" är varken psykolog eller psykiater. Edvin beskriver hur han vill att de personer som åsamkar honom skamkänslor skall försvinna.
Hans värsta känsla är skam och det är de närmaste som han skäms inför. Dvs hans far, flickvän, tidigare chef och andra närstående som han respekterar.
Om dessa personer inte funnes så skulle han slippa skämmas.
Paret Tor och Ann-Christine i Mantorp passar inte in i detta scenario. Edvin kan inte heller förklara ett motiv för att döda dem.
Läs i FUP:en hu "Lusen" beskriver Edvins dödslista och försök förklara varför han åker till Mantorp och brutalt mördar Tor och Ann-Christine.
Jag kan själv inte för allt i världen klura ut ett motiv vare sig för Edvin eller någon annan, så alla funderingar utanför boxen emottages tacksamt.