2018-12-18, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Fort blir lätt fel, vilket du illustrerar väl när du slarvigt och slafsigt hastar förbi med din mononkel.
Du är inte mycket dummare än att du förstår att jag menar att det finns en samhällelig aspekt när det kommer till omvårdnad av barn. Du snyftar över att du inte förstår vad mer som kan ha påverkat menligt i den här historien – WHY? – samtidigt är du stolt över att du blundar med ett öga.
Det har jag svarat på redan på och jag anser att de drar sig undan och spelar rollspel inför omgivningen via vad som framkommit samt polisens uttalande om att de inte funnit nåt konkret i undersökningen.
Det var väl iaf 50-tal förhör med omgivningen.

Jag undrar snarare vad du har för krav på omgivningen. VEM skulle ha gjort VAD i ditt blame-the-system.

"(..) vi har inte heller sett några brister att nån borde ha flaggat om nåt specifikt för att kunna förhindra det här, så att nej - jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta."
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 13:54.
Citera
2018-12-18, 14:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Fort blir lätt fel, vilket du illustrerar väl när du slarvigt och slafsigt hastar förbi med din mononkel.
Du är inte mycket dummare än att du förstår att jag menar att det finns en samhällelig aspekt när det kommer till omvårdnad av barn. Du snyftar över att du inte förstår vad mer som kan ha påverkat menligt i den här historien – WHY? – samtidigt är du stolt över att du blundar med ett öga.
Eftersom du tycks vilja utge dig att sitta på information så vore det väl hög tid att sluta med de förbannade insinuationerna du sysslar med.
Läser man i bak i tråden finns det flertal uppgifter att de inte var mol allena.
Go ahead. Mumla ur skägget om det är nåt specifikt du vill ha sagt:
Citat:
Kollegor finns. Hur mycket finns familj och nära vänner som är de som brukar utgöra de viktigaste stödet för en när det krisar? Det vi vet är att deras respektive familjer bodde i Göteborg och Stockholm och att de bott i Skåne i 5 år (tidigare Stockholm och Göteborg). Hade de hunnit etablera nya stödjande och förtroendefulla relationer i närområdet under 5 år när 3 av dessa kantades av en kamp mot sjukdomar? Har du någon "dugg" information om detta?
Citera
2018-12-18, 14:03
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo Bjärredsfallet har "hänt tidigare".
1989 den 7-8/1 ( dessa datum igen! Samma som i Bjärred, samma som i Danmark) dog en hel familj på 6 personer på Grindsgatan 43 på Södermalm i Stockholm, två vuxna och tre döttrar på 8,5,4 år samt en pojke på 2 år. De hade gasat ihjäl sig i köket.
Men där fanns det, till skillnad från i Bjärred, många sociala tunga faktorer, ekonomi, bostadsproblem, inslag av incest, separation mellan makarna etc. Även där var många övertygande om att det var endast en förälder som drivit på, i det här fallet fadern som inte ville förlora sin familj.

Familjen i Bjärred, hade förutom tösernas sjukdomssituation, faktiskt allt som någon kan önska sig sett utifrån. De levde det perfekta svenska livet.
Men haken var flickornas besvär - något de dock hade bäddat för med bästa möjliga lösningar. Hemundervisning av bägge barnen trots olika skolor och möjlighetet att själva arbeta hemifrån. Barnen var dessutom duktiga i skolan, precis som föräldrarna var duktiga på sina jobb. Därtill fanns vårdplaner upprättade för barnen och vidare sjukvårdskontakter och möten med skolan för att diskutera flickornas framtid var inplanerade - de var inte övergivna av samhället. Inte verkar föräldrarna varit på väg att separera heller.
Det är därför som hela denna tragedi blir så oförklarlig - medan man tydligen lättare har kunnat förklara Södermalmstragedin.

En tunn liten fb länk finns här om de hela (FB) Stockholm, hel familj mördas/självmördas gas-80 tal?
Citera
2018-12-18, 14:10
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det är vår förbannade skyldighet att intressera oss. Om inte så för dom oskyldigt mördade barnen. Inget ska sopas under mattan bara för att det kan vara obehagligt för läsare här i tråden - som vill stänga ner. Två barn är brutalt mördade.
Det ska inte sopas undan bara för att händelsen skett i de "fina rummen".

Stackars barn

Visst stackars barn, kan nog vara det grymmaste öde som finns att mördas av sina egna föräldrar och dessutom på ett så brutalt sätt. Men man ska inte inbilla sig att man kan göra något för dessa barn, de är döda och allt som utreds, skrivs osv görs för andra. I bästa fall kanske det kan hjälpa någon i framtiden att inte drabbas på samma sätt, man vet aldrig. Men mest sannolikt är att vi skriver och spekulerar för våran egen skull och för att försöka förstå det som gränsar till oförståeligt, allt annat är antagligen inbillning och självförnekelse. Precis som mördarna vill man gärna se sig som bättre än vad man egentligen är, även om "brottet" att spekulera i mord inte är direkt jämförbart med att mörda sina barn självklart. Narcissism är inte svart och vitt, det är ett drag som finns i oss alla och ständigt behöver hållas i schack och synas av oss själva. Ständigt jobbar dessa impulser i oss för att försöka få oss att omtolka den fulare verkligheten i oss själva. Detta fall är ett extremexempel på detta där mördarna kan strypa sina barn och ändå dö med känslan av att ha gjort det rätta. Allt enligt mina spekulationer givetvis....
Citera
2018-12-18, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
En tunn liten fb länk finns här om de hela (FB) Stockholm, hel familj mördas/självmördas gas-80 tal?
Ja, det är ju identiskt samma citat som solglittret la in. Så tack för källa.
(FB) Stockholm, hel familj mördas/självmördas gas-80 tal?
Citera
2018-12-18, 14:20
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag har försökt titta jag också. Fick en del länkar tidigare i tråden.
(en passus: Jag får näsintill ståpäls när jag ser ord som barmhärtighet eller altruism, huh! Kan de inte komma på en bättre beteckning även om GM inbillar sig att så är fallet..)

Jag är med hela vägen gällande sårbarhetsfaktorer på individnivå men sen så kommer betongväggen:
De är två som är rörande överens.
Och sen är det två som lever i detta gemensamma svarta hål. Men inte utåt.

Nej det är väldigt svårt att förstå hur de kan ha varit överens om detta. Jag har mycket svårt att släppa tanken att en av dem ändå dominerade den andra men det stöds egentligen inte av några fakta.
Citera
2018-12-18, 14:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men det är ju oerhört onödigt om en person pekas ut - med bestämdhet - som mördare om så inte är fallet.

/.... /
Vad tomten GW siar om utan att ha tagit del av mer än nån annan ger jag inte ett vitten för.

Oskar är med bestämdhet utpekad som en av mördarna av flickorna och som den som ströp/kvävde Hanna. Ingen utomstående var inblandad, bägge har gjort det i samförstånd och därtill har Oskar bragt Hanna om livet.

Annars får man helt enkelt bortse från polisutredningens slutsats.
Vad GW kunnat få reda genom sina polis-, forensiska- och journalkontakter vid sidan om offentliga källor framkommer inte. Men han är expert på att tyda mordfallsbeskrivningar och även läsa ut vad det betyder som polisen kommit fram till. Det räcker bra för att göra honom betydligt mer kunnig än någon av oss.
Citera
2018-12-18, 14:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tror inte man ska underskatta betydelsen av deras utbildning och yrkesval. Många drivna akademiker är extrema individualister, så även karriärister. Inte på ett sjukligt sätt men man måste kunna avskärma sig från störningar, ex relationer, för att kunna fokusera. De tycks också ha varit lätt flyttbara med inga svårigheter att byta stad och yrke även efter att de fått barn. Tänker att de kanske aldrig i sitt vuxna liv sen studietiden varit fast rotade på en plats känslomässigt, familjemässigt och socialt. Inom akademin tränar man inte på laganda och samarbete och på Hannas arbete tänker jag mig att logiskt tänkande var dominerande och inte känslomässigt engagemang. Relationer tar tid och energi och för dom kanske deras äktenskap och arbete räckte. Då kaosade barnen till det rejält i deras vanor. De var inte unga heller när de fick barn.

Väldigt övertygande resonemang.

Och så högt ställda förväntningar på föräldraskapet på det som man inte kunde leva upp till eftersom barnen inte höll måttet...
Citera
2018-12-18, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej det är väldigt svårt att förstå hur de kan ha varit överens om detta. Jag har mycket svårt att släppa tanken att en av dem ändå dominerade den andra men det stöds egentligen inte av några fakta.
Jo, men för min del finns det inte en chans att inte en part är mer aktiv och drivande. Väcker en idé eller vad man nu ska kalla det, sår ett frö. Alltså inte med piska - men via att de redan är i ett mörkt rike av nån anledning. Nåt gemensamt träsktänk, dysterkvist av värsta slag.
(herregud vilka ordval..)
Och jag menar inte vanlig depression som individer drabbas av för de lär knappast hamna på identiskt samma mörker av sjukdomsart. Där brukar ju nån vara friskare om det skulle komma så vansinniga förslag.
Nån likartad gruppdepression tror jag inte på.
Snarare ett kolsvart tänk som växt fast i hjärnan. Nåt synsätt.
De verkar liksom ha fått för sig nåt?
Det är detta jag förnimmer som sekteriskt. Alltså inte att de är medlemmar av nån skum kyrka, nån dödspakt där de tar giftbägaren för att jorden ska gå under. Typ.
Det var då inte lätt att förklara, hahahaha. Får mynta ett nytt ord: Depressionshjärntvättad.
Citera
2018-12-18, 14:42
Medlem
afKnollentotts avatar
I en annan tid, på annan plats genomfördes ett massmord - ett tänkt familicide. Förövaren / GM undkom döden. Reste sig på nio och lyckades på tio genomföra sitt eget självmord.

Här på FB kunde man t ex läsa, som jag också tidigare länkat:

"Han hade doktorerat i teologi men fick bara godkänt på avhandlingen. Han hade behövt ett bättre betyg (som "VG" ungefär) för att få docentkompetens och bli lärare på teologiska institutionen. Antagligen ville han göra akademisk karriär och kanske bli professor så småningom.(Möjligen siktade han på att bli biskop.)
Det var antagligen grubblerier och besvikelsen över detta misslyckande som fick det att "vrida om" i huvudet på honom."

Tråden: (FB) Massmord i familj på Murargatan i Uppsala, 1960-talet

Om det finns några beröringspunkter med fallet i Bjärred vet jag inte. Informationstorkan är påtaglig.
Citera
2018-12-18, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster

Men herregud, rör det sig inte om samma datum som Bjärredsmorden, fast 18 år tidigare? 😱 Jag har inte varit överdrivet insatt, så kan ha fel. Någon som vet?
Citera
2018-12-18, 14:53
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Jo, men för min del finns det inte en chans att inte en part är mer aktiv och drivande. Väcker en idé eller vad man nu ska kalla det, sår ett frö. Alltså inte med piska - men via att de redan är i ett mörkt rike av nån anledning. Nåt gemensamt träsktänk, dysterkvist av värsta slag.
(herregud vilka ordval..)
Och jag menar inte vanlig depression som individer drabbas av för de lär knappast hamna på identiskt samma mörker av sjukdomsart. Där brukar ju nån vara friskare om det skulle komma så vansinniga förslag.
Nån likartad gruppdepression tror jag inte på.
Snarare ett kolsvart tänk som växt fast i hjärnan. Nåt synsätt.
De verkar liksom ha fått för sig nåt?
Det är detta jag förnimmer som sekteriskt. Alltså inte att de är medlemmar av nån skum kyrka, nån dödspakt där de tar giftbägaren för att jorden ska gå under. Typ.
Det var då inte lätt att förklara, hahahaha. Får mynta ett nytt ord: Depressionshjärntvättad.

Jag är inte nödvändigtvis säker på att de var deprimerade, lite beroende på hur slarvigt man vill använda begreppet.

Gemensam svartsyn kanske man kan kalla det ja... Det skulle vara intressant att veta om barnen vanvårdades de sista månaderna. Fick de tillräckligt med mat till exempel? Låt säga att den ena eller båda var så vårdkrävande som de svåraste ME-fallen med till exempel omfattande intolerans mot olika sorters mat. Klarade föräldrarna att tillgodose barnens behov?

Om de inte gjorde det så är fallet kanske inte så mycket konstigare i grunden än andra vanvårdsfall som slutar med barnets död där båda föräldrarna är delaktiga.

Om de däremot kämpade på in i det sista så är det mer sektliknande som du skriver. Någon slags sjuk dödspakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in