2018-12-18, 12:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det är naturligtvis ditt val om du väljer att låta bli att spela med vissa pjäser på schackbrädet. Håller för övrigt med om mycket i dina analyser om familjesystemets intra- och extrapsykiska tillkortakommanden.
Börja nu inte med din prosa och poetiska dravel. Du har ju lyckats skriva ett helt dygn utan att låta som en pårökt böckling.
Vilka schackpjäser? Jag sitter väl och funderar likt alla andra. Att de hade behövt hjälp är solkart. Frågan vem som i hela friden skulle kunnat få dem ur Svartriket Mordor om de själva bestämt sig, och tror att detta är den ultimata världsbilden och framtiden?
För övrigt upprätthåller de fasader så vad skulle erbjudas av vem? De framstår ju som en familj som givetvis inte skrattar ihjäl sig med två sjuka barn men det är inte mer signaler än andra familjer som drabbas, jobbar och pratar om saker framåt mars.
Citera
2018-12-18, 12:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För min del är det en tolkningsfråga av uttalande från polis. Han räknar upp dödsorsaker - inte dödssätt - förutom O.
... för att han redan nämnt honom i inledningen av pressträffen.
Han är nämligen den som gör att de omgående får order om att bryta sig in.

Själv sluter jag mig inte med säkerhet till din tolkning såtillvida inte andra uppgifter framkommer som stärker åsikten med mer sakfakta.
Jag reserverar jag mig förutom än att de gemensamt och i samråd har mördat sina barn.

O är en mördare. Han mördade H och hängde sig sist.

Du tycker inte denna mening motsäger åsikten?

"Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."

På förmiddagen den 11 december var pressträffen vara du (och några andra) skrev samma dag:

Men har du nåt mer som stärker din åsikt ska jag givetvis överväga att delta i ditt trådkonsenus kring O som Bjärredsstryparen.

För övrigt så är vi väl överens om att vissa folk väljer att strypa alt kväva sig som självmordsmetod? Att det är fullt möjligt vill säga.

Jo, vi vet med säkerhet genom polisens uttalande att den som dog sist är den som mördat Hanna.
Därför att vi endast har två utpekade mordmisstänkte och det är inte barnen.
Det är en omöjlighet att mörda någon genom strypning i kombination med kvävning efter sin egen död. Att O även avlidit efter barnens död blir en följd av detta.

Det är enormt ovanligt att suicidera genom sin egen strypning eller kvävning.
Att kroppen därefter skulle tagits om hand på ett sådant sätt att det för omgivning efteråt ska framstå som mord, är tveksamt om det någonsin förekommit i Sverige. Kanske i USA av försäkringsskäl, men det är helt obegripligt varför föräldrarna i Bjärred skulle göra så.
Med stor sannolikhet hade utredarna också upptäckt detta - och inte som GW mycket riktigt resonerade kring händelsen, formulerat sig på ett sådant sätt att det framgår att tre personer mördats och endast en suiciderat.

Den inbördes ordningen av dödsfallen är inte klarlagd nej, vi vet inte i vilken ordning barnen mördades eller om Hanna till och med redan då var bragd om livet - men vi vet att O dog sist.

Eftersom han i vart fall helt klarlagt genom strypning, möjligen i kombination med att ha använt kvävning, handgripligen mördat i vart fall en vuxen fysiskt svagare och mindre person av kvinnligt kön, är epitetet "Bjärredesstryparen" fullt adekvat.
Om någon annan också skulle aspirera på den beteckningen kan så vara, men Os handlingar gör att han definitivt förtjänat den.
Citera
2018-12-18, 12:32
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Jag tror de har hamnat fel i sitt sökande. Totalt kognitivt bias. Med tanke på det de gjort och sin extremt negativa syn kring ME, absolut inget att leva för så är de ju som om de rent av vore i Mordor med Sauron som guide.

Narcissister har ett sätt att följa sina ideer och framför allt sin tilltro till sin egen förmåga att kunna lösa vad som helst själv, ingen mening att söka råd och hjälp när man själv vet bäst i alla lägen. Jag tror det är det som i sådana fall lett de fel i sökandet men som sagt tror jag även på inre sabotage. Kanske Oskar som den felstyrda narcissisten och Hanna som den inre sabotören.....det är i alla fall min teori. Jag gillar Mordorliknelsen, man kanske kan se narcissism som ringen de inte kunde slänga ner i domedagsberget?
Citera
2018-12-18, 12:36
Medlem
Citat:
Tack. Ett land till som inte mumlar i skägget då.
Nej, som du säger - tack och lov är det unikt. Det du nämner har en ekomonisk komponent.
Däremot har familicide inte skett sen iaf 1973 om nu inte forskaren har tappat minnet bland alla fallen:

Intressant, verkligen. Eller inte vill erkänna det som hände på södermalm på 80-talet som ett ”gemensamt beslut” men som jag minns det, väldigt säkert, den officiella versionen alltså, så var det ett gemensamt beslut som pappan rent praktiskt ”tejpade” ihop. Familjen hade haft flera problem och levt åtskilda men ändå inte. Socialt utsatta kan man kalla dem.
Ja, vem vet, officiella versioner är inget annat än bara officiella...
Citera
2018-12-18, 12:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
NEJ! Det är ett ensidigt och enfaldigt uttalande, liksom ditt stöttande av det genom hela tråden. Det är ungefär som att hävda att det är precis lika bra att jonglera med en boll som att göra det med flera.

Om det är fel att "O ville att familjen skulle utplånas" - varför gjorde han det då?

Eller tror du att O tvingades att vara delaktig i besluten att mörda barnen, tvingades mörda sin hustru och därefter tvingades att suicidera?
Av vem - huset blev ju allt mer öde på liv när en efter en dog och till slut bara Oskar blev kvar?

Eller tycker du att alla mördare - Möller, Arkilow, Madsen, mm - också tvingades till att drastiskt utplåna delar av sin omgivning för att omgivningen gjort dem besvikna? Den dumma omgivningen bär skulden?
Citera
2018-12-18, 12:43
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Har du för vana att se kvinnor som viljelösa våp/ej tillräkneliga/ansvarslösa barn i alla andra situationer också?

Jag skrev - du tolkade. Same, same sen snart ett år tillbaka. Att du bara orkar.
Citera
2018-12-18, 13:02
Bannlyst
Citat:
Börja nu inte med din prosa och poetiska dravel. Du har ju lyckats skriva ett helt dygn utan att låta som en pårökt böckling.
Vilka schackpjäser? Jag sitter väl och funderar likt alla andra. Att de hade behövt hjälp är solkart. Frågan vem som i hela friden skulle kunnat få dem ur Svartriket Mordor om de själva bestämt sig, och tror att detta är den ultimata världsbilden och framtiden?
För övrigt upprätthåller de fasader så vad skulle erbjudas av vem? De framstår ju som en familj som givetvis inte skrattar ihjäl sig med två sjuka barn men det är inte mer signaler än andra familjer som drabbas, jobbar och pratar om saker framåt mars.
Pårökt böckling? HA HA HA !
Tack! Äntligen nån som inser värdet av tillspetsade epitet i en diskussion, din frivilligt enögda amöba!

Men glöm inte att bemöta det jag skriver också, att du självmant väljer bort vissa delar av denna historia. Det fanns en tid innan hösten innan de bestämt sig för att mörda sina barn. Nästan tre år. Kan de varit mottagligare under dessa år för insatser, om dessa hade funnits och erbjudits på rätt sätt?
Citera
2018-12-18, 13:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo, vi vet med säkerhet genom polisens uttalande att den som dog sist är den som mördat Hanna.
Därför att vi endast har två utpekade mordmisstänkte och det är inte barnen.
Det är en omöjlighet att mörda någon genom strypning i kombination med kvävning efter sin egen död. Att O även avlidit efter barnens död blir en följd av detta.

Det är enormt ovanligt att suicidera genom sin egen strypning eller kvävning.
Att kroppen därefter skulle tagits om hand på ett sådant sätt att det för omgivning efteråt ska framstå som mord, är tveksamt om det någonsin förekommit i Sverige. Kanske i USA av försäkringsskäl, men det är helt obegripligt varför föräldrarna i Bjärred skulle göra så.
Med stor sannolikhet hade utredarna också upptäckt detta - och inte som GW mycket riktigt resonerade kring händelsen, formulerat sig på ett sådant sätt att det framgår att tre personer mördats och endast en suiciderat.

Den inbördes ordningen av dödsfallen är inte klarlagd nej, vi vet inte i vilken ordning barnen mördades eller om Hanna till och med redan då var bragd om livet - men vi vet att O dog sist.

Trams rakt igenom. Hon kan likaväl ha tagit livet av sig själv, likaväl som att han gjort det.

Jag trodde du hade nån skriven fakta att komma med, media, intervju or what ever.
Jag frågade dig snarare om du hade nåt konkret att komma med så ska jag överväga att ta det som varit din ledstjärna sen den 11:e om "Bjärredsstryparen".
Att du repeterar dig gör det inte mer trovärdigt.

Det finns ingen kronologi angiven via pressträffen, ingen turordning angående dödens inträde via det jag avlyssnade, länk i tråden.

Citat:
Eftersom han i vart fall helt klarlagt genom strypning, möjligen i kombination med att ha använt kvävning, handgripligen mördat i vart fall en vuxen fysiskt svagare och mindre person av kvinnligt kön, är epitetet "Bjärredesstryparen" fullt adekvat.
Säger solglittret ja.
Ärligt talat bryr jag mig inte om vem som tagit livet av sig, vem som kan ha mördat vem.
Det enda som bekommer mig är barnen.
Men det är ju oerhört onödigt om en person pekas ut - med bestämdhet - som mördare om så inte är fallet. Spekulera är en annan sak.

Nu får allt obducenten kvarsittning. Du kanske inte jobbade tillräckligt länge för att stöda på dessa stackars människor?
Folk hänger i dörrhandtag, knäar i element och drar platspåsar över huvudet. Det var mycket obehagliga challenge bland tonåringar som ströp sig själva - och dog. Äldre stryper sig i elastiskt material, hittas i sängen. Intar lugnande innan. Det klassas som strypning alt. kvävning.
På tal om autoerotisk kvävning visste jag faktiskt inte att vissa använder det som ångestdämpande?
Skulle tippa att de knappt inte bryr sig om de skulle stryka med heller om de mår så dåligt. Det kanske är väldigt enkelt för en sån person att ta ett gummiband och vänta in svimningen som inte lär dröja om bandet sitter rejält fast.
Att hängning och sen intoxikation är mer frekvent förekommande är ovidkommande.

Vad tomten GW siar om utan att ha tagit del av mer än nån annan ger jag inte ett vitten för.
Citera
2018-12-18, 13:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, precis. Varav ingenting som framkommit i detta rättsfall och inte är det en som slaktar de andra heller.

Har du inget annat mer överensstämmande fall - för det är trots allt intressant att jämföra, det håller jag med dig helt på.

Det juridiska:
Finner det intressant att det är rättegång, att det är annorlunda system begriper jag. Men det kanske vore bättre att rannsaka allt, köra Fu och så vidare även om ingen kan dömas.
Qubec-fallet berodde ju på att hon överlevde deras självmordspakt då familjen kraschat ekonomiskt och såg ingen utväg.

Det är otroligt svårt att hitta fall av föräldrar som mördar i samförstånd och det är otroligt svårt att hitta fall där barnens sjukdom varit ett uttalat motiv.

Typiskt när två föräldrar mördar tillsammans så är det lätt efterblivna, unga missbrukare som länge vanvårdar barnet innan barnet dör.

Många vetenskapliga källor uppger "altruism" som en vanlig drivkraft bakom filicid men det är svårt att hitta fallstudier. En ofta citerad studie (Resnick, 1969) använder fall från 1751 och framåt för att identifiera motiv bakom filicid. Man kan inte riktigt överföra förhållandena på 1700- eller 1800-talet med en välbärgad familj i Bjärred anno 2018.

Jag har till exempel framför mig en studie av 19 mödrar som dömts för att ha mördat sina barn (Peyton, 2012). Ur dessa fall utläser jag att tre av mödrarna mördat barn med särskilda behov genom respektive att skaka/svälta/bränna inne dem.

I inget av de fallen finns uppenbarligen ett barmhärtighetsmotiv. Mödrarna har helt enkelt inte klarat av pressen att ta hand om ett barn med särskilda behov och mördar då barnet.

Familjen i Bjärred anser jag har fungerat på ett liknande sätt. Föräldrarna har inte längre orkat ta hand om sina barn och inte ansett att sjuka barn är värda fortsatt investering. Nu menar jag inte att de satt och sade exakt så till varandra utan att det är den bakomliggande orsaken. De har dock insett eller upplevt att det inte finns något sätt att bli av med bördan att ta hand om barnen med mindre än att de själva också måste dö.

Man skulle kunna betrakta dem närmast som en högfungerande och till det yttre välanpassad version av den socialt utsatta mamman som skakar sin handikappade dotter till döds. Det är antagligen samma typ av avsaknad av motståndskraft och anpassningsstrategier som funnits i grunden i båda fallen.

Givetvis skulle du aldrig kunna få de här föräldrarna att erkänna att deras handlande baserades på liknande grunder. Det har de förmodligen inte varit särskilt medvetna om själva eller skämts så mycket över att de rationaliserat sitt handlande med att "barnen har ju ändå ingen framtid".

Bristande anknytning, dålig motståndskraft, en personlighetstyp med utpräglad egoism, skam... De orden beskriver sådant som kan förklara hur sådana här saker händer. Man måste inte låtsas att det är någon slags melodrama.
Citera
2018-12-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det är fel att "O ville att familjen skulle utplånas" - varför gjorde han det då?

Eller tror du att O tvingades att vara delaktig i besluten att mörda barnen, tvingades mörda sin hustru och därefter tvingades att suicidera?
Av vem - huset blev ju allt mer öde på liv när en efter en dog och till slut bara Oskar blev kvar?

Eller tycker du att alla mördare - Möller, Arkilow, Madsen, mm - också tvingades till att drastiskt utplåna delar av sin omgivning för att omgivningen gjort dem besvikna? Den dumma omgivningen bär skulden?

Vilket motivet än var krävdes en enorm beslutsamhet, från båda. Förhoppningsvis att föräldrarna på något sätt också var metodiska och synkade. Att mörda två barn kräver momentum tror jag. De tog mediciner och hade förmodligen? gått igenom mo ett flertal gånger.

Det var inte, tror jag, att Oskar och Hanna var stressade och disträ och allmänt ledsna utan fokus och riktning och bara lallade omkring sista dagarna. Att H bara "nä nu ger jag nog upp, vad tycker du?" Oskar: "Jag känner likadant ska vi försöka slutföra planerna om nån dag? Måste fixa testamente bara". Och sen dödade barnen lugna till sinnet på ett fint och stillsamt sätt.

Om sjukvården helt uppenbart gjort grova fel tror jag anhöriga velat få ut det budskapet. Jag tror att sjukvården gjorde sitt, men H o O var nog inte så följsamma, öppna och mottagliga för hjälp sista året.
Citera
2018-12-18, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Narcissister har ett sätt att följa sina ideer och framför allt sin tilltro till sin egen förmåga att kunna lösa vad som helst själv, ingen mening att söka råd och hjälp när man själv vet bäst i alla lägen. Jag tror det är det som i sådana fall lett de fel i sökandet men som sagt tror jag även på inre sabotage. Kanske Oskar som den felstyrda narcissisten och Hanna som den inre sabotören.....det är i alla fall min teori. Jag gillar Mordorliknelsen, man kanske kan se narcissism som ringen de inte kunde slänga ner i domedagsberget?
Kanske nåt nåt starkt karaktärsdrag (bortom depression) gör att det finns en större fallenhet att dras till Mordorianskt rike.
Borderline kan vara väldiga svartalver men det behöver väl inte vara diagnos inom kluster B för den skull.
Fast jag tycker att nån skulle ha märkt nåt i omgivningen, det är ju väldigt särpräglade drag.
Psykopati tror jag inte på även om de är fenor att spela rollspel.
Citera
2018-12-18, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Pårökt böckling? HA HA HA !
Tack! Äntligen nån som inser värdet av tillspetsade epitet i en diskussion, din frivilligt enögda amöba!

Men glöm inte att bemöta det jag skriver också, att du självmant väljer bort vissa delar av denna historia. Det fanns en tid innan hösten innan de bestämt sig för att mörda sina barn. Nästan tre år. Kan de varit mottagligare under dessa år för insatser, om dessa hade funnits och erbjudits på rätt sätt?

Jag bemöter dig ju för fullt?
Vad vill du jag ska köpa ur din säck? Sluta mumla och skriv rätt ut, tålamod är inte min starka sida. Jag vill att vi tar oss framåt fortare, böcklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in