2018-12-18, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Just kontaktnätet tror jag var en av de saker som brast och kompenserades inte heller i tillräckligt hög grad av samhällets lagstadgade insatser, som finns till för att skydda barn som har otur med sitt val av föräldrar.
Vilket jag inte tror på ett dugg. Om det framkom en annan bild kring familjen - så ja.
De har kontakter, de arbetar, de har varit aktiva och sökande - men de väljer nån annan mörk stig.
Citera
2018-12-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är inte bekräftat att barnen EJ var medvetslösa eller djupt drogade vid själva dödandet.
Det som är bekräftat är att en har dött av strypning ev i kombination med kvävning och ett barn har dött av kvävning och det utesluter inte det första jag skrev.

Beträffande testamenten så är det helt naturligt när man själv är i medelåldern med äldre föräldrar som har bra ekonomi att man då testamenterar till sina syskon. Det hade jag själv gjort och jag tror det är ganska vanligt att man gör så
Kan du förklara för mig hur anhöriga resonerat om vad som skulle offentliggöras?
Det är ok att ni går ut med att vår son/ dotter ströp sina barn men säg inte att dom hade beställt knark på nätet som dom sövde sina barn/ våra barnbarn med.
Citera
2018-12-18, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, samhället har ju tyvärr inte hjälpt till så mycket detta fall, har i alla fall inte gjort rätt saker. Man har sett en familj i djup kris, det vittnar både skola och arbetsgivare om. Det man borde gjort, det är lätt att se med facit i hand, är att ge stöd och hjälp till familjen, i form av samtalsstöd, kurator och psykolog. Istället hjälpte man familjen att isolera sig och komma längre och längre från ett normalt liv. Skolan hjälpte till genom hemundervisningen och arbetsgivarna genom att tillåta arbete hemifrån i mycket stor utsträckning. Detta var naturligtvis gjort i välmening från skolan och arbetsgivare men det var nog till mer skada än hjälp i detta fall. Varför gjordes ingen anmälan till socialtjänsten som kunde gått in och stöttat familjen?

Ja, det är inte alls säkert att hemundervisning var det optimala. Något som kom till stånd pga skolans beredvillighet och sjukvårdens intyg på ME samt deras rekommendation om hemundervisning. Någon lyfte tidigare i tråden tanken om ett särskilt vårdhem för ME-sjuka hade kunnat utgöra ett alternativ. Kanske inte hela tiden men i perioder? Där man hade kunnat ge stimulans, utbildning och psykoedukativa insatser. Där föräldrar skulle kunna lära sig hur man bäst bemöter sina barns sjukdomar. I dagsläget finns inget av det för ME-patienter men det finns det för andra patientgrupper. I Skåne är läget särskilt allvarligt och stark kritik har riktats mot omhändertagandet för de med ME.
Citera
2018-12-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis. Varav ingenting som framkommit i detta rättsfall och inte är det en som slaktar de andra heller.

Har du inget annat mer överensstämmande fall - för det är trots allt intressant att jämföra, det håller jag med dig helt på.

Det juridiska:
Finner det intressant att det är rättegång, att det är annorlunda system begriper jag. Men det kanske vore bättre att rannsaka allt, köra Fu och så vidare även om ingen kan dömas.
Qubec-fallet berodde ju på att hon överlevde deras självmordspakt då familjen kraschat ekonomiskt och såg ingen utväg.

När det gäller två föräldrar i samförstånd finns det inte mycket att jämföra med - tack och lov. I Stockholm på 80-talet hittades en familj tätt intill varandra på köksgolvet. De hade faktiskt inte råd med sängar. Jag vet indirekt vilka de var. I Tyskland hittades ett par föräldrar med sin förståndshandikappade son mellan sig i sängen. Hittar någon här flera exempel så beskriv dem. Jag är överrygas om att ordet ”tillsammans” beskriver hur de hittats också. Barnen hittas inte utspridda, ensamma och övergivna på 150 kvm,’utan har somnat in med föräldrarna.

Varsågod, Australien lägger ut hela protokollet till offentligheten. Kanske är fler länder som borde göra det:

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf
Citera
2018-12-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Lika troligt som naglar och annat snömos så kan det gått fort.
Såklart känner dom till hur dom ska agera för att få det att gå fort. Det här är inga efterblivna inavlade bonntolvor.
Det finns fler barnmord men här ska överdriva och breda på som värsta storytellern.
Vad du tror har du inget underlag på, så vill du prata om skräckscenario får du backa upp det.

Solglittret ljuger

Fel ett barn hade spår av lugnande läkemedel i kroppen din fåntratt.

Sa dom inte att det var lite utan bara spår av lugnande läkemedel.
Du menar att detta var ett fint barnamord utfört i övre medelklassen av två högutbildade akademiker som givetvis under sin långa planering studerat hur man på bästa och snabbaste sätt stryper sina barn?
Inga jävla WTföräldrar här inte.
Citera
2018-12-18, 12:00
Bannlyst
Citat:
Vilket jag inte tror på ett dugg. Om det framkom en annan bild kring familjen - så ja.
De har kontakter, de arbetar, de har varit aktiva och sökande - men de väljer nån annan mörk stig.
Kollegor finns. Hur mycket finns familj och nära vänner som är de som brukar utgöra de viktigaste stödet för en när det krisar? Det vi vet är att deras respektive familjer bodde i Göteborg och Stockholm och att de bott i Skåne i 5 år (tidigare Stockholm och Göteborg). Hade de hunnit etablera nya stödjande och förtroendefulla relationer i närområdet under 5 år när 3 av dessa kantades av en kamp mot sjukdomar? Har du någon "dugg" information om detta?
Citera
2018-12-18, 12:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
När det gäller två föräldrar i samförstånd finns det inte mycket att jämföra med - tack och lov. I Stockholm på 80-talet hittades en familj tätt intill varandra på köksgolvet. De hade faktiskt inte råd med sängar. Jag vet indirekt vilka de var. I Tyskland hittades ett par föräldrar med sin förståndshandikappade son mellan sig i sängen. Hittar någon här flera exempel så beskriv dem. Jag är överrygas om att ordet ”tillsammans” beskriver hur de hittats också. Barnen hittas inte utspridda, ensamma och övergivna på 150 kvm,’utan har somnat in med föräldrarna.

Varsågod, Australien lägger ut hela protokollet till offentligheten. Kanske är fler länder som borde göra det:

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf
Tack. Ett land till som inte mumlar i skägget då.
Nej, som du säger - tack och lov är det unikt. Det du nämner har en ekomonisk komponent.
Däremot har familicide inte skett sen iaf 1973 om nu inte forskaren har tappat minnet bland alla fallen:
Citat:
"– Jag kan inte minnas något annat svenskt fall där föräldrarna gör något sådant här tillsammans, det är extremt ovanligt, säger Henrik Lysell, vid institutionen för klinisk neurovetenskap."

"Henrik Lysell har gått igenom fall med 151 föräldrar i Sverige som under åren 1973-2008 dödade sina egna barn."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-extremt-ovanligt-samforstand
Citera
2018-12-18, 12:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Kollegor finns. Hur mycket finns familj och nära vänner som är de som brukar utgöra de viktigaste stödet för en när det krisar? Det vi vet är att deras respektive familjer bodde i Göteborg och Stockholm och att de bott i Skåne i 5 år (tidigare Stockholm och Göteborg). Hade de hunnit etablera nya stödjande och förtroendefulla relationer i närområdet under 5 år när 3 av dessa kantades av en kamp mot sjukdomar? Har du någon "dugg" information om detta?
Äsch. Jag har totalt tröttnat på den där blame-the-system parallellt med den-stackars-passiva-familjen.
För att inte tala om de som har en lika sjukt svart syn på tillvaron likt föräldrarna då och daltar kring morden som snudd på eutanasirättfärdigande (jag menar inte dig).
Att de är deprimerade, nedstämda begriper vem som helst. Samtidigt kan de jobba och babbla på.
Däremot verkar de parallellt ha grottat in sig, de kapar omgivningen från att ha varit väldigt aktiva och jag anser inte att en depression och utmattning kring ME är det enda svaret.
De är två personer som fungerar utåt sett men som väljer den svartaste av stigar, deras hjärnor är fyllda med en dyster tillvaro. De känns hjärntvättade, fyllda med negativism, även om de inte tillhör nån sekt.
Citera
2018-12-18, 12:14
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Exakt de ville ha kontrollen över flickorna och den förmodade sjukdomsbilden. Detta skriker narcissism, en i det närmaste orubblig tro på att man själv sitter inne med den bästa förmågan till att lösa problem och situationer i alla lägen. Även om man "gamblar" och riskerar flickornas hälsa och framtid så kan man inte släppa in tanken att det finns andra som kan hjälpa bättre. Om det nu var så att de verkligen ville ha en förbättring, som jag skrivit tidigare tror jag att minst en av de saboterade och motarbetade behandlingen, antagligen i det dolda om det endast var fråga om en av de 2.
Citera
2018-12-18, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Du menar att detta var ett fint barnamord utfört i övre medelklassen av två högutbildade akademiker som givetvis under sin långa planering studerat hur man på bästa och snabbaste sätt stryper sina barn?
Inga jävla WTföräldrar här inte.
För att vara en person som blir så upprörd av andra så att du skakar och hela tiden drar på dig ofterkoftan över alöt som skrivs, så är det häpnadsväckande hur mycket du tillåter dig själv att basunera ut – till andra.

Jag ser inte att Moosky någonstans beskriver att detta var ett "fint barnamord". Varför nedlåter du dig till att komma med sådana beskyllningar?
Citera
2018-12-18, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Exakt de ville ha kontrollen över flickorna och den förmodade sjukdomsbilden. Detta skriker narcissism, en i det närmaste orubblig tro på att man själv sitter inne med den bästa förmågan till att lösa problem och situationer i alla lägen. Även om man "gamblar" och riskerar flickornas hälsa och framtid så kan man inte släppa in tanken att det finns andra som kan hjälpa bättre. Om det nu var så att de verkligen ville ha en förbättring, som jag skrivit tidigare tror jag att minst en av de saboterade och motarbetade behandlingen, antagligen i det dolda om det endast var fråga om en av de 2.
Jag tror de har hamnat fel i sitt sökande. Totalt kognitivt bias. Med tanke på det de gjort och sin extremt negativa syn kring ME, absolut inget att leva för så är de ju som om de rent av vore i Mordor med Sauron som guide.
Citera
2018-12-18, 12:23
Bannlyst
Citat:
Äsch. Jag har totalt tröttnat på den där blame-the-system parallellt med den-stackars-passiva-familjen.
För att inte tala om de som har en lika sjukt svart syn på tillvaron likt föräldrarna då och daltar kring morden som snudd på eutanasirättfärdigande (jag menar inte dig).
Att de är deprimerade, nedstämda begriper vem som helst. Samtidigt kan de jobba och babbla på.
Däremot verkar de parallellt ha grottat in sig, de kapar omgivningen från att ha varit väldigt aktiva och jag anser inte att en depression och utmattning kring ME är det enda svaret.
De är två personer som fungerar utåt sett men som väljer den svartaste av stigar, deras hjärnor är fyllda med en dyster tillvaro. De känns hjärntvättade, fyllda med negativism, även om de inte tillhör nån sekt.

Det är naturligtvis ditt val om du väljer att låta bli att spela med vissa pjäser på schackbrädet. Håller för övrigt med om mycket i dina analyser om familjesystemets intra- och extrapsykiska tillkortakommanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in