2018-12-17, 19:27
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De vet man ju inte att de gjorde eftersom marockanska myndigheter inte lämnar ut någon information om utredningen. De kan ju ha blivit våldtagna, torterade, etc utöver att de fick halsarna avskurna.

Missförstå mig rätt nu. Med att de fick halsarna avskurna menade jag inte att "det var allt de gjorde" utan att de skar halsarna av dem överhuvudtaget.

Om de blev sålda av sin guide så måste han ju ha gjort ett riktigt bottenapp, typ motsvarigheten till det lokala A-laget. Någon med vett i hjärnan hade ju sålt dem till en slavhandlare.
Citera
2018-12-17, 19:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Missförstå mig rätt nu. Med att de fick halsarna avskurna menade jag inte att "det var allt de gjorde" utan att de skar halsarna av dem överhuvudtaget.

Om de blev sålda av sin guide så måste han ju ha gjort ett riktigt bottenapp, typ motsvarigheten till det lokala A-laget. Någon med vett i hjärnan hade ju sålt dem till en slavhandlare.
Lite krasst så vet ju inte mycket om dem mer än kön och nationalitet -- det kanske inte var så stor efterfrågan på dem inom slavhandeln.
Citera
2018-12-17, 19:47
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Lite krasst så vet ju inte mycket om dem mer än kön och nationalitet -- det kanske inte var så stor efterfrågan på dem inom slavhandeln.

Förmodligen hade det kostat för mycket att frakta dem. Marockaner är ju mest känd för tillverkning och handel med hashish. Sorgligt att säga det men det är nog tur för dem att de dog, hade de blivit tillfångatagna i Egypten hade de säkert hamnat i nån Saudisk horbocks harem.

Men personligen tycker jag det ändå är konstigt att man dödade dem. Marockanska myndigheter är genomkorrumperade och har ingen koll på bergstrakterna, dessa är "no-go zones" på allvar, inte modell Sverige där "polisbilar blir sönderslagna" utan modell "folk försvinner". Frågan är ju hur Danmark/Norge reagerar tillsammans med NATO. Knarkkriget finns ju på "listan" så att säga fast vanligtvis så är det ju en "lev och låt leva" mentalitet, men om knarkklanerna gjort detta är "repressalier" inte omöjliga.
Citera
2018-12-17, 19:50
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det skulle garanterat bli gnäll om specifikt kvinnor avråddes. Men det är sanningen. Kvinnor bör avrådas att åka till länder som Marocko ensamma. Det är förenat med stora risker och fara för deras liv.

För mig som man går det sannolikt bra att semestra i Marocko. Inte helt riskfritt förstås.

Men att som ensam skandinavisk kvinna åka till Marocko är riktigt idiotiskt.

Har varit i Marocko ett antal gånger som yngre och vet vad jag talar om. Det var naivt av bara fan. Vid ett tillfälle tog jag med min blonda flickvän.

Fyfan vilken idiot jag var!

Nja.

Höll ni er i "turist-områdena" och du var med henne så var det ingen större fara.
Citera
2018-12-17, 19:55
Medlem
Finns det bilder på kvinnorna?
Citera
2018-12-17, 20:03
Medlem
spoilers avatar
"En norsk og en dansk kvinne er funnet døde med stikkskader i en landsby i Atlas-fjellene i Marokko, ifølge landets innenriksdepartement."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/12/17/195484520/norsk-og-dansk-kvinne-funnet-dode-i-fjellene-i-marokko
Citera
2018-12-17, 20:15
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Varför åker man frivilligt t.ex. på semester till ett "shithole country" som Marocko?

Mycket bra fråga. Är det batikhäxor, så kanske det handlar om sexturism?
Citera
2018-12-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
Påminner om den Italienskan år 2008 som reste till Turkiet för att bevisa något om Islam och slutade upp som dessa två nordiska kvinnorna.
Tänkte på precis samma, dessa kvinnor tänkte:
"Ja Marocko det kan bli kul, våra politiker hemma säger ju att Svenska män är farligare"..

Och vips så ligger de båda knivmördade uppe i bergen i Marocko.
Citera
2018-12-17, 20:37
Medlem
spoilers avatar
"The tourist said that the victims allegedly had no guide and that they were camping “somewhere near the Club Alpin Français (CAF) refuge at the base of Toubkal.”

The victims, he said, “allegedly were found decapitated, but I have no way of verifying the information.”"

https://www.moroccoworldnews.com/2018/12/260698/tourists-norway-denmark-tourists-morocco-atlas-mountains/
Citera
2018-12-17, 20:38
Medlem
Marocko anses väl vara ett av de minst jämställda länderna i hela världen om jag inte minns fel. Tror dock ändå att det är säkrare att resa dit som kvinna än till exempelvis Afghanistan, Irak, Syrien och Yemen. De har i alla fall populära turistplatser, vilket övriga nämnda saknar.
Citera
2018-12-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Marocko anses väl vara ett av de minst jämställda länderna i hela världen om jag inte minns fel. Tror dock ändå att det är säkrare att resa dit som kvinna än till exempelvis Afghanistan, Irak, Syrien och Yemen. De har i alla fall populära turistplatser, vilket övriga nämnda saknar.

Hyggligt säkert i Agadir.
Citera
2018-12-17, 20:51
Medlem
Citat:

Nej de kan ha varit islamistiska krigare med dubbel nationalitet som fått vad de förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in