Citat:
Ursprungligen postat av
Zymbal
Jag har fått veta att HD ville lappa ihop förhållandet med SD och att det var hon som var drivande att de skulle genomföra usa-resan tillsammans trots seperationen.
Detta får mig att tänka på den gamla ramsan ”jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en kille som gillar mig”.
Alltså HD vill ha SD, SD vill ha LW (?), LW vill ha XX.
Skapar motiv för HD att röja LW ur vägen.
Skapar motiv för SD som blir galen när han inte får den han vill ha. (Lämnade han HD för LW eller varför ville han fram till mordet inte vara tillsammans med HD längre?)
Ja, så kan det vara.
Men att ha starkast motiv behöver inte vara skäl för att döda.
Och det behöver inte vara den som har starkast motiv (i våra ögon) som är den som har dödat.
Motiv är bara en del av ingredienserna. Ibland tydligt för oss, ibland höljt i dunkel (t ex psykisk sjukdom, lättkränkt, gul tröja (sa Edvin i Mantorp-morden))
Hur många människor kan döda en annan pga svartsjuka?
Svartsjuka måste väl vara en av de vanligaste känslomässiga problemen i förhållanden i världen. Och visst, det mördaspå grund av svartsjuka. Men om man skulle se till den procentuella andelen av svartsjuka personer och andelen av dom som mördar, då blir det nog en väldigt liten andel som skrider till verket.
Nu handlar det om att flera personer kan ha blivit svartsjuka, sårade osv. Men en person har också tidigare två anmälningar på sig. Den ena visserligen tillbakadragen, men av det skäl att annars "skulle saker bara förvärras" och den andra drogs aldrig tillbaka men kunde aldrig utredas pga att berättelserna gick isär och det gick inte att utreda.
Det är inte längre bara svartsjuka det handlar om. Det är tecken på ett kontrollbehov och ett aggressivt beteende som inte kan kontrolleras.
Den kombinationen är i sig ett allvarligt tecken. Det finns en indikator här redan, att det kan gå galet...
Jag tror att Modesty hade läst några studier om det här, där det fanns statistik som stöder det jag nu tror på hände.