2018-12-17, 12:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Vad trevligt du känner bo och hennes umgänges krets. Kanske det med vet om cykel färden.

Nej, det är inte jag som känner dem. Har inte hört något om en cykel tidigare men jag tror på dina uppgifter.
Citera
2018-12-17, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag har fått veta att HD ville lappa ihop förhållandet med SD och att det var hon som var drivande att de skulle genomföra usa-resan tillsammans trots seperationen.

Detta får mig att tänka på den gamla ramsan ”jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en kille som gillar mig”.

Alltså HD vill ha SD, SD vill ha LW (?), LW vill ha XX.

Skapar motiv för HD att röja LW ur vägen.

Skapar motiv för SD som blir galen när han inte får den han vill ha. (Lämnade han HD för LW eller varför ville han fram till mordet inte vara tillsammans med HD längre?)

Ja, så kan det vara.
Men att ha starkast motiv behöver inte vara skäl för att döda.
Och det behöver inte vara den som har starkast motiv (i våra ögon) som är den som har dödat.

Motiv är bara en del av ingredienserna. Ibland tydligt för oss, ibland höljt i dunkel (t ex psykisk sjukdom, lättkränkt, gul tröja (sa Edvin i Mantorp-morden))

Hur många människor kan döda en annan pga svartsjuka?
Svartsjuka måste väl vara en av de vanligaste känslomässiga problemen i förhållanden i världen. Och visst, det mördaspå grund av svartsjuka. Men om man skulle se till den procentuella andelen av svartsjuka personer och andelen av dom som mördar, då blir det nog en väldigt liten andel som skrider till verket.

Nu handlar det om att flera personer kan ha blivit svartsjuka, sårade osv. Men en person har också tidigare två anmälningar på sig. Den ena visserligen tillbakadragen, men av det skäl att annars "skulle saker bara förvärras" och den andra drogs aldrig tillbaka men kunde aldrig utredas pga att berättelserna gick isär och det gick inte att utreda.

Det är inte längre bara svartsjuka det handlar om. Det är tecken på ett kontrollbehov och ett aggressivt beteende som inte kan kontrolleras.

Den kombinationen är i sig ett allvarligt tecken. Det finns en indikator här redan, att det kan gå galet...

Jag tror att Modesty hade läst några studier om det här, där det fanns statistik som stöder det jag nu tror på hände.
Citera
2018-12-17, 13:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag har fått veta att HD ville lappa ihop förhållandet med SD och att det var hon som var drivande att de skulle genomföra usa-resan tillsammans trots seperationen.

Detta får mig att tänka på den gamla ramsan ”jag gillar en kille som gillar en tjej som gillar en kille som gillar mig”.

Alltså HD vill ha SD, SD vill ha LW (?), LW vill ha XX.

Skapar motiv för HD att röja LW ur vägen.

Skapar motiv för SD som blir galen när han inte får den han vill ha. (Lämnade han HD för LW eller varför ville han fram till mordet inte vara tillsammans med HD längre?)

Har du också fått veta att SD egentligen inte ville lappa ihop äktenskapet eller är det bara spekulationer?
Citera
2018-12-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har du också fått veta att SD egentligen inte ville lappa ihop äktenskapet eller är det bara spekulationer?

Jag har fått veta att HD varit pådrivande att lappa ihop och förstod det som att hon mötte motstånd från SD, att han inte längre ville följa med HD på resan. Så man skulle kunna kalla det för att jag tolkat det så. Alltså varken fakta eller spekulation.
Citera
2018-12-17, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har fått veta att HD varit pådrivande att lappa ihop och förstod det som att hon mötte motstånd från SD, att han inte längre ville följa med HD på resan. Så man skulle kunna kalla det för att jag tolkat det så. Alltså varken fakta eller spekulation.

Kan ha missat det, men du har någon "källa" som du får information om?
Är det pålitliga källor isf och är de i direkt kontakt eller i flera led?

För detta är väl i stort sett helt ny info.
Citera
2018-12-17, 13:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Tack. Ja, det låter som en rimlig tolkning.
Citera
2018-12-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan ha missat det, men du har någon "källa" som du får information om?
Är det pålitliga källor isf och är de i direkt kontakt eller i flera led?

För detta är väl i stort sett helt ny info.

Pålitlig källa, mer kan jag inte säga. Man får göra som man vill om man vågar lita på eller inte.

Finns ju en ytterligare parameter, nämligen att det som sagts kan ha missuppfattats, eller att personen som säger något till en person kan säga något annat till någon annan.

Det jag menar är att jag ser min källa som 100% sanningsenlig men sedan kan den riktiga sanningen ändå se något annorlunda ut. Man får kanske något av en korrekt bild när man sammanför den info man fått tillgång till från flera olika håll.
Citera
2018-12-17, 15:00
Medlem
Asynjans avatar
Väldigt mycket konstigt i tråden. Någon/några vill inte skriva på svenska. Jag hoppas verkligen att de som vet saker vittnar om sitt vetande.
Bättre att Polismyndigheten får avgöra värdet i vittnesmålet än tråden som lever på bekostnad av en 3-barnsmammas liv. Så tragiskt.

Hörvittne, skrikvittnen och minst ett synvittne. GM funderar nog hur många de kan vara.

På sommarljums bild ses att villafönster har vy till FP:*http://forumbilder.se/H7EVN/43e74bc8...d-9795b9e442d3
Citera
2018-12-17, 15:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Hörrudu "notknäpparen". Varför hatar du Stefan? Varför sitter du i tråden dygnet runt och sprider dynga? Vikarierar du för ShHolmes?
Sanningen är som du beskriver. Men Stefan var inte svartsjuk på Lena. Han var färdig med henne. Det finns EN ANNAN som var svartsjuk så till den milda grad att han mördade henne. Han var ute och cyklade. Han bor i närheten. Den personen var svartsjuk på Stefans och Lenas relation. Han är idag svartsjuk på Stefans och J,G:s relation (inte säker på initialerna där). Han gör allt för att smutskasta. Egentligen är det synd om vederbörande. han fick nog ingen kärlek som liten. Dessutom är han ful som stryk. Hemskt att säga men ingen kvinna vill väl dela säng med honom. Men han får leta utanför ramarna så hittar han säkert någon. Jag fick ett mejl om att han är kvinnohatare.
Varför skulle någon vara svartsjuk när SD var "färdig" med LW? På ett förhållande som inte existerar. Och varför skulle den personen i så fall mörda LW, som han var kär i enligt dig, vore ju smartare att mörda SD i så fall. Du är icke trovärdig för fem öre.
Citera
2018-12-17, 15:31
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Varför skulle någon vara svartsjuk när SD var "färdig" med LW? På ett förhållande som inte existerar. Och varför skulle den personen i så fall mörda LW, som han var kär i enligt dig, vore ju smartare att mörda SD i så fall. Du är icke trovärdig för fem öre.

Rulle menar nog att någon annan var svartsjuk på Lenas relation och resan med JH.
Tror knappast att någon är svartsjuk på SD, som du säger.
Citera
2018-12-17, 18:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Rulle menar nog att någon annan var svartsjuk på Lenas relation och resan med JH.
Tror knappast att någon är svartsjuk på SD, som du säger.
Du menar att personen var kär i SD och mördade därför LW? Eftersom Rulle skrev att personen var svartsjuk på SD och LW:s relation.
Citera
2018-12-17, 19:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du menar att personen var kär i SD och mördade därför LW? Eftersom Rulle skrev att personen var svartsjuk på SD och LW:s relation.

Nej, att personen var kär i LW. Om en man dödar i ett triangeldrama blir det väl oftast kvinnan, inte den andre mannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in