2018-12-15, 14:12
Medlem
Hej!

Jag undrar vad som anses vara en fullt möblerad lägenhet, finns det några krav på vad som skall finnas i lägenheten om jag hyr ut den fullt möblerad?

jag hittar ingenting på internet utan får mest bara luddiga svar.
Citera
2018-12-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piesco
Hej!

Jag undrar vad som anses vara en fullt möblerad lägenhet, finns det några krav på vad som skall finnas i lägenheten om jag hyr ut den fullt möblerad?

jag hittar ingenting på internet utan får mest bara luddiga svar.

Det är du som är hyresvärd som bestämmer detta och reglerar hyran kring det.

Du kan inte lägga 10% påslag på hyran om du endast har två stolar och ett bord t.ex.

Däremot så är det rimligt att lägga 10% påslag om du t.ex. har en säng, matbord med stolar, soffa, förvaring samt belysning.

Ganska luddigt svar av mig. Tyvärr så finns det inget som beskriver detta mer konkret.
Citera
2018-12-15, 14:27
Medlem
AX64s avatar
Tror formella krav saknas, men en säng och ett fungerande kök är nog att förvänta. Det vanliga är ju ändå att den som ska hyra vill få en rundtur alternativt lista på inventarier innan denne hyr. Det verkar ganska pragmatiskt så.
Citera
2018-12-15, 22:42
Medlem
Ingen som vet om det finns svart på vitt någonstans vad som skall ingå?

har nämligen en hyresgäst som klagar på att dammsugare inte fanns samt att det luktar lite unket ifrån badrummet (tror det är tvättmaskin som luktar) - och därför tänker hon strunta blankt i uppsägningstiden vi kom överens om över sms.

hon flyttade in i början av den här månaden och nu efter 10dagar har hon hittat ett nytt och vägrar skriva under ett hyresavtal som var planerat till kommande vecka att skriva under - så vitt jag vet så gäller även muntliga avtal och dessutom eftersom att vi skrev det på sms så finns även kvitto på att hon har gått med på 2 månaders uppsägning.
Senast redigerad av Piesco 2018-12-15 kl. 22:46.
Citera
2018-12-15, 22:46
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ingen som vet om det finns svart på vitt någonstans vad som skall ingå?

Hallå, hej. Frågan har besvarats 3+ gånger bland de få svar du fått redan, men då du inte verkar kunna ta till dig av dessa tar vi det igen: det finns inget officiellt på vad "möblerat" ska betyda i termer av vilka möbler som måste finnas.
Citera
2018-12-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hallå, hej. Frågan har besvarats 3+ gånger bland de få svar du fått redan, men då du inte verkar kunna ta till dig av dessa tar vi det igen: det finns inget officiellt på vad "möblerat" ska betyda i termer av vilka möbler som måste finnas.

skrev till litegrand på det inlägget, men du hann svara innan jag uppdaterade det.
Citera
2018-12-15, 22:51
Medlem
AX64s avatar
Citat:
skrev till litegrand på det inlägget, men du hann svara innan jag uppdaterade det.

Inget behöver finnas, men något för att få kalla det möblerat. Gnäll på avsaknad av dammsugare - be henne köpa en om hon inte gillar att leva i smuts (vilket det låter som att hon gör). Så gör alla andra.
Senast redigerad av AX64 2018-12-15 kl. 22:55.
Citera
2018-12-15, 22:57
Medlem
Citat:
Inget behöver finnas, men något för att få kalla det möblerat. Gnäll på avsaknad av dammsugare - be henne köpa en om hon inte gillar att leva i smuts (vilket det låter som att hon gör). Så gör alla andra.

så i princip så skulle jag kunna ta detta vidare till hyresnämnden?
har på ren och skär goodwill erbjudit henne att jämka till en månads uppsägningstid för att slippa ta detta vidare, dock är allt hon erbjuder tillbaka 1000kr eftersom att hon känner "sympati" som hon uttrycker sig.
Citera
2018-12-15, 23:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
så i princip så skulle jag kunna ta detta vidare till hyresnämnden?
har på ren och skär goodwill erbjudit henne att jämka till en månads uppsägningstid för att slippa ta detta vidare, dock är allt hon erbjuder tillbaka 1000kr eftersom att hon känner "sympati" som hon uttrycker sig.

Det vet jag inte, men hon ska förstås göra rätt för sig enligt det avtal ni har (såvida du inte där har lovat en dammsugare...). Du har inte brutit mot det.
Citera
2018-12-15, 23:26
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, men hon ska förstås göra rätt för sig enligt det avtal ni har (såvida du inte där har lovat en dammsugare...). Du har inte brutit mot det.

Nej, ingenstans har jag utlovat en dammsugare. det enda jag är lite schalur över är den unkna lukten på badrummet som kan komma till och från, hade helt glömt bort att nämna detta då det är ett sånt pass litet problem som finns i lägenheten - dock så ger väl detta inte rätten till att helt strunta i överenskommelsen?

hon hade ju faktiskt kunnat påtalat detta först när hon kände av lukten så hade jag fixat detta tänker jag.
Citera
2018-12-15, 23:37
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Nej, ingenstans har jag utlovat en dammsugare. det enda jag är lite schalur över är den unkna lukten på badrummet som kan komma till och från, hade helt glömt bort att nämna detta då det är ett sånt pass litet problem som finns i lägenheten - dock så ger väl detta inte rätten till att helt strunta i överenskommelsen?

hon hade ju faktiskt kunnat påtalat detta först när hon kände av lukten så hade jag fixat detta tänker jag.

Hur länge bodde hon där?
Citera
2018-12-15, 23:38
Medlem
Citat:
Hur länge bodde hon där?

12 dagar innan jag fick veta att hon har fått ett nytt kontrakt och tänker strunta i uppsägningstiden.

Det är en väldigt fin lägenhet i övrigt, badrummet är även nyrenoverat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in