2018-12-15, 10:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
När jag har skrivit en query i SQL (säg t.ex. att jag skriver Select * from Testtabell) kan denna exekveras utan problem.

Om jag stängt ned datorn eller liknande blir jag disconnected från SQL och loggar in på servern igen.

Då hittas ej denna tabell i min query, utan jag måste istället skapa en ny query där jag matar in samma kommando. När jag försöker använda Select * from Testtabell får jag enbart en tom tabell, dock med rätt labels.

Hur löser jag detta?
Citera
2018-12-15, 11:27
Medlem
Låter inte som ett förväntat beteende att du loggar in igen och att raderna i databasen är borta, då ska du ju vara ansluten igen. Vilken programvara använder du?
Citera
2018-12-15, 15:13
Medlem
Det skulle underlätta om du berättade vilken programvara och eventuellt även operativsystem du handskas med. Vilket databassytem kör du med (MySQL, PostgreSQL osv)?

Låter hursomhelst ganska märkligt.
Citera
2018-12-15, 20:01
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är inte så enkelt som att du skapar en tabell mot en databas som heter tempdb?
Citera
2018-12-20, 15:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
När jag har skrivit en query i SQL (säg t.ex. att jag skriver Select * from Testtabell) kan denna exekveras utan problem.

1. Om jag stängt ned datorn eller liknande blir jag disconnected från SQL och loggar in på servern igen.

2. Då hittas ej denna tabell i min query, utan jag måste istället skapa en ny query där jag matar in samma kommando.

3. När jag försöker använda Select * from Testtabell får jag enbart en tom tabell, dock med rätt labels.

4. Hur löser jag detta?

Numrerade dina frågor för att enklare kunna svara:

1. Ja, det är så det ska fungera. I och med att du stänger ner din dator, kommer också din anslutning/connection stängas ner mot databasservern.

2. Det här låter onekligen konstigt. Har du skapat en temporärtabell eller tabellvariabel? De försvinner automagiskt när din anslutning avslutas.

3. När du kör en SELECT-sats mot databasen, får du ett resultatset. Det kan vara ett tomt resultatset, eller ett resultatset med en eller flera rader. Det du kallar labels, brukar kallas för kolumner. Eller har du gett kolumnerna nya alias/labels i frågan? Här kan vara ett tips att när man skapar frågan, så skippar man att sätta alias, tills man vet att utresultatet är vad man förväntar sig. Då kan man ge kolumnerna nya, tillfälliga namn (dvs alias/labels).

4. Hur långt är ett snöre? Vi behöver lite mer information för att kunna lösa problemet åt dig. Vad har du för databasmotor? Hur ser dina create table-satser ut? Hur ser dina select-satser ut?
Citera
2018-12-21, 22:57
Medlem
Du har nästan fått helt rätt svar, men det är så här...

1) När du tar ner din maskin i sparläge eller stänger av så bryts din session, efter ca 900 sekunder efter ditt sista kommando är det slut.

3) När du sedan återansluts eftersom du först får ett error så ansluts du till master som databas context, dvs du är inte "inne" i din databas.

3) Skriv: USE databasnamnet; på första raden i ditt skript och problemet är ur vägen.

Som tack för hjälpen kan du väl bjuda nästa hemlösa du ser på en kopp kaffe!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in