Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
När jag har skrivit en query i SQL (säg t.ex. att jag skriver Select * from Testtabell) kan denna exekveras utan problem.
1. Om jag stängt ned datorn eller liknande blir jag disconnected från SQL och loggar in på servern igen.
2. Då hittas ej denna tabell i min query, utan jag måste istället skapa en ny query där jag matar in samma kommando.
3. När jag försöker använda Select * from Testtabell får jag enbart en tom tabell, dock med rätt labels.
4. Hur löser jag detta?
Numrerade dina frågor för att enklare kunna svara:
1. Ja, det är så det ska fungera. I och med att du stänger ner din dator, kommer också din anslutning/connection stängas ner mot databasservern.
2. Det här låter onekligen konstigt. Har du skapat en temporärtabell eller tabellvariabel? De försvinner automagiskt när din anslutning avslutas.
3. När du kör en SELECT-sats mot databasen, får du ett resultatset. Det kan vara ett tomt resultatset, eller ett resultatset med en eller flera rader. Det du kallar labels, brukar kallas för kolumner. Eller har du gett kolumnerna nya alias/labels i frågan? Här kan vara ett tips att när man skapar frågan, så skippar man att sätta alias, tills man vet att utresultatet är vad man förväntar sig. Då kan man ge kolumnerna nya, tillfälliga namn (dvs alias/labels).
4. Hur långt är ett snöre? Vi behöver lite mer information för att kunna lösa problemet åt dig. Vad har du för databasmotor? Hur ser dina create table-satser ut? Hur ser dina select-satser ut?