2018-11-24, 14:57
Medlem
ElectroSwings avatar
Stött på en hemsida som gör att man lätt kan skaffa vem som helst hela personnummer? Är detta verkligen lagligt?
Citera
2018-11-24, 15:26
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElectroSwing
Stött på en hemsida som gör att man lätt kan skaffa vem som helst hela personnummer? Är detta verkligen lagligt?
Ja, eftersom våra personnummer är en allmän handling. Finns hur många tjänster som helst för att få reda på fullständiga personnumret, t.ex genom att ringa Skatteverket.
Citera
2018-11-24, 17:54
Medlem
satas avatar
Jag har sekretess på min gamla identitet och kommer upp på sidan, det kan väl inte vara okej? Min nya identitet kommer däremot inte upp på sidan..
Citera
2018-11-24, 18:12
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElectroSwing
Bara att ringa Skatteverket för att få tag i någons personnummer. Eller så loggar man in på Ratsit.
Citera
2018-11-24, 20:55
Medlem
PrisonMikes avatar
Som jag tolkar MrKoll så är det en tjänst som hämtar sin information från andras databaser, däribland men presenterar datan på ett annat sätt och drar vissa slutsatser från datan som inte de andra sajterna gör.

Troligen har MrKoll affiliateavtal med sajter som Lexbase och Ratsit, dvs för varje kund hos MrKoll så får dessa sajter en procent.

Efter att ha jämfört rättsdata med MrKoll och med Lexbase så är jag närmast 100% säker på att MrKoll hämtar sina rättsdata från Lexbase, MrKoll är dessutom dyrare så de skär emellan på den upplysning man köper.

Ett ganska smart sätt, någon har gjort en sida som hämtar infon från de där sajterna och ägaren tjänar en slant för varje person som köper av MrKoll istället för ursprungskällan.
Citera
2018-11-24, 21:24
Medlem
Kul tjänst. Jag brukar använda upplysning.se, ratsit.se, allabolag.se och några andra för att få samma info, men MrKoll gör det ju smidigare och ganska kul.
"Du bor i samma trappuppgång som 33 andra personer och 2 av dessa grannar har betalningsanmärkningar - en av dom har 30 stycken."
Undrar vem det kan vara? Hade varit smidigt om man kunde få fram vilka dessa två personer är.
Citera
2018-12-05, 21:16
Medlem
Paddmannen86s avatar
Vad gäller datumet när en viss person flyttat till sin bostad så stämmer det inte alltid. På flera personer som jag har kollat på är det uppenbart att datumet snarare rör flyttdatumet till orten i fråga och inte till den nuvarande adressen på orten. Så där har de gjort fel!
Citera
2018-12-15, 00:58
Medlem
OvePias avatar
Nämen snälla du, fy fan!!!
Det här är galet!!
Hur många sidor ska man behöva betala för att inte få sin ID kapad!!?!
Inte ok!!!
Nya Sverige!
Citera
2018-12-15, 07:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvePia
Det här är galet!!
Inte ok!!!
Nya Sverige!

Nya Sverige????

Har du ens gott ut grundskolan?

Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF 2 kap. 1 § står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Offent...ipen_i_Sverige
Citera
2018-12-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nya Sverige????

Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF 2 kap. 1 § står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar".

Att lägga upp personuppgfiter på nätet ingår inte i offentlighetsprincipen och detta har vi hundratals rättsfall på. Om inte Mrkol.se har ett utgivningsbevis så kommer de snart att få stänga ner.
Citera
2018-12-15, 09:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvePia
Det här är galet!!
Inte ok!!!
Nya Sverige!

Citat:
Nya Sverige????

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att lägga upp personuppgfiter på nätet ingår inte i offentlighetsprincipen och detta har vi hundratals rättsfall på. Om inte Mrkol.se har ett utgivningsbevis så kommer de snart att få stänga ner.

Ja, det krävs utgivningsbevis, det handlar om yttrandefrihetsgrundlagen.

Mrkol har rätt att ta reda på uppgifter enligt Offentlighetsprincipen och har rätt att publicera uppgifterna enligt yttrandefrihetsgrundlagen enligt det regelverk som anges där.

"Utgivningsbevis är en typ av intyg som behövs i vissa fall för att erhålla grundlagsskydd enligt tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL)."

"Under speciella förutsättningar kan ett utgivningsbevis även utfärdas till webbplatser. Det är möjligt sedan 2003 och följer av den s.k. databasregeln i YGL."

Detta har ingenting att göra med "Det nya Sverige" som OvePia försöker få det till, jag känner lukten av trollfabrik när jag läser OvePias inlägg.
Senast redigerad av trottwell 2018-12-15 kl. 09:09.
Citera
2018-12-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ja, det krävs utgivningsbevis, det handlar om yttrandefrihetsgrundlagen.

Mrkol har rätt att ta reda på uppgifter enligt Offentlighetsprincipen och har rätt att publicera uppgifterna enligt yttrandefrihetsgrundlagen enligt det regelverk som anges där.

"Utgivningsbevis är en typ av intyg som behövs i vissa fall för att erhålla grundlagsskydd enligt tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL)."

"Under speciella förutsättningar kan ett utgivningsbevis även utfärdas till webbplatser. Det är möjligt sedan 2003 och följer av den s.k. databasregeln i YGL."

Detta har ingenting att göra med "Det nya Sverige" som OvePia försöker få det till, jag känner lukten av trollfabrik när jag läser OvePias inlägg.

Dock är detta ett pågående fall för EU-rätten och HD då Sveriges tolkning av GDPR genom svenska Dataskyddsförordningen går mot lagstiftarens syfte med GDPR. Det ska inte gå att gå runt syftet med GDPR genom att skaffa sig ett utgivningsbevis för 300kr.

Mening med GDPR var att skydda envars personuppgifter från företag som Google, Lexbase etc. Inte göra det lättare för Google och Lexbase att sprida och handla med envars känsliga uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in