2018-12-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Ja, överlappning är enda sättet att vara säker.

Och då kan man fråga sig, varför man då helt enkelt inte säger: "vi är säkra på att brevet skrivits ut från skrivaren före undertecknandet därför att underskrifterna delvis ligger ovanpå den utskrivna texten"

Då blir det glasklart.

Istället mumlar polisen och är väldigt otydlig, och "skapar" frågor. Inte bara om det här.

Man kan undra varför
?
Jag tror inte man räknar med att inte bli trodd. De redogjorde för hur de gått till väga. Men att penetrera HUR, NÄR, VARFÖR och hur tankegången gått samt vilka man förhört osv, är inte rimligt. Man får helt enkelt lita på att polisen har gjort sitt jobb tillsammans med obducenter, NFC och tekniker.
Citera
2018-12-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. I detta fall är det ett samförstånd som bevisats, så därför är det inte mord i dess rätta bemärkelse. När det gäller hedersmord, som du nämner ovan, så är det ett renodlat mord. Vilket aldrig kan accepteras. Där går lagen in.

Hade OH överlevt hade han garanterat dömts för mord på HB eftersom hon strypts av honom (eller kvävts, jag kommer inte ihåg vilket). Han dödade henne. Det är mord. Det finns inga undantag. Det går inte att samtycka till att bli mördad. No way.
Citera
2018-12-13, 17:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sådär, nu har polisen gått ut med en, till omfattningen, fullt rimlig redogörelse för vad som hänt. Man berättar vad som hänt, och ger en tunn (men troligtvis korrekt) bild av motivet.

Det man INTE kan dela med sig av är vad som rört sig i huvudet på de inblandade (obduktionsmetoderna har vissa brister, därvid), och man har givetvis ingen anledning att fläka ut vad skolan, vården och i förekommande fall socialtjänst haft för tjänsteanteckningar. De här myndigheterna granskas normalt heller inte av polisen, men åklagaren har alla möjligheter att göra något, om man hittar direkta oegentligheter.

Om detta nu innebär att några läser in ännu en konspiration eller att "polisen begriper ingenting" är ju beklagligt. Min uppfattning är att man givit ut så pass mycket information som kan anses rimligt (kanske till och med mer än så). Det finns ju också levande människor i periferin, familjen och bekantskapskretsen som man kan ta litet hänsyn till.

Likadant verkar nu LU (EHL) ha reagerat på vederbörligt sätt avseende sin tidigare medarbetare, och min bedömning runt EHL:s konferensdedikation ( att "man tror förstås att han varit ett offer, han också") vet man nu kanske litet bättre om den stämmer eller ej. Något säger mig att den inte blir återkommande...

Fast det står väl ganska klart att det aldrig räcker med information från polisen då dom inte tror på vad polisen säger utan föredrar vad någon påstår anonymt som postare i tråden. Eller sina egna teorier som ges ett gigantiskt utrymme utöver faktauppgifterna från polisen.
Det hjälper inte alltså hur mycket man lämnar det kommer alltid krävas MER.

Det man inte kan dela med sig av är vem som gjort vad och deras korrespondens i datorer och mobiler tex består i. Inte heller kommer man lämna några handlingar skriftligt från FU.

Det man kan utläsa av polisens uppgifter är att 5 jan runt 22 går ett sms mellan föräldrarna sedan är det ingen som får kontakt med familjen. Det blir en möjlighet att efter detta så är familjen inte längre i liv. 6 januari försöker man få tag i familjen men det finns ingen respons.

Man behöver inte fläka ut någon myndighet som inte anat ett skit lika lite som resten av människor runt familjen. Det är trams eftersom människor begår självmord hela tiden utan att berätta om vad dom egentligen tänker. Dom här har gått under radarn helt.
Citera
2018-12-13, 17:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser ju som sagt att ME är relevant, att dottern haft det jobbigt med håglösheten och tröttheten varav skolan försökt anpassa. Jag betvivlar dock föräldrarnas katastrofbild med totalsvart framtid och likaså varför de värsta fallen appliceras på barnen såsom sker av vissa i denna tråd (inte riktat till dig). En del får det att låta som palliativ vård i livets slutskede. Kolli och självmordsklinik vid 18 har nämnts.
Ruggigt synsätt.

Jag förstår hur du tänker. Det har från flera olika håll framkommit i tråden att Agnes blev mycket sämre under hösten, speciellt i December. Vill inte på något sätt förminska hennes sjukdomsbild.
Skolan tycker jag verkligen har på alla sätt försökt att hjälpa till och ställa upp för familjen.
Håller med dig om att föräldrarnas bild förmodligen var överdriven. Vissa människor tar motgångar ganska bra medans andra har just katastroftänket. Där tror jag föräldrarna hamnade i en katastrof sett genom deras ögon vilket lett till ett totalt mörker där de inte längre kunde söka hjälp och ingen kunde nå dem.
Citera
2018-12-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Hade OH överlevt hade han garanterat dömts för mord på HB eftersom hon strypts av honom (eller kvävts, jag kommer inte ihåg vilket). Han dödade henne. Det är mord. Det finns inga undantag. Det går inte att samtycka till att bli mördad. No way.
Hade han överlevt ja. Han hade blivit insydd och man hade slängt nyckeln. Men nu är det ju så att han inte överlevde och det finns massor av dokumentation - både i pappersform, i mobiler och i datorer - att detta var vad båda önskade. OM han överlevt - och all denna dokumentation funnits, så hade det inte hjälpt. Barnen dog ju också. Han hade fått livstid.
Citera
2018-12-13, 17:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår hur du tänker. Det har från flera olika håll framkommit i tråden att Agnes blev mycket sämre under hösten, speciellt i December. Vill inte på något sätt förminska hennes sjukdomsbild.
Skolan tycker jag verkligen har på alla sätt försökt att hjälpa till och ställa upp för familjen.
Håller med dig om att föräldrarnas bild förmodligen var överdriven. Vissa människor tar motgångar ganska bra medans andra har just katastroftänket. Där tror jag föräldrarna hamnade i en katastrof sett genom deras ögon vilket lett till ett totalt mörker där de inte längre kunde söka hjälp och ingen kunde nå dem.

Så vilken hemtjänst, assistans, hemsjukvård hade flickan och sedan flickorna när föräldrarna arbetade full tid ? 10% räcker ju inte för full vård av barnen. OH arbetade med handlingar fram till november det ser man på Lunds uni. HB chef var ute i media tidigt och berättade att hon också arbetade fram till jultid. Så vem tog hand om flickorna?
Citera
2018-12-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag vet inte om det har prövats rättsligt någon gång. Men jag är inte helt säker på att det skulle bli mord om det finns ett samtycke. Jag är ute på hal is och vet inte alls vad som gäller, men det skulle hypotetiskt kunna bli vållande till annans död. En boxare till exempel blir inte dömd för vare sig mord eller dråp även om motståndaren skulle avlida. Där har samtycket stor betydelse. Vore intressant om någon expert på juridik ville hjälpa till med att klargöra en sån här hypotetisk fråga.
Citera
2018-12-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En hel familj har utplånats. En hypotes är att diagnosen var Munchausen by proxy eller annan allvarlig psykisk störning hos föräldrarna som yttrade sig i barnens (påstådda eller uppvisade) symptom.

Om vården har missat en sådan diagnos kan detta anses vara orsaken till flickornas död (och även föräldrarnas). Självklart måste fallet utredas.

(Om vården skulle ha visat sig feltolka föräldrarnas roll är detta ett allvarligt fel. Självklart skall fallet utredas.)
Nej. Föräldrarna led inte av någon psykisk sjukdom som skulle kunna föranleda att vården agerade. inte ens om hypotesen vore sann. "Munchausen by proxy" är inte en "allvarlig psykisk störning" enligt lagen och det fanns inga indikationer på att barnen for illa på så sätt att det hade kunnat föranleda en orosanmälan till socialtjänsten, tvärtom verkar föräldrarna ansett att de ordnat tillvaron till det bästa, för barnen med hemundervisning etc.

Människor tar ibland sina liv. Det är något man får försöka leva med.

Det här fallet är iofs unikt på så sätt att det föregicks av ett dubbelmord på barn och bestod av en självmordspakt.

Vill man studera fenomenet med självmord utökade till barn kan man ju begrunda Tjällmofallet: (FB) Mamma misstänks ha dödat 3½-årig dotter med fentanylplåster, Motala 16/6 -13
Senast redigerad av NurseRatched 2018-12-13 kl. 17:58.
Citera
2018-12-13, 17:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så vilken hemtjänst, assistans, hemsjukvård hade flickan och sedan flickorna när föräldrarna arbetade full tid ? 10% räcker ju inte för full vård av barnen. OH arbetade med handlingar fram till november det ser man på Lunds uni. HB chef var ute i media tidigt och berättade att hon också arbetade fram till jultid. Så vem tog hand om flickorna?

Det har aldrig framgått om de haft någon form av hjälp, däremot har bägge föräldrarna arbetat mer och mer hemifrån så det är möjligt att alltid en av dem varit hemma
Citera
2018-12-13, 17:57
Medlem
Citat:
Det har aldrig framgått om de haft någon form av hjälp, däremot har bägge föräldrarna arbetat mer och mer hemifrån så det är möjligt att alltid en av dem varit hemma
Nej, ibland var flickorna själva när läraren kom för att undervisa. Det har framgått flera gånger i media.
Citera
2018-12-13, 17:57
Medlem
harperlees avatar
Har människor en absolut instinkt att aldrig någonsin mörda sina barn? Nej, definitivt inte. Evolutionärt har det varit en fördel för människor att investera relativt mycket i sina avkommor men inte till vilket pris som helst. Att låta de svagare gå under har förstås liksom för andra djur ibland varit en vinnande strategi.

Infanticid och filicid är dokumenterat och har varit mer eller mindre sociokulturellt reglerat under hela människans civiliserade historia. Ofta har det funnits omständigheter där det varit accepterat eller uppmuntrat. Ett exempel som alla känner till är de omfattande infanticid av flickor som länge förekommit och fortfarande förekommer till viss del i en del asiatiska kulturer. Ju yngre barn ju större risk att de inte betraktas som fullt ut en mänsklig individ och därmed en lägre tröskel mot mordet. I andra kulturer används barnamord som ett sätt att reglera klanens heder.

De flesta av oss upplever ändå att vi har en absolut spärr mot att mörda några barn och minst av allt våra egna barn. Vi har dels vår instinkt och dels de ramar för acceptabelt beteende som kommer från vårt sociokulturella sammanhang. När en dödstrött småbarnsförälder håller i det skrikande barnet kan den förbjudna tanken eller känslan dyka upp att man vill skada barnet men man lyckas snabbt vika ihop den tanken och stoppa undan den. Att tanken är förbjuden blir en alarmklocka som varnar oss. Vi har integrerat idégodset att barnamord är fel. Det är inte bara "fel på pappret".

När kan detta luckras upp så att någon ändå mördar sitt barn? Specifikt någon som inte är psykotisk eller "sinnesförvirrad"? Det kan finnas många förklaringar. Till exempel kan personen ha andra psykologiska problem som en personlighetsstörning som gör att den empatiska förmågan brister. Så länge en sådan person ser övervägande nackdelar med att begå mord (det är fel "på pappret" och de vet att de kan bli bestraffade) så låter de bli. Men inte på grund av något övervägande av konsekvenserna för offret. En narcissistisk person kan få för sig att ett barn inte kan existera utan dem. En annan situation är som jag beskrev ovan när vi lever i en kultur som säger oss att det kan vara acceptabelt.

I Bjärredsfallet tror jag nästan alla är överens om att något brast hos föräldrarna men vi verkar vara oense om vad och framför allt kanske hur eller om man hade kunnat hjälpa dem eller avstyra deras beslut genom lämpliga insatser. Jag vill mena att det för det första är vanskligt att försöka förstå sig på deras upplevda eller påstådda barmhärtighetsmotiv. Jag skulle bli förvånad om någon i vården kunnat ana att dessa på ytan så välfungerande föräldrar skulle kunna få för sig att mörda döttrarna. Även om man såg att de för stunden befann sig i en svår situation så var den inte extraordinärt svår och vårdpersonal kan knappast rutinmässigt börja fråga föräldrar till sjuka barn "har du tänkt döda ditt barn?"

Oskar och Hanna berättar själva att de fattade ett genomtänkt beslut att avsluta sina och barnens liv på grund av att de ansåg att ingen i familjen någonsin mer skulle ha ett meningsfullt liv på grund av barnens sjukdom. Objektivt sett är det förstås med största sannolikhet inte sant. Deras resonemang bygger på en svartsyn som man kan förklara med en kombination av sårbara personligheter och en pressad situation.

Men deras grundläggande värderingar är något annat. Deras uppfattning om vad som är ett meningsfullt liv. Deras uppfattning att det är deras rätt att ta inte bara sina egna liv men även barnens. Det tror inte jag är en konsekvens av deras situation. Det aggressiva tillvägagångssättet som ytterligare talar för ilska mot barnen som de underförstått klandrar för att livet inte blev som tänkt.

Vad skulle ha kunnat hjälpa dessa två? Där man både anar problem med anknytningen till barnen och en annorlunda moral som inte tillmäter sjukas liv någon egentlig mening? Där den yttre fasaden var så framgångsrik och det inre känslolivet tydligen så bristfälligt?

Att någon tog barnen ifrån dem när Moa plötsligt också blev sjuk hade förstås hjälpt. En oerhörd kränkning i praktiken varje annan familj. Vanskligt med andra ord.
Citera
2018-12-13, 18:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Njaä det finns inga tydliga uppgifter på det utan mer en trådsanning. HB chef sade att om det fanns utrymme för henne att arbeta hemifrån så gick det bra precis som för alla andra som arbetade på Skatteverket. Så A då har ju varit hemma en längre tid och då undrar man ju givetvis hur denna otroligt sjuka flickan klarat sig. Om man då också tar med att föräldrarna planerat dessa mord och självmord under hösten och flickorna faktiskt har varit hemma en del själva, så undrar jag eftersom många ME patienter är sängliggande. Lärarna som hemundervisade talade väl om att dom var ensamma också hemma har jag för mig. Det handlar ju om A under längre tid.

Det är ju så här att deras mörker har tagit över och dom har inte släppt in andra tankar eller lösningar i sitt intensiva mörker. Dom har sett det nattsvart helt enkelt och inte tagit in hjälp eller berättat hur illa det var ställt med deras onda cirkel av tankar. Förmodligen så hade dom fått andra tankar vid utomstående hjälp om dom tagit tag i det. Det tragiska är att under medias artiklar om senaste polisens uttalande uttalar sig en svensk läkare om hur nära man är gåtan ME. Andra läkare berättar att de som är barn i dag ska inte behöva ha det som vuxna så långt har man kommit anser dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in