2018-12-13, 17:07
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fel av mig, det stod i media men likväl tycker jag inte man skall lägga så stor vikt vid den informationen. Vi vet att barnens kompisar kom på besök ibland när flickorna orkade. Det kan mycket väl ha varit kompisarna som tjoat och tjimmat i poolen. Dessutom är trädgården inramad med högt staket och häck så vet inte hur personen sett att det varit just Moa och Agnes.

Eller så kan man börja misstänka att diagnosen/diagnoserna ME var bluff....kanske trötthet nedstämdhet orsakat av en eller båda föräldrarna som ville dra ner flickorna till deras miserabla och deprimerade nivå. Hade det varit en av flickorna som fått diagnosen så hade det varit mer troligt men nu var det båda. Vad man än anser om denna mystiska diagnos så bör man i alla fall kunna enas kring att det är långt ifrån en exakt och enkelt fastställd sjukdom.
Pianolektioner i Maj, skrattande barn i somras, en andra ME-diagnos några månader innan mordet....indicierna staplas på varandra och det enda som väger över är läkardiagnoser och sen efterlämnat vittnesmål av barnamördarna, där de oemotsagda försöker rättfärdiga sina brott. Deras trovärdighet är noll som jag ser det.
Citera
2018-12-13, 17:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Bläcket i underskrifterna syftade polisen garanterat på. Förmodligen överlappande underskrifterna den utskrivna texten (inte ovanligt när man gör en signatur). Förmodligen enkelt att de i mikroskop att bläcket från penna går över utskriven text och inte tvärtom.

Ja, de menade bläcket i underskrifterna. Och som jag minns det, sa de att de jämfört dem med bläcket i det skrivna brevet (ovanför undertecknandet).
Citera
2018-12-13, 17:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror mer på en granne IRL som intervjuas, oavsett så såg han även den ena dottern vid jul.
Nej, jag tror inte han misstar sig på två döttrar oavsett om en vore en vän.

Helt okej att tro annorlunda, jag undrar bara hur han sett över staketet och häcken.
Vid jultid tror jag nog är helt riktigt.
Citera
2018-12-13, 17:10
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, de menade bläcket i underskrifterna. Och som jag minns det, sa de att de jämfört dem med bläcket i det skrivna brevet (ovanför undertecknandet).

Jag minns att de sa att de jämfört med tidigare underskrifter bara. Däremot att de hade konstaterat att texten i brevet tillkommit innan underskrifterna (därav min teori om överlappning).
Citera
2018-12-13, 17:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Eller så kan man börja misstänka att diagnosen/diagnoserna ME var bluff....kanske trötthet nedstämdhet orsakat av en eller båda föräldrarna som ville dra ner flickorna till deras miserabla och deprimerade nivå. Hade det varit en av flickorna som fått diagnosen så hade det varit mer troligt men nu var det båda. Vad man än anser om denna mystiska diagnos så bör man i alla fall kunna enas kring att det är långt ifrån en exakt och enkelt fastställd sjukdom.
Pianolektioner i Maj, skrattande barn i somras, en andra ME-diagnos några månader innan mordet....indicierna staplas på varandra och det enda som väger över är läkardiagnoser och sen efterlämnat vittnesmål av barnamördarna, där de oemotsagda försöker rättfärdiga sina brott. Deras trovärdighet är noll som jag ser det.

Vi har helt enkelt två helt olika uppfattningar
Citera
2018-12-13, 17:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag minns att de sa att de jämfört med tidigare underskrifter bara. Däremot att de hade konstaterat att texten i brevet tillkommit innan underskrifterna (därav min teori om överlappning).

Så var det.
Citera
2018-12-13, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar

Om det är så så infinner sig några frågor.
Vem är plantan till läkare som låter sig manipuleras att sätta felaktiga diagnoser på ett syskonpar?
Hur fick de med flickorna på bluffen i flera år?
Vad hade föräldrarna att tjäna på att deras flickor var hemma istället för att gå i skolan?
Citera
2018-12-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du lyfter vidare tankarna om höga krav (såväl utifrån- som innifrånkommande) på sig själv på ett intressant sätt. Och visst stundade en krash, karriärsmässig, framtidsmässig, generationell, känslomässig och i längden kanske även ekonomisk.
Utifrån detta kravtänkande, vad hade man kunnat gjort för att förhindra katastrofen tror du?

Mycket svår fråga. Min spontana reaktion var, när någon skrev här, att det enda som kunde ha räddad barnen var att de blev omhändertagen, att det stämmer. Och då tänkte jag när föräldrarna begärde hemundervisning för M. Men på vilka grundlag skulle man ha gjort det??? Men just då skulle man ha anmäld till socialen som hade eventuellt kunna utreda familjens problem och behov.

Men om man hade anmäld till socialen efter att man hade bestämd sig, så kunde det har hänt att familjen hade tidigarelagt sina planer. Och det hade varit för sent ändå.

Man hade behövd att veta hur barnens mående påverkar föräldrarna och sett till att de hade fått intensiv stöd och terapi. Det hade behövds att bearbeta. Jag tror att man kan ändra sitt sätt att se på livet och dess kvaliteter. Och just sjukdomer kan erbjuda den chansen om de inte är för svåra och övermäktiga (och då tänker jag på dödliga sjukdomer till exempel). Så jag tror också att föräldrarna hade kunnat gå genom den processen om de hade varit villig att öppnar sig för den och om möjligheten till intensiv hjälp och terapi hade funnits (förutsatt att de inte var grava narcissister, eller empatilösa psykopater).

Vilken avgrund det måste ha öppnat sig för anhöriga att inte bara få veta att familjen är död, men samtidig att planering hade pågått under så lång tid och att man medveten höll en fasad uppe utåt (min tolkning). Chefen eller cheferna som erbjöd möljligheten att jobba hemmaifrån i god tro att det skulle gynna familjen, men som var tänkt som sista gemensama tid. Att gå på julbord, till julavslutningar, med vetskap det är sista gång. Paret H* märkte ingenting ovanligt, kollegorna på jobben på julavslutningar inte heller. Att ha sig så under kontroll - även om man tycker att man har fattat rätt beslut - så har jo de flesta av oss en viss dödsångest - inte att prata om att planera att döda sina barn. (Just dödslängtan har jag mycket svårt att föreställa mig).

Spekulation: jag vet inget om H, men man kan tolka det som man kan läsa här också så att O inte alltid lyckades att hålla fasaden. Att hans desperation blev synligt. Till exempel för EK som raderade nu sitt inlägg på LinkedIn. Eller den kvinnan som O pratade med i november om hon inte var någon troll.

Det kan vara så att om någon hade haft det där samtal med O om hur han verkligen mår och om han hade medgett då att livet håller på att bli meningslöst - att då hade hjälp kunnat sättas in. Men hade han bara avvärjd och sagt det är tufft, men tack man klarar sig. Så är väl alla i omgivning lättat just då. I alla fall om det är övertygande.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-13 kl. 17:27.
Citera
2018-12-13, 17:26
Medlem
Bergakungens avatar
Sådär, nu har polisen gått ut med en, till omfattningen, fullt rimlig redogörelse för vad som hänt. Man berättar vad som hänt, och ger en tunn (men troligtvis korrekt) bild av motivet.

Det man INTE kan dela med sig av är vad som rört sig i huvudet på de inblandade (obduktionsmetoderna har vissa brister, därvid), och man har givetvis ingen anledning att fläka ut vad skolan, vården och i förekommande fall socialtjänst haft för tjänsteanteckningar. De här myndigheterna granskas normalt heller inte av polisen, men åklagaren har alla möjligheter att göra något, om man hittar direkta oegentligheter.

Om detta nu innebär att några läser in ännu en konspiration eller att "polisen begriper ingenting" är ju beklagligt. Min uppfattning är att man givit ut så pass mycket information som kan anses rimligt (kanske till och med mer än så). Det finns ju också levande människor i periferin, familjen och bekantskapskretsen som man kan ta litet hänsyn till.

Likadant verkar nu LU (EHL) ha reagerat på vederbörligt sätt avseende sin tidigare medarbetare, och min bedömning runt EHL:s konferensdedikation ( att "man tror förstås att han varit ett offer, han också") vet man nu kanske litet bättre om den stämmer eller ej. Något säger mig att den inte blir återkommande...
Citera
2018-12-13, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Helt okej att tro annorlunda, jag undrar bara hur han sett över staketet och häcken.
Vid jultid tror jag nog är helt riktigt.
Jag anser ju som sagt att ME är relevant, att dottern haft det jobbigt med håglösheten och tröttheten varav skolan försökt anpassa. Jag betvivlar dock föräldrarnas katastrofbild med totalsvart framtid och likaså varför de värsta fallen appliceras på barnen såsom sker av vissa i denna tråd (inte riktat till dig). En del får det att låta som palliativ vård i livets slutskede. Kolli och självmordsklinik vid 18 har nämnts.
Ruggigt synsätt.
Citera
2018-12-13, 17:32
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vet inte hur "vi" vet det. Jag kan bara svara för mig själv. Jag har följt detta under ett års tid och vet vad som är bekräftat från flera olika källor och vad som är trådsanningar. Jag har ingen anledning att misstro polisen. Dom har samlat information med många olika metoder och dragit sina slutsatser. Polisen förtydligade att man hade bekräftat några saker med olika metoder. Till exempel så är inte samförståndet mellan föräldrarna bara baserat på två underskrifter på ett papper. Det finns fler fakta som styrker detta. Diagnosen är också styrkt via intyg från läkare så det är fakta. Det finns helt enkelt mycket som jag vet är fakta. Vad du vet kan inte jag svara på.

Ok, tack för dina tankar. Allt gott till dig!
Citera
2018-12-13, 17:32
Medlem
Citat:

Ja, överlappning är enda sättet att vara säker.

Och då kan man fråga sig, varför man då helt enkelt inte säger: "vi är säkra på att brevet skrivits ut från skrivaren före undertecknandet därför att underskrifterna delvis ligger ovanpå den utskrivna texten"

Då blir det glasklart.

Istället mumlar polisen och är väldigt otydlig, och "skapar" frågor. Inte bara om det här.

Man kan undra varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in