2018-12-13, 15:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är en mycket intressant juridisk tanke. Gäller ett testamente med mördarens direktiv?
Oskar mördade definitivt Hanna. Då borde inte Oskar kunna ärva Hanna.
I normalfallet om Oskar dog sist - borde allas egendomar ärvts vidare till Oskar.

Men nu är Oskar mördare av Hanna. Borde då Oskars anhöriga inte kunna ärva något alls?
Testamentet borde inte gälla - eller?
Ville anhöriga ändå fördela det hela mellan släkterna få de först ärva och sedan dela med sig - eftersom lagen inte tillåter att mördare ärver offer. Vad gäller?

Sant de borde inte ärva varandra men det faller i och med att bägge är döda. Då är det barnen som ärver. De är inte mördare men är döda och för att följa ärvdabalken rakt nedstigande led så går det upp till mor och farföräldrar (de är inte heller mördare)
Det är min tolkning av ärvdabalken
Citera
2018-12-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är en mycket intressant juridisk tanke. Gäller ett testamente med mördarens direktiv?
Oskar mördade definitivt Hanna. Då borde inte Oskar kunna ärva Hanna.
I normalfallet om Oskar dog sist - borde allas egendomar ärvts vidare till Oskar.

Men nu är Oskar mördare av Hanna. Borde då Oskars anhöriga inte kunna ärva något alls?
Testamentet borde inte gälla - eller?
Ville anhöriga ändå fördela det hela mellan släkterna få de först ärva och sedan dela med sig - eftersom lagen inte tillåter att mördare ärver offer. Vad gäller?
I normalfallet, om Oskar mördat Hanna, så hade han inte - och därmed inte hans arvingar, ärvt Hanna. Men i detta fall är de ju i samförstånd. Så de har båda begått självmord. Och de arvingar de uppgett i testamentet skall gälla.

Jag kan tänka mig att om man bestridit testamentet och hävdat att Oskar mördat Hanna, så finns ju liten risk att man helt enkelt ogiltigförklarat testamentet och gått enligt lagen om mördare och mordoffer.
Citera
2018-12-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du lyfter vidare tankarna om höga krav (såväl utifrån- som innifrånkommande) på sig själv på ett intressant sätt. Och visst stundade en krash, karriärsmässig, framtidsmässig, generationell, känslomässig och i längden kanske även ekonomisk.
Utifrån detta kravtänkande, vad hade man kunnat gjort för att förhindra katastrofen tror du?

Att samtala med andra brukar hjälpa att ge perspektiv på problem, terapi har också detta syfte. Skolan kan också bidra till att balansera pushiga föräldrar med tydliga riktlinjer och diskussioner (det kanske har gjorts i detta fallet).

Min gissning är dock att psykisk sjukdom ligger bakom Bjärredsfallet som då avspeglas i oflexibelt beteende, smalt perspektiv och överdriven upplevd fara. Därför tror jag inte så mycket kunde bli gjort för att förhindra katastrofen; möjligtvis om man satt diagnoser på föräldrarna i ett tidigt skede så hade man kunnat ge stöd till familjen alt omplacera barnen.
Senast redigerad av bazaar 2018-12-13 kl. 15:10.
Citera
2018-12-13, 15:10
Medlem
[quote=bazaar|66108917]
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Du lyfter vidare tankarna om höga krav (såväl utifrån- som innifrånkommande) på sig själv på ett intressant sätt. Och visst stundade en krash, karriärsmässig, framtidsmässig, generationell, känslomässig och i längden kanske även ekonomisk.
Utifrån detta kravtänkande, vad hade man kunnat gjort för att förhindra katastrofen tror du?[/QUOTE]

Att samtala med andra brukar hjälpa att ge perspektiv på problem, terapi har också detta syfte. Skolan kan också bidra till att balansera pushiga föräldrar med tydliga riktlinjer och diskussioner (det kanske har gjorts i detta fallet).

Min gissning är dock att psykisk sjukdom ligger bakom Bjärredsfallet som då avspeglas i oflexibelt beteende, smalt perspektiv och överdriven upplevd fara. Därför tror jag inte så mycket kunde bli gjort för att förhindra katastrofen; möjligtvis om man satt diagnoser på föräldrarna i ett tidigt skede så hade man kunnat ge stöd till familjen alt omplacera barnen.
Vilka diagnoser behöver man för att ta barnen ifrån sitt hem för att omplacera i ex.vis familjehem? ADHD? Narcissism? Överbeskyddande? Att psykisk ohälsa skulle vara ett underlag att omplacera barn, då hade halva Sveriges barn bott i familjehem.
Citera
2018-12-13, 15:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I normalfallet, om Oskar mördat Hanna, så hade han inte - och därmed inte hans arvingar, ärvt Hanna. Men i detta fall är de ju i samförstånd. Så de har båda begått självmord. Och de arvingar de uppgett i testamentet skall gälla.

Jag kan tänka mig att om man bestridit testamentet och hävdat att Oskar mördat Hanna, så finns ju liten risk att man helt enkelt ogiltigförklarat testamentet och gått enligt lagen om mördare och mordoffer.

Om man tänker rent hypotetiskt att O endast mördar H ej barnen och ej sig själv. Förutom att han hamnar i fängelse så görs bodelning. Hans egna del får han behålla men barnen ärver direkt mamman, säkerligen med överförmyndarspärr så inte O kommer åt pengarna
Citera
2018-12-13, 15:12
Medlem
Citat:
Vilka diagnoser behöver man för att ta barnen ifrån sitt hem för att omplacera i ex.vis familjehem? ADHD? Narcissism? Överbeskyddande? Att psykisk ohälsa skulle vara ett underlag att omplacera barn, då hade halva Sveriges barn bott i familjehem.
Omplacering bygger på vanvård, inte diagnos, men med en diagnos har samhället mer att erbjuda och tätare kontakt.
Citera
2018-12-13, 15:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sant de borde inte ärva varandra men det faller i och med att bägge är döda. Då är det barnen som ärver. De är inte mördare men är döda och för att följa ärvdabalken rakt nedstigande led så går det upp till mor och farföräldrar (de är inte heller mördare)
Det är min tolkning av ärvdabalken

Citat:

Tack!
Undrar om lagen uttryckligen förbjuder ett arvskifte till en mördares släktingar?
Att det istället måste skiftas först och därefter ev kan lämnas vidare även till mördarens släkt om de andra anhöriga tycker att det är rätt?

Då borde ju faktiskt det där testamentet av "samförståndsmördarna" vara ogiltigt?
Då skulle aldrig anhöriga kunnat godkänna testamentet, utan i laga ordning hade mor- och farföräldrar ärvt allt efter sina mördade barnbarn. Även Oskars kommande bokintäkter.

Ville mor och farföräldrar däremot istället att allt skulle tillfalla någon annan, ex föräldrarnas båda syskon och Oskars kollega, hade de själva fått ombesörja den gåvan av det de ärvt.

Eller gäller något annat?
Citera
2018-12-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om man tänker rent hypotetiskt att O endast mördar H ej barnen och ej sig själv. Förutom att han hamnar i fängelse så görs bodelning. Hans egna del får han behålla men barnen ärver direkt mamman, säkerligen med överförmyndarspärr så inte O kommer åt pengarna
Japp. Så är det. Och troligen åkte han på ett saftigt skadestånd till barnen så hans egen förmögenhet decimeras rejält.
Citera
2018-12-13, 15:15
Medlem
develis avatar
22 januari.
Polisen i Region Syd:
Citat:
”Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.”
https://www.expressen.se/kvallsposten/expert-om-bjarred-fallet-extremt-svart-att-forsta/
Hade varit intressant att läsa hur fokus låg i brevet, återgett i sin helhet. Att det är fokus på föräldrarna i media och debatt är begripligt då de är mördare, men vart tar barnen vägen i den här hemska händelsen? Föräldrarna var säkert hårt ansatta men är det inte mer rimligt att främst (eller helt) ha fokus på de lidande barnen som förälder?
Citat:
I avskedsbrevet skriver föräldrarna om barnens sjukdom, ME, kroniskt trötthetssyndrom. "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening", skriver föräldrarna.
– Föräldrarna har varit hårt ansatta och allt fokus har gått åt till barnens sjukdom (..)"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A21ljj/inga-varningsklockor-fore-familjen-i-bjarreds-dod

Citat:
. Enligt en bekant till familjen sökte föräldrarna med ”ljus och lykta” efter en fungerande behandling.
– De var nere i Tyskland hos någon läkare och sökte efter hjälp med ljusbehandling. Mer än en gång har de varit där nere, och det är ju en rätt tuff resa för NN (14-åringen, reds. anm) att göra det, som jag förstod det
.
Initiativtagandet är det inget fel på men hur mådde tjejen med ME i jakten på behandling med "ljus och lykta"?
Jag undrar konstant hur hennes perspektiv var, vad hon upplevde och tänkte. Hur upplevde hon besvikelsen bland all förväntan om framsteg.när kroppen inte responderade utan snarare blev utmattad av resorna.
Vad tänkte den lilla som levt mitt i det här när hon hamnade i samma situation?
Nån som vet?
Senast redigerad av develi 2018-12-13 kl. 15:22.
Citera
2018-12-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
22 januari.
Polisen i Region Syd:

Hade varit intressant att läsa hur fokus låg i brevet, återgett i sin helhet. Att det är fokus på föräldrarna är begripligt då de är mördare, men vart tar barnen vägen i den här hemska händelsen? Föräldrarna var säkert hårt ansatta men är det inte mer rimligt att främst (eller helt) ha fokus på de lidande barnen som förälder?

.
Initiativtagandet är det inget fel på men hur mådde tjejen med ME i jakten på behandling med "ljus och lykta"?
Jag undrar konstant hur hennes perspektiv var, vad hon upplevde och tänkte. Hur upplevde hon besvikelsen bland all förväntan om framsteg.när kroppen inte responderade utan snarare blev utmattad av resorna.
Nån som vet?
Det känns som om barnen och deras sjukdom var sekundär, och allt fokus låg på föräldrarnas mående. Det var FÖRÄLDRARNA som mådde sämst av sjukdomarna eftersom dessa band upp föräldrarna så de inte kunde leva det liv de planerat. "Nähä, detta kommer ta tid - de kanske aldrig blir friska. Vi skiter i det här. Inget blev som vi tänkt". Usch.
Citera
2018-12-13, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Det känns som om barnen och deras sjukdom var sekundär, och allt fokus låg på föräldrarnas mående. Det var FÖRÄLDRARNA som mådde sämst av sjukdomarna eftersom dessa band upp föräldrarna så de inte kunde leva det liv de planerat. "Nähä, detta kommer ta tid - de kanske aldrig blir friska. Vi skiter i det här. Inget blev som vi tänkt". Usch.
Ja, jag saknar barnperspektivet. Både hos föräldrar och mediadebatt.
Barnens röst.
Citera
2018-12-13, 15:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nån som vet?

Postaren "Missan27" hade träffat Moa, som hade gått hos en pianolärarinna på regelbundna pianolektioner under längre tid.
De hade samtalat om allt möjligt, bla om Gud och Jesus. Om att Oskar klagade hemma över Moas pianospel, Oskar hade höga krav musikaliskt tydligen. Även om storasysters hemundervisning.
Enligt "Missan27" fick hon intrycket att dessa samtal inte uppskattades av Oskar.

Kontakten avslutades plötsligt med ett mail från Oskar att Moa blivit sjuk och inga mer pianolektioner var aktuella. På förfrågan om det kanske kunde bli aktuellt med pianoundervisning igen framöver, hade Oskar mailat något kort svar om att det nog inte skulle kunna bli aktuellt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in