2018-12-13, 09:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Polisen sa det i den direktsända presskonferensen på Expressen. Men den verkar vara borttagen? De verkar bara ha små klipp ur den kvar på sin sida? Du får se om du hittar den fullständiga presskonferensen någon annanstans.

Jag hittar det ingenstans, men jag är säker på att jag hörde det, då jag reflekterade över det där med att de var "fina" människor som självklart höll fasaden uppe än i det sista, och skrev sitt självmordsbrev med reservoirpenna (alternativt stålpenna eller gåspenna). Bic-penna skulle inte ha använts där!

Det är någon tidning som har fått det till att brevet var datorutskrivet och därefter underskrivet för hand, men det var inte vad polisen sa. Det är ju också helt omöjligt att se om en en handskriven namnteckning har gjorts direkt efter, eller i nära anslutning till, utprintandet av en datorutskrift. Han sa uttryckligen att de analyserat bläcket, och att det var underskrivet med samma bläck som själva brevet var skrivet med, och i direkt anslutning till att själva brevet skrivits.
Kan han ha avsett datorbläcket? Och att det handlar om handskrivna underskrifter som har skannats in och infogats i dokumentet.
Citera
2018-12-13, 09:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Alla har vi olika förväntningar på livet. Vissa vill ha allt, andra nöjer sig med att överleva. Dessa förväntningar grundläggs väldigt tidigt i ens liv och det krävs mycket för att ändra dem, om det ens är möjligt.

I deras ögon gick gränsen mellan liv utan mening och döden på en lite annan plats än för människor i allmänhet. Dessa alternativ bytte plats på skalan över livets spektrum. Att kom före liv utan mening på skalan. Mycket märkligt, men samtidigt kanske inte om man har väldigt höga förväntningar och krav på livets innehåll. På något sätt är man för evigt dömd till ett miserabelt liv om man bara strävar efter det fullständiga. Det tror jag att dom gjorde, inte av egen vilja, men för att det var det dom blev präglade till.

Det kanske är där, i skärningen när drömmen förintar sig själv som depressionen och vansinnet har sin källa.

Jag hoppas ändå att deras föräldrar så småningom kan försonas inom sig själv för det som hände, vi är alla ett resultat av vår uppfostran och vad vi fått med oss från barndomen. Även föräldrarnas föräldrar.

För att förtydliga, det föräldrarna gjorde var oförlåtligt, men om man aldrig försöker se ner i mörkret av en människas inre så kommer vi aldrig heller att hitta möjligheten att förändra. Om vi bara dömer handlandet utan att förstå orsaken så lär vi oss aldrig någonting. Vi kan till exempel aldrig säga till uppenbart högpresterande föräldrar som hamnar i en kris att det är ok att det inte är perfekt – det är nog bra som det är. Om föräldrarna i Bjärred hade hört det nog tydligt och nog ofta så kanske den tanken hade slagit rot i deras inre och dom hade känt att livet i egentlig mening inte måste vara ett perfekt liv.

Dom borde ha fått hjälp.

Andra föräldrar som delar samma förtvivlan behöver inte bli fördömda, dom måste få känna att det är mänskligt att vara svag, men att det även finns hjälp – bara man vågar berätta om sina förbjudna tankar och be om det.
Fördöma. Ordet har nyanser.
Allt från att markant ta avstånd gällande att föräldrar i en stark förtroenderoll mördar sina barn till spott och spe.

Jag fördömer dem. Jag fördömer just de som mördat två hjälplösa barn pä ett plågsamt sätt.
Jag respekterar nämligen ingen som mördar.
Däremot känner jag inget emotionellt känslosvall som utlöser hätskhet, hat.
Jag har inget behov av klappjakt.

Att det finns bakomliggande orsaker, är en komplex situation förstår vem som helst.

Det verkar som om man i detta mord ska vara väldigt förstående, så försiktig, empatisk, visa respekt.

Att ta markant avstånd gällande mord, att inte i huvudsak leta ansvar bortom mördarna nån annanstans om det så är deras föräldrar, sjukvård, skola eller andra aktörer är inte likställt med att riskera att andra inte söker hjälp.

Det är föräldrarnas brutala handling som fördöms, deras sjuka beslut och det är snarare tvärtom:
Hjälpsökandet i självupplevt kaos, katastroftankar och förtvivlan uppmuntras.
Det är extremt bra gjort av de som ber om hjälp. Det är starkt och stort.
Att mörda barn som lösning på problem är däremot absurt.

Stod de här allena på backen, helt utan kontaktnät?
De har ett eget ansvar likaväl. Ingen såg några varningssignaler.
Ibland är det nämligen omöjligt och omgivningen står helt chockade.
Om de tagit livet av sig själva vore en sak men det här är planerat barnmord. Det är inte allvarlig psykisk störning, förlossningspsykos eller gjort i affekt.
Om nån överlevt vore det mord, fängelse och troligen livstid.

Föräldraskap är en ynnest, ett förtroendeuppdrag och de här två har misslyckats totalt.

Så ja - jag fördömer föräldrarna.
Senast redigerad av develi 2018-12-13 kl. 09:53.
Citera
2018-12-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den första filen fick jag röda flashar med utropstecken att filen var skadlig.

Jag har kollat båda filerna igen och får inga felmeddelanden från mitt säkerhetssystem. Jag klickar alltid bort alla reklammeddelanden som dyker upp och laddar sen ner filen. Allt kommer fram i god ordning.
Citera
2018-12-13, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan han ha avsett datorbläcket? Och att det handlar om handskrivna underskrifter som har skannats in och infogats i dokumentet.

Nej. Då hade det inte synts någon skillnad beroende på när texten skrevs och när underskrifterna gjordes.

Har du aldrig skrivit med bläck? Jag skriver min dagbok med reservoarpenna och löst bläck, och jag kan alltid se när jag går tillbaka och läser, när jag har skrivit olika stycken vid olika tidpunkter samma dag. Det är alltid en liten skillnad i bläcket - det kan vara lite tjockare, lite starkare i färgen vid den ena tidpunkten, eller lite mer utflutet. Det beror bland annat på temperaturen i rummet medan man skriver - är det varmare så flyter bläcket ut mer. I ett labb kan man naturligtvis konstatera de skillnaderna ännu tydligare än med blotta ögat.

EDIT: en jurist skulle aldrig ha gjort som du föreslår överhuvudtaget, för han skulle ju ha vetat att en sådan namnteckning inte är giltig.
Citera
2018-12-13, 10:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashiebackie
Har följt denna tråden ett tag nu, en otroligt tragisk historia som känns helt ofattbar. Ville bara inflika en tanke: varför utgår alla ifrån att barnen och mamman blev strypta med händer/kvävda med kudde el dylikt? När jag läste dödsorsak strypning/kvävning så tänkte jag direkt hängning och sedan nerplockade och nerbäddade i sina sängar för att hittas i ett ’finare’ skick. I alla fall i mammans fall.

Då skulle det ha synts märken efter repet på halsen. En rättsläkare tar absolut inte fel på hängning och strypning.
Citera
2018-12-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag har kollat båda filerna igen och får inga felmeddelanden från mitt säkerhetssystem. Jag klickar alltid bort alla reklammeddelanden som dyker upp och laddar sen ner filen. Allt kommer fram i god ordning.
Jag försökte öppna den igen och då började datorn tjuta. Nej, den filen vågar jag inte hantera.
Citera
2018-12-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Fy fan vilket öde dessa stackars barn fick. Jag köper inte polismyndighetens utredning, den information allmänheten fick ta del av gav snarare fler frågor än svar. Polis påstår att man gjort en noggrann undersökning, men redovisar endast det man gick ut med i samband med morden.

Hur har man utrett dessa mord? Hur har man gått tillväga med dokumenten - att dessa var godkända och underskrivna av båda föräldrarna? Det är inte speciellt svårt att förfalska en underskrift.

Hur troligt är det att paret gemensamt valt strypning/kvävning som tillvägagångsätt för dödandet av sina barn? De har planerat detta i ett par månader innan händelsen och av alla tillvägagångsätt som finns väljer de ett av de sämsta. Vad är det för fel på skjutvapen??

Nej, detta stämmer inte alls. Jag är mycket tveksam - och flera med mig.

Jag skulle gärna hålla med dig om det innebär att flickorna levt med åtminstone en normal förälder.

Nej exakt, det går aldrig att med 100% fastställa äktheten på en namnteckning.

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att mamman inte fixade sitt självmord. Om hon hängt sig och sedan lagts i gästrummet skulle obduktionen enkelt kunnat påbevisa det. Det behövs inte ens skjutvapen när någon har en äkta dödslängtan.

Testamentet verkar vara viktigt MEN var det verkligen det?

Ingen verkar bry sig, varken journalister eller FB, men jag vill veta varför polisen inte rapporterade att Hanna var senast sedd den 3 december när de rapporterade Oskar och Agnes datum till Skatteverket.
Citera
2018-12-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag skulle gärna hålla med dig om det innebär att flickorna levt med åtminstone en normal förälder.

Jag har alltid tyckt att det är märkligt att mamman inte fixade sitt självmord. Om hon hängt sig och sedan lagts i gästrummet skulle obduktionen enkelt kunnat påbevisa det. Det behövs inte ens skjutvapen när någon har en äkta dödslängtan.

Ingen verkar bry sig, varken journalister eller FB, men jag vill veta varför polisen inte rapporterade att Hanna var senast sedd den 3 december när de rapporterade Oskar och Agnes datum till Skatteverket.
Polisen har gjort ett jobb med en utredning och har ingen anledning att mörka något, vilket du antyder. De har förklarat det viktigaste för allmänheten och jag kan nog garantera att de har använt alla till buds stående medel för att göra ett gediget arbete. Du ifrågasätter deras arbete, och vore jag du så skulle jag, istället för att hänga på FB, tillskriva polismyndigheten med frågorna och hoppas få svar. Själv anser jag att fallet är löst och jag vet att de anhöriga fått svar på samtliga sina frågor, eftersom polisen hela tiden har varit i kontakt med dom. Att du och jag inte får de svar vi önskar, är inte intressant överhuvudtaget.
Citera
2018-12-13, 10:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Vi har diskuterat senast sedd i livet en antal gånger här på fb och vi har inte kommit fram till varför senast sedd ej är 3 januari för H.
Citera
2018-12-13, 10:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. Dock inte taget ur luften direkt. Utan genom att läsa om andra föräldrars upplevelse, förtvivlan, kämpande för sina barn. Uppgivenhet. Rädsla och Förtvivlan. Jag trodde från början (januari 2017) att det handlade om en genetisk och ärftlig sjukdom med kort livstid. Jag hade fel där.

Men jag fick sätta mig in ordentligt i föräldrarnas perspektiv. Deras kamp dygnet runt. Dom fick naturligt frågan: Hur orkar du jobba?

Svaret var: Det är Livsnödvändigt för att orka. Att komma hemifrån, lösa simpla problem som har ett svar. Ren återhämtning för att orka åka hem.
Självklart är det taget ur luften. Du jämför dessa mördarföräldrar med kämpande föräldrar som INTE mördat sina barn.
Citera
2018-12-13, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fördöma. Ordet har nyanser.
Allt från att markant ta avstånd gällande att föräldrar i en stark förtroenderoll mördar sina barn till spott och spe.

Jag fördömer dem. Jag fördömer just de som mördat två hjälplösa barn pä ett plågsamt sätt.
Jag respekterar nämligen ingen som mördar.
Däremot känner jag inget emotionellt känslosvall som utlöser hätskhet, hat.
Jag har inget behov av klappjakt.

Att det finns bakomliggande orsaker, är en komplex situation förstår vem som helst.

Det verkar som om man i detta mord ska vara väldigt förstående, så försiktig, empatisk, visa respekt.

Att ta markant avstånd gällande mord, att inte i huvudsak leta ansvar bortom mördarna nån annanstans om det så är deras föräldrar, sjukvård, skola eller andra aktörer är inte likställt med att riskera att andra inte söker hjälp.

Det är föräldrarnas brutala handling som fördöms, deras sjuka beslut och det är snarare tvärtom:
Hjälpsökandet i självupplevt kaos, katastroftankar och förtvivlan uppmuntras.
Det är extremt bra gjort av de som ber om hjälp. Det är starkt och stort.
Att mörda barn som lösning på problem är däremot absurt.

Stod de här allena på backen, helt utan kontaktnät?
De har ett eget ansvar likaväl. Ingen såg några varningssignaler.
Ibland är det nämligen omöjligt och omgivningen står helt chockade.
Om de tagit livet av sig själva vore en sak men det här är planerat barnmord. Det är inte allvarlig psykisk störning, förlossningspsykos eller gjort i affekt.
Om nån överlevt vore det mord, fängelse och troligen livstid.

Föräldraskap är en ynnest, ett förtroendeuppdrag och de här två har misslyckats totalt.

Så ja - jag fördömer föräldrarna.

Om du inte jobbar inom vården med att hjälpa just dessa typer av människor som har sjuka tankar kan du fördöma hur mycket du vill.

Men en läkare t.ex. ska aldrig göra det, inte ens anonymt på ett forum då det ger fel signaler till allmänheten om hur de kommer bli bemötta om de söker hjälp.
Citera
2018-12-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. Dock inte taget ur luften direkt. Utan genom att läsa om andra föräldrars upplevelse, förtvivlan, kämpande för sina barn. Uppgivenhet. Rädsla och Förtvivlan. Jag trodde från början (januari 2017) att det handlade om en genetisk och ärftlig sjukdom med kort livstid. Jag hade fel där.

Men jag fick sätta mig in ordentligt i föräldrarnas perspektiv. Deras kamp dygnet runt. Dom fick naturligt frågan: Hur orkar du jobba?

Svaret var: Det är Livsnödvändigt för att orka. Att komma hemifrån, lösa simpla problem som har ett svar. Ren återhämtning för att orka åka hem.

Men vad då orka? Kamp dygnet runt? Vad pratar du om? Barnen var inte döende på något vis. De orkade med hemundervisning. De hade ju bra dagar, Moa och pappa var ute och handlade under mellandagarna. Vad dessa två föräldrar gjorde var att läsa på om de värsta fallen. De såg sig själva mer eller mindre mata två kollin 45 år framåt. Två kollin som låg i mörka rum och inte kunde göra något alls. Istället är det fullt möjligt att de här tjejerna blev friska och krya om ett par år. Men fick de ens chansen?
Hade mor och far bara gett ungarna minsta lilla chans istället för att planera två mord i 4-5 månader, så hade kanske allt löst sig per automatik.
Vilket jävla slöseri. Tur de avled, annars hade de blivit lynchade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in