2018-12-13, 07:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker det är mycket bra om utredning hur flickorna fått dessa diagnoser görs.
Frågan är om det går att visa på att gjorts fel eller att någon skadats?

Det fanns uppgifter i pm-et att det var första gången läkarna i Lund satt ME-diagnos på en så ung flicka som Agnes när hon diagnostiserades, vet inte om det stämmer.

IVO utreder numera endast fall där det skett eller funnits risk för stor vårdskada.
Oftast sker dessa anmälningar av fall till IVO från sjukvården själv via sk Lex Maria anmälningar.

Vet inte riktigt hur ME-diagnoserna skulle ha kunnat ge en stor vårdskada, annat än om man missat en annan diagnos.
Men barnen har ju inte varit hemma från skolan för diagnoserna - utan för att de inte orkade. Så missad skolgång skulle ju inte heller kunna ha anses som en skada de lidit.

Inte heller har de dött av sina, då möjligen felaktigt, satta ME-diagnoser.
Eftersom de inte kunnat få någon behandling mot ME, har de säkerligen inte heller fått några felaktiga preparat om ME diagnosen inte stämmer.
Så om ME-diagnoserna är fel - och de inte bevisligen hade behövt behandling för en annan missad åkomma, är det nog svårt att visa att de utsatts för, eller löpte risk för, allvarlig vårdskada.

Om barnen var friska, men föräldrarna ordnade hitte-på diagnoser på ME åt dem, har kanske ändå sjukvården gjort alla utredningar mm utan att hitta något fel. Tyvärr går det ju inte att hitta något fynd som visar på ME, diagnosen sätts ju enbart på den sjukes beskrivning av sina upplevda symptom.
En hel familj har utplånats. En hypotes är att diagnosen var Munchausen by proxy eller annan allvarlig psykisk störning hos föräldrarna som yttrade sig i barnens (påstådda eller uppvisade) symptom.

Om vården har missat en sådan diagnos kan detta anses vara orsaken till flickornas död (och även föräldrarnas). Självklart måste fallet utredas.

(Om vården skulle ha visat sig feltolka föräldrarnas roll är detta ett allvarligt fel. Självklart skall fallet utredas.)
Senast redigerad av wwr 2018-12-13 kl. 07:36.
Citera
2018-12-13, 07:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Avskedsbrevet var handskrivet med bläck. Polisen sa ju att de hade analyserat bläcket, och sett att det skrivits under direkt efter att själva brevet skrevs. Detta säger mig för övrigt att de använde reservoir-penna och "löst" - flytande - bläck från ampull eller flaska. För använder man kulspetspenna, så blir det ingen skillnad i bläcket från gång till gång. Då går det inte att se om det gått timmar eller ens dagar mellan texten och underskriften.

Fast nu uttalar sig ju Solglittret anonymt på ett forum, om människor som inte var hennes patienter. Människor som hon aldrig sett. Jag litar på att hon är så professionell efter - var det inte flera decennier som läkare? - att hon aldrig visar med en min om hon tänker något negativt om en patient, som hon har framför sig.

Tack, även om jag inte såg presskonferensen live så har jag ett starkt minne av att polisen sa ungefär som du skriver på de sekvenser jag senare såg i media. Vet att jag tyckte det var bra att polisen poängterade att underskrifterna var väl undersökta samt att de var skrivna efter texten på brevet.
Citera
2018-12-13, 07:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag såg Polisens Presskonferens i direktsändning.

EDIT. Du far med osanning.

Källkritik, kära Remark. Tänk lite: VARFÖR skulle jag hitta på en sådan bagatellartad detalj, som inte ändrar något i fallet? Men kan inte du också försöka hitta en fullständig video av presskonferensen? Jag skulle ha sparat ned den om jag hade vetat att tidningarna skulle ta bort den så fort.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon uttalar sig som läkare, anonymt med en titel som hon lagt sig till med för att öka sin trovärdighet, till alla ME/CFS sjuka och deras anhöriga. Dessa tusentals människor som hon aldrig har sett dömer hon som inbillningssjuka.

Man bryter inte sin läkared ens under anonymitetens slöja, det är att vanhedra sin profession och sin vetenskap. Det i sig är så oetiskt att jag starkt betvivlar titeln.

Nä, jag håller inte med dig. Det här är Flashback, och här måste läkare ha samma yttrandefrihet som alla andra. Det är väl guld om en läkare kan berätta anonymt om olika missförhållanden på sin arbetsplats t.ex. - saker som h*n aldrig skulle våga gå ut och berätta om annars. Jag tänker även på den läkaren som Expressen tyvärr hängde ut identiteten på t.ex. - han som berättade mycket värdefullt om hur vi får ta kostnaden för en massa handikappade barn, när mellanösternfolket gifter bort sina döttrar med kusiner generation efter generation. Det var säkert oetiskt att skriva så i förhållande till läkareden, men SÅ värdefullt för samhället i stort att det kommer ut!
Citera
2018-12-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bara "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" får mitt hjärta att brista. Jag undrar om resten av brevet är i samma stil.

Alla har vi olika förväntningar på livet. Vissa vill ha allt, andra nöjer sig med att överleva. Dessa förväntningar grundläggs väldigt tidigt i ens liv och det krävs mycket för att ändra dem, om det ens är möjligt.

I deras ögon gick gränsen mellan liv utan mening och döden på en lite annan plats än för människor i allmänhet. Dessa alternativ bytte plats på skalan över livets spektrum. Att kom före liv utan mening på skalan. Mycket märkligt, men samtidigt kanske inte om man har väldigt höga förväntningar och krav på livets innehåll. På något sätt är man för evigt dömd till ett miserabelt liv om man bara strävar efter det fullständiga. Det tror jag att dom gjorde, inte av egen vilja, men för att det var det dom blev präglade till.

Det kanske är där, i skärningen när drömmen förintar sig själv som depressionen och vansinnet har sin källa.

Jag hoppas ändå att deras föräldrar så småningom kan försonas inom sig själv för det som hände, vi är alla ett resultat av vår uppfostran och vad vi fått med oss från barndomen. Även föräldrarnas föräldrar.

För att förtydliga, det föräldrarna gjorde var oförlåtligt, men om man aldrig försöker se ner i mörkret av en människas inre så kommer vi aldrig heller att hitta möjligheten att förändra. Om vi bara dömer handlandet utan att förstå orsaken så lär vi oss aldrig någonting. Vi kan till exempel aldrig säga till uppenbart högpresterande föräldrar som hamnar i en kris att det är ok att det inte är perfekt – det är nog bra som det är. Om föräldrarna i Bjärred hade hört det nog tydligt och nog ofta så kanske den tanken hade slagit rot i deras inre och dom hade känt att livet i egentlig mening inte måste vara ett perfekt liv.

Dom borde ha fått hjälp.

Andra föräldrar som delar samma förtvivlan behöver inte bli fördömda, dom måste få känna att det är mänskligt att vara svag, men att det även finns hjälp – bara man vågar berätta om sina förbjudna tankar och be om det.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-12-13 kl. 07:29.
Citera
2018-12-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Min sambo har i egenskap av psykiater handlagt ett antal mycket suicidala barn och ungdomar som precis fått ME-diagnos och fått reda på att de ALDRIG kommer att bli friska.
Vilken professionell läkare säger så? Hur vet vi att någon som inte har spridd cancer ALDRIG kommer att bli frisk, och att livet bara är hopplöst?
Vad är det för människor som arbetar rint denna mycket omstridda diagnos?
Hur skiljer man en påtaglig tonårströtthet och tonårsdepression från ME? Går det att ta miste, det rör sig om symptom som skulle kunna ha annan genes?
Låter det inte lite väl osannolikt att yngsta flickan hade ME?

Det finns kroniska sjukdomar.

Detta är en kronisk sjukdom. Till skillnad mot tex diabetes finns inget botemedel. Man kan dock bli bättre med tiden beroende på olika faktorer.

Förr i tiden var cancer ofta en kronisk och dödlig sjukdom. Snart kanske medicinsk behandling hittas till ME.

Diagnos sätts efter ett antal kriterier. Små barn kan ha ME även om många likheter finns med depression och utmattningssyndrom.
Citera
2018-12-13, 07:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack, även om jag inte såg presskonferensen live så har jag ett starkt minne av att polisen sa ungefär som du skriver på de sekvenser jag senare såg i media. Vet att jag tyckte det var bra att polisen poängterade att underskrifterna var väl undersökta samt att de var skrivna efter texten på brevet.

Jo, och det var relevant så långt att polisen kunde se, att ingen av föräldrarna hade undertecknat in blanco. Eftersom texten de båda undertecknade, redan stod där. Det hade man inte kunnat se om det varit en printerutskrift. Skulle i så fall ha varit om bläcket från reservoirpennan /whatever/ hade skvätt och hamnat ovanpå den printade texten... Men som sagt: jag HÖRDE att han sa "handskrivet".
Citera
2018-12-13, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror att Oskar var otroligt beundrad bland sina kollegor och att det blev total kognitiv dissonans när de fick höra om morden. Min gissning är att de envetna antydningarna om att bara Hanna var psykiskt sjuk och hade drivit på/manipulerat Oskar till stor del är gissningar från människor som framför allt kände Oskar.

Många verkar förvånade över att föräldrarna ströp/kvävde barnen men samma sak som du påpekar har jag hävdat sedan länge. Det är inte en kärlekshandling att mörda sina barn, det är aggressivt och det troligaste är att man använder aggressiva metoder.

Det tror jag också. Vilken sjukdom det var har mindre betydelse, de ville inte ha några sjuka barn.

Jag antar att den berömda förmågan att mentalisera inte är så stark hos en del som de vill tro eftersom det verkar så svårt att ta in att vissa föräldrar knappt är förmögna att känna det en normal människa menar med kärlek inför sina barn.

Det finns så otroligt många strategier de inte verkar ha övervägt. Allt fokus har varit på att hitta bot samt att klara skolan. Som du säger, varför inte skaffa en au-pair, det är inte ens dyrt? Låt barnen slippa skolan ett halvår och hellre ägna energi åt att umgås med sina vänner?

Jag har fetat det sista stycket i ditt inlägg - och jag tycker att du där för fram några av de allra viktigaste aspekterna just nu: om två barn ägnar hela sin tillvaro åt att antingen ha enskild undervisning i hemmet tillsammans med en lärare, eller åt att vila/sova/bara vara hemma - så blir det barnet givetvis olyckligt! Om barnets tillvaro dessutom har sett ut så under flera års tid, så är det naturligt om barnet uttrycker att det inte vill leva.

Det är väl ganska självklart att man i det läget stannar upp och frågar sig: "ska vi fortsätta så här? Eller kan vi göra en förändring?" Och överväga att exempelvis (som du föreslår) byta ut skolarbetet mot någonting annat under en period (ja- trots skolplikt!! )

Hade man någon uppföljning av barnens skolsituation under höstterminen 2017?
Skedde denna uppföljning (utvärdering) vid ett tillfälle eller vid flera?
Vilka deltag i så fall i den uppföljningen?
Var skolpersonalen införstådd med att A hade suicidtankar (om det nu stämmer att hon hade sådana)? Hade föräldrarna talat med någon utomstående om A´s suicidtankar (vet inte om dessa tankar enbart en trådsanning, men vi förstår ju alla att A inte kan ha varit en glad och nöjd flicka)
Senast redigerad av Kryptogam 2018-12-13 kl. 07:37.
Citera
2018-12-13, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Många verkar förvånade över att föräldrarna ströp/kvävde barnen men samma sak som du påpekar har jag hävdat sedan länge. Det är inte en kärlekshandling att mörda sina barn, det är aggressivt och det troligaste är att man använder aggressiva metoder.

Jag antar att den berömda förmågan att mentalisera inte är så stark hos en del som de vill tro eftersom det verkar så svårt att ta in att vissa föräldrar knappt är förmögna att känna det en normal människa menar med kärlek inför sina barn.

Vi är några stycken som vid många olika tillfällen under året försökt att förmå några olika skribenter – däribland dig – att citera var någonstans man beskrivit mordet som en kärleksfull handling. Till dags dato har ingen av er levererat och jag antar att det är en smidigare lösning (om inte annat för det egna egot) att fortsätta att massproducera halmdockor.
Citera
2018-12-13, 07:49
Medlem
Citat:
Källkritik, kära Remark.

Det var väl exakt vad jag utövade? "Källa: Tack" kan väl inte misstolkas.
Citera
2018-12-13, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Alla har vi olika förväntningar på livet. Vissa vill ha allt, andra nöjer sig med att överleva. Dessa förväntningar grundläggs väldigt tidigt i ens liv och det krävs mycket för att ändra dem, om det ens är möjligt.

I deras ögon gick gränsen mellan liv utan mening och döden på en lite annan plats än för människor i allmänhet. Dessa alternativ bytte plats på skalan över livets spektrum. Att kom före liv utan mening på skalan. Mycket märkligt, men samtidigt kanske inte om man har väldigt höga förväntningar och krav på livets innehåll. På något sätt är man för evigt dömd till ett miserabelt liv om man bara strävar efter det fullständiga. Det tror jag att dom gjorde, inte av egen vilja, men för att det var det dom blev präglade till.

Det kanske är där, i skärningen när drömmen förintar sig själv som depressionen och vansinnet har sin källa.

Jag hoppas ändå att deras föräldrar så småningom kan försonas inom sig själv för det som hände, vi är alla ett resultat av vår uppfostran och vad vi fått med oss från barndomen. Även föräldrarnas föräldrar.

För att förtydliga, det föräldrarna gjorde var oförlåtligt, men om man aldrig försöker se ner i mörkret av en människas inre så kommer vi aldrig heller att hitta möjligheten att förändra. Om vi bara dömer handlandet utan att förstå orsaken så lär vi oss aldrig någonting. Vi kan till exempel aldrig säga till uppenbart högpresterande föräldrar som hamnar i en kris att det är ok att det inte är perfekt – det är nog bra som det är. Om föräldrarna i Bjärred hade hört det nog tydligt och nog ofta så kanske den tanken hade slagit rot i deras inre och dom hade känt att livet i egentlig mening inte måste vara ett perfekt liv.

Dom borde ha fått hjälp.

Andra föräldrar som delar samma förtvivlan behöver inte bli fördömda, dom måste få känna att det är mänskligt att vara svag, men att det även finns hjälp – bara man vågar berätta om sina förbjudna tankar och be om det.

Jag kan inte nog understryka detta inlägg och ställer mig helt bakom det. Vi måste lära oss att även hjälpa människor som har för höga förväntningar på livet. Kanske om folk kunde hålla sina förnumstiga fördömanden och deras avundsjuka stången, hade de insett att egenskapen "höga krav" är en riskfaktor för människors psykiska hälsa. Sårbara personlighetsegenskaper låter sig inte tryckas tillbaka genom förberåelser, spott och spe, utan genom omhändertagande förståelse och stöd till förändring. Det kommer att hjälpa både dessa människor och de barn de får. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att ta hand om varandra!
Citera
2018-12-13, 08:09
Bannlyst
Citat:
Nä, jag håller inte med dig. Det här är Flashback, och här måste läkare ha samma yttrandefrihet som alla andra. Det är väl guld om en läkare kan berätta anonymt om olika missförhållanden på sin arbetsplats t.ex. - saker som h*n aldrig skulle våga gå ut och berätta om annars. Jag tänker även på den läkaren som Expressen tyvärr hängde ut identiteten på t.ex. - han som berättade mycket värdefullt om hur vi får ta kostnaden för en massa handikappade barn, när mellanösternfolket gifter bort sina döttrar med kusiner generation efter generation. Det var säkert oetiskt att skriva så i förhållande till läkareden, men SÅ värdefullt för samhället i stort att det kommer ut!
Visst är det bra om skribenter på Flashback använder sin yrkeserfarenhet för att under anonymitetens skydd peka på missförhållanden i samhället och stödjer sårbara grupper. Det resonemanget är dock inte applicerbart på det du försvarar eftersom skribenten i fråga gör det rakt motsatta.
Citera
2018-12-13, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det enda jag ser dig förespråka är hat, hat mot ME-sjuka, hat mot deras patientorganisationer, hat mot de som du brukar benämna som parasiter och simulanter, bidragstagare mm. Det är nog därför du redan från början hamnat så snett i dina tolkningar av den här historien, såväl beträffande vilken sjukdom flickorna led av som att båda föräldrarna stod bakom brottet och dina utsvävningar i konspirationsteorier.
Hat är helt enkelt en väldigt dålig vägvisare när man ska dechiffrera omvärlden.

Håller med i allt du skriver om att hat mot ME-patienter för att de beskriver hur deras vardag med skukdomen kan se ut är förkastligt.

Hur tänker du kring yngsta flickans diagnos? Jag tänker att den sattes snabbt eftersom systern hade haft liknande symtom och att man därmed snabbare kom till att utreda just ME. Det som blir svårt att förstå för mig är hur sjuk yngsta dottern var. Som jag fårstått av protokollen från skolan hade hon börjat uppvisa symtom på våren och föräldrarna misstänkte att hon hade samma sjukdom som A. Mina spekulationer har varit att Agnes varit sjuk länge utan diagnos först, sen sjuk med diagnos, ingen förbättring trots lång tid av hemundervisning och sammantaget mer illa däran än sin nyss insjuknade lillasyster.

Du är kritisk mot den sjukvård flickorna fick och drar slutsatsen att de blev väldigt illa bemötta av sjukvården eftersom kritik riktats mot Skåneregionens hantering av vårdplaner för ME-sjuka. Kan du lägga fram fler källor kopplade specifikt till denna familj och hur de blev bemötta eller spekulerar du? Eller är dina gissningar mer kvalificerade än andras trots brist på källor?

Det kan lika gärna vara att Moa fått diagnos för snabbt. Varför tror du sjukvården fungerade så pass bra att hon fick diagnos tidigt, men sen så kapitalt falerade från augusti till december att föräldrarna hellre ville döda Moa än att avvakta och se om hemundervisningen kunde göra henne friskare. Det är enligt dig galet att ifrågasätta läkarnas bedömning före Moas diagnos, som vissa i tråden gör. Det är däremot enligt dig ytterst rationellt och sanningsenligt att ifrågasätta vården efter Moas diagnos.

Vilka belägg har du?
Senast redigerad av Tey44 2018-12-13 kl. 08:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in