Citat:
Ursprungligen postat av
Jazz16
Med tanke på att hyllningen till O togs bort igår, undra vad hon (och kanske alla hans kollegor) trodde hade hänt innan informationen om hur det gått till kom ut igår. Trodde de fortfarande att de hade blivit mördade av någon utomstående?
Jag tror att Oskar var otroligt beundrad bland sina kollegor och att det blev total kognitiv dissonans när de fick höra om morden. Min gissning är att de envetna antydningarna om att bara Hanna var psykiskt sjuk och hade drivit på/manipulerat Oskar till stor del är gissningar från människor som framför allt kände Oskar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Just så; aggressionen är uppenbar och påtaglig. En stor mängd adrenalin var nödvändig för att känslomässigt klara av att bruka den här typen av våld.
Ena flickan kan ha tagit sin vanliga kvällsmedicin men båda två har varit vid medvetande när OH med oväntad brutalitet gav sig på dem - helt obegripligt grymt! Jag anser att logiken talar för att mannen använder sig av samma metod på alla tre.
Var HB det första offret? Det betyder inte att hon skulle vara oskyldig, men hon kan också ha ångrat beslutet i sista stund.
Många verkar förvånade över att föräldrarna ströp/kvävde barnen men samma sak som du påpekar har jag hävdat sedan länge. Det är inte en kärlekshandling att mörda sina barn, det är aggressivt och det troligaste är att man använder aggressiva metoder.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jo då, det begriper väl vem som helst om man har en dysterkvist i närheten. Däremot snackar vi planerat mord på barn av föräldrar - inte gemene mans depressioner alt självmordsbenägenhet.
Det är en skarpare och extremt udda divison.
Att det allena skulle bero på att två vuxna plötsligt hamnar i nån sorts gemensam depressionsgrop där varenda moral och spärr rubbas ut tror jag inte på. Antingen en mer drivande part som påverkar den andre via tjat, tårar, övertygelser och målar upp en överförjävlig framtid alternativt nån personlighetsstörning eller nåt syndrom. Dock ej psykopati.
Hade barnen haft nån annan svår sjukdom hade de säkert mördats likaväl för föräldrarnas grundsyn, inställning, snedvridna tänk och psyke lär vara det samma.
Det tror jag också. Vilken sjukdom det var har mindre betydelse, de ville inte ha några sjuka barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Geggamoja
Så de gjorde sitt yttersta? Efter ett halvårs planering kom de fram till att kvävning och strypning var det bästa för sina barn? Barnen var oftast ensamna hemma under dagarna, föräldrarna jobbade på och på sin fritid planerade de mord? Är det att göra sitt yttersta?
Du har ingen som helst aning om dessa två mördare älskade sina barn, men ändå väljer du livfulla beskrivningar ur föräldrarnas perspektiv.
Jag antar att den berömda förmågan att mentalisera inte är så stark hos en del som de vill tro eftersom det verkar så svårt att ta in att vissa föräldrar knappt är förmögna att känna det en normal människa menar med kärlek inför sina barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Geggamoja
Ja, det är just detta, "orkade inte med situationen", båda jobbade och skötte sina jobb. Om man inte orkar går man till läkaren, blir sjukskriven, eller söker vårdbidrag för sina barn, kontaktar BUP, anlitar en barnflicka etc. Men inte dessa två människor, de börjar att planera mord på sina barn.
Det finns så otroligt många strategier de
inte verkar ha övervägt. Allt fokus har varit på att hitta bot samt att klara skolan. Som du säger, varför inte skaffa en au-pair, det är inte ens dyrt? Låt barnen slippa skolan ett halvår och hellre ägna energi åt att umgås med sina vänner?