Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Pratade med en advokat om detta och han uppgav att de nu ser att Anne Ramberg började spåra ur för ca 5 år sedan. Hon har under de sista åren mer och mer låtit sina personliga idéer påverka hur Advokatsamfundet tar ställning i olika frågor. Enligt min sagesman så har hon genom att söka detaljstyra alla frågor dels blivit svår att göra sig av med, men dels även skaffat sig en stor personlig makt som inte styrelsen kunnat få bukt med.

Att Anne Ramberg har varit politiskt korrekt är väl inte att överdriva. Kanske har hennes uppfattningar påverkat handläggningen av ärendet kopplat till familjen Nujen?

Är det en retorisk fråga och/eller ett skämt?

Anne Ramberg kan nu slå ihop sitt kloka huvud med Lennart Weiss och tillsammans kanske förklara för en gammal jurist följande: Hur bar sig det av familjen Nujen anlitade avregistrerade "byggföretaget" åt när det i sin tur anlitade underentreprenörer? Vitt som svart?
Citera
2018-12-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Är det en retorisk fråga och/eller ett skämt?

Anne Ramberg kan nu slå ihop sitt kloka huvud med Lennart Weiss och tillsammans kanske förklara för en gammal jurist följande: Hur bar sig det av familjen Nujen anlitade avregistrerade "byggföretaget" åt när det i sin tur anlitade underentreprenörer? Vitt som svart?

Har tyvärr inte den detaljkännedomen.
Citera
2018-12-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
"”Se till att privatisera mera, låt vem som helst starta och äga en skola. Profitörer, skattesmitare och djupt religiösa, se till att deras utbildning inte håller samma höga kvalitet som dina barns, strunta i kontroller, uppföljningar och skolplaner.”" lär Özz ha vräkt ur sig under ett framträdande som kritik mot Allianspolitiker och Sverigedemokrater.

Så som Mats Linder i GA skriver...
Citatet är hämtat från Özz krönika i Expressen som publicerades den 31/1 2018, samma dag som uppgiften om betalningarna till Akilov kom fram...

Citat:
ÖZZ NÛJEN
En ny underklass växer fram i Sverige
Publicerad 31 jan 2018 kl 05.52
https://www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/en-ny-underklass-vaxer-fram-i-sverige/
Citera
2018-12-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Har tyvärr inte den detaljkännedomen.

Förlåt, det är jag som skämtar. Anne Ramberg har på sätt och vis varit Advokatsamfundet, det är klart hon påverkat disciplinnämndens beslut i detta ärende. Det är därför jag undrade över påståendet att nämnden varit oenig. Själv tror jag inte det.
Citera
2018-12-12, 15:30
Medlem
Citat:
Förlåt, det är jag som skämtar. Anne Ramberg har på sätt och vis varit Advokatsamfundet, det är klart hon påverkat disciplinnämndens beslut i detta ärende. Det är därför jag undrade över påståendet att nämnden varit oenig. Själv tror jag inte det.

Det sitter väl ett antal jäktade jurister som får ett förslag till beslut med en kortfattad motivering presenterat för sig som har förberetts av ett kansli (som Ramberg styr). Antar att det är som i vilken byråkrati som helst.

Vid eftertanke så finns det ju inte så många framgångssagor med folk från Mellanöstern i det offentliga livet som har uppnåt status som kändisar. De som finns måste sannolikt skyddas och vårdas som de rara plantor de är. Den första var väl Refat el Sayed.
Citera
2018-12-12, 15:59
Medlem
Jag hoppas att det av mina två citat-exempel tydligt har framgått följande:

Özz talar säkert sanning när han litet oförsiktigt berättar att han har kontakt med sin syster advokaten i stort sett dagligen och att hon är familjens klippa, alltså vad som i en maffiafamilj på Sicilien benämns consigliere. Även om Özz Nujen är den som står för pengarna är pappa Mamoste fortfarande familjen Nujens don.

Annars ljugs det hej vilt av alla som försöker skydda Özz Nujen och hans familj från rättvisans långa arm: Lennart Weiss är riktigt underhållande när han påstår att Akilov anlitades som underentreprenör av det byggföretag som familjen anlitat. Men snälla Lennart Weiss - det byggföretaget är ju hämtat från Blocket och är avregistrerat från allt som kan sammankopplas med hederligt arbete! Försök nu förklara för din styrelse hur du tänkt, när du tillsammans med Özz Nujen engagerat SvD i eländet också!
Citera
2018-12-12, 16:13
Medlem
Citat:
Jag hoppas att det av mina två citat-exempel tydligt har framgått följande:

Özz talar säkert sanning när han litet oförsiktigt berättar att han har kontakt med sin syster advokaten i stort sett dagligen och att hon är familjens klippa, alltså vad som i en maffiafamilj på Sicilien benämns consigliere. Även om Özz Nujen är den som står för pengarna är pappa Mamoste fortfarande familjen Nujens don.

Annars ljugs det hej vilt av alla som försöker skydda Özz Nujen och hans familj från rättvisans långa arm: Lennart Weiss är riktigt underhållande när han påstår att Akilov anlitades som underentreprenör av det byggföretag som familjen anlitat. Men snälla Lennart Weiss - det byggföretaget är ju hämtat från Blocket och är avregistrerat från allt som kan sammankopplas med hederligt arbete! Försök nu förklara för din styrelse hur du tänkt, när du tillsammans med Özz Nujen engagerat SvD i eländet också!

Visst är det inte så lite Kafka över det? Med din bakgrund inom juridiken så måste det vara ovanligt att det trots att det presenteras fakta inte vidtas några åtgärder från rättsvårdande myndigheter. Alla som varit i kontakt med skatteverket kan nog intyga att de är ganska så nitiska när de tror sig fått upp ett spår. Jag brukar vanligtvis skylla på att vanligt folk inte orkar hänga på FB och läsa in sig på olika orättvisor, men det här har ju till och med varit uppe på UG på SVT.

Keep up the good work Medianox med flera! Hanteringen av det här är lite av en dealbreaker för mig, om jag helt ska förlora tron på vårt samhälle. Att våra politiker, media och en hel del tjänstemän inte talar sanning pga en blandning av ideologiska och karriärmässiga skäl är ställt bortom all tvivel, men att de har en sån makt över alla myndigheter som berörs i det här ärendet visar onekligen på en rättsröta så djupt rotad att hela byggnaden är rutten. För att städa ut det här krävs att väldigt många får lämna sina skrivbord.
Citera
2018-12-12, 17:05
Medlem
Lennart Weiss är inte litet fräck när han låtsas att familjen inte "uppsåtligen" begått något brott då de råkade anlita svart arbetskraft på Gotland. Och frågan om uppsåt kan visserligen vara avgörande för bedömningen av om ett straffbart brott har begåtts eller ej. Rent teoretiskt kan man ju vara så korkad, att man inte förstår att ett avregistrerat byggföretag är ett olämpligt företag att använda sig av för ett byggnadsprojekt. Och kanske också en domare skulle kunna ha förståelse för detta - om det verkligen handlade om, som Lennart Weiss låter påskina, ombyggnaden av ett kök eller ett badrum. Men det här ärendet handlar ju om en genomgripande ombyggnad under fem år av fyra byggnader med en total "bostadsyta" om 800-900 kvadratmeter! Uppsåtet torde därför vara uppenbart för alla och envar - just på grund av att Özz Nujen som rådgivare varje dag under projektets genomförande har haft tillgång till en företagsekonomiskt utbildad advokat.
Senast redigerad av medianox 2018-12-12 kl. 17:34.
Citera
2018-12-12, 17:53
Medlem
Frammes avatar
Jag har absolut inget att tillföra, men nu kan jag inte vara tyst längre. I det Sverige vi lever i nu, så gläder det mej att se att kämparanda fortfarande finns kvar. All heder och ära till er som fortfarande tror på lagen, otroligt många av oss har gett upp för länge sedan. Det påståendet utvecklar jag inte vidare. Fortsätt och det ger oss andra lite råg i ryggen. Vi som är ärliga och hederliga, dom flesta är ju det, går ju i taket. Det känns för hemskt att utomjordingar pissar på oss, vi som alltid försökt att göra vårt bästa. Heja, och det är många som följer.
Citera
2018-12-12, 18:12
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
- Där fanns en nyckelfråga som vi penetrerade noga. Hade familjen uppsåtligen anlitat svart arbetskraft? Vi kunde konstatera samma sak som framkommer i advokatsamfundets utredning. Familjen (i praktiken svågern som skötte alla kontakter med leverantörerna) anlitade ett byggföretag som i sin tur anlitade Akilov (citat Lennart Weiss, Veidekke).

- Av den av nämnden inhämtade företagsinformationen framgår att /det anlitade byggföretaget avregistrerades för F-skatt den 26 januari 2012 och avregistrerades i momsregistret samt som arbetsgivare den 28 juni 2012 (citat Advokatsamfundets disciplinnämnd).

Och svågern hade, det bedyrade Özz, anlitat byggföretaget tidigare; de kände alltså varandra.

Edit: Weiss vill få det att låta som en enskild händelse.
Senast redigerad av Passepartout 2018-12-12 kl. 18:22.
Citera
2018-12-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Citatet är hämtat från Özz krönika i Expressen som publicerades den 31/1 2018, samma dag som uppgiften om betalningarna till Akilov kom fram...

https://www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/en-ny-underklass-vaxer-fram-i-sverige/

Det är Gotlands-artiklarna med Nüjen från före terrordådet och avslöjandet om den svarta arbetskraften jag minns och söker. Özz N. framträdde och berättade hur Tingsstäde skulle utvecklas och bidra till det gotländska samhället. Det var nog ganska precis när fastigheterna inköpts och lagfarterna registrerats. Alla var väl nöjda med att regionen blivit av med dessa fastigheter och köpet avslutats.

I artiklarna beskrev Özz hur allt skulle bygga om och totalreniveras för det framtida utnyttjandet. Jag kan inte minnas att han talade om att någon del skulle brukas som systerns/familjens/släktens fritidsbostad. Det var kultur för hela slanten.
Citera
2018-12-12, 19:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är Gotlands-artiklarna med Nüjen från före terrordådet och avslöjandet om den svarta arbetskraften jag minns och söker. Özz N. framträdde och berättade hur Tingsstäde skulle utvecklas och bidra till det gotländska samhället. Det var nog ganska precis när fastigheterna inköpts och lagfarterna registrerats. Alla var väl nöjda med att regionen blivit av med dessa fastigheter och köpet avslutats.

I artiklarna beskrev Özz hur allt skulle bygga om och totalreniveras för det framtida utnyttjandet. Jag kan inte minnas att han talade om att någon del skulle brukas som systerns/familjens/släktens fritidsbostad. Det var kultur för hela slanten.
Faktum är att en av fastigheterna, Gazeliegården, köptes av Nujen Media, så teaterplanerna var kanske serösa. Huruvida de var realistiska är en annan sak. Vid renoverandet tycks man dock inte ha gjort någon åtskillnad - vem äger vad och varför -
allting bokförs i samma svarta bok. Här är en artikel om teaterbygget (2017-02-20).

"Özz Nûjen håller för tillfället på att färdigställa en teaterscen i Gazeliegården i Tingstäde. Redan i sommar hoppas han att den första föreställningen kan sättas upp."

https://www.gotland.net/sv/se-gora/arkiv/ozz-nujen-bygger-teaterscen-i-tingstade

Jag måste säga att det är djärvt att låta käften löpa på det här viset i massmedia, när det gäller ett svartbygge. Att företaget behöver PR är begripligt, men vilken blotta han lämnar.

PS. En till, låst. Kan vara samma innehåll. Misstänker en del återanvändning.
https://login.ntm.eu/pren/default.aspx?sn=HG&meter=true&action=completereque st&redirect=https%3a%2f%2fmobil.helagotland.se%2fk ulturnoje%2fkand-komiker-bygger-teaterscen-i-tingstad e-13946120.aspx&callback=https%3a%2f%2fmobil.helagot land.se%2finc%2feprencallback.aspx
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2018-12-12 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in