2018-12-11, 20:17
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är deras propaganda ja. De driver aldrig mot PU utan via pressen . Det här är en "tolkning" än mer fantasifull än bröllopssamtalet som de försökt marknadsföra via media utan framgång i flera år. De har nu valt att använda sig av Jallai. Och kedjan är tunn utan annan substans. Föranleder det oss att bortse från Säpos PM eller från WT-män eller från Knarkspaningens mystiska avbrytande. Nej!

Kegö och Barrling har drivit lite olika spår genom åren. PKK.... involverade i Ebbeaffären osv. De var med och ledde utredningen till haveri redan från start. Båda hade ett ont öga till särskilt PLO och de anlitade ungmoderater att spana frilans mot Palestinier när inte Säpo gav dem utrymme för det.

Jasså nu är det ABU Nidal (Nom de Guerre) men denne hade knappast det modus operandi som vi ser i Palmemordet. Tyvärr så var väl de gunstlingar till Gadaffi snarare än Irak vid denna tid och fullt upptagna med spektakulära terrordåd samt mord på andra Palestinier. Ganska brutala osofistikerade saker. Först senare hamnade denne i knät på Saddam som med all säkerhet också dödade honom. De är ju inte de mest troliga att utföra annat än spektakulära saker som gav dem cred som mer revolutionära än resten av PLO. Dessutom gissar jag att Abu Nidal- Sovjet är spekulationer utan intel. Fantasi utifrån utgångspunkten att Sovjet kan ha känt till mordet i förväg enligt tolkningen. Nä det är nog inte något särskilt hett för en utredare och då får Jallais verk duga.
Alltså min magkänsla när det gäller källa Erik är helt klart att sovjet medvetet läckte. De visste att det fanns en mordkomplott mot op och de visste att deras diplomat var avlyssnad. Var kan kunskapen kommit ifrån? MH klart huvudmisstänkt.
Men som sagt har noll bevis...
Vore intressant att höra din åsikt om fantastiska män med fantastiska uppgifter som jag har nämnt i ett tidigare inlägg, själv finner jag lingärde som den med mest pålitlighet men frågan är om man kan lita på hans uppgifter
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-12-11 kl. 20:20.
Citera
2018-12-11, 20:48
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om Höllinge/Föllinge och Thure N är samma person så kan det finnas en logisk förklaring till att Thure så intensivt drev CP-spåret.

Tydligen är TN född nära Föllinge.

Inga bevis förstås, men värt att notera.

Nu kanske det åtminstone officiellt är tänkbart att TN inte kan kopplas till knarkspaningen i mordkvarteret på mordkvällen. I don't know. Men större under har skett.

Hur ser hans alibi ut?

Får alltid lgwps Bäckström i skallen varje gång TN dyker upp
Citera
2018-12-11, 22:05
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Nej, Ölvebro ville inte kännas vid detta:
"
– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.

Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge”

– vet du vem det är?
Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.
"

Enligt AB-artikel av Robert Laul den 2018-03-02:

Hans Ölvebro: ”Jag var inte ute efter pengar” Känner sig lurad av Uppdrag Granskning

Jag har letat men detta är enda stället där "Hölling/Föllinge" nämns vad jag vet.
Robert Laul intervjuade Thure Nässén den 27-28 feb men jag kan inte finna något där.

En sak som jag inte förstår Vad innebär "Knarkspaning" rent konkret. Sigge C och CP verkar var i full gång med sin verksamhet helt opåverkade av att det pågår "Knarkspaning" är det någon som vet och kan förklara vad det innebär. Finns det vittnesmål från knarket och buset om polisaktiviteten på fredag kvällen? Ledde knarkspaningen till något resultat, grep man någon, gjorde man några beslag under fredag kväll?
Senast redigerad av Lisa-S 2018-12-11 kl. 22:32.
Citera
2018-12-11, 22:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
En sak som jag inte förstår Vad innebär "Knarkspaning" rent konkret. Sigge C och CP verkar var i full gång med sin verksamhet helt opåverkade av att det pågår "Knarkspaning" är det någon som vet och kan förklara vad det innebär. Finns det vittnesmål från knarket och buset om polisaktiviteten på fredag kvällen? Ledde knarkspaningen till något resultat, grep man någon, gjorde man några beslag under fredag kväll?
Enligt Sigges grannar skedde spaningen så öppet att även Sigge borde ha märkt det och ändå hade han narkotika i lägenheten och gömt i hissen.

Normalt brukar man spana för att slå till när man är säker på att hitta narkotika som kan binda misstänkta vid brott.
Citera
2018-12-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det skulle vara intressant att få veta mer om denna knarkspaning och vilka personer som ingick i den.
Avbröts den 22-22,30 eller fortsatte den, stannade någon/några kvar ändå?

"Den februarikvällen 1986 satt nämligen flertalet poliser utplacerade i närheten av Sveavägen där Olof Palme blev skjuten. Polisernas uppgift den kvällen var att spana efter drogaffärer men de ansåg att det inte hände något av intresse och valde därför att avbryta uppdraget fyra timmar tidigare än planerat. Något som dåvarande spaningsledaren Margareta Eklund bekräftar i Palme-dokumentären "Palme, Träsket och mordrättegångarna".

– Vi bröt någonstans vid kvart över tio, halv elva någonting. För det fanns liksom ingenting att titta på, säger Margareta Eklund i programmet.

Poliserna valde alltså att lämna sina positioner strax innan 22-tiden den 28 februari trots att de egentligen skulle stannat till klockan två på natten. Ett misstag som biträdande spaningsledare för Palmeutredningen mellan åren 1988-1990, Ingmar Krusell, inte hade all fakta kring.

– Men de var ju inte där uppe i den hörnan utan hade ju bara spaning ner mot Oxen, säger Ingmar Krusell i programmet.
I programmet så får Krusell förklarat för sig att polisen faktiskt hade haft span ner mot platsen där Olof Palme blev skjuten.

– Vi hade haft sammanträde med Margareta Eklund och hennes kollegor. Det som var känsligt den gången var ju att de hade brutit för tidigt den här fredagkvällen. Så det är ju revolutionerande för hela Palmeutredningen att vi inte hade all fakta, säger Ingmar Krusell i programmet.

Hade poliserna befunnit sig på sina tilltänkta platser under mordnatten hade kanske Olof Palmes mördare kunnat gripas på bar gärning.

I spelaren ovan kan du höra när Margareta Eklund bekräftar att poliserna gick hem för tidigt samt när Ingmar Krusell berättar att viss information om polisernas agerande inte kommit fram till honom. "

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/906678-har-ar-detaljen-som-palmegruppens-spaningsledare-inte-kande-till

Det finns ju tre källor som motsäger tiden. En är Sigges berättelse och de andra två kommer inifrån polisen helt oberoende men likartade. Wall har en källa inom polisen som säger att en bil från Span hämtade upp knarkspanare intill mordplatsen bara minuter innan skotten föll och att de var få väg därifrån när skotten föll men på för långt avstånd för att kunna se något av värde. Den andra är här i tråden den vars kollega varit i området och också sett mordet på avstånd men utan möjlighet att ingripa eller att lämna ytterligare uppgifter. Denne postare sade sig ha tjänstgjort i GVG och ha blivit kontaktad av ett fd befäld där ang olämpligheten att tala om sådant.

Utöver det finns ju uppgifter från en okänd polis om någon oklar spaning i området som lämnas till Dahlsten.

Sammantaget finns det väl anledning att gå till botten med detta och förr eller senare måste det redovisas publikt.
Citera
2018-12-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Så hårda material ger risk för ricochet, som ju faktisk kan vara dödlig. Vi har galler, pelare och annat "kaotiskt" där vadsomhelst kan hända.

Risken att själv bli träffad är nog minimal och om en oskyldiga träffas kanske inte var något denne brydde sig om.
Citera
2018-12-11, 22:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Jag föreställer mig att man samlade en rad olika typer av information om Cedergren med flera. Ju bättre information man har om Cedergrens verksamhet, vanor och umgänge, desto högre sannolikhet att man längre fram kan störa ut verksamheten med att t ex åtala Cedergren. Ännu hellre åtala Cedergrens leverantör.

För att återknyta till mitt senaste inlägg så påstås det i massmedia att Nässéns agenda var en annan än ovanstående: Att befästa och utnyttja sin egen position hos det kriminella klientelet (och även hos sin arbetsgivare antar jag).
Citera
2018-12-11, 23:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
IM tyckte sig se att skotten mot OP sköts snett in i gränden. Visst kan han ha sett fel, men att skjuta upp längs Sveavägen verkar väl ociviliserat av en konspiration.

Jag tror på möjligheten att frontpersonen inte var särskilt kunnig i skytte, inte ens tyckte det var konstigt att Palme inte föll direkt efter första träffen och kanske inte alls var orolig för rikoschetter. Han kan ha varit en grovt kriminell person anlitad via ett flertal mellanled som aldrig skulle kunna leda tillbaka till anstiftarna.

De flesta är väl överens om att det bör ha funnits en backup beredd att avsluta om något gick fel?

Ja, var det en backup så kanske han hade nog att t änka på i ögonblicket.
Annars är ju det värsta man kan göra att skjuta mot ett hörn. Titta man tex på en radarreflektor så består den av små "hörn" eftersom dessa skickar inkommande prylar tillbaka mot avsändaren. Samma med at skjuta mot tunnelbanehörnet, det är sannolikt beroende på kula att då få en ricochet åt ditt håll.
Citera
2018-12-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
På Aftonbladets bild nedan ser man Ekman och Almsäter stå och flina bakom Gösta Söderström och att någon har skottat ett stort kors framför tunnelbanenedgången.

https://2.bp.blogspot.com/-PKSVqwTIVE0/XA_44JRMkuI/AAAAAAAABAI/-l5FGIMYjMwbAwSytFISlQrPk70GPrZXwCLcBGAs/s1600/e7e91c8b-d588-4f0f-8662-0e145649f3e1.jpeg

Inte säker på att det är skottat. Naturliga gångvägar in på Tunnelgatan och mot nedgången
Citera
2018-12-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag tycker IMs vittnesmål är högst otillförlitligt överlag, men skulle detta vara sant så är det inte så konstigt att kulan hittas vid pelaren.

Det kanske är så att man skall utgå från var kulorna hittas snarare än av osäkra vittnesuppgifter när kulorna är ganska uppenbart de rätta?
Citera
2018-12-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Alltså min magkänsla när det gäller källa Erik är helt klart att sovjet medvetet läckte. De visste att det fanns en mordkomplott mot op och de visste att deras diplomat var avlyssnad. Var kan kunskapen kommit ifrån? MH klart huvudmisstänkt.
Men som sagt har noll bevis...
Vore intressant att höra din åsikt om fantastiska män med fantastiska uppgifter som jag har nämnt i ett tidigare inlägg, själv finner jag lingärde som den med mest pålitlighet men frågan är om man kan lita på hans uppgifter

Grundregeln är nog att man bara skall lita på sådant som är bekräftat av oberoende källor. Med tanke på tolkningen av bröllopssamtalet som var överskottsinformation från annan spaning känns det ännu osäkrare när uppgiften bara är hörsägen.
Citera
2018-12-11, 23:12
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns ju tre källor som motsäger tiden. En är Sigges berättelse och de andra två kommer inifrån polisen helt oberoende men likartade. Wall har en källa inom polisen som säger att en bil från Span hämtade upp knarkspanare intill mordplatsen bara minuter innan skotten föll och att de var få väg därifrån när skotten föll men på för långt avstånd för att kunna se något av värde. Den andra är här i tråden den vars kollega varit i området och också sett mordet på avstånd men utan möjlighet att ingripa eller att lämna ytterligare uppgifter. Denne postare sade sig ha tjänstgjort i GVG och ha blivit kontaktad av ett fd befäld där ang olämpligheten att tala om sådant.

Utöver det finns ju uppgifter från en okänd polis om någon oklar spaning i området som lämnas till Dahlsten.

Sammantaget finns det väl anledning att gå till botten med detta och förr eller senare måste det redovisas publikt.

Nog sant, men medierna i usa har en historia om en man som skulle avrätta ett bältdjur men fick istället en ricochet tillbaka som skadade honom svårt (alternativt svärmor beroende på version). Han menar själv att han träffade djuret men det är mer sannolikt att han missade och träffade en sten....men ivf så är ricocheter farliga.

se även:
https://www.dailysabah.com/investigations/2017/08/07/man-kills-himself-with-ricocheted-bullet-while-shooting-at-girlfriend
https://journalstar.com/news/local/911/man-hit-by-bullet-at-indoor-shooting-range/article_d587130b-503a-5e19-9054-5e496d7da2f8.html
http://www.jadweb.org/article.asp?issn=2221-6189;year=2018;volume=7;issue=5;spage=186;epage=19 0;aulast=AbdulAzeez
https://www.foxnews.com/us/california-teen-dies-after-police-shot-at-pit-bull-bullet-ricochets
https://abc7chicago.com/news/police-2-officers-wounded-from-ricocheting-bullet-/1997206/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6243836
https://people.com/crime/san-francisco-pier-shooting-fatal-bullet-was-a-ricochet-defense-attorneys-say/
https://www.quora.com/Can-a-bullet-realistically-ricochet-straight-back-to-you
https://www.cbc.ca/news/canada/thunder-bay/armstrong-weapons-call-1.4683101
https://www.stuff.co.nz/national/crime/92758389/shot-ricochet-off-duck-blamed-for-hunter-losing-an-eye
Senast redigerad av heheho 2018-12-11 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in