Citat:
Ursprungligen postat av
Ifaransriktning
Och barns anpassningsstrategier. Ett barn kan definitivt bli sängliggande och "sjukt" om detta är vad barnet matas med som förväntad sanning av föräldrarna. Dessa två flickor levde också i en oerhört stängd och kontrollerad miljö med små möjligheter till jämförelser med "friska" hem, något som hade kunnat hjälpa dem uttrycka sig kritiskt om sin egen situation när läraren besökte dem. Vilket kanske hade lett till oro och anmälan. Flickorna blev så svikna. Det är ett gigantiskt misslyckande som har skett, från ett samhälle som valde att inte se. Situationen borde ha anmälts. Fler ögon ser mer. Och nej: vi har inte barmhärtighetsmord i det här landet tack och lov. Vi värnar om de svaga. Andra föräldrar, i familjehem eller i det egna nätverket, hade kunnat ta hand om flickorna och gett dem en bra uppväxt utifrån sina förutsättningar. Detta tillät dock inte föräldrarna utan istället valde de att sätta sig till doms över liv och död. Mord kallas sådant.
Men... hur det du det där? Stängt? Kontrollerat? Läraren var där utan föräldrarnas närvaro. De har båda gått i skolan, haft kamrater etc etc innan sjukdom. De kunde mycket väl jämföra. Vad de visste var att de var trötta och sjuka. De flesta barn accepterar det. Ett samhälle som valde att inte se? Vad skulle de sett med de resurser de hade till hands? Vad hade en anmälan lett till: två högfungerande vuxna, två ME-diagnostiserade barn som får lärarhjälp? Två välklädda barn i ett fungerande trevligt hem?
Folk är snabba att döma samhälle och skola. De hade inte sett ett skit. Inte ett dugg.
Nu har i alla fall jag fått mina svar - ni andra kan ju fortsätta tugga. Själv stänger jag ner.