2018-12-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det finns ett fall i USA nyligen där en pappa kvävde sina små barn (förmodligen i sömnen) och den ena flickan (den största) hade kämpat för sitt liv, bitit sig i tungan osv. Så det är ju inte så att man svimmar av efter någon sekund och sedan inte märker något alls som vissa här skriver.
Stryper man blodtillförseln till hjärnan så svimmar man snabbt men inte när man kvävs

Precis, det är skillnad på att strypas och kvävas. Att kvävas är långdraget och kan ge så starka konvulsioner att blånad uppstår. Inte ovanligt vid drunkning till exempel, som många tror är ett fridfullt sätt att dö.
Vid strypning stoppar man blodflödet till hjärnan och blir medvetslös. Kroppen fortsätter dock kämpa.
Så hemskt.
Citera
2018-12-11, 12:37
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
För den som inte är bekant med ME är det svårt att föreställa sig det som hänt. Föräldrarnas gräns var nådd. Två unga flickor, där man troligen fått beskedet att det inte gick att förutsäga om sjukdomen skulle avklinga och där all ork och energi uttömts ledde till barmhärtighetsmord.
Eller också kavlar man upp ärmarna och accepterar situationen. Slumpen delar ut livsöden. En del klarar inte av att hantera sitt öde. Jag är inte emot självmord, ser det som en mänsklig rättighet. Men mord är en helt annan sak. Särskilt på sina egna barn.
Senast redigerad av allegrageller 2018-12-11 kl. 12:42.
Citera
2018-12-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Min son kände OH inom arbetet och han menade att det var det
abslout sista man väntat sig.
Det som förvånar mig lite är att barnen och mamman hade strypning
som dödsorsak.
Att hellre ta en överdos av sömntabletter och lungt somna in hade
mer legat i realitiet till vad detta var för en sorts familj.
Men kanske OH kände osäkerhet inför detta då någon skulle hitta
familjen vid liv så där kan förklaringen ev. vara
Det kan ju också vara så att mamman och barnen hade intagit sömntabletter
innan och sedan somnat och OH avslutar det med att för säkerhets skull
så han var säker på att de var döda innan han själv tog sig av daga på ett säkert sätt.
De flesta i tråden är väldigt upprörda vilket är helt naturligt men därför att
också viktigt att försöka hitta förklaringen till varför detta kunde ske.

Hur som helst - Det är fruktansvärt hemskt det som inträffat. Alla har rätt att
dela med sig av hur de känner och tycker även om vissa tycker en massa
samtidigt som de också tycker att alla andra har fel.

Vid vanliga normala sömntabletter krävs det att man tar 60-70 stycken. Ett hyfsat starkt hjärta klarar mer än så. Dricker man alkohol till så är det större chans att dö. Men risken är att man kräks eftersom magen reagerar på alkohol och sömntabletter. Det är svårt att ta livet av sig. Svårt som fan. Och jag tror att dessa två föräldrar verkligen läst på vad som är mest effektivt. Mamman hade rejält med lugnande i sig, även en av döttrarna hade lugnande i sig. Men troligen mest för att inte vara medvetna om vad som hände. Risken hade varit panik.
Citera
2018-12-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ja, där tycker jag nog att du har rätt. Haken är att ingen av oss har befunnit oss i just deras situation.
Föräldrarnas egen framtidstro, deras personligheter, deras förmåga att söka hjälp och sedan vilket stöd de fick, hur samhället Bjärred uppfattade familjen och vad som skvallrades om dem, allt bidrar naturligtvis.
ME syns inte som exvis ett fysiskt handikapp. Många okunniga uppfattar ME som inbillningssjuka. Det hade familjen i Bjärred också att kämpa mot.

Sluta rosa föräldrarna. Försök inte ens förstå hur de tänkte. Det finns många föräldrar som tyvärr befinner sig i värre situationer.
Citera
2018-12-11, 12:40
Medlem
Tycker det är en aggressiv handling, förtäckt som barmhärtighet. Tror det var mycket dold aggression i familjen där alla började hata varandra för att de inte uppfyllde varandras krav o drömmar.
Citera
2018-12-11, 12:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De hade ju tillgång till det eftersom de själva intagit lugnande.

Det är svårt att ta livet av sig med vanliga "lugnande" läkemedel (benso, antihistaminer eller liknande).

Fast de kunde förstås ändå ha unnat även barnen att ta del av dessa.
Citera
2018-12-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Sjukdomen ME tycks även i en del fall påverka omdömet..... hos en del Barmhärtighet ?
Nja men depression kan definitivt förändra en persons omdöme,
Citera
2018-12-11, 12:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ni som skriver att man inte skall döma föräldrarna - varför inte?

Vilka mord skall man döma och vilka skall man inte döma?

Låt oss ta en man som mördar sin fru för att hon begär skilsmässa som exempel. Utifrån hans (sjuka) tänkande så är det en katastrof att förlora frun, och en katastrof om någon annan "får henne". Gör den insikten i hans resonemang att vi inte skall döma hans handlingar?

Dessa föräldrarna fick inte det liv de önskat för sig och sina döttrar. De kämpade en betydligt kortare tid än många andra med sjuka barn innan de bestämde sig för att ge upp. Varför är det fel att döma? Varför är deras agerande mindre fel än andra mördares?

Jag är helt enig med dig.

En sjukdom som utan behandling - för det finns det ju ingen bra ännu - ändå leder till att 10% av de ME-sjuka barnen blir helt friska igen - leder ju inte till att man ger upp.

10% är ju väldigt bra odds jämfört med andra diagnoser som vid dödliga sjukdomar. En chans av fem möjliga att man skulle dra vinstlotten och att någon av de två döttrarna är den som blir helt frisk igen.

50% av de sjuka blir också bättre över tiden - det innebär statistiskt att minst en tös av de två i familjen sannolikt skulle blivit bättre med tiden. Och detta helt utan någon behandling!
Om forskningen kommer längre kommer siffrorna bli bättre, det kanske kommer vara helt botbart om bara 1-2 år?

Hur i helvete tänker man då om man nu kastar in handuken för sina barn???
Moa hade inte varit sjuk ett år ens!

De må ha planerat det sedan hösten - men mordmetoderna är ju vansinniga! Otroligt grymma!
Varför inte droga ner någon innan den utsätts för strypning/kvävning, som är bland det mest ångestframkallande och plågsamma man kan använda?
Det är inte utan orsak att det används vid tortyr med plastpåse över huvudet mm.

Vid hängning med högre fall, knäcks nacken och vederbörande avlider direkt. Vid stryphängning stryps blodflödet och vederbörande blir medvetslös fort. Vid kvävning tar det ibland ett par minuter av fullkomligt dödsångest. Om någon stryps av någon annans händer kan det också ta tid med stor ångest.

Det går säker att se på klösmärken och likande på vem som utförde det. Borde finnas tydliga märken. Sannolikt finns det också fingeravtryck. Men det kan inte varit en sund hjärna som handgripligen kväver/stryper sina barn! Hur kan man!??

Dessa föräldrar förtjänade inte sina barn!
Stackars töser att ha haft sådan enorm otur i föräldrarlotteriet.
Må barnen vila i frid och föräldrarna där de förtjänar. Förb..ande idioter till barnamördare!
Citera
2018-12-11, 12:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja men depression kan definitivt förändra en persons omdöme,

Sant. Dock slår depression oftast mot det egna subjektet. Typ "världen blir en bättre plats utan mig".

Fallet kommer alltid att förbrylla. Det går ju knappt att hitta något liknande fall i litteraturen där mamma och pappa är överens om att utplåna hela familjen.
Citera
2018-12-11, 12:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Mycket störande i föräldrarnas självmord att inte kvinnan kunde ta sitt egna liv, utan blev "hjälpt". Jag har fortsatt mina tvivel..
Citera
2018-12-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är svårt att ta livet av sig med vanliga "lugnande" läkemedel (benso, antihistaminer eller liknande).

Fast de kunde förstås ändå ha unnat även barnen att ta del av dessa.
De "unnade" ett av barnen. En av flickorna hade lugnande i sig, den andra inte. Anledningen kan man bara spekulera i. Den först mördade flickan hade nog inte det i sig, då hon överrumplades av dådet. Flicka nr 2 behövde nog sövas lite mer än den vanliga naturliga sömnen (jag tror detta skedde på natten) eftersom hon kanske annars skulle vakna av syrrans skrik om hon vaknade.
Citera
2018-12-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Sluta rosa föräldrarna. Försök inte ens förstå hur de tänkte. Det finns många föräldrar som tyvärr befinner sig i värre situationer.
Jag rosar inte föräldrarna. Försöker snarast sätta mig in i deras situation utifrån mina egna erfarenheter. Försöker liksom du och alla andra i tråden förstå hur det kunde gå på detta vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in