2018-12-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack. Jag tänker, att om du fick hjälp av en bra läkare, så borde det ha varit möjligt för Bjärred-paret att hitta en sådan också. De var ju resursstarka, visste hur samhället fungerade, hade pengar och nätverk. Det hade varit lättare att förstå om ett par som saknat allt detta, hade gett upp.
Dessa föräldrar hade troligen HELT andra krav på en dräglig tillvaro, än vad vi andra har. Dessa krav uppfylldes inte med två sjuka barn - därför var livet meningslöst. Fy fan. De flesta av oss hade dedicerat våra liv till att se till att BARNENS liv blev drägliga. Icke dessa föräldrar. Deras liv var inte värda att leva pga barnen. Som var sjuka.
Citera
2018-12-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Var kan man läsa om senaste pressträffen? Är det klarlagt att alla utom OH blev strypta/kvävda? Låter så brutalt.
Ja, det är klarlagt. Vilket innebär att OH var den som sist avled medelst hängning.
Citera
2018-12-11, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det är klarlagt. Vilket innebär att OH var den som sist avled medelst hängning.
Var kan man läsa mer om det?
Citera
2018-12-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Var kan man läsa mer om det?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred
Citera
2018-12-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catpeople
Jag tror det handlar mer om föräldrarna än barnen. Föräldrarna orkar inte mer, de inbillar sig en framtid där döttrarna är så sjuka att livskvalitén är på noll. De vill inte leva vidare med vetskapen om att deras döttrar kanske blir sjukare och sjukare (hur såg prognosen ut egentligen?). De ser uppenbarligen bara en enda framtid och den är att barnen inte kommer ha ett bra liv (vad nu deras syn på ett bra liv är). Så istället för att låta framtiden visa eller låta sina barn välja, så väljer föräldrarna döden för det är den enklaste utvägen. Föräldrarna är utmattade och orkar inte mer så de väljer att döda sina barn som inte haft något som helst val eller talan i det hela. Någonstans på vägen måste det hänt någonting? Man bestämmer inte bara en dag att man ska ha ihjäl sina barn på grund av att barnen är sjuka. Inte om man är frisk psykiskt.
Det hela handlade nog som du säger mer om hur föräldrarna mätte sin livskvalité . Blev inte det liv dom tänkt sig, visst var dom säkert slut o utmattade men barnens sjukdomar blev nog ett hinder för deras egna karriär och framgångsrika liv. Att få avstå från det blev nog i deras ögon inget värt🙁
Citera
2018-12-11, 12:19
Medlem
Grotiuss avatar
Kan man säga att det handlar om en medelklassdröm som sprack?
Citera
2018-12-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred
Tack! Skönt att få slut på vissa spekulationer iaf.
Citera
2018-12-11, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. ME kan, åtminstone sekundärt, leda till döden. Jag hade en patient (som senae dignostiserades med ME) vilken vi var tvungna att sondmata eftersom hon låg i sängen hela dygnet och slutade äta.

Denna patient hade också en syster som diagnostiserats med ME.

EDIT: Tidningsartikel om en patient med ME: https://www.expressen.se/gt/lexgt/me-sjuka-susanne-kallades-lat-av-lakarna/

Usch då. Men det stadiet kan ju inte Moa och Agnes ha varit i ännu, så fort kan det inte ha gått sedan de senaste observationerna från utomstående, då de definitivt inte var så sjuka. Enligt en person här i tråden som haft ME så har hon blivit bättre, så det kan inte heller vara så att det är ett tvingande förlopp som man VET inte går att stoppa, eller? Som ALS eller MS, där man mer hade kunnat förstå att föräldrarna gjorde slut på det - eftersom det ändå inte funnits någon bot, utan bara kunde bli hemskare och hemskare.
Citera
2018-12-11, 12:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Snacka om att överdramatisera och förvränga vad jag skriver. Många har målat upp ett skräckfilm scenario om hur de blev mördade. Då säger jag det självklara: att de förmodligen älskade sina barn. Och gjorde de det så använde de nog så lite lidande som var möjligt. Det betyder inte att jag tycker om det.

Fast en jurist har nog sådana kunskaper och kontakter, att han kunnat få tag i ett skjutvapen...
Citera
2018-12-11, 12:22
Medlem
Var är familjen från? Var de etniskt svenska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack. Jag tänker, att om du fick hjälp av en bra läkare, så borde det ha varit möjligt för Bjärred-paret att hitta en sådan också. De var ju resursstarka, visste hur samhället fungerade, hade pengar och nätverk. Det hade varit lättare att förstå om ett par som saknat allt detta, hade gett upp.
Ja, där tycker jag nog att du har rätt. Haken är att ingen av oss har befunnit oss i just deras situation.
Föräldrarnas egen framtidstro, deras personligheter, deras förmåga att söka hjälp och sedan vilket stöd de fick, hur samhället Bjärred uppfattade familjen och vad som skvallrades om dem, allt bidrar naturligtvis.
ME syns inte som exvis ett fysiskt handikapp. Många okunniga uppfattar ME som inbillningssjuka. Det hade familjen i Bjärred också att kämpa mot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Det var ju inte heller ett plötsligt infall utan föreföll överlagt. Det känns som att det rör sig om två föräldrar som båda varit djupt deprimerade och avtrubbade och eggat på varandra. Någon annan typ av störning, tillfällig eller underliggande, känns inte orimlig med tanke på tillvägagångssättet och motivet.

Polisen sa dock att inget har hittats som tyder på psykisk sjukdom.
Båda föräldrarna var väl i arbete t ex. Kliniskt deprimerade tror jag inte att de var.
Att de orkar genomföra det tyder väl snarare på motsatsen.
Det måste krävas en enorm mängd energi och motivation för att strypa sina 3 närmast anhöriga.
Hade föräldrarna bara tagit sina egna liv hade det varit en annan sak.
Förloppet tyder väl snarare på någon slags överdriven narcissism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in