Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
OK, jag är inte insatt i ME, kan du som är det mer i detalj förklara, på vilket sätt det innebär ett så outhärdligt lidande för både de drabbade och deras anhöriga, i detta fall föräldrarna? Hur ser prognosen ut? Leder det till döden hur-eller-hur, och i så fall hur fort efter insjuknandet? Och snälla mods, det här ÄR on Topic nu, det är till och med crucial!!!
ME kan drabba vem som helst, när som helst. Orsakerna kan vara många (i mitt fall en svårupptäckt kronisk borrelia). Kroppen lägger av. I mitt fall går jag från stark, energisk, hälsoinriktad och aktiv vuxen till total trötthet, sängliggande, följt av depression och misströstan: kommer jag nånsin att bli bra igen?
Värk i kroppen, influensaliknande besvär som kommer och går, ingen ork att göra det enklaste.
Jag fick hjälp av en enveten, duktig läkare med insikter i ME och idag är jag OK. Kan inte göra allt jag gjorde tidigare, har fått lära mig att sätta gränser.
Att ens två unga döttrar får ME måste ha varit fullständigt mardrömslikt. Samtidigt har de förmodligen försökt hålla en fasad utåt. Människor som inte känner till ME tror att det handlar om inbillningssjukdom o dyl. INGET KUNDE VARA MER FEL. Låt oss inte döma föräldrarna i Bjärred. INGEN AV OSS HAR GÅTT I DERAS SKOR.