2018-12-09, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lol, och dessutom skriva att det borde tas ett gemensamt krafttag att "tysta" dem... och istället sprida ett gospel om att man kan vara tacksam fast man mår fördjävligt.

Ja, det är så aningslöst och okunnigt om hur människan fungerar så att man häpnar.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-09 kl. 19:32.
Citera
2018-12-09, 19:32
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det är tråkigt att du sprider felaktigheter om självmord som forskningen för länge sedan begravt och som suicidpreventiva organisationer numera försöker få människor att förstå.

Att tala om självmord innebär inte att man ”sätter griller i huvudet” på människor. Däremot kan det få till följd att slumrande självmordstankar kommer upp till ytan, vilket kan vara bra. När tankarna blir medvetna, blir vi nämligen också medvetna om att vi behöver söka hjälp.

Bättre att läsa på och uppdatera sina kunskaper än att fortsätta att sprida myter:
https://www.suicidezero.se/fakta-rad/myter-om-sjalvmord

Jag tolkar suicidezero som att det inte ökar antalet självmord om man talar rent generellt om självmord, till exempel som de gör för att öka medvetenheten och arbeta med suicidprevention. Det är säkert på det stora hela korrekt.

Det finns dock omfattande forskning som talar för att självmord smittar. Jag tyckte den här artikeln, även om den är populärvetenskaplig, var väl underbyggd.

https://abcnews.go.com/Health/suicide-contagion/story?id=55751220
Citera
2018-12-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Domedagsreportage om hur någon ME-sjuk kvinna hade ett förfärligt liv handlade inte bara om de två kvinnorna som suiciderade. Det fanns flera personer med ME där det publicerades ”helvetesbilder” under hösten 2017. Någon vars man inte tilläts åka bort och som inte accepterade att hemtjänsten städade eller lagade maten - allt skulle maken göra, hon hade likt en spindel satt ett nät runt sin makes liv.

Hur skulle en förälder till en dotter som just fått en sådan diagnos tänka? Själv en make?
Man kanske gör sig en bild av att den här sjukdomen kommer förstöra livet även för andra inte bara den sjuka?
Tja - vet mycket väl hur en sådan förälder tänker! Och vet att sjukdomen även påverkar de anhöriga. Men hur ska förändringen någonsin komma till skott om det inte får beskrivas hur sjukdomen är?? Tror inte att tystnad för något framåt.
Citera
2018-12-09, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tolkar suicidezero som att det inte ökar antalet självmord om man talar rent generellt om självmord, till exempel som de gör för att öka medvetenheten och arbeta med suicidprevention. Det är säkert på det stora hela korrekt.

Det finns dock omfattande forskning som talar för att självmord smittar. Jag tyckte den här artikeln, även om den är populärvetenskaplig, var väl underbyggd.

Om du vill fördjupa dig på området utanför skvallerblaskornas och poppsykologins område kan du ta del av Minds kunskap på området.
https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/om-sjalvmord/for-journalister/
Där kan du se att läget inte är så klart som du först stipulerade.

Oavsett vilket får man ju säga att föreliggande fall inte primärt är ett suicid utan ett mord. Huruvida information om sjukdomar och dess konsekvenser, berättelser om självmord påverkar människor att mörda eller avhålla sig från att mörda, finns inte att återfinna i dina poptexter eller mina vetenskapliga länkar. Att två föräldrar som gemensamt dödat sina barn begår självmord, torde dock vara vanligare än i normalpopulationen.
Citera
2018-12-09, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ja fast det att självmord smittar relaterar man väl ofta till att det ofta synes som att det i en släkt eller familjesida ser ut att förekomma flera självmord? Kanske inte så konstigt, det är nog lätt hänt att börja klandra sig själv eller någon annan om vad man borde sett eller inte. Självmördaren får ju också etiketten "psykiskt sjuk" och "mådde dåligt" vilket kanske är problematiskt ifall de efterlevande på god grund faktiskt känner ilska mot sin självmördande närstående, för att de inte lät dem försöka hjälpa.

Men en annan orsak kan vara att någon som redan är inne på tankar om självmord kan så att säga "inspireras". I samband med familicidfall i Damnark så skrev en psykiatriker just om detta som en av orsakerna till att det blir "tyst" i media (där något som skrivits om innan i ett inledningsskede när man i förstone utredde det som mord).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-09 kl. 20:14.
Citera
2018-12-09, 19:58
Medlem
Citat:

Finns det någon forskning om smittande självmord med anledning av sjukdom.

Människor som tar sitt liv för att sjukdomar beskrivs som svårare än vad dom är — eller människor som tar sitt liv för att sjukdomar beskrivs svårare än man själv upplever sin sjukdom.

Människor som tar sitt liv i ”förebyggande syfte” för att någon har överdrivit symptomen?

Det vore intressant om det fanns något i den omfattande forskningen om ”preventivt suicid”.
Citera
2018-12-09, 20:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Först och främst vill jag ge dig en eloge för din snabba utveckling i det svenska språket. Från massor av meningsbyggnadsfel och felstavningar till perfekt svenska inom loppet av några timmar. Snyggt jobbat!
Sen måste jag också uttrycka min beundran för att du plötsligt uppvisar så mycket kunskap i medicin. Det är väl egentligen bara du och Solglittret som innehar denna expertis. Du vet hen som brukar berömma dig för dina inlägg.

Men nu till det som jag ville fråga om. Jag har sett att du på senare tid börjat skriva om fallet som en ensam mördare. Du har dessutom uttryckt att man inte ska skylla på den stackars sjukvården. Intressant tycker jag. Skulle du vilja utveckla dessa tankar lite och berätta hur du kommit fram till dem.
- velat hade jag gärna det -
Klicka på länken; Fogelram har lagt ut ett citat, vilket man brukar göra när man länkar till en artikel.

Mobbning av skribenter är otillåten och kan anmälas. Många barn är drabbade av dyslexi, ingen funktionsnedsättning du själv väljer och den följer ofta med hela livet. Ej heller väljer någon att drabbas av ME eller annat fysiskt och långvarigt sjukdomstillstånd.
Citera
2018-12-09, 20:12
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finns det någon forskning om smittande självmord med anledning av sjukdom.

Människor som tar sitt liv för att sjukdomar beskrivs som svårare än vad dom är — eller människor som tar sitt liv för att sjukdomar beskrivs svårare än man själv upplever sin sjukdom.

Människor som tar sitt liv i ”förebyggande syfte” för att någon har överdrivit symptomen?

Det vore intressant om det fanns något i den omfattande forskningen om ”preventivt suicid”.

Det finns ganska mycket forskning kring eutanasi vilket ju är en slags preventivt suicid. Jag läste nyligen intressanta siffror från Kanada där eutanasi nyligen blivit tillåtet för vuxna (sedan några år tror jag) och där man bland annat gjort enkätundersökningar för att ta reda på vilka attityder vårdgivare möter/har angående eutanasi för minderåriga. Det visade sig att betydligt fler föräldrar än barn tagit upp frågan om eutanasi (för barnen) med vårdgivarna. Både som allmän fundering och direkt begäran.

En del av dem är såklart föräldrar till mycket unga barn med låga överlevnadsodds, men även till äldre "ej kompetenta" barn (alltså barn som är långt ifrån myndighetsåldern, typiskt kanske Moa men inte Agnes).

Självmord är liksom incest ett tabu i praktiken i alla kulturer. Hade det funnits en absolut motvilja mot att begå självmord hade såklart inget sådant tabu behövts. Om man signalerar till exempel från samhälleligt håll att självmord kan vara accepterat under vissa omständigheter är det ganska naturligt att fler (om än få) kommer att överväga självmord.

Sedan betyder förstås inte det att någon annan människa är direkt ansvarig för vad Oskar och Hanna gjorde. Det är väl mer ett konstaterande att deras redan förvrängda tankar kan ha påverkats av information de fick sig till livs.
Citera
2018-12-09, 20:16
Medlem
Citat:
Det finns ganska mycket forskning kring eutanasi vilket ju är en slags preventivt suicid. Jag läste nyligen intressanta siffror från Kanada där eutanasi nyligen blivit tillåtet för vuxna (sedan några år tror jag) och där man bland annat gjort enkätundersökningar för att ta reda på vilka attityder vårdgivare möter/har angående eutanasi för minderåriga. Det visade sig att betydligt fler föräldrar än barn tagit upp frågan om eutanasi (för barnen) med vårdgivarna. Både som allmän fundering och direkt begäran.

En del av dem är såklart föräldrar till mycket unga barn med låga överlevnadsodds, men även till äldre "ej kompetenta" barn (alltså barn som är långt ifrån myndighetsåldern, typiskt kanske Moa men inte Agnes).

Självmord är liksom incest ett tabu i praktiken i alla kulturer. Hade det funnits en absolut motvilja mot att begå självmord hade såklart inget sådant tabu behövts. Om man signalerar till exempel från samhälleligt håll att självmord kan vara accepterat under vissa omständigheter är det ganska naturligt att fler (om än få) kommer att överväga självmord.

Sedan betyder förstås inte det att någon annan människa är direkt ansvarig för vad Oskar och Hanna gjorde. Det är väl mer ett konstaterande att deras redan förvrängda tankar kan ha påverkats av information de fick sig till livs.

Det är intressant, vi tar för givet att händelsen i Bjärred är unik. Men uppenbarligen finns det liknande tankar även hos andra föräldrar. Undrar om det kan finnas fler fall som aldrig blivit offentliga? Det kan ju finnas ett mörkertal.
Citera
2018-12-09, 20:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är intressant, vi tar för givet att händelsen i Bjärred är unik. Men uppenbarligen finns det liknande tankar även hos andra föräldrar. Undrar om det kan finnas fler fall som aldrig blivit offentliga? Det kan ju finnas ett mörkertal.

Ja här valde ju föräldrarna att ändå låta orsaken till dödsfallen bli känd (för polis åtminstone). I andra fall kanske man vickat omkull adventsljusstaken?
Citera
2018-12-09, 20:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack för länken. Jag tycker det räcker med att polisen och anhöriga vet vilken "svåra sjukdom" det gäller särskilt med tanke på den rätt de döda och framför allt de döda barnen har rätt att kräva respekt för.

Det är en familjetragedi.

Finns inget Allmänt intresse/rätt att veta som är större än att respektera de döda och hoppas att de fått frid tillsammans. Hela Familjen och att deras anhöriga kan få sörja i frid.

Alla tankar går till Familjen och de Anhöriga! Styrka till dem i det Ofattbara.

Jag håller med dej. Vi här behöver inte veta några detaljer. Det räcker med att de som behöver det får det.
Citera
2018-12-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja här valde ju föräldrarna att ändå låta orsaken till dödsfallen bli känd (för polis åtminstone). I andra fall kanske man vickat omkull adventsljusstaken?

......eller mött långtradaren på fel sida av vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in