2018-12-08, 17:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anita.Nilsdotter
Vilket skitsnack och rentav dumt förtal. Angående den journalist han angreps av tidigare i år - den Horace berättar om i Schulmans podd nyligen - så förföljdes han på ett sätt han upplevde som störande, och sa ifrån. Begripligt.
Attacken finns filmad och tillgänglig på nätet. Journalisten gjorde bara sitt jobb, det fanns ingen anledning för Horre att knuffa denna kvinna in i väggen där han ångade fram. Känner han sig förföljd av att en journalist sträcker fram en mikrofon lider han nog av förföljelsemani. Kvinnan verkade inte ens särskilt påflugen, av klippet att döma. Tvärtom var det Horre som kom ångandes med dunder och brak.

Stackars Horre, nog verkar han må lite illa och känna sig förföljd av pöbeln. För det var väl det som var problemet, att det inte var en fin hovdam som stod där och neg för honom där han marcherade fram på den tänkta röda mattan, utan en murvel i täckjacka, en kreti och pleti, en pöbelråtta. Sånt som han inte kan annat än utstråla upphöjd förakt för och knuffa åt sidan som vore det ett tingest, inte en människa. Horres värld är nämligen mycket, mycket liten.

Men, han tycks ha hittat bot på detta. Hans störda och föraktfulla beteende krymper naturligtvis den hängivna skaran kring honom, men genom att spä på ytterligare med förakt för pöbel och feminister så garanterar han sig i alla fall en rejäl dos uppmärksamhet, så känner han sig något mindre ensam. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Hellre ökänd än okänd.

Den känsla som framför allt karakteriserar honom är förakt. Sen upplever han förföljelse från de han föraktar. Och så knuffar han beskedliga kvinnor i väggen. Allt makes sense.

Han sa för övrigt inte ett ord. Han använde nävarna istället. Som det anstår en ledamot i Svenska akademien ... för språket, vad ska man med det till?
Senast redigerad av outoftheblue 2018-12-08 kl. 18:04.
Citera
2018-12-08, 17:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
I en mer politisk korrekt värld Sverige idag består i, i en fåraliknande ström att följa, är inte en mer intellektuell och alternativ man som Horace välkommen i. Dräneringen och stenkastningen mot ett alternativt synsätt, eller om du så vill, ett annat resonemangbetonat sätt att se den, är numera ej accepterat. En påhejad hysterisk värdegrund kan idag jämföras med 70-talets mossiga grupperingar flumproggare vi numera skrattar åt. Identitetsvärdegrundfeminizterna har samma öde att möta. Intellekt vs. Känsloporr. Horace kommer bestå.
Det är ingens plikt att beundra honom. Kan han inte lägga fram sina fragment på ett sätt som fängslar så bör du nog inte skylla på publiken. Eller är du någon slags kulturkommunist där en ledamot i Akademien bestämmer vad folk ska beundra och konsumera? Jag tror inte problemet är att folk är korkade, utan att många helt enkelt inte finner något större djup i hans idéer. Då väljer man hellre någon annan författare. Han är ju inte direkt någon nobelpriskandidat för sina aforismer! Eller har någon haft den usla smaken att nominera honom? Är han högre stående än de som han är med att utse till nobelpristagare? Om jag hellre läser nobelpristagare än patetiska Horre-fragment, är jag då en fårskalle, tycker du?

Han är så djävla grandios att han tror att om man inte lyssnar på honom så föredrar man ... ja gud vet vad. Jag har svårt att hitta något lägre stående än hans penetrerande s.k. insikter.
Citera
2018-12-08, 18:15
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
I en mer politisk korrekt värld Sverige idag består i, i en fåraliknande ström att följa, är inte en mer intellektuell och alternativ man som Horace välkommen i. Dräneringen och stenkastningen mot ett alternativt synsätt, eller om du så vill, ett annat resonemangbetonat sätt att se den, är numera ej accepterat. En påhejad hysterisk värdegrund kan idag jämföras med 70-talets mossiga grupperingar flumproggare vi numera skrattar åt. Identitetsvärdegrundfeminizterna har samma öde att möta. Intellekt vs. Känsloporr. Horace kommer bestå.

Jag håller med dig i princip men Horace är knappast den renässansman som representerar ditt ideal. En falsk intellektuell som snarare påminner om Machiavelli än Platon.

Absolut habil som skribent men utan att lämna några som helst avtryck i historien. Hans skrivande har inte kvalificerat honom som akademimedlem utan det handlar naturligtvis att han varit en "kulturman" i både ordets bästa och sämsta betydelse i trettio år.

Intressant är dock att en sådan vindflöjel nu ter sig helt aningslös för samtiden. Men väl bekomme säger jag, även opportunister behöver sin dag inför galgen.
Citera
2018-12-08, 18:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Attacken finns filmad och tillgänglig på nätet. Journalisten gjorde bara sitt jobb, det fanns ingen anledning för Horre att knuffa denna kvinna in i väggen där han ångade fram. Känner han sig förföljd av att en journalist sträcker fram en mikrofon lider han nog av förföljelsemani. Kvinnan verkade inte ens särskilt påflugen, av klippet att döma. Tvärtom var det Horre som kom ångandes med dunder och brak.

Stackars Horre, nog verkar han må lite illa och känna sig förföljd av pöbeln. För det var väl det som var problemet, att det inte var en fin hovdam som stod där och neg för honom där han marcherade fram på den tänkta röda mattan, utan en murvel i täckjacka, en kreti och pleti, en pöbelråtta. Sånt som han inte kan annat än utstråla upphöjd förakt för och knuffa åt sidan som vore det ett tingest, inte en människa. Horres värld är nämligen mycket, mycket liten.
Nja, jag har sett klippet och det går inte att se vad dom egentligen hände. Tycker att det inte går att verkligen se att Horace knuffar kvinnan in i väggen.
Kan du länka klippet så att alla kan se?
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag håller med dig i princip men Horace är knappast den renässansman som representerar ditt ideal. En falsk intellektuell som snarare påminner om Machiavelli än Platon.

Absolut habil som skribent men utan att lämna några som helst avtryck i historien. Hans skrivande har inte kvalificerat honom som akademimedlem utan det handlar naturligtvis att han varit en "kulturman" i både ordets bästa och sämsta betydelse i trettio år.

Intressant är dock att en sådan vindflöjel nu ter sig helt aningslös för samtiden. Men väl bekomme säger jag, även opportunister behöver sin dag inför galgen.
Amen!
Citera
2018-12-08, 20:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nja, jag har sett klippet och det går inte att se vad dom egentligen hände. Tycker att det inte går att verkligen se att Horace knuffar kvinnan in i väggen.
Kan du länka klippet så att alla kan se?
https://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3D4sqnX3R2JjU&ved=2ahUKEwi2vPuO_JDfAhUws qQKHei4CbgQwqsBMAJ6BAgLEAU&usg=AOvVaw14QTLrSlrXwEH y3JaSHKSA

OK, jag håller med om att det inte syns särskilt tydligt men att det verkar finnas vittnesuppgifter om det. Jämför man med KL som anlände strax innan så verkar det ha gått lugnare till, hon till och med log mot folk innan hon gick in i huset. Jag tycker inte heller reportern verkar särskilt otrevlig i sitt sätt, och hon verkar helt klart fått akta sig och trycka sig mot väggen när han passerade, så det är helt konsistent med uppgiften att hon knuffades när mannen i lila mössa och gul halsduk skymmde sikten för kameran. (Jämför hur hon står ögonblicket innan han passerar och ögonblicket efter, dvs så fort hon blir synlig igen.)

Det minsta man kan säga är väl att han hade kunnat hantera det bättre, men att vara lite ful i mun och i sitt sätt kan ju även ha varit en medveten maktdemonstration, i vilket fall han lyckades utmärkt. Alla ska veta att han skiter i vad andra tycker, så länge det inte är Danius som tycker att Frostenson ska ut, eller att paret FrostensonArnault ska ombedas redovisa vilka favörer han, HE, har öst över dem. Då tar det hus i helvete, och då blir reportrar i blå täckjacka fienden.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-12-08 kl. 20:59.
Citera
2018-12-08, 22:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
https://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3D4sqnX3R2JjU&ved=2ahUKEwi2vPuO_JDfAhUws qQKHei4CbgQwqsBMAJ6BAgLEAU&usg=AOvVaw14QTLrSlrXwEH y3JaSHKSA

OK, jag håller med om att det inte syns särskilt tydligt men att det verkar finnas vittnesuppgifter om det. Jämför man med KL som anlände strax innan så verkar det ha gått lugnare till, hon till och med log mot folk innan hon gick in i huset. Jag tycker inte heller reportern verkar särskilt otrevlig i sitt sätt, och hon verkar helt klart fått akta sig och trycka sig mot väggen när han passerade, så det är helt konsistent med uppgiften att hon knuffades när mannen i lila mössa och gul halsduk skymmde sikten för kameran. (Jämför hur hon står ögonblicket innan han passerar och ögonblicket efter, dvs så fort hon blir synlig igen.)

Det minsta man kan säga är väl att han hade kunnat hantera det bättre, men att vara lite ful i mun och i sitt sätt kan ju även ha varit en medveten maktdemonstration, i vilket fall han lyckades utmärkt. Alla ska veta att han skiter i vad andra tycker, så länge det inte är Danius som tycker att Frostenson ska ut, eller att paret FrostensonArnault ska ombedas redovisa vilka favörer han, HE, har öst över dem. Då tar det hus i helvete, och då blir reportrar i blå täckjacka fienden.
Tack för länken!
Jag ser inte det bryska, men eftersom det verkar finnas vittnesuppgifter så får man väl ändå utgå från att de talar sanning Det låter inte otroligt att HE skulle betett sig illa mot reportern, med tanke på allt fult han sagt det senaste året.
Citera
2018-12-08, 23:19
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Kan du utveckla? Har fått för mig att gubben sedan typ ett halvt sekel bedrivit ett litterärt åtagande på akademisk nivå. Har det ingenting att göra med var han befinner sig idag rent ekonomiskt, eller gällande hans "makt"? Vilka belägg talar för att Engdahl beundras för sin maktposition snarare än hans litteratur? Låter som en subjektiv och vimsig åsikt bara. Men är faktiskt nyfiken, om du är kunnig, för har bara varit i kontakt med honom genom två av hans böcker och kanske ett vagt intresse för doktorsavhandlingen inom romantik.. Jo och hans kommentarer om Mare Kandre, i något program. Liknade henne vid Kafka om jag minns rätt.

Vad jag efterfrågar just nu är väl mer beteendepsykologiskt dock.

Så du tror på allvar att han skulle dra in 2 mille per år på sin bokförsäljning? Tjena! Att hans makt är baserad på folks respekt av honom som kritiker? Vilken filterbubbla har du kommit ut ifrån? Inte ens Södertörns litteraturprofessorers Facebook grupp är så banal i sin omvärlsanalys.
Citera
2018-12-09, 19:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Vilken glimt i ögat har Horace?

Horace Engdahl är både skärpt, och begåvad med en ironisk ådra som få svenska författare besitter. Han har dessutom ett ovanligt cilkurage för att vara så pass känd, och det är väl endast han som genomskådat bluffen med våldtäktsanklagelserna mot JC Arnault.

När man ser honom på krogen, så är det alltid han som drar dom roligaste andekdoterna. Han får dock mycket svensk avundsjuka på sig.
Citera
2018-12-09, 19:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Horace Engdahl är både skärpt, och begåvad med en ironisk ådra som få svenska författare besitter. Han har dessutom ett ovanligt cilkurage för att vara så pass känd, och det är väl endast han som genomskådat bluffen med våldtäktsanklagelserna mot JC Arnault.

När man ser honom på krogen, så är det alltid han som drar dom roligaste andekdoterna. Han får dock mycket svensk avundsjuka på sig.
Åh, han är skärpt? 200 000 svenskar är skärpta nog att platsa i Mensa, och i de kungliga akademierna formligen kryllar det av skärpta individer. Men just Horre ska vi se upp till och tillbe bara för att han råkar vara skärpt? Då hittar jag hellre andra idoler. De roligaste anekdoterna, säger du? Varför blir han inte ståuppkomiker då! Släng dig i väggen, Seinfeld, här kommer Horre! Det enda som är speciellt med honom är det namn hans föräldrar gav honom. Tänk om han hetat Anders Svensson. Då skulle inte en djävel ha brytt sig. "Jag såg Anders på krogen igår. Han satt och drog en vits." "Jaha."
Citera
2018-12-09, 20:04
Medlem
DoktorNos avatar
Ska bli intressant att se om någon journalist vågar gräva i Horace Engdahls "skumraskaffärer", eller vad man nu ska kalla hans miljonrullning av pengar som Leif GW Persson skrev om i Expressen: https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/som-bast-ar-horace-engdahl-en-begavad-kasor-med-hog-svansforing/

Lite av det som LGWP nämner i sin krönika:

Citat:
Under sina 21 år vid Akademien har han lyft cirka tjugo miljoner i form av pension, lön och andra arbetsersättningar. Utöver detta ytterligare några miljoner i bidrag till representation, resor, hotell och lägenheter utomlands samt sin egen hyra...

...Horace Engdahl har på detta vis kunnat leva ett liv långt över sitt eget arbete och sin ekonomiska förmåga. Skulle han ha levt på samma sätt genom sitt eget författarskap skulle han ha svultit ihjäl inom en månad.

Har Horace Engdahl utnyttjat sin ställning för egen och andras ekonomiska vinning?
Citera
2018-12-09, 20:44
Medlem
En skärpt kille som inte böjer sig för PK. En av få sanningssägare i Sverige.

Akademin (och han) är tyvärr dödsdömd eftersom politikerna hatar hela konstruktionen. Naturligtvis är det sossar och miljöpartister som ska utse nobelpristagare! Allt annat är Rasism!
Citera
2018-12-10, 18:45
Medlem
Horace sitter i varje fall inte vid honnörsbordet i kvällens Nobelfest vilket däremot Sara Danius gör. Det tycker jag är jättebra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in