2018-12-09, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torsdagen den 23 september 1971 blir en yngling född 1955 ihjälskjuten.

Han blev ihjälskjuten med pistol och GM var en 18-åring. Vad denne erhöll för straff är okänt.

Jag bodde själv i Vänersborg när detta inträffade och jag minns att det talades en hel del om denna tragiska händelse Tyvärr minns jag inte längre några detaljer. Någonstans ringer det dock en klocka svagt vem GM var men kan inte säga om mina misstankar är riktiga?

Är det någon annan som har hört talats om denna händelse tidigare och kommer ihåg något närmare? Var någonstans i Vänersborg inträffade dödsskjutningen? Framkom det vad orsaken var? Vådaskott? Vad erhöll GM för påföljd?
Citera
2018-12-09, 16:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
BO hette Svante Larsson. GM hade kommit över pistolen på olaglig väg, och skulle enligt egen utsago testa vapnet då en kula gick av och dödade Larsson. GM anhölls och delgavs misstanke om grovt vållande till annans död och olaga vapeninnehav.
Citera
2018-12-09, 17:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt GM?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
BO hette Svante Larsson. GM hade kommit över pistolen på olaglig väg, och skulle enligt egen utsago testa vapnet då en kula gick av och dödade Larsson. GM anhölls och delgavs misstanke om grovt vållande till annans död och olaga vapeninnehav.

Tack för den här informationen.

BO:s namn säger mig inget men undrar om jag ändå inte kan ha rätt GM i åtanke? Ett förnamn dyker upp. Denne var 1971 antingen 18 eller 19 år. Är det han som jag tänker på så blev det inte mycket till påföljd.
Citera
2018-12-09, 17:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Brottsplatsen var en "öppen plats" - en strand intill Vänern.
Citera
2018-12-09, 17:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vid Vänerns strand.

Citat:
Brottsplatsen var en "öppen plats" - en strand intill Vänern.

Det fall jag tänker skall också ha skett utomhus.

Att det skulle ha skett vid Vänerns strand har jag inget minne av. Skall man pröva en pistol så är det ju bra att det är en stor öppen yta när man skall göra detta. Har svårt att tänka mig att GM menade att skjuta ihjäl Larsson. GM var ovan med vapnet och så brann ett skott av av misstag som tyvärr dödade BO.

Är det rätt person jag tänker på så var både han och hans familj inte helt okända personer i Vänersborg på den här tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-12-09 kl. 17:54.
Citera
2018-12-09, 17:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fall jag tänker skall också ha skett utomhus.

Att det skulle ha skett vid Vänerns strand har jag inget minne av. Skall man pröva en pistol så är det ju bra att det är en stor öppen yta när man skall göra detta. Har svårt att tänka mig att GM menade att skjuta ihjäl Larsson. GM var ovan med vapnet och så brann ett skott av av misstag som tyvärr dödade BO.

Är det rätt person jag tänker på så var både han och hans familj inte helt okända personer i Vänersborg på den här tiden.
"Kända" som i ökända, eller kända i positiv bemärkelse?
Citera
2018-12-09, 18:35
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Skriv gärna ut namnet, maskerat eller omaskerat, så ska vi se om vi är fler som det ringer nån klocka hos.
Som det är nu så går ni som katten kring het gröt
Citera
2018-12-09, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Som i ökänd.

Citat:
"Kända" som i ökända, eller kända i positiv bemärkelse?

Som i ökänd.

Fast man måste ha klart sig att jag kan mycket väl kan ha fel. Det är ju ändå 47 år sedan detta utspelade sig.
Citera
2018-12-09, 20:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart ett förnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Skriv gärna ut namnet, maskerat eller omaskerat, så ska vi se om vi är fler som det ringer nån klocka hos.
Som det är nu så går ni som katten kring het gröt

Går inte omkring som katten kring het gröt.

Jag har enbart ett förnamn på den som ev. kan ha varit GM. Fler uppgifter som pekar på att denne unge man ev. var GM måste framkomma så att man vet med säkerhet.
Citera
2018-12-10, 00:47
Medlem
Var det detta mord som inträffade i taxi? Luciamordet?
Citera
2018-12-10, 16:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte i en taxi eller runt Lucia.

Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Var det detta mord som inträffade i taxi? Luciamordet?

Nej detta inträffade någonstans längs en strand vid Vänern.

Det taximord jag känner till i Vänersborg är detta: (FB) Taximord i Sverige genom tiderna (Samlingstråd)

Någon dödsskjutning runt Lucia var det heller inte eftersom denna inträffade den 23 september.
Citera
2020-05-09, 15:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yngling anhållen.

Artikel DN lördagen den 25 september 1971.

Sköt ihjäl kamrat.
Yngling anhållen.

Här uppges BO till 15 år. Ynglingen som sköt lär då detta tragiska inträffade ha varit 18 eller 19 år fyllda.

https://tidningar.kb.se/8224221/1971-09-25/edition/11171/part/2/page/3/?q=yngling%20skjuten%20v%C3%A4nersborg%201971&from =1971-01-01&to=1971-12-31
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in