2018-12-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Den är ju precis likadan, förutom att den orangea kurvan mellan peakvärdena inte är utritad.

Okej, så i min graf så ligger den högsta vågen på y-värdet 2, Är det då den långsamma vågen? Så alltså svänger den 3 gånger i min graf?
Citera
2018-12-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Okej, så i min graf så ligger den högsta vågen på y-värdet 2, Är det då den långsamma vågen? Så alltså svänger den 3 gånger i min graf?

Typ, fast det blir bara 1,5 period i din graf. I wikipediafiguren har de ju ritat två orangea, du ska bara rita ena. Och det är inga skarpa hörn på den, utan den svänger varannan gång ovanför resp. under tidsaxeln.
Senast redigerad av mulpac 2018-12-09 kl. 12:45.
Citera
2018-12-09, 12:45
Medlem
Citat:
Typ, fast det blir bara 1,5 period i din graf.

Men det är ju två hela perioder i min graf, sen två halva, borde det inte bli två då?
Senast redigerad av hawthorns 2018-12-09 kl. 12:51.
Citera
2018-12-09, 12:50
Medlem
Citat:
Men det är juj två hela perioder i min graf, sen två halva, borde det inte bli två då?

Det är två bukar i en period.
Citera
2018-12-09, 12:53
Medlem
Citat:
Det är två bukar i en period.

Aha okej. Så perioden för den långsamma vågen är alltså 1. Den snabba vågen då, vart ser man den?
Citera
2018-12-09, 12:58
Medlem
Citat:
Den snabba vågen då, vart ser man den?

Det är den du har i din figur.
Citera
2018-12-09, 13:14
Medlem
Citat:
Det är den du har i din figur.

Ja, men den långsamma vågen(den stora) hade ju en svängning. Vad jag undrar är hur jag identifierar den snabba?
Citera
2018-12-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ja, men den långsamma vågen(den stora) hade ju en svängning. Vad jag undrar är hur jag identifierar den snabba?

Du följer en blå linje som du har plottat i din figur. En period är när den har svängt upp en gång, och svängt ner en gång.
Citera
2018-12-09, 13:18
Medlem
Citat:
Du följer en blå linje som du har plottat i din figur. En period är när den har svängt upp en gång, och svängt ner en gång.

Du sa ju precis att en period var mellan två bukar??
Citera
2018-12-09, 13:21
Medlem
Citat:
Du sa ju precis att en period var mellan två bukar??
Jo, i det här fallet ser det tydligare ut som en "buk" uppåt och en "buk" nedåt. Vilket det i och för sig i någon mening var förut också, men det var två på varandra åt olika håll.
Citera
2018-12-09, 13:27
Medlem
Citat:
Jo, i det här fallet ser det tydligare ut som en "buk" uppåt och en "buk" nedåt. Vilket det i och för sig i någon mening var förut också, men det var två på varandra åt olika håll.

Förstår om det är frustrerande för dig att jag inte förstår, men jag har bara blivit mer förvirrad efter jag postade här helt ärligt. Detta är en övningsuppgift där man skulle träna på att använda matematiska funktioner(som plot) i Mathematica, och jag antar att det här med frekvensen hos svängningarna bara var en sidosak, som man skulle läsa av rakt från grafen man plottade. Jag läser inte fysik, och har inte gjort det på flera och så detta är egentligen oväsentligt för kursen, men jag vill bara lösa uppgiften och gå vidare.

Kan du inte bara berätta de två frekvenserna hos svängningarna och hur du kom fram till dem?
Citera
2018-12-09, 13:35
Medlem
Citat:
Kan du inte bara berätta de två frekvenserna hos svängningarna och hur du kom fram till dem?

Fast du har den matematiska beskrivningen av det du plottat, och matematiken står beskriven i wikipediaartikeln. Därmed kan du få fram frekvenserna både matematiskt och grafiskt. Ska du ändå öva på Mathematica kan det ju vara vettigt att plotta även den långsamma frekvensen, och de höga frekvenserna utan att summera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in