2018-12-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Då kan du säkert svara på min fråga?

Den som har kontakt med universitetsvärlden vet att korttidsanställningar har blivit vanligt förekommande för lektorat. Det är till och med ett problem. Googla t.ex ”lektor svågerpolitik” men det finns mycket mera.

Jag har läst tråden, använt världens sämsta sökmotor, men ändå konstaterat att redan första dagarna var det frågetecken om vilken titel/anställning han hade. Hittar inga fakta i denna tråd.

Tittar man på LU:s hemsida så kan man jämföra med A.Hilling, samma ålder, bakgrund som varit lika länge på LU som OH och INTE är lektor utan forskarassistent och naturligtvis docent. Han ser ändå glad ut på bilden. Finns några till att jämföra med med samma resultat.

LU:s platsannons beskrivning av tjänsten tycker jag säger en del. En tillfällig anställning där man skall ha disputerat och typ gjort en postdoc eller lite till och sedan bra att man dessutom drar in egna anslag. Klart dom tycker man måste vara positiv då. Jag förmodar att annonsen bara är ett formellt krav att utlysa tjänsten och att stackaren redan sitter där och låtsas vara glad.

Vet du eller någon förresten hur många procent han arbetade innan han drog ned den 10%? Han kanske vabbade innan?

Jag kan inget om Lunds U. Och den verksamheten jag har inblick i - och det har jag haft en stund - har jag aldrig sett en sådan annons med lektorat som utlyses för 6 månader. Men jag har jo lärt mig nu att vissa lärosäten gör så. I den verksamheten jag känner till är alla lektorat tillsvidare anställningar. Tillsättningar kan ta upp till 2 år, görs via lärarförslagsnämnden. Det finns inga lektorat på deltid för 6 eller 11 månader där. Men det verkar finnas på LU.

Har man en söktid på 5 dagar eller en vecka då har men en kandidat. Ingen tvekan kring det.
Biträdande lektor är numera en meriteringsanställning och är tidsbegränsad. Det karriärsteget hade O passerat. På grund av LAS kan man bara visstidsanställa samma person för samma tjänst för 2 år under en 5 årsperiod (tror jag det är). Vet ej om man fortsatt försöker att kringgå detta. Men i den verksamheten jag känner till har det fört till att man får en fastanställning efter 2 år.

Jag tror O hade en fast tjänst. Jag tror han jobbade 90%. Någon hade en källa på det med 90%. Så antar jag att de flesta på institutionen där som är docenter också har fasta tjänster, men så måste det vara så att några av lektorerna inte ha det.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-09 kl. 09:25.
Citera
2018-12-09, 09:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
Har bara dem 100 % svaren på datumen... som (jag) kan stå till svars för..
För Oskar den 21 December...
för Oskars fru 22 December...

Tack "Fogelram" . Dina inlägg andas substans... tack för det
Citera
2018-12-09, 09:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det fanns hopp fram till december.

I tråden har vi nu fått några uppgifter, verifierade eller ej, kring makarna HB och den ödesdigra månaden december.
Vad och vilket hopp släcktes - där i december - menar du ?
Citera
2018-12-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, men då hade han nog ringt runt och sökt dem hela dagen och blev mer och mer orolig. Ska han strunta i dem menar du för att konferensen är över? Han brydde sig nog om sin kollega och blev orolig över vad som kan ha hänt, inte bara om att få honom till konferensen.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror som du, kollegorna bryr sig på en sådan arbetsplats.

Att O inte kom på en konferens inom hans specialområde och som han håller högt det bör förvånat och oroat många kollegor.

Som oroat frågat sig VAD har hänt? När man under timmar sökt kontakt, kollat släktingar så åker man naturligtvis dit! Oron stiger och man ringer polisen!

För mig verkar det helt normalt agerande. Jag skulle gjort det, och har med kollegor avstyrt ett självmordsförsök pga det och mina kollegor skulle göra det för mig.

Men alla har sin erfarenhet.

Tack för era inlägg. Jag inser nu att jag tidigare haft en alltför onyanserad syn på detta.
Citera
2018-12-09, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han skulle självklart inte utebli från en konferens som han ansvarade för. Det var inte vilken tisdag som helst. Polisen klarar säkert av att göra en bedömning utifrån givna förutsättningar.

Det skulle även kunna vara så att eftersom O enligt uppgift öppnade sig mycket på jobbet, var hans chef och kollegor oroliga för vad Hanna hade ställt till med.
Citera
2018-12-09, 11:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det skulle även kunna vara så att eftersom O enligt uppgift öppnade sig mycket på jobbet, var hans chef och kollegor oroliga för vad Hanna hade ställt till med.

Ja det har varit mycket O ett tag nu. H glöms liksom bort.
Citera
2018-12-09, 11:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Ja det verkar troligt. Oskar hade berättat för kollegorna att Hanna ville mörda honom och barnen. Typiskt ämne man avhandlar runt fikabordet i stället för att kontakta psykvården.
Citera
2018-12-09, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det har varit mycket O ett tag nu. H glöms liksom bort.

Ja, att H ska höjas på en piedestal och försvaras när hon av allt av döma är barnmöderska är lätt perverst.
Citera
2018-12-09, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja det verkar troligt. Oskar hade berättat för kollegorna att Hanna ville mörda honom och barnen. Typiskt ämne man avhandlar runt fikabordet i stället för att kontakta psykvården.
Ja, likväl som att de var oroliga för något som O hade gjort.
Citera
2018-12-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ja, att H ska höjas på en piedestal och försvaras när hon av allt av döma är barnmöderska är lätt perverst.
Ja för min del så är hon medskyldig, exakt hur mkt är jag trött på att spekulera/gissa om. Kan inte nån som vet säga hur det var? Vid det här laget, dvs nästan ett år senare, så lär det finnas många som vet mkt.
Citera
2018-12-09, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja för min del så är hon medskyldig, exakt hur mkt är jag trött på att spekulera/gissa om. Kan inte nån som vet säga hur det var? Vid det här laget, dvs nästan ett år senare, så lär det finnas många som vet mkt.
Då har du samma uppfattning som polisen och vad som testamentet vittnar om – att de var två föräldrar som planerade för det här familiecidet. Exakt vem som gjorde vad har vi dock ingen officiell uppgift på.
Citera
2018-12-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Nja, jag tror snarast att O under lång tid fått försynta frågor kring hur Agnes mår och Moa samt hur Hanna tar det. Samtliga inom den närmaste gruppen av kollegor känner hela familjen. När han med tiden blir mer påverkad av hemförhållanden har frågorna blivit mer dagliga "check-frågor" då man blir lite bekymrad.
Alla bildar sin en egen vaga bild av hur det ser ut hemmavid. Kanske att Agnes har mardrömmar och nattsömnen ständigt blir störd för både O och H? O gick till företagshälsovården och fick utskrivet sömntabletter enligt tråden.

Min erfarenhet av en mindre institution är att det utvecklas starka och förtroliga band. Som lärare som alla troligen varit mer eller mindre så behandlar man info som sekretess.

Inte vet jag, jag spekulerar utifrån min erfarenhet. Men att O skulle framkasta en dylikt påstående vid ett fikabord anser jag absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in