2018-12-08, 23:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan ju tänkas att chefen ringde hemtelefonen också förutom O och H:s mobiler och inget av barnen svarade heller.

Jag kan även tänka mig att chefen kontaktat skolan och fått deras berättelse därav efterlysningen av en hel familj.

För övrigt inget konstigt att en kollega åker hem till någon som helt plötsligt uteblir och ej svarar i telefon.
Citera
2018-12-08, 23:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Rektorn, det vill säga chefen till den lärare som ringde på hos familjen den dag som de hittades, blev inte orolig över att ingen öppnade dörren (efter att läraren hade berättat om detta).

Oskars chef däremot blev påtagligt orolig. Det verkar som om Oskars chef visste något som inte skolans rektor visste.

Jo, det blev hon för hon bad läraren att fortsätta söka familjen.
Citera
2018-12-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lunds universitet söker O;s efterträdare. Hoppas att dom hittar en lika omtyckt och kunnig medarbetare som den förra.

https://lu.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:241151/

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Hmm lite intressant ändå att även denna tjänst är på 90% samt visstidsanställning

December 2017

https://lu.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:179147/type:job/where:1/apply:1

Ganska liknande?

Edit: Utlystes med tillträde den 1.12.2017. Utlysningstid 5 dagar, konstig med tidsbegränsade lektorat, med 5-7 dagars sökfrist (då brukar man att ha en kandidat). Är detta vanligt med tidsbegränsade lektorat på LU??? Hur fungerar detta?

Zebrima: vad menar du med även denna tjänst. Det var väl inte klart om Os tjänst var tillsvidare eller inte?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-09 kl. 00:31.
Citera
2018-12-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
December 2017

Ganska liknande?

Edit: Utlystes med tillträde den 1.12.2017. Utlysningstid 5 dagar, konstig med tidsbegränsade lektorat, med 5-7 dagars sökfrist (då brukar man att ha en kandidat). Är detta vanligt med tidsbegränsade lektorat på LU??? Hur fungerar detta?

Zebrima: vad menar du med även denna tjänst. Det var väl inte klart om Os tjänst var tillsvidare eller inte?

Oj, det var det mest intressanta som har framkommit i tråden på väldigt länge. Kan det här vara den dåliga nyheten innan jul...?

Att få sparken måste ha knäckt den där ynkryggen totalt tänker jag.
Citera
2018-12-09, 00:36
Medlem
Kan någon som kan ämnet förklara detta här? Är det Os kompetens som söks eller inte?
Varför dessa korta visstidsanställningar av lektorer. Är detta vanligt på LU??? Någon som vet?
Citera
2018-12-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Oj, det var det mest intressanta som har framkommit i tråden på väldigt länge. Kan det här vara den dåliga nyheten innan jul...?

Att få sparken måste ha knäckt den där ynkryggen totalt tänker jag.

Det vore intressant att veta mer kring detta. Tidsbegränsade anställningar? Eller ett vikariat för någon som kan ta över Os arbetsuppgifter för ett halvår (var det tänkt så hösten 2017)? Eller har det ingenting alls med O att göra. Ingen aning.
Citera
2018-12-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, men då hade han nog ringt runt och sökt dem hela dagen och blev mer och mer orolig. Ska han strunta i dem menar du för att konferensen är över? Han brydde sig nog om sin kollega och blev orolig över vad som kan ha hänt, inte bara om att få honom till konferensen.

Jag tror som du, kollegorna bryr sig på en sådan arbetsplats.

Att O inte kom på en konferens inom hans specialområde och som han håller högt det bör förvånat och oroat många kollegor.

Som oroat frågat sig VAD har hänt? När man under timmar sökt kontakt, kollat släktingar så åker man naturligtvis dit! Oron stiger och man ringer polisen!

För mig verkar det helt normalt agerande. Jag skulle gjort det, och har med kollegor avstyrt ett självmordsförsök pga det och mina kollegor skulle göra det för mig.

Men alla har sin erfarenhet.
Senast redigerad av Remark 2018-12-09 kl. 00:52.
Citera
2018-12-09, 01:03
Medlem
Citat:
December 2017

Ganska liknande?

Det var kanske detta som menades med "sista tiden förtjänade inte du". O kanske tillfälligt skulle bli ersatt helt eller delvis mot sin vilja pga att han inte kunde utföra sina arbetsuppgifter.

Arbetsgivaren har rätt att omplacera en anställd som inte uppfyller sina arbetsuppgifter vilket kan innebära andra arbetsuppgifter och ev lägre lön.

https://arbetsrattsjouren.nu/2016/12/kan-min-arbetsgivare-tvinga-mig-att-sjukskriva-mig.html

Det kanske kändes väldigt kränkande för O och gjorde att han mådde ännu sämre.
Citera
2018-12-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det var kanske detta som menades med "sista tiden förtjänade inte du". O kanske tillfälligt skulle bli ersatt helt eller delvis mot sin vilja pga att han inte kunde utföra sina arbetsuppgifter.

Arbetsgivaren har rätt att omplacera en anställd som inte uppfyller sina arbetsuppgifter vilket kan innebära andra arbetsuppgifter och ev lägre lön.

https://arbetsrattsjouren.nu/2016/12/kan-min-arbetsgivare-tvinga-mig-att-sjukskriva-mig.html

Som sagt jag kan inte bedöma hur mycket detta rör Os arbetsområde. OM det handlar om Os arbetsområde kan det finnas flera anledningar till att man vill anställa en vikar. Som chef ser man kanske att det inte fungerar med arbetsuppgifter som ska utföras och att det behövs hjälp. Till exempel för att ordna undervisningen. Men jag går fortfarande utifrån att O var fastanställd och att han inte fick sparken. Men märkligt är det, därför att det pratades bara om 10% reduktion av arbetstid och inte något annat. Vem vet kanske LU brukar anställa korttids-lektorer för det ena eller andra.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-09 kl. 01:21.
Citera
2018-12-09, 01:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16

Det måste ju bara röra en annan tjänst. Oskar jobbade ju för fullt vid institutionen den 1/12 2017, om än bara 90% pga (påstått) sjuk dotter.
Lektorat utlyses till höger och vänster vid våra universitet, särskilt korttidsanställningar, deltid, halvtid osv, då olika smärre kurser ges med speciella inriktningar hela tiden. Det är ofta svårt för institutionerna att i förväg veta, vilka kurser som kommer att locka flest studenter. Pengarna som universiteten får för varje student som pluggar hos dem spelar in, liksom eventuell extern finansierning om det gäller särskilda projekt som prioriteras och ska studeras.
Det finns alltså många skäl att utlysa div. tjänster, utan att Oskars tjänst berörs öht.
Citera
2018-12-09, 01:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
December 2017

Ganska liknande?

Väldigt intressant! Tack för info och länk!

De andra utannonserade lektoraten inom andra ämnen vid LU är tillsvidareanställningar. Undantaget där man söker vikarie för som det anges ”redan inplanerade kurser i vårt kursutbud”
Inom handelsrätt utannonseras också en lektorstjänst i Uppsala just nu - det är en tillsvidareanställning.

Instutionen för Handelsrätt i Lund har ca 30 medarbetare.
Hur många lektorstjänster med inriktning på Indirekta skatter kan man ha? Är det vanligt just där med tidsbegränsade lektorstjänster till skillnad från på andra instutioner?
Om detta är Oskars tjänst - ville Oskar ta tjänstledigt en månad på heltid och därefter arbeta 50% och man sökte nu hans vikarie?

Stämmer ju inte riktigt eftersom tillträdesdagen redan var 1/12 2017.
Stämmer ju inte heller med media uppgifterna om att OH skulle gå ner 10% i arbetstid efter årskiftet.

Hade Oskar problem med sin anställning på LU?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-09 kl. 01:44.
Citera
2018-12-09, 01:29
Medlem
Citat:
Som sagt jag kan inte bedöma hur mycket detta rör Os arbetsområde. OM det handlar om Os arbetsområde kan det finnas flera anledningar till att man vill anställa en vikar. Som chef ser man kanske att det inte fungerar med arbetsuppgifter som ska utföras och att det behövs hjälp. Till exempel för att ordna undervisningen. Men jag går fortfarande utifrån att O var fastanställd och att han inte fick sparken. Men märkligt är det, därför att det pratades bara om 10% reduktion av arbetstid och inte något annat. Vem vet kanske LU brukar anställa korttids-lektorer för det ena eller andra.

Jag tror inte heller han fick sparken och tvinga någon till sjukskrivning kan man inte göra så tänkte att han kanske blivit tvingad till omplacering eftersom han under hela hösten inte kunnat sköta sina arbetsuppgifter. Och det såg inte ut att bli någon bättring på den fronten. Vilket är förståeligt gjort av chefen för någon måste ju sköta föreläsningarna mm. Men O kanske inte accepterade detta. Bara lite tankar och spekulationer om vad som kanske fick bägaren att rinna över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in