2018-12-09, 00:36
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, vilket i sig lutar åt att proto-germanskan faktiskt talades i Sverige, i och med att finskan har så många proto-germanska ord (förutsatt då, att proto-finska inte talades i Sverige så att säga, vilket är osannolikt). Det är alltså ett lingvistiskt bevis för proto-germanskans geografi i just Sverige. De germanska lånorden i finskan är inte av svensk variant, utan väldigt nära just de proto-germanska rekonstruktionerna, varav kuningas/*kuningaz är ett exempel (man säger ju fortfarande "konung" på svenska idag).

Vet inte om just 300 stämmer, men ja, det finska vokabuläret är till stor del indo-europeiskt, finns även en hel del baltiska lånord i finskan, t.ex. tytär (dotter), Perkele (den indo-europeiska åskguden *Perkwunos osv).

Att det är så få proto-uraliska ord i finskan betyder dock inte att finskan inte är ett uraliskt språk, eftersom sådan klassificering hänger på grammatik, morfologi osv, mer än från vilken språkfamilj vokabuläret kommer ifrån.

Givetvis är det så. Finskan är helt klart ett uraliskt språk oavsett om det till stor del består av lånord eller ej.
Citera
2018-12-09, 00:36
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det har raljerats om en bister språkstrid i Finland under många år, och främst då gällande "tvångssvenskan" som alla finländska skolbarn ska lära sig enligt lagen.

Därför har det närmast blivit en "sport" bland "finska finnar" att vara "dåliga i svenska". Någon sorts felinriktad "nationalheder".

Dom är inte dålig enbart på Svenska, även Engelska också. Jag haft Finsk kontakt över telefon med mitt jobb. Dålig knacklig Engelska, trots ung ålder. Jag tror det har med att det är lika svårt med Svenska som Engelska. Dessutom är Finska skolan enkel också för dem anpassar skolan efter deras barn så att alla får dem hjälp dem behöver.
Citera
2018-12-09, 00:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Är aversionen mot svenska språket verkligen så pass utbredd? Är detta en slutsats som du själv dragit eller har du läst/fått det berättat för dig? Nog för att vissa finnar skulle ha en sådan inställning som du beskriver ovan, men att majoriteten av finnarna skulle ha en sådan löjlig attityd har jag svårt att tro.

Intelligenta finnar (vilket torde utgöra majoriteten av befolkningen) förstår ju givetvis att goda svenskkunskaper är behäftat med stora fördelar. Det är ju för deras del en av nycklarna till Europa, då svenskan dels är ett indoeuropeiskt språk, dels i det närmaste identisk med norskan och danskan (lär dig ett språk, få två till på köpet) och slutligen är mycket närbesläktad med tyskan och engelskan. Tyskan är Europas näst största språk (efter ryskan) vad antalet modersmålstalare beträffar och engelskan kommer inte långt efter med cirka 70 miljoner modersmålstalare (Storbritannien och Irland).

Bland många finnar är aversionen mot "tvångssvenskan" rätt utbredd.
Jag är hyfsat övertygad att detta har jag inte på egen hand "fått för mig" eller drömt ihop..
Här är mer om pakkoruotsi/tvångssvenskan
(Logiskt nog mest på finska)..
Citera
2018-12-09, 00:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dom är inte dålig enbart på Svenska, även Engelska också. Jag haft Finsk kontakt över telefon med mitt jobb. Dålig knacklig Engelska, trots ung ålder. Jag tror det har med att det är lika svårt med Svenska som Engelska. Dessutom är Finska skolan enkel också för dem anpassar skolan efter deras barn så att alla får dem hjälp dem behöver.

Kan bero en del på annat: Finskan har ungefärligen två besläktade språk: Estniskan och ungerskan. Estniska är rätt lik finska, ungerska är (enligt mig) inte ett dyft likt finska.

Övriga språk i Europa (oftast indo-europeiska alltså) blir rätt svårt för en finne att behärska.
Och "tvärt om" för folk som inte är "finsk-ugriska"..
Citera
2018-12-09, 00:46
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Bland många finnar är aversionen mot "tvångssvenskan" rätt utbredd.
Jag är hyfsat övertygad att detta har jag inte på egen hand "fått för mig" eller drömt ihop..
Här är mer om pakkoruotsi/tvångssvenskan
(Logiskt nog mest på finska)..

OK, jag säger inte emot dig då jag inte själv är särskilt insatt i detta, utan jag har bara hört att det skall finnas en sådan inställning bland en del/många finnar.

Löjlig attityd oavsett. Är de negativt inställda till att lära sig andra språk också, eller är de enbart mot svenskan?

Varför snackar Tom.Of.Finland så mycket skit om den finska skolan förresten? Vet han överhuvudtaget vad han pratar om? Hela tiden är det "jag har hört" eller "jag tror". Inte mycket koll där inte.
Senast redigerad av Venicones 2018-12-09 kl. 00:48.
Citera
2018-12-09, 00:49
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Kan bero en del på annat: Finskan har ungefärligen två besläktade språk: Estniskan och ungerskan. Estniska är rätt lik finska, ungerska är (enligt mig) inte ett dyft likt finska.

Övriga språk i Europa (oftast indo-europeiska alltså) blir rätt svårt för en finne att behärska.
Och "tvärt om" för folk som inte är "finsk-ugriska"..

Estländare och Finländare förstår inte varandra ändå så. Ungefär som Isländska och Svenska.

Jag tror också att det har med intresse. Har man intresse att lära sig ett språk så går det väldigt lätt och allt flyter på. Finländarna är ju ett folk som, enligt statistik som jag har läst, minst intresse att lära sig Engelska.

De länder som har stort intresse att lära sig Engelska är Sverige, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Ryssland. Typ alla germanska länder + Ryssland. Mycket har med att det finns snarare ett behov än just bara ett intresse.
Citera
2018-12-09, 00:50
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, vilket i sig lutar åt att proto-germanskan faktiskt talades i Sverige, i och med att finskan har så många proto-germanska ord (förutsatt då, att proto-finska inte talades i Sverige så att säga, vilket är osannolikt). Det är alltså ett lingvistiskt bevis för proto-germanskans geografi i just Sverige. De germanska lånorden i finskan är inte av svensk variant, utan väldigt nära just de proto-germanska rekonstruktionerna, varav kuningas/*kuningaz är ett exempel (man säger ju fortfarande "konung" på svenska idag).

Vet inte om just 300 stämmer, men ja, det finska vokabuläret är till stor del indo-europeiskt, finns även en hel del baltiska lånord i finskan, t.ex. tytär (dotter), perkele (den indo-europeiska åskguden *Perkwunos osv).

Att det är så få proto-uraliska ord i finskan betyder dock inte att finskan inte är ett uraliskt språk, eftersom sådan klassificering hänger på grammatik, morfologi osv, mer än från vilken språkfamilj vokabuläret kommer ifrån. Annars hade liksom engelska varit ett italiskt språk så att säga.

Proto-finska kan väl ha talats ihop med samiska (lär ju varit nästan samma språk då) i norra Sverige ungefär samtidigt med porto-germanska? Ännu 1809 drogs ju nationsgränsen katastrofalt för långt österut
Citera
2018-12-09, 00:51
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Varför snackar Tom.Of.Finland så mycket skit om den finska skolan förresten? Vet han överhuvudtaget vad han pratar om? Hela tiden är det "jag har hört" eller "jag tror". Inte mycket koll där inte.

Skit? Jag sade att Finska skolan hjälper sina elever så att dem klarar den. Finländarna är smarta när det gäller skola. De tror mer på att man ska få tid att gå i skolan och lära sig, istället för att springa igenom varje kurs efter kurs.

Sedan är Finland's skolor ingen Harvard.
Citera
2018-12-09, 00:54
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Skit? Jag sade att Finska skolan hjälper sina elever så att dem klarar den. Finländarna är smarta när det gäller skola. De tror mer på att man ska få tid att gå i skolan och lära sig, istället för att springa igenom varje kurs efter kurs.

Sedan är Finland's skolor ingen Harvard.

"Finska skolan är enkel", "finnarna är dåliga på engelska", "finnarna är mongoler", "varför har så många finnar kinesögon" osv osv. Ett axplock av dina kommentarer i olika trådar som du har startat.

Kan inte någon riktig finländare komma in här och bekräfta/dementera dina påståenden?
Citera
2018-12-09, 00:58
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
"Finska skolan är enkel", "finnarna är dåliga på engelska", "finnarna är mongoler", "varför har så många finnar kinesögon" osv osv. Ett axplock av dina kommentarer i olika trådar som du har startat.

Kan inte någon riktig finländare komma in här och bekräfta/dementera dina påståenden?

Stämmer ju? Eller ska jag ljuga? Finska skolan är enkel om du jämför med andra utländska skolor t.ex. tyska eller nuvarande Svenska gymnasium där dem trycker in eleverna massvis med böcker och kurser för att få ned lärararbetslösheten. Finland gör rätt igenom att ha en enkel skola. Sverige borde följa efter.

Finländarna är dålig på Engelska och det är samma sak som Kineser är dålig på Engelska. Intresse och behov.
Mongoler finns redan bevis på att många Finländare har inte germanskt ursprung.
Citera
2018-12-09, 00:59
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Estländare och Finländare förstår inte varandra ändå så. Ungefär som Isländska och Svenska.

Jag tror också att det har med intresse. Har man intresse att lära sig ett språk så går det väldigt lätt och allt flyter på. Finländarna är ju ett folk som, enligt statistik som jag har läst, minst intresse att lära sig Engelska.

De länder som har stort intresse att lära sig Engelska är Sverige, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Ryssland. Typ alla germanska länder + Ryssland. Mycket har med att det finns snarare ett behov än just bara ett intresse.

Själv förstår jag skriven estniska och ester förstår mig om jag talar långsamt. Men det är kanske telepati. Ime munni , eller ime munaa som vi säger i Finland.

Det där med intresse för engelska får du gärna länka, jag upplever att många finländare är rätt bra på engelska i skrift. Den finska lärokursen i engelska är som exempel längre än den svenska, eller den värderas i alla fall högre när man söker till svenska universitet. Min studentexamen i engelska gav i alla fall mer än maxpoäng.
Citera
2018-12-09, 01:00
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Stämmer ju? Eller ska jag ljuga? Finska skolan är enkel om du jämför med andra utländska skolor t.ex. tyska eller nuvarande Svenska gymnasium där dem trycker in eleverna massvis med böcker och kurser för att få ned lärararbetslösheten. Finland gör rätt igenom att ha en enkel skola. Sverige borde följa efter.

Finländarna är dålig på Engelska och det är samma sak som Kineser är dålig på Engelska. Intresse och behov.
Mongoler finns redan bevis på att många Finländare har inte germanskt ursprung.

Om det stämmer så borde det inte vara särskilt svårt för dig att presentera källor som styrker dina påståenden. Varifrån kommer din övertygelse om att finnarna skulle vara mongoler exempelvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in